هواپیمای فلای دبی زمین گیر شد

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۴ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۴۹
هواپیمای فلای دبی زمین گیر شد

هواپیمای فلای دبی به دلیل برخورد جت وی به در L1 در فرودگاه امام خمینی زمین‌گیر شد.

به گفته یکی از شاهدان، بعد از اتصال پل به هواپيمای فلای دبی، اپراتور آن به درخواست نماينده شركت و يا به صلاحديد خود اقدام به تغيير وضعيت پل می‌کند، بدون اينكه اولين اصل ايمنی را كه بسته بودن درب هواپيما است، مورد توجه قرار دهد.

دليل اين كار برای بنده مشخص نيست ولی وقتی اعتراض می‌كنيم جواب می‌شنويم كه پل به سيستم ايمنی جلوگيری از برخورد مجهز است.

آيا وجود چنين سيستمی به تنهایی می‌تواند ضامن عدم برخورد پل به هواپيما باشد، كه اگر چنين بود حوادث اينچنينی اتفاق نمی‌افتاد.

فلای دبی

شايد عدم آموزش كافی و وجود شيفت‌های طولانی با تعداد پرسنل كم نيز حلقه‌های مفقوده ديگر چنين اتفاقاتی باشند كه به جز ضررهای هنگفت مالی و سرگردانی مسافران و افت رتبه ايمنی فرودگاه امام در ميان فرودگاه‌های دنيا نتيجه ديگری ندارد.

«رضا علی اصغر» گفته است که بنده به عنوان کسی که هفت سال عنوان اپراتور و سرکشیک و همچنین آموزش پل‌های تلسکوپی (جت وى) را در فرودگاه امام را برعهده داشتم و دارای مدرک بین‌المللی از شرکت طراح و سازنده این پل‌ها یعنی شرکت TEAM اسپانیا هستم باید یادآوری کنم که اولا بروز چنین حوادثی در تمام دنیا وجود دارد. ثانیا تنها اپراتور مسئول این حوادث نیست و واحد تعمیر و نگهداری هم ممکن است به لحاظ عهده‌دار بودن مسائل فنی مسئول باشد. ثالثا تمامی حرکات و تکنیک‌های اتصال پل به هواپیما براساس پروتکل‌های تعریف شده از طرف شرکت TEAMاسپانیا اولین بار اموزش داده شد و الان هم بر همین اساس واحد پل‌های تلسکوپی چندین سال بر اساس این پروتکل ها عمل می‌کنند.

پل‌های تلسکوپی بر اساس طراحی در ساخت دارای محدودیتهای زیادی به جهت جلوگیری از بروز حادثه هستند. لذا خواهشمندم ابتدا حادثه را توسط کسانی که لایسنس مربوطه را دارند، بررسی کنیم و سپس بدنبال اظهار نظر کارشناسی باشیم لازم بذکر است خطای انسانی هم جز لاینفک این کار است.

قطعا فرودگاه حضرت امام باید از این حوادث بدور باشد و هرگونه اشتباهی عواقب ناگواری خواهد داشت. لذا نباید تنها به یک عامل از چندین عامل در بروز حادثه پرداخت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه