پاریس؛ بایدها و نبایدهای سفر

حامد شاه‌محمدی
حامد شاه‌محمدی چهار شنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۰
پاریس؛ بایدها و نبایدهای سفر

همه عاشقان سفر، بازدید از پاریس، یکی از توریستی‌ترین شهرهای دنیا را در سر می‌پرورانند. با کجارو همراه باشید تا نگاهی به بایدها و نباید‌های سفر به این شهر زیبا داشته باشیم.

جاذبه‌های توریستی پاریس بر هیچکس پوشیده نیست و تقریبا همگان آن‌ها را می‌شناسند. برج ایفل، خیابان «شانزلیزه»، طاق‌های معروف، موزه‌های هنری و تاریخی و خیلی‌های دیگر. ولی همیشه نکاتی برای بازدید از شهر وجود دارد که فقط افراد محلی و ساکن آن شهر از آن آگاه هستند. در ادامه با نکاتی مفید از شهر پاریس همراه ما باشید.

طاق «دخیمف»

از خیابان «شانزلیزه» خرید نکنید

سفر پاریس

«شانزلیزه» شاید زمانی برای خود اسم و رسمی داشت و زیباترین خیابان جهان به شمار می‌رفت ولی در سال‌های اخیر با فرازونشیب‌های زیادی روبه‌رو شده و امروزه با فروشگاه‌های زنجیره‌ای معروف، املاک معاملاتی و سینماهای بزرگ اشباع شده است.

پیشنهاد می‌شود تحت هیچ شرایطی با شکم گرسنه به این خیابان قدم بر ندارید. کافه رستوان‌های این خیابان آماده‌ی خالی کردن جیب توریست‌ها هستند. هیچ یک از افراد محلی پاریس در این کافه‌ها غذا نمی‌خورند.

بیشتر بخوانید:

در عوض اگر به‌دنبال لباس‌های به‌روز هستید به منطقه‌ی «شیک مغی» (chic Marais) بروید. اگر به‌دنبال محیطی سنتی و قدیمی برای خرید هستید، به بازار سرپوشیده پاریس (Paris's covered passages) سر بزنید. پشت سقف شیشه‌ای و آهن چکش‌خورده‌ی این بازار می‌توانید طراحی اصیل فرانسوی، کتاب‌های قدیمی، آثار هنری و خیلی چیزهای دیگر پیدا کنید.

رستوران خود را درست انتخاب کنید

سفر پاریس

سراسر پاریس پر است از انواع رستوران‌های رنگارنگ. اگر بخواهیم شرایط رزرو و زرق‌و‌برق رستوران‌ها را کنار بگذاریم، قیمت‌های سربه‌فلک‌کشیده آن‌ها از ویژگی‌های بارزشان است.

به‌عنوان مثال یک رستوان ۳ ستاره با غذایی متوسط برای شما نزدیک به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. البته این مقدار بدون محاسبه‌ی نوشیدنی بعد غذا است. به نظر شما غذا خوردن در این مکان منطقی است؟ یا پرداخت هزینه‌ای معادل بلیط هواپیما‌یتان برای یک وعده غذا چطور؟

در عوض در «لا مد» (la mode) غذا میل کنید. به‌تازگی چندین آشپز از رستوان‌های بزرگ پاریس استفا داده‌اند و در «لا مد» غذایی مشابه (البته بسیار خوشمزه) سرو می‌کنند. رزرو میز در این رستوان امکان‌پذیر نیست پس سعی کنید ساعت ۱۱:۴۵ قبل از ظهر خودتان را به رستوان برسانید.

تمام روز خود را در موزه‌ی «لوور» سپری نکنید

سفر پاریس

در اینکه موزه لوور بهترین موزه‌ی فرانسه و چه بسا جزو بهترین موزه‌های دنیا بوده و آثار هنری جاودانه و شاهکارهای تاریخی در آن چیزی بدیل است شکی نیست؛ ولی حتی برای یک لحظه هم فکر نکنید که «لوور» تنها موزه‌ی خوب شهر است. صف‌های طولانی بلیط در فصول پربازدید، فضایی شلوغ و سربسته و تجمع افراطی مردم بر سر آثار مشهور بسیار بسیار طاقت فرسا است.

در عوض موزه‌های کمتر شناخته شده‌ی شهر را پیدا کنید. بسیاری از موزه‌های کوچک‌تر پاریس، آثار هنری برابر با موزه‌های بزرگ پاریس دارند. حتی شاید در این موزه‌ها احساس راحتی بیشتری بکنید از آنجایی که با آرنج پهلویتان را سوراخ نمی‌کنند!

از موزه‌های کمتر شناخته شده‌ی پاریس می‌توان به موزه‌ی «دلوغانژغی» (de l'Orangerie)، «مغموت» (Marmottan) و «غودان» (Rodin) اشاره کرد. اگر حوصله‌ی آثار هنری و تاریخی را ندارید در این موزه‌ها می‌توانید اطلاعاتی در رابطه با مد، نوشیدنی‌ها و پول به دست آورید. اطمینان داشته باشید بعد از بازدید، دیگر برای موزه‌ی «لوور» دلتنگی نمی‌کنید.

به مد بی‌اهمیت نباشید

سفر پاریس

ضرب‌المثلی فرانسوی می‌گوید: ساده پوشیدن کافی نیست

در کل پاریسی‌ها از لباس‌هایی که برای بالا رفتن از کوه اورست مناسب هستند دوری می‌کنند پس شما هم باید این کار را بکنید. این یعنی که آن کفش‌های ورزشی خود را هم در هتل بگذارید. از طرف دیگر چون به پایتخت مد جهان می‌روید حتما نیازی به تیپ‌های افراطی نیست.

در عوض با مد فرانسه آشنا شوید. استایل فرانسوی‌ها همیشه گران پوشیدن نیست بلکه شیک پوشیدن است. فرانسوی‌ها به درجه‌ی استادی در هنر پوشاک رسیده‌اند و این روزها بسیار راحت لباس می‌پوشند.

چند نکته برای انتخاب لباس در فرانسه

  • همیشه از رنگ مشکی استفاده کنید (یا خاکستری)،
  • یک شال تک رنگ، کلاه یا جواهر (فقط هر سه را هم‌زمان استفاده نکنید) انتخاب کنید
  • از مناسب بودن لباس خود اطمینان حاصل کنید
  • در نهایت یک کت مناسب به‌همراه بهترین کفش کمد لباس‌تان بپوشید

حمل و نقل با تاکسی ممنوع

سفر پاریس

در پاریس تاکسی‌ها سخت پیدا می‌شوند و با صدا زدن نمی‌ایستند (باید تاکسی پارک شده پیدا کنید). تاکسی سوار شدن در ترافیک کیپ تا کیپ پاریس (مخصوصا خیابان شانزلیزه) بسیار طاقت فرسا است. تصور کنید در خیابانی یک‌طرفه مردم پیاده از شما جلو بزنند؛ وقتی پشت ماشینی که دوبل پارک کرده گرفتار شده‌اید.

در عوض سعی کنید در پاریس با پای پیاده به گشت‌وگذار بپردازید. مرکز پاریس گستره‌ای چندین کیلومتری دارد، نقشه‌ها و راهنماها در همه‌جای شهر وجود دارند و پاداش پیاده‌روی و پرسه‌زنی شما می‌تواند مشاهده‌ی دکور درجه‌ یک مراکز خرید باشد. همچنین به‌هیچ‌وجه نگران نبود ایستگاه مترو نباشید. در سراسر پاریس فاصله‌ی هر ایستگاه تا ایستگاه بعد کمتر از ۵۰۰ متر است. مترو پاریس هم ارزان‌تر و هم سریع‌تر از تاکسی است.

وقت خود را در برج ایفل هدر ندهید

سفر پاریس

در سال ۲۰۰۹، ۶/۶ میلیون نفر از برج ایفل بازدید کردند و قصد رسیدن به بالای آن را داشتند. آن‌ها بعد از انتظار در صف بسیار طولانی بلیط، به همان مقدار در صف آسانسور منتظر شدند. با وجود صرف زمان و هزینه زیاد برای رسیدن به پاریس برای دیدن برج ایفل، مطمئن باشید این همه انتظار ارزش وقتتان را ندارد، حتی اگر برج ایفل باشد. تازه بعد از رسیدن به بالای برج، باید کلی حوصله کنید که به نزدیکی تراس برسید. ضمنا صف آسانسور برای برگشت به پایین را در نظر نمی‌گیریم.

بیشتر بخوانید:

در عوض از مناظر و غذای لذیذ لذت ببرید. از روش‌های متمدن و هوشمندانه‌تر برای بازدید از برج ایفل، رزرو میز رستوان «لس امغ» (Les Ombre) است. شامی کلاسیک با منظره‌ای بکر از برج ایفل را با استیک تنوری و نوشیدنی تجربه کنید.

ارزان‌ترین هتل را رزرو نکنید

سفر پاریس

پیدا کردن هتلی مناسب با قیمتی معقول در پاریس تقریبا غیرممکن است. احتمالا بعد از چانه زدن با پذیرش هتل در نهایت تصمیم می‌گیرید در هتلی مستقر شوید که کمی از شهر فاصله دارد. اما بدانید که زیبایی پاریس به مرکز شهر آن است.

در عوض آپارتمانی مبله رزرو کنید. آپارتمان‌های مبله در پاریس با قیمتی کاملا منصفانه پیدا می‌شوند. بعد از مشاهده‌ی فضای زیادی که در اختیارتان قرار گرفته، نسبت به پولی که پرداخت کرده‌اید، به‌دنبال ایرادی در آپارتمان می‌شد که شاید قیمت کم آن را توجیه کند. از آنجایی که مجبور نیستید هر وعده‌ی غذایی را بیرون میل کنید، این آپارتمان‌ها، مخصوص برای زمانی که بیش از چندین روز قصد اقامت دارید بسیار مناسب هستند.

آیا شما هم نکاتی از پاریس می‌دانید؟ با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه