کابوس ترامپ، سراشیبی خطرناک صنعت گردشگری آمریکا

حمید حسن‌زاده
حمید حسن‌زاده دوشنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
کابوس ترامپ، سراشیبی خطرناک صنعت گردشگری آمریکا

قانون منع ورود شهروندان ۷ کشور که به دست دونالد ترامپ امضا شد، گردشگری آمریکا را مشکلات بزرگی روبه رو کرده و پیامدهای مشهود آن به این صنعت آسیب‌های جدی وارد کرده است. با کجارو همراه شوید.

«جامعه‌ی سفر آمریکا» گفته که سیاست‌های مهاجرتی دولت ترامپ به گردشگری آسیب می‌زند. این ارگان بیان می‌کند که نشانه‌های اولیه‌ای از کاهش تمایل خارجی‌ها به سفر به آمریکا قابل مشاهده است.

پیش‌تر از آن آژانس گردشگری «NYC & Company» در پیش‌بینی‌اش، در مورد سال ۲۰۱۷، تجدید نظر کرده و افزوده که در این سال در مقایسه با سال ۲۰۱۶، ۳۰۰ هزار گردشگر کمتر به نیویورک سفر خواهند کرد. این اولین افت گردشگری پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ است.

«اداره‌ی گردشگران فیلادلفیا» به خبرگزاری «Philadephia Inquirer» گفته که به خاطر دولت جدید، یک گردهمایی بین‌المللی با ۳ هزار عضو، که اعضای آن قصد سفر به کانادا و مکزیک را داشته‌اند، از دست داده‌ است.

شرکت فورواردکیز، که تمرکزش بر رزرو سفر است، در فوریه این چنین گزارش داده است:

تمایل بین‌المللی برای رزرو سفر به آمریکا، در مقایسه با بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته ۶/۵ درصد کاهش یافته است.

ارتور فرومر

آرتور فرومر، مربی سفر، در وب‌سایت خود نوشته که «این پدیده ترامپ اسلامپ (در انگلیسی به معنای افول) نامیده می‌شود». او این مسئله را «پیامد ناخواسته‌ی تلاش‌های ترامپ برای نیامدن مسلمان‌ها به آمریکا» توصیف کرده که به «افتی شدید در توریسم خارجی به آمریکا و درآمدها و شغل‌های مرتبط با آن» منجر می‌شود.

کاخ سفید از پاسخ دادن به این مسئله امتناع می‌کند.

راجر دوو (Roger Dow)، رئیس و مدیر عامل «جامعه سفر ایالات متحده»، می‌گوید که بسیاری از گردشگران بین‌المللی که جزو آن دسته‌ از کشورهای ذکر شده در قانون مهاجرتی نیستند نیز این عمل را به نوعی «ناامیدی بین‌المللی» تعبیر می‌کنند که شامل همه‌ی غیر آمریکایی‌ها می‌شود.

فرمان ممنوعیت مهاجرت اولیه ترامپ برای شهروندان ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن با حکم دادگاه تعلیق شد اما انتظار می‌رود فرمان اجرایی دیگر در باب ویزا و مهاجرت به زودی صادر شود.

«جامعه‌ی سفر آمریکا» اصرار دارد که دولت در حکم تجدید نظر شده به وضوح مشخص کند که «ایالات متحده به گرمی از مسافران و تجار بین‌المللی استقبال می‌کند و برای آن‌ها ارزش قائل است».

توریسم بخش عظیمی از اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهد: سالانه ۲/۱ میلیارد دلار به درآمد اقتصادی می‌افزاید و از ۱۵/۱ میلیون شغل پشتیبانی ‌می‌کند که گردشگران خارجی، بنابر اطلاعات این ارگان، در این زمینه نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.

دوو می‌گوید:

امنیت اولیت اول جامعه‌ی سفر است اما بالانس کردن دو کفه‌ی ترازو همیشه بسیار حیاتی است: روشن کنید از چه کسانی استقبال می‌شود و چه کسانی نمی‌توانند وارد شوند.

مقاله‌ای که روزنامه «Toronto Star» به تاریخ ۳۰ ژانویه منتشر شده، کانادایی‌ها را تشویق کرده که تا پایان دوره‌ی ریاست ترامپ، سفر به آمریکا را بایکوت کنند.

شرکت «NYC & Company»، در تقابل با رکود پیش‌بینی شده، کمپین «نیویورک به جهان خوش‌آمد می‌گوید» را راه‌اندازی کرده است.

نیویورک به جهان خوش‌آمد می‌گوید

آژانس به مطبوعات گفته که هدف کمپین اطمینان بخشی دوباره به آن دسته از مسافران بین‌الملی است که احساس می‌کنند ورود ‌آن‌ها به ایالات متحده با موانعی همراه است.

اما الکساندر دو یونیاک، رئیس «جامعه‌ی بین‌المللی حمل و نقل هوایی»، در مقابل گفته که مدیران صنعتی نسبت به رکود نگرانی ندارند و افزوده که سفر هوایی به آمریکا در سال ۲۰۱۷ همچنان مثبت به نظر می‌رسد.

سال گذشته «دپارتمان تجارت ایالات متحده» تخمین زده که ۷۸/۶ میلیون گردشگر خارجی در سال ۲۰۱۷ به آمریکا سفر خواهند کرد. آن پیش‌بینی عموما هر ساله در ماه می به روز می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه