کاخ گلستان: تهرانگردی در نوروز

علیرضا کیخا
علیرضا کیخا دوشنبه، ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰
کاخ گلستان: تهرانگردی در نوروز

کاخ گلستان از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تهران و ایران است. با کجارو همراه باشید تا با این مقصد گردشگری نوروزی بیشتر آشنا شویم.

معرفی

کاخ گلستان مجموعه‌ای از بناهای تاریخی تهران است که در زمان‌های مختلف ساخته شده و تکمیل شده‌اند. این مجموعه از نظر معماری، جذب گردشگر و ارزش آثار هنری و تاریخی که در آن قرار دارد، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی کشور است که در تمام طول سال شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی پرشماری است.

کاخ گلستان - عید نوروز

این کاخ در سراسر سال بازدیدکننده‌های زیادی دارد، اما ما توصیه می‌کنیم در فصل بهار و به‌ویژه ایام نوروز سری به آن بزنید.

کاخ گلستان - عید نوروز

در این فصل درخت‌های کهنسال کاخ، سرسبز و زیبا هستند و به‌همراه کاشی‌کاری‌هایی با نقوش گل و گیاه و رنگ‌هایی شاد، ترکیبی زیبا و بی‌نظیر را پیش چشمان شما قرار می‌دهند.

کاخ گلستان - عید نوروز

کار ساخت این بنا از زمان شاه عباس صفوی شروع شده و تا زمان قاجار و ناصرالدین‌شاه قاجار که تحت‌تاثیر سفرهای اروپایی خود تغییرات زیادی در آن ایجاد کرد، در دست تغییر و تکمیل بود.

کاخ گلستان - عید نوروز

این بنا از نظر تاریخی شاهد وقایع بسیار مهمی همچون انقلاب مشروطه و تاج‌گذاری پهلوی اول و دوم بوده است.

کاخ گلستان - عید نوروز

همچنین آثار هنری زیبایی مثل تخت مرمر، سنگ قبر ناصرالدین شاه قاجار که از شهرری به اینجا منتقل شده و آثاری از کمال‌الملک و سایر هنرمندان ایرانی و خارجی در این کاخ قرار دارند.

کاخ گلستان - عید نوروز

بناهای زیبایی همچون شمس‌العماره، تالار آینه، عمارت بادگیر و خلوت کریم‌خانی بسیار مورد توجه گردشگران هستند.

کاخ گلستان - عید نوروز

آدرس

کاخ گلستان در تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ قرار دارد.

موقعیت کاخ گلستان روی نقشه

کاخ گلستان - عید نوروز

دسترسی

بهترین راه برای رسیدن به کاخ گلستان استفاده از مترو است. برای رسیدن به این مجموعه کافی است در ایستگاه پانزده خرداد در خط یک مترو از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه در خیابان پانزده خرداد به‌سمت شرق بروید تا به خیابان داور برسید. ورودی کاخ گلستان در این خیابان قرار دارد و از ایستگاه مترو تا این ورودی تنها پنج دقیقه پیاده‌روی لازم است.

کاخ گلستان - عید نوروز

ورودی این مجموعه برای گردشگران داخلی ۲۵۰۰ تومان است و برای تهیه بلیط بازدید از هر موزه باید مبلغ ۲۵۰۰ تومان بپردازید. گردشگران خارجی هم باید مبلغ ۱۵,۰۰۰ تومان ورودی و ۸,۰۰۰ تومان برای دیدن هر یک از موزه‌ها به غیر از تالار اصلی با نرخ بلیط ۱۵,۰۰۰ تومان، بپردازند. 

کاخ گلستان - عید نوروز

همچنین بازنشستگان کشوری و لشگری و دارندگان کارت منزلت به‌همراه یک نفر، افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، آزادگان،‌ جانبازان و خانواده‌های محترم شهدا و بسیجیان با ارائه کارت شناسایی معتبر، می‌توانند از این موزه به غیر از ایام نوروز و پنجشنبه و جمعه هر هفته به صورت نیم‌بها دیدن کنند. بازدید نیم بهای ذکر شده در مورد دانشجویان و دانش‌آموزان به‌همراه استاد و با هماهنگی قبلی نیز صدق می‌کند. 

کاخ گلستان - عید نوروز

بازدید از موزه همه روزه به‌جز ایام سوگواری امکان‌پذیر است.

کاخ گلستان - عید نوروز

جاذبه‌های گردشگری در همین نزدیکی

در اطراف کاخ گلستان جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که لینک مرتبط مقاله‌های مربوط به آن‌ها را در بالا مشاهده می‌کنید. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به بازار تهران، سبزه میدان، خیابان ناصرخسرو، قهوه‌خانه حاج علی درویش، کوچه مروی، سرای روشن و دارالفنون اشاره کرد.

امیدواریم در عید نوروز فرصت بازدید از کاخ گلستان را پیدا کنید و تجربه خود را با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه