سفر شش روزه به آفریقای جنوبی

محبوبه رستمی
محبوبه رستمی جمعه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰
سفر شش روزه به آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی یکی از بهترین مقاصد گردشگری در قاره‌ی آفریقا است که طبیعت غنی و بسیار متنوعی دارد. همین مورد باعث شده است تا این کشور در میان گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. در ادامه با کجارو همراه باشید.

برنامه ریزی برای سفر احتمالا یکی از وقت‌گیرترین کارهای ممکن است. در سری مقالاتی مشابه این مطلب سعی ما بر این است تا با ارائه‌ی یک مسیر مشخص شما را برای چگونگی تنظیم برنامه سفرتان یاری کنیم.

آفریقای جنوبی

در این مطلب به آفریقای جنوبی، جنوبی‌ترین کشور قاره‌ی آفریقا پرداخته ایم. آفریقای جنوبی سه پایتخت مجزا دارد که هر کدام نقشی متفاوت را بازی می‌کند. پرتوریا، کیپ‌تاون و بلوم فونتین هرکدام به ترتیب میزبان قوه مجریه، پارلمان و قوه‌ی قضاییه هستند که نقش اجرایی، تصمیم گیری و اجرای عدالت را به عهده دارند.

با این وجود پر جمعیت‌ترین شهر این کشور ژوهانسبرگ است. در نگاه اول اگر با دیگر کشورهای آفریقایی آشنایی داشته باشید، متوجه‌ی تفاوت فاحش این کشور با دیگر کشورها خواهید شد. 

به دلایل مختلفی از جمله مهاجرت اروپایی‌ها و قرار گرفتن در موقعیتی استراتژیک مانند آبراه کیپ مسیری متفاوت را در طول سالیان طی کرده است تا امروزه به خوبی شاهد وجود تکنولوژی در آن باشیم.

خوشبختانه زبان انگلیسی یکی از زبان‌های رایج و رسمی این کشور به شمار می‌رود که تا حدودی سفر شما را ساده‌تر می‌کند. گردشگری یکی از قطب‌های اصلی درآمد در این کشور به شمار می‌رود بنابراین باید انتظار دیدن جاذبه‌های فراوان و نابی را داشته باشید.

آفریقای جنوبی

در اینجا تقسیم بندی بر اساس استان‌ها انجام گرفته است. آفریقای جنوبی در مجموع ۹ استان دارد که ما ۴ استان کیپ غربی، کیپ شمالی و ایالت آزاد و امپومالانگا را معرفی می‌کنیم.

آفریقای جنوبی

توجه داشته باشید که سفر به آفریقای جنوبی نسبتا پر هزینه است و برای اینکه بهترین نقاط آن را به همراه خانواده جستجو کنید، باید مبلغی کافی را کنار بگذارید. البته هستند بسیاری که تنها با یک کوله پشتی و مقدار کمی سرمایه از سفر به تمام نقاط دنیا لذت می‌برند. مطلب پیش رو برای سفری۶ روزه تهیه شده است.

روزاول| روز دوم | روز سوم | روز چهارم و پنجم | روز ششم

روز اول (کیپ غربی)

کجا بریم: کوه تیبل (Table Mountain)، دماغه امید نیک (good of hope cape)، cape hope

کوه تیبل

برای سفر به آفریقای جنوبی می‌توانید به کیپ تاون که مشهورترین شهر این کشور و پربازدیدترین شهر آفریقایی (قاره) است سفر کنید.

برای شروع یکی از نمادهای اصلی کیپ تاون و حتی آفریقای جنوبی یعنی کوه تیبل را پیشنهاد می‌کنیم. این کوه به راحتی از هر جای این شهر قابل رویت است. کوه تیبل یکی از ۷ شگفتی طبیعت نامیده شده است که در سفر به کیپ‌تاون حتما باید از آن بازدید کنید.

بر بالای این کوه می توانید مناظری بسیار شگفت‌انگیز را تماشا کنید. در واقع می‌توانید تمام این شهر را در یک لحظه به تماشا بایستید.

آفریقای جنوبی

برای بالا رفتن از کوه می توانید با پای پیاده اقدام کنید، اما سرگرم ‌کننده‌ترین و ساده ترین راه استفاده از تله کابین است که حدود ۵ دقیقه به طول می انجامد.

بالا رفتن و پایین آمدن از کوه تیبل احتمالا تا ظهر وقت شما را خواهد گرفت، یک کافه در بالای کوه تیبل قرار دارد که غذاهایی خوشمزه را با قیمت های منطقی به فروش می رساند و برای استراحت مکانی عالی به شمار می‌رود. اگر نه که کمی دست نگه دارید تا به دماغه‌ی امید نیک، یکی از بهترین جاذبه‌های کیپ غربی برسید.

آفریقای جنوبی

بیشتر بخوانید:

دماغه امید نیک

دیگر جاذبه‌ی کیپ تاون که به هیچ وجه نباید از دست بدهید دماغه‌ی مشهور امید نیک است که جنوب غربی‌ترین نقطه‌ی قاره‌ی آفریقا به شمار می‌رود.

این مکان بسیار زیبا تر پارک ملی کوه تیبل واقع شده است و تنوعی باورنکردنی از پوشش گیاهی و جانوری دارد. این دماغه با ماشین حدود یک ساعت و ۲۷ دقیقه تا پارک ملی کوه تیبل فاصله دارد.

پیشنهاد می کنیم برای میل کردن ناهار در رستوران Two Oceans (در فاصله‌ی ۶/۱ کیلومتری دماغه امید نیک و ۹۹ متری کیپ پوینت ) توقف کنید.

آفریقای جنوبی

در این رستوران می توانید غذاهای بسیار خوشمزه را هنگام تماشای دماغه میل کنید (تجربه‌ای که تا مدت‌ها در خاطرتان باقی خواهد ماند).

البته اگر به پنگوئن‌های بامزه و دوست داشتنی علاقمند هستید و دوست دارید آن‌ها را از نزدیک تماشا و حتی لمس کنید بهتر است قبل از رسیدن به دماغه و در حدود۴۱ کیلومتری پارک ملی تیبل از ساحل بولدرز (Boulders beach) دیدن کنید.

پس از صرف ناهار و تماشای زیبایی‌های این ناحیه بهتر است به جنوب شرقی‌ترین ناحیه‌ی آفریقا یعنی دماغه‌ی کیپ پوینت سری بزنید.

این مکان بخشی از منطقه‌ی کیپ فلورا است که یکی از میراث‌های جهانی یونسکو در آفریقای جنوبی است و طبیعت گیاهی و جانوری بی نظیری دارد.

آفریقای جنوبی

بیشتر بخوانید:

روز دوم (کیپ غربی)

کجا بریم: شهر هرمانوس (Hermanus)

شهر هرمانوس

تمام آفریقا از طبیعت وحشی عالی و غنی برخوردار است. حال برخی از کشورها مانند آفریقای جنوبی از جایگاه ویژه‌تری برخوردار هستند.به هر حال آفریقا است و حیواناتی که در کمتر جایی می‌توان مشابهشان را یافت.

وال‌ها موجودات عظیم الجسه‌ای هستند که احتمالا تماشای آن‌ها از نزدیک جذابیت زیادی را به همراه دارد. تماشای دسته جمعی آن‌ها و شکوه و عظمتی که هنگام بیرون آمدن از آب دارند تا مدت‌ها از خاطر شما نخواهد رفت. برای این کار باید یک روز کامل وقت بگذارید و به شهر هرمانوس (Hermanus) واقع در خط ساحلی جنوبی کیپ غربی در فاصله‌ی ۱۲۰ کیلومتری کیپ تاون سفر کنید.

آفریقای جنوبی

این مکان یکی از محبوب ترین جاذبه‌های استان کیپ غربی و یکی از بهترین نقاط دنیا برای تماشای وال‌ها در نزدیکی ساحل به شمار می‌رود.

در طول ماه نوامبر تعداد زیادی وال در نزدیکی سواحل این ناحیه به شناکردن می‌پردازند. هر سپتامبر، مردم شهر هرمانوس حضور این غول‌های مهربان و بی آزار را جشن می گیرند.

آفریقای جنوبی

تنها کاری که در اینجا قادر به انجام آن هستید تماشای این موجودات باشکوه نیست، بلکه انجام ورزش‌های آبی متنوع در یکی از بهترین سواحل شنی این ناحیه از دیگر از بهترین فعالیت‌های موجود است.

آفریقای جنوبی

قلب شهر هرمانوس در نزدیکی بندرگاه منطقه‌ای آرام است که خانه‌های بازسازی شده‌ی ماهیگیران در ان تبدیل به فروشگاه، رستوران و کافه شده‌اند تا جذابیت دوچندان به شهر ببخشند.

آفرقای جنوبی

از جمله جذابیت‌های دیگر این شهر می‌توان به دنباله‌ی صخره‌ای ۱۲ کیلومتری و حفاظتگاه پرندگان Fernkloof اشاره کرد که درست بیرون از شهر قرار دارند. بهتر است شب را در همین شهر توقف کنید و صبح خیلی زود به طرف کیپ تاون حرکت کنید.

آفریقای جنوبی

البته برای کم کردن هزینه‌ها رزرو کردن اتاق پیش از سفر عاقلانه‌ای است.

بیشتر بخوانید:

روز سوم (کیپ غربی)

کجا بریم: باغ ملی گیاه‌شناسی کریستن بوش، کمپانی گاردن، اسکله‌ی ویکتوریا و آلفرد

کمپانی گاردن

کمپانی گاردن در مرکز شهر واقع شده است و چندین موزه و مکان فرهنگی برای بازدید در آن وجود دارد. در این میان موزه‌ی Planetarium یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های کمپانی گاردن است که می تواند نقطه‌ی شروع مناسبی باشد. این باغ در سال ۱۶۵۰ توسط کمپانی هلندی هند شرقی تاسیس شد.

آفریقای جنوبی

دیگر جاذبه‌ها شامل خانه‌ی بردگانی که نقاط تاریخی شهر را ساختند، خانه‌های پارلمان، کلیسای کاتدرال سنت جورج، کتابخانه‌ی ملی آفریقای جنوبی، گالری ملی آفریقای جنوبی، پرستشگاه بزرگ یهودیان و Tuynhuys را نام برد که توسط رئیس جمهور این کشور و در موارد دولتی به عنوان دفتر استفاده می‌شود.

آفریقای جنوبی

بیشتر بخوانید:

اسکله‌ی ویکتوریا و آلفرد

علاوه‌ بر تجربه‌ی خرید در اسکله‌ی ویکتوریا و آلفرد، موزه‌ی الماس کیپ تاون، ۲ آکواریوم اقیانوسی و بازار ویکتوریا و آلفرد در بندرگاه هم در اینجا واقع شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها هم دیدن کنید.

در این اسکله می توانید طراحی‌ها و صنایع دستی محلی را تهیه و از نزدیک به تماشای موجودات زیبای زیر آبی بپردازید و در نهایت بهترین غذاهای محلی را مزه کنید.

آفریقای جنوبی

تعداد بالای رستوران‌ها و کافه‌ها در این منطقه به تنهایی می تواند دلیل خوبی برای بازدید از آن باشد. این اسکله یکی از پربازدیدترین نقاط آفریقا به شمار می‌رود که قطعا ارزش بالایی دارد.

اگر یک مکان در آفریقای جنوبی باشد که در هر لیستی جا داشته باشد،قطعا همین اسکله خواهد بود.

آفریقای جنوبی

بیشتر بخوانید:

باغ ملی گیاه‌شناسی کریستن بوش

در کیپ‌تاون، تابستان‌ها خورشید حدود ۸:۳۰ دقیقه‌ی عصر غروب می‌کند و اگر قبل از این ساعت به باغ ملی گیاه‌شناسی کریستن بوش بروید، می توانید مناظری خیره کننده را به تماشا بنشینید.

آفریقای جنوبی

این باغ به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است. علاوه بر گیاهان بسیار زیبا و مناظر کوهستانی بکر، این باغ میزبان کنسرت ها و سینما های فضای باز است.

آفریقای جنوبی

یکی دیگر از جاذبه‌های بی نظیر این باغ، مسیر پیاده‌روی ۱۳۰ متری بومزلانگ بر فراز درختان است که از درون جنگل شروع، و به تدریج تا ارتفاع ۱۲ متری بالای درختان بالا می‌رود. این پل منحصر به فرد توسط مارک توماس طراحی و به کمک هنری فاگان و همراهانش ساخته شده است. باغ گیاه‌شناسی کریستن بوش در خیابان Rhodes Dr قرار دارد.

آفریقای جنوبی

روز چهارم و پنجم(امپومالانگا)

کجا بریم: پارک ملی کروگر (Kruger National Park)

پارک ملی کروگر

پارک ملی کروگر بزرگ‌ترین و همچنین قدیمی‌ترین پارک ملی آفریقای جنوبی است که به خاطر حیات وحش فوق العاده‌اش شهرت دارد.

این پارک بیش از دو میلیون هکتار وسعت دارد که در نوع خودش بی نظیر است. استان امپومالانگا دسترسی به بخش جنوبی این پارک را فراهم می‌کند که احتمالا پربازدیدترین منطقه‌ی آن هم محسوب می‌شود.

آفریقای جنوبی

خود این پارک تنها بخشی از پارک بزرگ لیمپوپو ترانس‌فرانتیر است. قبل از هرچیز باید بدانید که بهتر است از طریق یکی از تورهای مربوطه یا دست کم به همراه یک راهنمای با تجربه‌ی محلی به این ناحیه سفر کنید تا از خطرات احتمالی در امان بمانید.

آفریقای جنوبی

برای این کار می‌توانید به یکی از آژانس‌های مسافرتی مربوطه در ایران یا سامانه‌ی SANParks آفریقای جنوبی مراجعه کنید که گزینه‌های متنوعی را در اختیار شما می‌گذارند.
در ضمن باید حتما از قبل بلیت رزرو کرده باشید. چادر زدن، سوئیت‌های کلبه‌ای، اقامت در مهمانسرا و هتل راه‌های اقامت در این پارک هستند که از طریق سایت SANParks قابل دسترسی هستند.

آفریقای جنوبی

جالب اینکه حتی می‌توانید خودتان در کمپ‌ها و اردوگاه‌های مخصوصی که در پارک تعبیه شده‌اند به پخت و پز مشغول شوید. چندین کمپ از جمله Biyamiti، Shimuwini و Talamati در پارک وجود دارد که معمولا انتخاب اول اغلب گردشگران هستند.

آفریقای جنوبی

البته هزینه‌ی اقامت در این اردوگاه‌ها کمی زیاد است که از عهده‌ی هرکسی بر نمی‌آید. در هرصورت اگر به دیدن حیوانات بومی آفریقایی مانند زرافه، کرگدن، گورخر، اسب آبی، فیل و البته شیر سفید علاقمند هستند بهترین مکان پارک ملی کروگر است که از این نظر کمتر جایی مشابه آن پیدا می‌شود.

البته تنوع جانوری این پارک بسیار بیشتر از این موارد است. مورد دیگری که تنها در معدود نقاط دنیا می‌توان مشاهده نمود، درختان بسیار زیبا و خیالی بائوباب است که در اطراف رودخانه‌ی لتابا (Letaba) رشد کرده‌اند و قامتی برافراشته دارند.

آفریقای جنوبی

دانستن این نکته ضروری است که این پارک یکی از پرگردشگرترین نقاط تمام قاره‌ی آفریقا به شمار می‌رود بنابراین باید از چند ماه قبل برای سفرتان بلیت تهیه کنید. در ضمن احتمال خطر مبتلا به مالاریا را هم در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید:

سفر با رووس؛ لوکس ترین قطار دنیا در آفریقای جنوبی

روز ششم (امپومالانگا)

کجا بریم: حفاظتگاه دره عمیق بلاید ریور (Blyde River Canyon Nature Reserve)

دره عمیق بلاید ریور

Blyde در زبان هلندی به معنی شاد و خوشحال است. «بلاید ریور» یکی از زیباترین دره‌های جهان به شمار می‌رود.

طول این دره ۲۵ کیلومتر به سمت شمال دراکنزبرگ امتداد دارد. بلاید ریور بزرگ‌ترین دره‌ی عمیق و سبز جهان محسوب می‌شود. در اینجا برگ‌های سرسبز درختان صخره‌های قرمز رنگ شیب دار را پوشانده است که زیبایی خیره‌ای کننده‌ای دارند.

آفریقای جنوبی

علاوه بر جنگل‌های انبوه، این دره میزبان گونه‌های جانوری مختلفی از جمله کرگدن‌ها، بزهای کوهی و پستانداران متعدد دیگر است. همچنین چندین آبشار و نقطه‌ی دید زیبا به جذابیت این ناحیه می‌افزایند.

آفریقای جنوبی

گردشگران می‌توانند با پیاده روی یا اسب سواری در مسیرهای مشخصی به گشت و گذار در دره بپردازند. از جمله فعالیت‌های تفریحی دیگر می‌توان به قایق سواری، بالون سواری، ماهیگیری، دوچرخه سواری، شرکت در تورها و سفر با قایق اشاره کرد.

این دره در مسیر جاده‌ی ژوهانسبرگ به پارک ملی کروگر واقع شده است.

آفریقای جنوبی

نکته: متاسفانه بر اساس گزارش‌های جهانی میزان وقوع جرم در آفریقای جنوبی بالا است، بنابراین برای سفر به این کشور زیبا اما پر خطر بسیار مراقب باشید.   

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه