کجا سگ آبی ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی دوشنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۵
کجا سگ آبی ببینیم؟

سگ‌های آبی حیواناتی دوست داشتنی و بامزه هستند که بسیاری از گردشگران حیات وحش مایلند تا آن‌ها را از نزدیک ببینند. اگر می‌خواهید این حیوانات را بیشتر بشناسید و با حقایقی جالب از آن‌ها آشنا شوید، در ادامه با کجارو همراه باشید.

سگ‌های آبی از نظر اندازه در زمره بزرگ‌ترین جوندگان دنیا قرار می‌گیرند. این حیوانات خز بسیار متراکمی دارند، پاهایشان پره‌دار است و دم بسیار پهن و صافی دارند که با فلس پوشیده شده است.

دندان و فک سگ‌های آبی بسیار محکم و مقاوم است. سگ‌های آبی از دندان‌های بسیار قوی خود استفاده می‌کنند و تنه درختان را می‌جوند. سپس با استفاده از تنه درختان خانه و سد می‌سازند.

سگ‌های آبی با ساختن سدهای بزرگ تغییرات بسیار زیادی را در محیط اطراف خود به وجود می‌آورند که سایر حیوانات چنین قابلیتی را ندارند! سگ‌های آبی بسیار فعال و سخت‌کوش هستند تا حدی که در زبان انگلیسی چند اصطلاح با نام سگ‌های آبی (Beaver) وجود دارد که معنای سخت‌کوش بودن و فعال بودن را می‌دهند!

سگ آبی

به طور کلی دو نوع سگ آبی بر روی زمین زندگی می‌کنند. دسته اول سگ‌های آبی آمریکایی هستند که به طور میانگین ۲۷ کیلوگرم وزن دارند و طول بدنشان بین ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر متغیر است. دم آن‌ها به تنهایی ۲۰ تا ۳۰/۵ سانتی‌متر طول دارد.

دسته دوم سگ‌های آبی اورآسیایی هستند که از نظر وزن و اندازه تقریبا به اندازه سگ‌های آبی آمریکایی هستند. این حیوانات بین ۱۳ تا ۳۵ کیلوگرم وزن داشته طول بدنشان بین ۷۳ تا ۱۳۵ سانتی‌متر است. این گونه از سگ‌های آبی جمجمه کوچکتر و دم باریک‌تری نسبت به سگ‌های آبی آمریکایی دارند.

رژیم غذایی

سگ آبی

سگ‌های آبی تنه درخت می‌خورند!

سگ‌های آبی تنها از تنه درختان برای ساختن سد استفاده نمی‌کنند بلکه از آن‌ها تغذیه هم می‌کنند! درست است؛ سگ‌های آبی تنه درخت می‌خورند! بر خلاف دیگر پستانداران، سگ‌های آبی قادرند تا سلولز را تجزیه کنند که همین قابلیت تاثیر بسیار زیادی را بر روی رژیم غذایی این حیوانات گذاشته است. سگ‌های آبی از برگ درختان، شاخه درختان، ریشه درختان و حتی تنه درختان تغذیه می‌کنند. این حیوانات از گیاهان آبزی هم تغذیه می‌کنند.

رفتار و عادات طبیعی

سگ آبی

سگ‌های آبی اکثر فعالیت‌های خود را شبانه انجام می‌دهند

سگ‌های آبی بسیار اجتماعی هستند و به صورت گروهی زندگی می‌کنند. سگ‌های آبی اکثر فعالیت‌های خود را شبانه انجام می‌دهند. این حیوانات اکثر زمان خود را صرف غذا خوردن و سد ساختن می‌کنند.

مکان زندگی مورد علاقه سگ‌های آبی، مناطق استخر مانند است. این حیوانات دقیقا به همین دلیل سد می‌سازند تا در آبی که پشت سد جمع می‌شوند زندگی کنند.

سگ‌های آبی با همکاری یکدیگر با استفاده از شاخ و برگ و تنه درختان سد می‌سازند و سپس با استفاده از خزه‌ها سدهای خود را تقویت می‌کنند! ارتفاع سدهای سگ‌های آبی به دو متر نیز می‌رسد.

سگ آبی

سگ‌های آبی تاثیر بسیار زیادی را روی اکوسیستم می‌گذارند. سدهایی که این حیوانات می‌سازند ممکن است مسیر آب را تغییر دهد یا باعث به وجود آمدن سیل شود!

از سویی دیگر ساختن سدها از فرسایش زمین جلوگیری می‌کند و باعث بالا آمدن سطح آب می‌شود که همین امر به پاکسازی آب از گل و لای و سموم کمک می‌کند. تغییرات شیمیایی که به لطف وجود سدهای سگ‌های آبی در آب‌ها به وجود می‌آید، باعث می‌شود تا دوزیستان و ماهی‌ها به این مناطق جذب شوند و همین مسائل تاثیر بسیار زیاد سدهای این جانوران در اکوسیستم را ثابت می‌کند.

تولید مثل

سگ آبی

سگ‌های آبی در هر نوبت بین یک تا شش بچه به دنیا می‌آورند. فرزندان در بدو تولد بین ۲۳۰ تا ۶۳۰ گرم وزن دارند. فرزندان سگ‌های آبی آمریکایی و اورآسیایی از نظر وزنی کمی با یکدیگر تفاوت دارند اما در کل بسیار به یکدیگر شبیه‌اند. فرزندان دو سال اول زندگی خود را با مادر می‌گذرانند و سپس مستقل می‌شوند.

وضعیت بقا

سگ آبی

زمانی بود که سگ‌های آبی به دلیل مرغوبیت گوشت و پوستشان تا سرحد انقراض شکار شدند. در آن زمان کلاه‌هایی که از پوست سگ‌های آبی درست می‌شد قیمت و ارزش بسیار بالایی داشت. اما امروزه طبق گزارشات "IUCN" سگ‌های آبی در خطر انقراض نیستند و تمایل انسان‌ها به شکار این حیوانات بسیار کاهش یافته است. سگ‌های آبی در حال حاضر در مناطق بسیاری یافت می‌شوند و جمعیت آن‌ها در حال ثبات است.

حقایق

سگ آبی

  • فرزند سگ‌های آبی آمریکایی تنها ۲۴ ساعت پس از تولد قادر به شنا کردن است!
  • ساختار بدن سگ‌های آبی مخصوص شنا کردن است. دم پهن آن‌ها و پاهای پره‌دار آن‌های برای شنا کردن عالی است. سگ‌های آبی می‌توانند با سرعت ۸ کیلومتر در ساعت شنا کنند.
  • سگ‌های آبی می‌توانند ۱۵ دقیقه زیر آب بمانند!
  • سگ‌های آبی از دم پهن خود در جهت ترساندن شکارچی‌ها هم استفاده می‌کنند؛ به این صورت که دم خود را محکم به درون آب می‌کوبند!
  • سگ‌های آبی خواب زمستانی ندارند!

کجا سگ آبی ببینیم؟

سگ آبی

سگ‌های آبی برای زنده ماندن به آب احتیاج دارند. این حیوانات را همیشه باید در نزدیکی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها پیدا کرد. سگ‌های آبی آمریکایی در آمریکای شمالی یافت می‌شوند. سگ‌های آبی اوراسیایی زمانی در تمام نقاط اروپا و آسیا یافت می‌شدند اما امروزه این حیوانات در بخش‌هایی از شمال اسکاندیناوی، آلمان، فرانسه، لهستان و بخش‌های مرکزی روسیه یافت می‌شوند.

نظر شما در مورد سگ‌های آبی چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه