ده بازار خیابانی برتر دنیا، ویژه غذا و گردش

عماد جعفری
عماد جعفری پنجشنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
ده بازار خیابانی برتر دنیا، ویژه غذا و گردش

بازارهای خیابانی برای خرید مواد غذایی تازه و سالم، حتی در کشورهایی همچون کانادا، آمریکا و انگلستان هم طرفداران بسیاری دارد. از بازار سنت لورنس سرد تورنتو تا بارژور لندن همیشه ابری با کجارو همراه باشید.

فرقی نمی‌کند، به هم ریخته و درهم یا منظم و آراسته، این بازارها بهترین و تازه‌ترین مواد غذایی را با رنگ و بویی از فرهنگ محلی عرضه می‌کنند. بازارهای خیابانی غذایی که نه در کشورهای آسیایی که در کشورهای صنعتی و جهان اول دنیا نیز طرفداران بسیاری دارند. از خیابان‌های سرد کانادا تا بازار خیابانی شهر همیشه ابری لندن، با ده بازار خیابانی غذای برتر دنیا آشنا می‌شویم.

سنت لورنس، تورنتو، کانادا (St. Lawrence, Toronto)

سنت لورانس تورنتو

این بازار بزرگ کشاورزان از سال ۱۸۰۳ در حال فعالیت بوده‌است، از همان سال‌های دور که شهرداری تورنتو در کنار بازار قرار داشت. سنت لورنس که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ پس از دوره‌ای از بی‌توجهی‌های طولانی، نوسازی شد آمیزه‌‌ی است از خانه‌ها و مراکز تجاری و نمایانگر بازسازی کل فضای شهری تورنتو در طی این سال‌‍ها. در سنت لورنس بیش از ۱۲۰ خرده‌فروش، همه چیز از غذای دریایی گرفته تا قهوه را عرضه می‌کنند.

  • کجا و کی؟: این بازار در شهر قدیمی تورنتو قرار دارد؛ شنبه روز بازار است.

یونیون اسکوئر گرین مارکت، نیویورک سیتی (Union Square Greenmarket, New York)

یونیون اسکوئر گرین مارکت

یونیون اسکوئر که تا دهه‌ی ۱۹۷۰ نقطه‌ی کانونی منهتن بود، به پاتوق معتادان بدل شده بود. بری بینیپ (Barry Benepe) در سال ۱۹۷۶ بازار کشاورزان را بنا نهاد. بینیپ علاوه بر آنکه به کشاورزان کوشای هادسون والی کمک کرد، غذای فصلی را نیز مجددا به نیویوکی‌ها عرضه کرد. تنوع بازار در این منطقه‌ی اکنون نوسازی‌شده، بسیاری از خریداران یونیون اسکوئر را متحیر می‌کند.

  • کجا و کی؟: کنار خیابان ۱۷ام شرقی و برادوِی، روزهای فعال در تمام طول سال: دوشنبه، چهارشنبه، جمعه و شنبه.

بازار کستریز، سنت لوسیا (Castries Market, St. Lucia)

بازار کستریز

بازار کستریز در مرکز سنت لوسیا در سال ۱۸۹۴ افتتاح شد و هنوز هم همان ساختمان اصلی سقف نارنجی معروفش را در اختیار دارد. کستریز بزرگ‌ترین و پرسروصداترین بازار این جزیره است. مجموعه‌ای تمام عیار از ادویه‌های جزیره (رازیانه، جوز، دارچین)؛ میوه‌ی درخت نان، موز، و میوه‌های استوایی دیگر؛ چاشنی‌هایی نظیر سس تند؛ غذاهای تند از جمله روتیس (rotis)؛ یا صید روز ماهیگیران، در کستریز هر چه تصور کنید، را یابنده خواهید بود.

  • کجا و کی؟: این بازار که در نزدیکی خیابان‌های جرمی (Jeremie) و پینیِر (Peynier) قرار دارد، هر روز هفته باز است به استثنای یکشنبه‌ها، بهترین روز خرید هم آخرین روز هفته؛ شنبه‌هاست.

وِراُپزو، بِلِم، برزیل (Ver-o-Peso, Belém)

وِراُپزو، بِلِم

وِراُپزو بازاری بزرگ و وسیع در کنار رودخانه، شلوغ و پر هرج و مرج و در عین حال از دیگر بازارها یکتا و متمایز است. لنگرگاه‌های وِراُ پزوی بِلِم را ردیف‌های موازی ماهی‌فروشانی که گونه‌های عجیب و غریبی از آبزیان را هم می‌فروشند، احاطه کرده است. ماهیگرانی که در این بازار قایق‌های مملو از صیدشان از رودخانه آمازون را خالی می‌کنند. در کنار ساختمان اصلی این بازار نئوگوتیک که در سال ۱۸۹۹ از انگلیس به جای ماند، غرفه‌های مسقف و دکه‌های خیابانی زیادی وجود دارندکه انواع و اقسام میوه‌ها و غذاهای تند را می‌فروشند.

  • پیشنهاد ویژه: اوایل صبح، همان زمانی که ماهیگیران صید خود را تخلیه می‌کنند، به بازار بروید.

