خانه ی استاد حسین لرزاده به نام خانه معمار

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
خانه ی استاد حسین لرزاده به نام خانه معمار

یکی از دستورات جلسه امروز شورای شهر تهران تبدیل خانه هنرمندان ۲ به خانه معماری«استادلرزاده» بود اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران این برنامه را تدارک دیده است که با اعمال اصلاحات لازم به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

مرتضی طلائی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اصلاحات انجام شده در متن لایحه گفت:

با این مصوبه عرصه و اعیان خانه استاد لرزاده همچنان در دست شهرداری باقی مانده و در ترکیب هیئت امنا این خانه، یک نفر از اعضای شورای شهر و یک نفر از انجمن معماری کشور قرار می گیرند.

پرویز سروری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این خانه و خانه های مشابه اظهار کرد:

بالاخره باید تصمیمی منطقی برای اینگونه خانه های شهر گرفته شود و باید توجه داشت که این موضوع از اولویت های مدیریت شهری نیست.

باید میزان خروجی هر یک از این خانه ها برای مردم و نظام را نیز مد نظر قرار داده و بررسی کرد.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به سوابق استاد لرزاده تصریح کرد: استاد لرزاده یکی از بزرگترین و برجسته ترین معماران ایرانی و اسلامی تاریخ کشور است.

وی ادامه داد:

این استاد برجسته فردی متدین و دلسوز بود و با وضو بر سر کار حاضر می شد و اینکه خانه خود استاد را به نام خانه استاد لرزاده نامگذاری کنیم کاری پسندیده است.

غلامرضا انصاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در همین خصوص با بیان اینکه هنر کار ظریفی است پیشنهاد داد تا تنها از شهرداری تهران در هیئت امنا این خانه استفاده نکنند و هنرمندان و اساتید برجسته معماری برای عضویت در این هیئت معرفی شوند.

حسین بن محمد معمار معروف به لرزاده «۱۲۸۵ تهران - ۱۳۸۳ تهران» معمار و هنرمند ایرانی بود؛ وی طراح و سازنده آرامگاه فردوسی است.و البته او فعالیتهای گسترده‌ی دیگری که لرزاده در زمینه تزئینات وابسته معماری در تهران و بسیاری شهرهای دیگر داشته است.

نخستین کار مستقل استاد را می‌توان سر در بانک شاهی « بانک تجارت فعلی »واقع در میدان توپخانه تهران دانست. لرزاده در طول عمر هنری نزدیک به یک قرن خود، مساجد متعددی را طراحی و اجرا کرد که در راس آن مسجد اعظم (قم) به دعوت مستقیم آیت‌الله بروجردی قرار دارد.

همچنین وی بنا به ماموریتی که آیت‌الله بروجردی به وی محول کرد، مامور تعمیر و پاره‌ای تغییرات در حرم حسین بن علی(ع) در کربلا شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه