لغو ویزای اروپا برای آمریکایی ها تایید نشد

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰
لغو ویزای اروپا برای آمریکایی ها تایید نشد

پارلمان اروپا به سفر بدون ویزا برای شهروندان آمریکا در اتحادیه اروپا خاتمه داد.

پس از بی‌توجهی آمریکا به توافقات صورت گرفته با اتحادیه اروپا، شهروندان آمریکایی از این پس نیازمند اخذ ویزا برای ورود به کشورهای این اتحادیه خواهند بود.

این اقدام زمانی صورت گرفت که ایالات متحده با لغو روادید برای شهروندان پنج کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا (بلغارستان، کرواسی،‌ قبرس، لهستان، رومانی) به‌عنوان بخشی از یک توافق دو جانبه مخالفت کرد.

این رأی، خواستار فسخ این توافق در عرض دو ماه است و به این معنا است که شهروندان آمریکا به‌مدت ۱۲ ماه بعد از آن که کمیسیون اروپا «قانون مصوب» را جهت ایجاد تغییرات اجرایی کرد، باید از مدارک بیشتری برای ویزا استفاده کنند.

این کمیسیون سه سال پیش دریافته بود که آمریکا از عهده‌ی تعهداتش تحت توافق دو جانبه بر نیامده است ولی تا این زمان اقدامی قانونی صورت نداده بود. رأی اخیر، که توسط کمیسیون آزادی‌های مدنی آماده و در یک جلسه‌ی عمومی پارلمان تصویب شد،‌ به کمیسیون اروپایی دو ماه فرصت داد تا قبل از آن که نمایندگان پارلمان اروپا بتوانند در دادگاه عدالت اروپا اقامه‌ی دعوی کنند،‌ اقدام قانونی انجام دهد.

استرالیا، بروئنی، ژاپن و کانادا هم در انجام وظایفشان تحت توافق دوجانبه، کوتاهی‌هایی داشته‌اند ولی هر چهار کشور، هرگونه محدودیت ویزا را برای شهروندان اتحادیه‌ی اروپا یا مرتفع کرده یا به‌زودی مرتفع خواهند کرد.

این کمیسیون قانونا موظف است برای تعلیق طرح معافیت روادید برای شهروندان آمریکایی اقدامات لازم را انجام دهد، ولی پارلمان اروپا یا شورای اتحادیه اروپا این شانس را خواهند داشت به آن قانون مصوب اعتراض کنند.

روابط اروپا - امریکا

در ماه دسامبر، طبق یک بیانیه‌ی صادره توسط پارلمان، نمایندگان پارلمان اروپا این طرح را پی می‌گرفتند تا واشنگتن را «تشویق» به ایفای نقش خود در این زمینه کنند.

ولی «دیمیتریس آوراموپولوس»، عضو کمیسیون مهاجرت، نسبت به «عواقب» آن، از جمله «عمل متقابل» محتمل و کاهش شمار گردشگران که به سرعت ضررهای قابل‌توجهی به صنعت گردشگری قاره‌ی سبز وارد می‌کند، هشدار داد.

چند روز پیش بود که‌ شورای اتحادیه‌ی اروپا اعلام کرد که از سخت‌گیری سازوکار صدور ویزا، برای شهروندان گرجستان که قصد سفر به اتحادیه‌ی اروپا دارند،‌ خواهد کاست.

حال گرجی‌ها می‌توانند به شرط تصویب نهایی این آیین‌نامه، بدون نیاز به ویزا، به‌مدت ۹۰ روز در هر بازه‌ی زمانی ۱۸۰ روزه، در هر کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا بمانند.

کارملو ابلا، وزیر امنیت ملی مالت،‌ می‌گوید:

این توافق، مردم گرجستان و اتحادیه‌ی اروپا را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک خواهد کرد و باعث تقویت روابط تجاری و گردشگری خواهد شد. این توافق به‌دنبال تکمیل اصلاحات ضروری توسط گرجستان، توجه به امنیت اسناد، مدیریت مرزی، مهاجرت و پناهندگی انجام می‌شود.

ماه گذشته گزارش داده شد که اتحادیه‌ی اروپا در حال بررسی پذیرش یک طرح آمریکایی برای مجوز الکترونیکی سفر است. اقدامی که می‌تواند مانع اداری جدیدی برای گردشگران بریتانیایی، بعد از خروج این کشور از اتحادیه‌ی اروپا باشد.

رابرت گودویل،‌ وزیر مهاجرت بریتانیا،‌ به پارلمان گفته بود که اتحادیه‌ی اروپا در حال بحث درباره‌ی احتمال معرفی نسخه‌ای از «سیستم الکترونیکی مجوز سفر آمریکا» (ESTA)، است.

در حال حاضر، مسافران خارجی باید هنگام تکمیل فرایند «ای‌اس‌تی‌ای» و بعد از آن که صلاحیتشان برای سفر به ایالات متحده توسط یک سیستم آنلاین خودکار احراز شد، مبلغی ۱۴ دلاری (۱۱ پوندی) پرداخت کنند.

آقای گودویل گفت:

مردم بریتانیا در حال حاضر با طرح آمریکایی «ای‌اس‌تی‌ای» آشنا هستند و بنابرین ما با علاقه اینکه این طرح اروپایی چگونه پیش خواهد رفت و چه شباهت‌ها و تفاوت‌های احتمالی‌ای با طرح آمریکایی خواهد داشت، دنبال می‌کنیم.

به‌طور کلی، چنین طرحی جهت کمک به ارتقای امنیت و در حد امکان دانستن درباره‌ی کسانی که قصد سفر دارند، وجود دارد. این طرح فقط شامل پروازها نیست، می‌تواند شامل حال کسانی شود که از کشتی‌ها و قایق‌های مسافری و باری استفاده می‌کنند، یا ازمرزهای دیگری وارد اتحادیه‌ی اروپا می‌شوند.

آلن براون،‌ عضو حزب ملی اسکاتلند از کمیسیون تحقیق اروپا، اشاره کرد که حامیان خروج انگلیس از اتحادیه، پیش‌تر گفته بودند بعد از برکسیت نیاز به هیچ طرح روادیدمانند نخواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع Independent

دیدگاه