فروشگاه های زیر زمینی در پایتخت بلغارستان، خرید از عمق خیابان‌های صوفیه

عماد جعفری
عماد جعفری جمعه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
فروشگاه های زیر زمینی در پایتخت بلغارستان، خرید از عمق خیابان‌های صوفیه

سفر به صوفیه، پایتخت بلغارستان و دیدن این شهر شما شگفت‌زده می‌کند، فروشگاه های زیر زمینی در این شهر یکی از جاذبه‌های عجیب و منحصر به فرد بلغارستان است. با کجارو همراه باشید.

 

فروشندگان خیابانی یا همان دست‌فروش‌ها چشم انداز مشترک در بیشتر شهرهای جهان هستند. ناتوانی در پرداخت اجاره بالا و یا دسترس نبودن فضای تجاری ارزان، این خرده فروش‌ها را کارکشته خیابان‌ها کرده است و نیز در برخی موارد زیرزمین‌ها، همان گونه که در صوفیه، پایتخت بلغارستان دیده می‌شود. این مغازه‌های زیرزمینی که به آن‌ها کلک (KLEK) می‌گویند منحصر به شهر صوفیه هستند.

مغازه های زیرزمینی صوفیه

 با سفر به صوفیه، پایتخت بلغارستان و دیدن این شهر کاملا شگفت‌زده خواهید شد، چراکه اکثر گردشگران انتظار دارند با شهری ساکت و دلگیر روبه‌رو شوند، اما صوفیه شهری است با فرهنگ‌های گوناگون که با شتاب به سوی امروزی شدن پیش می‌رود. تاریخ باور نکردنی این شهر، غذای ارزان و مردم مهربان آن از آنگونه مواردی هستند که شما را به این شهر جذب می‌کنند. 

مغازه های زیرزمینی صوفیه

فروشگاه های زیر زمینی در زیرزمین ساختمان‌های مسکونی قرار دارند.  یک پنجره کوچک دارند که به پیاده رو باز می‌شود و معمولاً پایین‌تر از زانو قرار دارند. به همین برهان کلک نام دارند، کلک به معنای زانو است. محصولات در پیاده رو نمایش داده می‌شوند اما برای سفارش چیزی، خریداران باید چمباتمه بزنند و از پنجره با فروشنده صحبت کنند. صاحبان کلک‌ها، نخستین کارآفرینان بلغارستان پس از سقوط کمونیسم بیش از ۲۰ سال پیش هستند.

مغازه های زیرزمینی صوفیه

وقتی کمونیسم سقوط کرد و مالکیت خصوصی تولید قانونی شد، این‌ها یکی از نخستین کسب و کارهایی بودند که ظاهر شدند. زیرزمین‌ها به مغازه‌های کوچک تبدیل شدند و از شهروندان و عابران با نوشیدنی، اسنک، سیگار و خوراکی پذیرایی می‌کردند. حتی برخی از آن‌ها به تعمیر کفش و مشاغل خدماتی دیگر می‌پردازند. بسیاری از آن‌ها تا پایان شب باز می‌مانند و برخی حتی به صورت شبانه‌روزی تکاپو می‌کنند. وانگهی افسوس که این فروشگاه‌ها به مرور در حال ناپدید شدن هستند.

 

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه