ارزان ترین شهرهای اروپایی: از قلعه ساحلی دوبروونیک تا پراگ کهنسال (قسمت دوم)

حمید حسن‌زاده
حمید حسن‌زاده چهار شنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
 ارزان ترین شهرهای اروپایی: از قلعه ساحلی دوبروونیک تا پراگ کهنسال (قسمت دوم)

 در ادامه قسمت اول مقاله کجارو به معرفی دیگر شهرهای ارزان‌قیمت و در عین حال جذاب و توریستی اروپا می‌پردازد.

بعضی می‌پندارند که برای دیدن اروپا ضرورتا باید مقدار گزافی پول داشته باشند! البته این موضوع همیشه هم صحیح نیست. در برخی از شهرها می‌توان حال‌وهوای اروپا را به خوبی حس کرد بدون این که لازم باشد در حد بالایی پول خرج کنید.

۷-بارسلونا

بارسلونا

بارسلونا گردهمایی تاریخی اصیل با فضایی غریب است. از ردیف درختان در «Las Ramblas» تا کوچه‌های تنگ و تار «Barri Gotic»، از کلاب‌های ساحلی تا کلیسا‌ها و صومعه‌های مقدس شهر حیرت بازدید‌کننده را برمی‌انگیزانند.

این شهر همه‌ی تیپ‌های شخصیتی را راضی نگه می‌دارد: خانواده‌ها، ماجراجویان، عشاق، شیفتگان فرهنگ و ... با تنوع بالایی از انتخاب روبرو خواهند شد. اقامت شما می‌تواند به چند روز محدود باشد، اما بر اساس تجربه، به بیش از یک هفته برای گشت‌وگذار زمان نیاز دارید.

در بارسلونا حتی سواحل هم پرهیاهو است اما بیشتر توجه‌ها به شهر معطوف است. بیشتر فعالیت‌ها حول «Las Ramblas» شکل می‌گیرد: مجموعه‌ای از خیابان‌ها و کوچه‌ها که در آن رستوران‌ها و بازاری سرزنده وجود دارد.

توصیه می‌شود حتما از شاهکارهای «Antoni Gaudi» دیدن کنید. از کارهای او می‌توان به سایت‌هایی نظیر «Parc Guell»، «Casa Batllo» و «La Sagrada Familia» اشاره کرد. خرید کردن و غذا خوردن در این شهر جذابیت خاصی دارد. اکنون درک می‌کنید که چرا می‌گوییم که باید یک هفته اقامت کنید!

۸- کرت

 کرت

اگر بخواهیم به خود فشار آورده و جزیره‌ی یونانی کرت را با یک کلمه توصیف کنیم باید بگوییم «متنوع».

سواحل شنی در کنار کوه‌های مرتفع، نخلستانی در میانه‌ی دشت‌های وسیع و شهرهای مدرن پر سر و صدا که در کنار سازه‌های کهن قرار گرفته‌اند همگی به تنوع بالا دلالت می‌کنند.

اهالی کرت به مردمان زمان‌های گذشته شباهت دارند، خیابان‌های از میان ساختمان‌هایی به سبک مینوآنی، ونیزی و اتومانی عبور می‌کنند. به رغم تناقضات قابل لمس‌اش، هرگاه که در خیابان قدم بگذارید یا در تاورنا (رستوران یونانی) غذا بخورید حسی از وحدت عناصر شهر به شما القا می‌شود.

تفریحاتی که در کرت در دسترس هستند کیفیتی همچون تاریخ غنی‌اش دارد، بنابراین قبل از سفر به خوبی بیاندیشید که چه نوع سفری باب میل‌تان است. اگر به فضای شهری با رستوران‌ها، کافه‌ها و کلاب‌ها تمایل دارید، پیشنهاد می‌شود در راستای ساحل شمالی در «Chania» یا «Heraklion» اقامت کنید. کسانی که به فضای باز و طبیعی علاقه‌ی بیشتری دارند برای ملاقات سواحل دلربا به «Rethymnon» یا «Agios Nikolaos» بروند.

۹-کراکف

کراکف

برای نمایان شدن جذابیت اصلی شهر، جدای از قسمت‌های مختلف آن، باید اندکی در آن جستجو کنید. اگرچه ورشو پایتخت سیاسی لهستان است، بسیاری این شهر جنوبی را پایتخت فرهنگی آن می‌دانند. وقتی برای بار اول در بازار «Rynek Glowny» (بازاری سرحال و قرون وسطایی که قلب نمادین شهر است) قدم می‌گذارید از درک این نکته که قسمت بزرگی از سفرتان در این محل سپری خواهد شد لبخند رضایت بر چهره‌تان نقش می‌بندد. رستوران‌ها، مغازه‌ها و کافه‌های پر نشاط در محیط آن و محله‌های اطراف نظر را به خود جلب می‌کنند.

بهترین روش برای برنامه‌ریزی سفر در کراکف، تقسیم شهر به چهار قسمت است. بازار در مرکز شهر قدیمی (Stare Miasto) قرار دارد که خود در مرکز کراکف واقع شده است.

بسیاری از جاذبه‌های توریستی در نزدیکی شهر قدیمی قرار گرفته‌اند، در «Kazimierz» به سمت جنوب و در «Wawel Hill» صومعه پر هیبت واول قرار دارد. از دیدنی‌های خارج از شهر هم می‌توان از معدن نمک «Weiliczka» و کمپ کار اجباری «Auschwitz-birkenau» نام برد.

۱۰-والنسیا

والنسیا

این شهر چشمان را به حیرت وامی‌دارد و با این حال رفتار ملایمی با بودجه‌ی سفر و جیب مسافران دارد. مناظر سبزی که در «Old Turia River Bed Gardens» خواهید یافت با شن‌های زرفام و مواج و موج‌های نیلگون سواحل در تضاد است. رنگ پرتغال‌هایش به خوشمزگی طعم آن است.

کسانی که مدعی می‌شوند این شهر ساحلی عاری از هرگونه جذابیتی است احتمالا در زیر درختان مرکبات و در حالی که شکوفه‌هایشان کف خیابان‌های سنگ‌فرش شده را لمس می‌کنند پرسه نزده‌اند. اگرچه سال‌ها سایه‌ی کلان شهرها بر والنسیا سنگینی می‌کرده، اما امروزه ترکیبی از تاریخ مادرید و فضای معاصر بارسلونا را تنها با کسری از هزینه در اینجا خواهید یافت.

۱۱-پورتو

پورتو

پورتو (یا اوپورتو) کلان‌شهری نسبتا کوچک است در ساحل شمال‌غربی پرتغال که ترکیبی از فرهنگی غنی با فضای طبیعی دیدنی است. مسافران می‌توانند از گنجینه‌ی موزه‌ها دیدن کنند، معماری متنوع‌اش را ستایش کنند و البته سری به ساحل بزنند.

لقب شهر «Cidade das Pontes» یا «شهر پل‌ها» به خاطر ۶ پل کمانی شکلی است که بر روی رودخانه دورو مستقر شده‌اند. رود در لبه‌ی جنوبی پورتو جریان دارد. بر فراز پل «Dom Luis I» می‌توانید از نقطه‌دیدی ایده‌آل مناظر جذاب رودخانه و محیط پیرامونش را تماشا کنید. این پل معروف‌ترین پل شهر است.

از این محل می‌توانید به راز جذابیت پورتو پی ببرید: در ناحیه شمالی منطقه‌ای که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده به پالتی از رنگ‌ها می‌ماند و در جنوب، شهر همسایه «Vila Nova de Gaia» قرار دارد.

مسافران می‌توانند آخر هفته‌ای طولانی یا یک هفته‌ی کامل را برای گشت‌وگذار در شهر، کشف کردن هنر‌های معاصر در مجموعه «Serralves Foundation» و تاریخ پنهان در کلیساهایی قدیمی مانند «Se» و «Igreja Sao Francisco» سپری کنند.

اهمیتی ندارد چه فعالیت ویژه‌ای برای انجام دادن انتخاب می‌کنید یا از کدام آثار دیدن می‌کنید، به هنگام ترک شهر حتما از تنوع بالای انتخاب‌های خود رضایت‌مند خواهید بود.

۱۲-آمستردام

آمستردام

هر چیزی که در مورد آمستردام می‌شنوید را باور نکنید. البته این شهر هلندی نسبت به زنانی که در «Red Light District» در سودای تجارتی نامتعارف هستند آسان‌گیر است و در کافی‌شاپ‌های شهر نوعی گیاه محرک به مشتریان عرضه می‌شود، اما همه‌ی این موارد آمستردام واقعی را در هاله از ابهام فرو می‌برد.

بلاخره هنگامی که در حال میل کردن غذای اندونزیایی خود هستید یا در اطراف کانال‌های زیبای شهر به پرسه‌زنی مشغول هستید یا برای خرید به بوتیک‌های «Nine Little Streets» سر می‌زنید خواهید فهمید که آمستردام بسیار فراتر از آن‌چیزی است که فکرش را می‌کردید.

و اگرچه قوانین آسان‌گیر شهر باعث جذب قشر دانشجوی مذکر شده، با این حال آمستردام برای عشاق و خانواده‌ها مقصدی ایده‌آل است. جذابیت‌‌های شهر دارای تنوع بالایی است: از دوچرخه‌‌سواری در میان کانال‌های پیچ در پیچ تا به یاد آوردن فاجعه هولوکاست در موزه «Anne Frank»، از کندوکاو در اکسپرسیونیسم مسحور کننده ونسان ون گوگ تا لمیدن در پارک بزرگ «Vondelpark» همگی در دسترس است.

 

مطالب مرتبط:

منبع US News

دیدگاه