بیشتر بخوانید:

مرکادو سنترال، سنتیاگو، شیلی (Mercado Central, Santiago)

Mercado Central,

این بازار ماهی پر جنب و جوش زیر سایبان اهن‌کاری‌شده‌ی هنر نو که قدمتش به سال ۱۸۷۲ برمی‌گردد، قرار دارد. بخش بزرگی از این هیاهو را محصولات دریایی عجیب آن رقم می‌زنند، از گوش ماهی گرفته تا ماهی مرکب عظیم و بسیاری دیگر که در خارج از شیلی، نامشان هم قابل ترجمه نیست یا هنوز ناشناخته هستند. در مرکادو سنترال از مهارت و سرعت ماهی‌فروشان حیرت کنید. اگر فکر شناسایی و پاک کردن و پخت ماهی کلافه‌تان می‌کند، رستوران‌های همین بازار، غذاهای محلی نظیر پایلا مارینا (paila marina) را به شما عرضه می‌کنند، چیزی شبیه به سبک شیلیایی از سوپ بویابس (bouillabaisse).

  • توصیه: این بازار در دو بلوکی شمال کلیسای سانتو دومینگو (Santo Domingo) قرار دارد، سری به آنجا بزنید، مراقب دلال‌های بازار سیاه و سطوح لغزنده هم باشید.

بازار کرِتا آیِر وِت، سنگاپور (Kreta Ayer Wet Market)

بازار کرِتا آیِر وِت

همانند سایر اجزای سنگاپور، این بازار ناحیه چایناتاون سنگاپور کاملا تمیز و مرتب است. اصرار به حفظ بهداشت سبب شده تا کف آن را مرتب بشویند، به همین خاطر به آن بازار خیس نیز می‌گویند. از نظر تنوع غذا بسیار غنی است: از انواع لاک‌پشت، قورباغه، مارماهی و مار (اغلب هنوز زنده) گرفته تا قسمت‌های خشک‌شده‌ی حیوانات با کاربرد دارویی بازار کرِتا آیِر وِت از نظر تنوع غذایی بسیار غنی است:. فود کورت طبقه‌ی بالا بازار، صبحانه‌‌های محلی نظیر سوپ نودل پر ادویه عرضه می‌کند.

  • توصیه: برای پرهیز از شلوغی، ساعت ۶ به این بازار بروید. این بازار حدود ساعت ۱۳ بسته می‌شود.

کوپاتوری، هلسینکی، فنلاند (Kauppatori, Helsinki)

کوپاتوری

برای چشیدن طعم قطبی، به این جشن سنتی خوراک محلی فنلاند سر بزنید. گزینه‌های اصلی خرید شامل این موارد می‌شود؛ گوزن، گوزن شمالی، و سالامی خرس!؛ شکلات به همراه شیرین‌ بیان نمک‌سودشده؛ و سالمون و خوراک شاه‌ماهی.

  • موقعیت: این بازار فضای باز در بندر جنوب هلسینکی واقع است.

لا ووچیریا، پالرمو، ایتالیا (La Vucciria, Palermo, Italy)

لا ووچیریا

جو پرهیایوی لا ووچیریا در ناحیه شنی پالرمو بازتاب‌دهنده‌ی آمیختگی قومی حیرت انگیز در سیسیل است. جایی که بیشتر به خاورمیانه شباهت دارد تا اروپا. نوازندگان بر طبل‌ها می‌کوبند و تصنیف‌های عربی می‌خوانند؛ بوی سوسیس و کباب باربیکیو شده بر فضا حاکم است. نام این بازار نیز برگرفته از واژه‌ی فرانسوی boucherie (بازار قصابان) است اما انتظار عرضه هر چیزی از ماهی تا میوه را داشته باشید.

  • توصیه: لا ووچیریا خارج از پیازا سان دومینکو (Piazza San Domenico) قرار دارد. از یک راهنمای محلی همراه بهره ببرید.

کورس سلیا، نیس، فرانسه (Cours Saleya, Nice)

کورس سلیا

این بازار زیبای غذا و گل آنقدر پرازدحام است که در حین خرید خریداران دیگر مدام به شما تنه می‌زنند. از ضروریات آشپزی نیسوا (سبک آشپزی فرانسوی Nicois) می‌توان به بخش‌های ناهنجار بدن حیوانات نظیر بیضه‌ی بره و همین‌طور مواد پذیرفته‌شده‌تر بین‌المللی نام برد، بنابراین در بازار چیزهای عجیبی خواهید دید. این بازار که کافه‌ها و رستوران‌های عذای دریایی در راسته آن قرار دارند، در شب‌های تابستان، حال و هوایی متفاوت دارد، زمانی که از بازار به یک محوطه‌ی غذاخوری سرپوشیده بدل می‌شود.

  • بدانید: اکورس سلیا بین دریا و شهر قدیمی قرار دارد و از سه‌شنبه تا یک‌شنبه، تنها صبح‌ها، فعال است.

بازار بروژ، لندن، انگلستان (Borough Market, London)

بازار بروژ

قدیمی‌ترین بازار غذای لندن، بیش از ۲۵۰ سال است که پابرجاست. این بازار اغلب روزهای هفته عمده‌فروشی دارد، اما از پنج‌شنبه تا شنبه، با تنوع و حجم عرضه محصولاتغذایی بی‌نظیرش که توسط عرضه‌کنندگان مستقل سرتاسر بریتانیا و فراتر از آن، جبران دلچسبی برای خریداران اقلام خورد و ریز به نمایش می‌گذارد. hز بهترین روغن زیتون‌ها و پنیرها تا برگر شترمرغ و سوسیس گراز وحشی، در باروژ چیزی برای عرضه از قلم جا نمی‌ماند.

  • پیشنهاد ویژه: در نزدیکی بازار، در هوای خوب باغ‌های کلیسای جامع سوث وارک (Southwark)، تفرج کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه