خیابان فردوسی: کاشی‌های شکسته و بافت تاریخی فراموش شده

علیرضا کیخا
علیرضا کیخا یکشنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
خیابان فردوسی: کاشی‌های شکسته و بافت تاریخی فراموش شده

خیابان فردوسی یکی از معروفترین خیابان‌های تهران است که بناهای تاریخی آن نیازمند توجه بیشتری هستند. با گزارش کجارو از این خیابان همراه باشید.

خیابان‌ فردوسی یکی از خیابان‌های اصلی و شمالی - جنوبی در تهران است که امسال یکی از تلخ‌ترین سال‌های عمر خود را گذراند. اتفاقی که در چهارراه استانبول، یعنی تقاطع خیابان جمهوری و فردوسی رخ داد. ساختمان پلاسکو در حادثه‌ای تلخ فرو ریخت و توجه همه را به سوی این قسمت از شهر جلب کرد. اما بخش‌های دیگر این خیابان قدیمی هم حال و روز چندان خوشی ندارند. امروز با هم گشتی در خیابان فردوسی می‌زنیم تا با تاریخچه آن بیشتر آشنا شویم و با هم تصاویری از بافت تاریخی آن را ببینیم. با کجارو همراه باشید.

خیابان فردوسی

خیابان فردوسی در دوران قاجار ساخته شده است. در این خیابان از حد فاصل میدان امام خمینی تا چهارراه استانبول لوازم سفر و ماهیگیری و ماجراجویی به فروش می‌رسد.

خیابان فردوسی

در چهارراه استانبول صرافی و بورس لباس و چند کافه و قهوه‌فروشی قدیمی قرار دارد.

خیابان فردوسی

از چهارراه استانبول تا میدان فردوسی هم فروشگاه‌های پوشاک چرم و عتیقه فروشی‌های ابتدای خیابان منوچهری قرار دارند.

خیابان فردوسی

این خیابان در گذشته  خیابان علاالدوله و پیش از آن خیابان امین‌السلطان نام داشته است. 

خیابان فردوسی

این خیابان با نام  خیابان باغ ایلخانی هم شناخته می‌شد. دلیل آن هم این بود که در این خیابان و در محل بانک ملی کنونی، باغ ایلخانی قرار داشت که توسط قلی‌خان ایلخانی ساخته شده بود.

خیابان فردوسی

خیابان فردوسی یکی از خیابان‌های تهران است که با قدم زدن در آن می‌توانید تاریخچه معماری پایتخت از دوران قاجار تا به امروز را ببینید.

خیابان فردوسی

متاسفانه بافت تاریخی خیابان فردوسی در حال از بین رفتن است.

خیابان فردوسی

ساختمان‌هایی با کاشی‌های شکسته در سراسر خیابان دیده می‌شوند.

خیابان فردوسی

نه شهرداری تهران و نه مالکان این ساختمان‌ها به فکر مرمت و نگهداری از این ساختمان‌ها نیستند.

خیابان فردوسی

بسیاری از این ساختمان‌ها در حال تخریب شدن هستند و جای خود را به ساختمان‌هایی با معماری عجیب و غریب و زشت مثل پاساژ فردوسی می‌دهند.

خیابان فردوسی

نمای پشتی این پاساژ یکی از زشت‌ترین مناظر شهری را پیش روی ما قرار داده است. نمایی آجری و بدقواره که هیچ‌وقت هم پوشانده نخواهد شد! امیدواریم روند رسیدگی و مرمت بافت تاریخی تهران و همه شهرهای کشورمان بهبود یابد تا با دیدن کاشی‌های شکسته و تخریب آن‌ها داغ دل شهروندان تازه نشود!

آیا شما قبلا به ساختمان‌های تاریخی خیابان فردوسی دقت کرده بودید؟ نظر خود را با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه