کوه رستگاری: یادبودی برای خدا

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
کوه رستگاری: یادبودی برای خدا

کوه نجات، از معدود کوه‌هایی است که طبیعت ایجاد نکرده ولی مانند آن‌ها اثری تماما هنری است. با کجارو همراه باشید.

«سلویشن مونتن» (Salvation Mountain) به‌معنای «کوه نجات» یادمانی است پوشیده از نقاشی‌های رنگارنگ و ساخته‌شده از خشت، کاه و نزدیک به صد هزار گالن رنگ اهداشده، به ارتفاع ۱۵ متر و پهنای ۴۵ متر که در میانه‌ی بیابان کلرادو در جنوب کالیفرنیا قرار دارد. روی آن پیام‌هایی از «لئونارد نایت» (Leonard Knight) مثل «خدا عشق است» و «عاشق همدیگر باشید» وجود دارد. نایت سه سال پیش درگذشت ولی پیغام زیبایش تا ابد زنده می‌ماند.

سلویشن مونتن

سلویشن مانتن واقع در «اسلب سیتی» (Slab City)، اردوگاهی است که صاحبان ماشین‌های کاروان و برخی دیگر که از شمال آمریکا می‌آیند، از آن استفاده می‌کنند. اسلب سیتی، اسم خود را از قطعات بتنی باقی‌مانده از پادگان متروک نیروی دریایی «کمپ دونلپ» (Camp Dunlap) در زمان جنگ جهانی دوم، گرفته است.

اسلب سیتی

بعد از این‌که بالن هوای گرم نایت اینجا در بیابان سقوط کرد، او این واقعه را به چشم یک نشانه از طرف خدا دید تا این یادمان را خلق کند. این یادمان دربردارنده‌ی نقاشی‌های متعدد و فضاهایی است که نقش سخنان مسیحی و آیه‌های کتاب مقدس گرفته‌اند.

سلویشن مونتن، یادبودی برای خدا

زمانی دولت تلاش کرد تا این مکان را به‌عنوان محل زباله‌های خطرناک اعلام و آن را تخریب کند، ولی نایت در نهایت بر آن‌ها پیروز شد و حالا این مکان توجه روزنامه‌نگاران و دوست‌داران هنر را از سراسر دنیا به خود جلب می‌کند.

انجمن هنر عامیانه‌ی آمریکا در سال ۲۰۰۰ آن را «یک سایت هنر عامیانه‌ی شایسته‌ی حفظ و نگهداری» اعلام کرد.

نمایی دیگر از کوه نجات

در ۱۵ می ۲۰۰۲، سناتور کالیفرنیا، باربارا باکسر، در یک نطق خطاب به کنگره‌ی ایالات متحده، اینجا را این‌گونه توصیف کرد:

یک سنگ‌تراشی منحصربه‌فرد و رویایی... یک گنجینه‌ی ملی... عمیقا غریب ولی به زیبایی دست‌یافتنی و شایسته‌ی تحسین بین المللی‌ای که دریافت می‌کند.

این سایت در سال ۲۰۰۷ در فیلم «اینتو د وایلد» (Into the Wild) نمایش داده شد. این فیلم که به نویسندگی و کارگردانی «شان پن» هم بود، بر اساس یک کتاب غیر داستانی، نوشته‌ی «جان کراکاور» (Jon Krakauer) به سال ۱۹۹۶ و درباره‌ی سفرهای «کریستوفر مک‌کندلس» (Christopher McCandless) بود. مک‌کندلس،‌ لئونارد نایت را در سلویشن مانتن ملاقات کرد. نایت در صحنه‌ای از فیلم در نقش خودش ظاهر شد. نایت، قبل از مرگش، مجددا از سلویشن مانتن بازدید به عمل آورد. بعد از سال‌ها زندگی بدون بینایی در یک مرکز مراقبت، لئونارد طی عمل جراحی دو چشم دریافت کرد و قادر بود این سفر قابل‌توجه را انجام دهد تا بتواند یک بار دیگر حاصل عمر خود را ببیند.

کوه نجات

نگرانی‌ها برای آینده‌ی این مکان افزایش یافته است که به‌دلیل محیط اطراف نامناسب، نگهداری مداوم را می‌طلبد. بسیاری از بازدیدکنندگان به‌منظور اهدا کردن با خود رنگ می‌آورند و گروهی از داوطلبان جهت حفظ و نگهداری این یادمان کوشیده‌اند. در سال ۲۰۱۲، یک مؤسسه‌ی خیریه‌ی عمومی به نام سلویشن مانتن برای حمایت از این پروژه تأسیس شد.

 

کوه نجات

کوه نجات

این کوه مصنوعی در بازی جی‌تی‌ای ۵ (Grand Theft Auto V) نمایش داده شده است.

سلویشن مانتن در حالی ساخته شد که نایت با یک کامیون در پای کوه بدون آب و برق روزگار می‌گذرانید.

کامیون آقای نایت

این کوه در واقع دومین کوهی است که در آنجا ساخته شد. چراکه بعد از چهار سال از ساختن کوه با هرچه که نایت می‌توانست پیدا کند، اولین کوه رستگاری او فرو ریخت.

مطالب مرتبط:

منبع All Day

دیدگاه