فانوس های تسخیر شده و معروف جهان (قسمت دوم)

مریم اصلانی
مریم اصلانی سه شنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۵
فانوس های تسخیر شده و معروف جهان (قسمت دوم)

دنیای گردشگری وحشت به لطف داستان‌های افسانه‌ای و حقایق غیر قابل توضیح رونق گرفته است و این فانوس‌های تسخیر شده هم داستان‌های جالبی برای بازگو کردن دارند. با کجارو همراه باشید.

در بخش اول این مطلب به بازدید شماری از فانوس‌های دریایی قدیمی رفتیم که در کنار قدمت تاریخی و ارزشمند خود، ویژگی دیگری داشتند که برای دوستداران دنیای ترس و هیجان لذت بخش و دلپذیر است. داستان‌های بسیاری در مورد آنها بر سر زبان‌ها است که خبر از ساکنان ابدی و پر رمز و رازی می‌دهد که دیر زمانی است این ساختمان‌های قدیمی را به تسخیر خود درآورده و مسبب ترس و وحشت ساکنان فعلی یا گردشگران شده‌اند.

فانوس دریایی تسخیر شده

در بخش بعدی این مطلب، دیگر بار با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با شماری دیگر از معروف‌‌ترین فانوس‌های دریایی تسخیر شده آشنا کنیم.

فانوس دریایی وایت ریور (White River)، وایت‌هال (Whitehall)، میشیگان

فانوس دریایی تسخیر شده وایت ریور

این فانوس دریایی در سال ۱۸۷۵ تأسیس و در نزدیکی دریاچه‌ی میشیگان در آمریکا واقع شده است. در نهایت بعد از سال‌ها فعالیت، این فانوس در سال ۱۹۶۰ تعطیل شده و دیگر بار در سال ۱۹۷۰ به عنوان موزه آغاز به کار کرد. گفته می‌شود که بنای این فانوس در تسخیر یک زوج است که یکی از آنها وسواس عجیبی در مورد پاکیزگی دارد و آن دیگری، هنوز هم میلی برای ترک این ساختمان قدیمی از خود نشان نمی‌دهد.

فانوس دریایی تسخیر شده وایت ریور

اما این زوج چه رابطه‌ای با این ساختمان قدیمی دارند؟ کاپیتان «ویلیام رابینسون» (William Robinson) نخستین نگهبان این فانوس دریایی بود و نزدیک به ۴۷ سال به این وظیفه اشتغال داشت. او و همسرش سارا تمام این دوران ساکن این فانوس بودند و تک تک خاطرات‌شان در پیوندی عمیق با این ساختمان بود. این کاپیتان سالخورده در سن ۸۷ سالگی در همین ساختمان جان سپرد.

فانوس دریایی تسخیر شده وایت ریور

زوجی کهنسال مدت‌ها است که ساختمان این فانوس دریایی را تسخیر کرده و ظاهرا میلی برای ترک آن ندارند

تصور بر این است که صدای پایی که گاهی از طبقه‌ی بالا شنیده می‌شود، متعلق به روح کاپیتان است که هنوز نیز به رتق و فتق امور فانوس محبوبش مشغول است.

به علاوه متصدی موزه گفته که اگر او احیانا حین گردگیری جایی را از قلم بیندازد، دستمال گردگیری را در نزدیکی همان جا پیدا می‌کند، بدون آنکه ذره‌ای گرد و غبار باقی مانده باشد. ظاهرا مظنون این پدیده ماورایی «سارا» همسر کاپیتان ویلیام است!

به هر حال حضور این زوج مسن، یکی از جذابیت‌های اصلی این فانوس دریایی دیروز و موزه‌ی تاریخی امروز است. این موزه در طول فصول تابستان و پاییز باز است و در طول ماه‌های دیگر با هماهنگی قبلی فعالیت می‌کند.

فانوس دریایی وایت ریور

فانوس دریایی ساگِناو ریور (Saginaw River)، بِی سیتی  (Bay City)، میشیگان

فانوس دریای تسخیر شده

از شواهد امر این گونه برمی‌آید که این فانوس یکی از دو فانوس دریایی است که برای نخستین بار در نزدیکی «گریت لیکز» (Great Lakes) ساخته شده‌اند. ظاهرا در گذشته این دو فانوس که پشت سر هم قرار گرفته‌اند، وظیفه‌ی راهنمایی دریانوردان را به سمت مرکز این کانال کشتیرانی برعهده داشته و امکان حرکتی ایمن را برای کشتی‌ها فراهم می‌کردند.

فانوس دریای تسخیر شده

اعضای گارد ساحلی که شبی را در این فانوس به صبح رساندند، از شنیدن صدای قدم‌هایی سنگین صحبت کردند، گویی کسی روی پلکان آهنی برج فانوس بالا و پایین می‌رفته است. آنها به دنبال منشأ صدا رفتند، اما هیچ کس را در آنجا مشاهده نکردند.

فانوس دریای تسخیر شده

مشخص نیست این فانوس در دام روح چه کسی افتاده است؟ اما می‌دانیم که ساختمان فانوس از سال ۱۹۷۰ تا کنون، خالی از سکنه بوده است. این فانوس قدیمی گاه گداری پذیرای تورهای گردشگری است، البته هنوز هم می‌توان از درون قایق نگاهی به آن داشت و خدا می‌داند که آیا در همان لحظه روح مرموز نیز از میان پنجره‌ها به قایق‌های روی رودخانه خیره شده است یا خیر؟

فانوس دریایی ساگناو ریور

فانوس دریایی جزیره‌ی سِگین، بث (Bath)، مین (Maine)

فانوس تسخیر شده جزیره سگین آمریکا

روزگاری این فانوس دریایی متروکه که به عنوان بلندترین فانوس دریایی ایالت مین و نیز دومین فانوس قدیمی این ناحیه شناخته می‌شود، محل رخ دادن ماجرایی مخوف و خونین بوده است. گفته می‌شود یکی از نگهبانان فانوس دریایی که به تازگی ازدواج و به این جزیره نقل مکان کرده بود، برای کمک به همسرش و پرهیز از کسل شدن او در فصل سرد زمستان، یک پیانو خرید تا او با نواختن موسیقی سرگرم شود. اما اشکال کار اینجا بود که تنها یک برگ نت با پیانو ارسال شده و بدین ترتیب تنها می‌شد یک آهنگ را نواخت.

فانوس تسخیر شده جزیره سگین آمریکا

به دلیل سرما و یخبندان امکان تهیه برگه‌های نت بیشتری فراهم نبود و همسرش ناگزیر بارها و بارها این آهنگ را نواخت و سرانجام این امر نگهبان را به مرز جون رساند. او نیز یک تبر برداشت و ابتدا پیانو را از شکل انداخت و سپس به همسرش حمله‌ور شد و در نهایت نیز به زندگی خود پایان داد.

فانوس تسخیر شده جزیره سگین آمریکا

ظاهرا روح این نگهبان هنوز هم در اقامتگاه سابق خود سکونت دارد و گاهی در شبی آرام می‌توان صدای نواخته شدن پیانو را شنید. این جزیره تنها از طریق قایق یا هلیکوپتر قابل دسترس است.

فانوس دریایی جزیره سگین

هِسیتا هد (Heceta Head)، یاوهاتز (Yachats)، اورگن

ماجرای تسخیر فانوس دریایی هسیتا هد

باز هم اینجا پای یک روح در میان است، روحی که مسئول خاموش شدن آژیر آتش سوی است و گاهی نیز وسایل مختلف محل اقامت نگهبانان فانوس را جا به جا می‌کند که البته اکنون به عنوان یک مهمانخانه‌ی B&B فعالیت می‌کند.

ماجرای تسخیر فانوس دریایی هسیتا هد

«بانوی خاکستری» نامی است که به این روح عجیب و مرموز اهدا شده که البته به ظاهر او اشاره دارد. او یک بار خودش را به کارگری نشان داد که در اتاق زیرشیروانی مشغول کار بود. کارگر بخت برگشته به اندازه‌ای وحشت‌زده شده بود که از ادامه کار در آنجا صرف نظر کرد.

ماجرای تسخیر فانوس دریایی هسیتا هد

او حتی حاضر نشد وارد اتاقی شود که به صورت تصادفی شیشه‌های پنجره‌اش را شکسته بود، اما کارگر دیگری که مسئول این کار شد بعد از وارد شدن به اتاق متوجه شد که کسی همه‌ی خرده شیشه‌ها را در یک گوشه جمع کرده است.

فانوس دریای هسیتا هد

فانوس دریایی بتری پوینت (Battery Point)، کرسنت سیتی (Crescent City)، کالیفرنیا

فانوس دریایی تسخیر شده

این فانوس دریایی در نزدیکی شهر کرسنت و روی یک شبه جزیره‌ یا اگر درست‌تر بگوییم، یک جزیره کوچک ساخته شده است. شاید شبح ساکن این فانوس در این نقطه احساس امنیت و آرامش می‌کند، به خصوص بعد از سونامی سال ۱۹۶۴ که شهر کرسنت را به شکلی گسترده ویران کرد. البته فانوس ما به دلیل محل قرارگیری خود از این فاجعه جان سالم به در برد.

فانوس دریایی تسخیر شده

روح ساکن این فانوس به نظر شوخ طبع و بازیگوش است، چرا که نیمه شب‌ها روی صندلی نشسته و آنها را به تاب خوردن وا می‌دارد و گاهی نیز با دمپایی راحتی صاحبخانه سرگرم می‌شود. گربه صاحبخانه هم اغلب به این حضور عجیب واکنش نشان می‌دهد.

فانوس دریایی تسخیر شده

اما به نظر شما این مسئله عجیب نیست؟ واکنش گربه، بازی کردن با دمپایی راحتی، آیا با روح یک سگ طرفیم؟ این فانوس دریایی روزهای چهارشنبه تا یکشنبه‌ی هفته بعد و در طول ماه‌های آوریل تا سپتامبر به روزی گردشگران و بازیدکنندگان باز است. در زمان تعطیلی فانوس، گردشگران می‌توانند در زمین‌های اطراف فانوس به گشت و گذار پرداخته و از زیبایی مناظر اطراف لذت ببرند.

فانوس دریایی بتری پوینت

امیدوارم از مطالعه‌ی این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید.

مطالب مرتبط:

منبع coastalliving

دیدگاه