ساعت زمین و همراهی ایران برای ششمین بار در این رویداد جهانی

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۵ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
ساعت زمین و همراهی ایران برای ششمین بار در این رویداد جهانی

امشب به مناسبت آخرین شنبه ماه مارس در تاریخ ۲۵ مارس ایران نیز با خاموش کردن یک ساعته برق برخی از اماکن فرهنگی، ملی و تاریخی خود در «رویداد جهانی ساعت زمین» همگام با ۱۷۲ کشور جهان برای آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف بهینه انرژی در جهان گام بر می‌دارد.

ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت World Wide Fund for Nature‏ است و در آخرین شنبه ماه مارس هر سال برگزار می‌شود. خانواده‌ها و کسب و کار با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیر ضروری خود به‌مدت یک ساعت آن را یادآوری می‌کنند و آرمان نخست اين اقدام اين است كه آگاهی درباره تغييرات آب و هوايی و نياز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان ابقا شود.این رویداد برای اولین بار در سیدنی استرالیا توسط Leo Burnett و صندوق جهانی طبیعت (wwf) در حالی برگزار شد که نزدیک به ۲.۲ میلیون نفر در آن شرکت کردند و چراغ‌های غیر ضروری خود را خاموش کردند. بدنبال این حرکت شهرهای دیگر دنیا نیز به این رویداد پیوستند و در روز ۲۳ مارچ سال ۲۰۰۸ از ساعت ۸:۰۰ شب تا ۹:۳۰ این رویداد را به ثبت رسانیدند.

با توجه به یافته‌های علمی سازمان wwf استرالیا با آژانس تبلیغاتی لئو برنت در سیدنی به بحث و ایده پردازی در مورد تغییرات آب و هوایی اقدام کردند. این ایده در سال ۲۰۰۶ بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر شد که به‌عنوان یک تلنگر بزرگ از آن قلمداد شد. Wwf استرالیا به‌همراه شهردار سیدنی و یک کمپانی بزرگ چندرسانه‌ای توافق کردند که از این رویداد حمایت کنند و در سال ۲۰۰۷ ساعت زمین در ۳۱ مارچ ساعت ۷:۳۰ در سیدنی استرالیا برگزار گردد.

در ایران نیز نخستین گرامیداشت ساعت زمین درسال ۱۳۹۰ و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد؛ در سال ۱۳۹۱ تعداد بیشتری از شهرها با خاموشی سازه های معروف ایران به این حرکت پیوستند و افزون بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی وسه پل اصفهان و پل سفید اهواز نیز در این سال چراغ های خود را خاموش کردند.

سومین گرامیداشت ساعت زمین درسال ۱۳۹۳با مشارکت تعدادی از شهرهای ایران از جمله تهران، تبریز، اصفهان ، پلدختر (به‌عنوان نخستیین شهر ایران در بین شهرهای غیر مرکز استان)، رشت و قم صورت گرفت؛ در تبریز سیستم روشنایی کاخ شهرداری تبریز به‌مدت یک ساعت خاموش شد.

ساعت زمین

برنامه ساعت زمین برای چهارمین بار در ایران، با همراهی شهرهای بسیاری از جمله ارومیه، تهران، تبریز، اصفهان و … در هشتم فروردین برگزار شد.

امشب برای ششمین بار، برنامه ساعت زمین در ایران، ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

مجموعه های تاریخی طاق بستان درکرمانشاه ، برج گرگان، دروازه قرآن شیراز، میادین عسلویه، نمادهای شهری سرعین اردبیل، میادین اصلی شهر نمین و بسیاری از شهرهای دیگر ایران با خاموش کردن یک ساعته چراغ مجموعه های فرهنگی، تاریخی و پارک ها و نمادهای شهری خود، در این رویداد جهانی سال گذشته مشارکت کردند.

رئیس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایرانسعید مهذب ترابی گفت:

 در این برنامه که همه ساله در آخرین شنبه ماه مارس (اسفند- فروردین) هر سال در اکثر کشورها برگزار می‌شود، چراغ ساختمان ها، اماکن عمومی و ساختمان‌های نمادین خاموش می‌شود و مردم نیز به‌صورت داوطلبانه با خاموش کردن لامپ های اضافی و چراغ های منازل خود در این رویداد شرکت می‌کنند.برج میلاد، بلندترین برج ایران، به‌عنوان یکی از نمادهای اصلی ایران همه ساله در این طرح شرکت داشته است.

وی با اعلام مصرف ۲۴۰ هزار میلیون کیلو وات ساعت برق در کشور در سال گذشته، تصریح کرد:

اگر رویداد امشب سبب شود تا در سال ۹۶ همه مشترکان برق معادل یک لامپ ۱۰۰ وات صرفه‌جویی برق داشته باشند، معادل سه هزار مگاوات ساعت برق صرفه‌جویی می‌شود و بدون انجام هیچ سرمایه‌گذاری می‌توان از پیک بار (اوج مصرف برق) امسال عبور کرد.

مهذب ترابی ابراز امیداوری کرد با تحقق این مهم، سرمایه‌گذاری هایی که برای تولید سه هزار مگاوات واحد نیروگایی در نظر گرفته شده، صرف سرمایه‌گذاری در سایر فعالیت های مولد و اشتغالزا شود.

برنامه محیط زیست سازمان ملل UNEP معتقد است هر فرد به‌عنوان جزئی از هفت میلیارد انسان ساکن کره زمین می‌تواند از طریق انجام اقداماتی ساده و عملی در مراقبت از سیاره زمین گام های بسیار موثری بردارد.

فقط کافی است تا تصمیم بگیریم هرروز برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای، جلوگیری از اتلاف انرژی، مقابله با کاهش فضای سبز، اقدام برای کاهش تولید زباله و آگاهی بخشی به دوستان و همکارانمان اقدامی عملی انجام دهیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه