پنگولین چیست؟

شایان شفایی
شایان شفایی دوشنبه، ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۵
پنگولین چیست؟

پنگولین یکی از عجیب‌ترین پستاندارانی است که بر روی کره زمین وجود دارد. در ادامه با کجارو همراه باشید تا پنگولین را بیشتر بشناسیم.

پَنگولین (pangolin)، پستاندارانی هستند که در فارسی آ‌نها را با نام «پولک پوست» می‌شناسیم. به این پستانداران «مورچه خواران پولکی» نیز گفته می‌شود که این نام برای توصیف آن‌ها بسیار مناسب است. هر چند که پنگولین‌ها از لحاظ طبقه‌بندی جانورشناسی ارتباط خاصی با مورچه خوارها ندارند، اما همچنان شباهت‌های ظاهری میان این دو گونه دیده می‌شود. به عنوان مثال پنگولین‌ها نیز همانند مورچه خوارها زبان بسیار بلندی دارند. پنگولین‌ها تنها پستاندارانی هستند که سطح بدنشان با پولک‌های زره مانند پوشیده شده است.

پولک‌ها از جنس کراتین هستند که جنسشان با ناخن و موی انسان‌ها یکی است. هنگامی که پنگولین‌ها خطری را احساس می‌کنند، خود را جمع کرده و به شکل توپ در می‌آیند و پولک‌ها از بدنشان حفاظت می‌کند. اگر در این حال بخشی از بدن جانور دیگر در پولک پنگولین‌ها گیر کند، آسیب جدی می‌بیند و احتمال قطع شدن آن بخش وجود دارد چراکه پولک پنگولین‌ها بسیار قدرتمند است.

پنگولین

به طور کلی هشت گونه متفاوت از پنگولین‌ها وجود دارد که هر کدام از گونه‌ها اندازه و وزن منحصربه‌فرد خود را دارد. زبان پنگولین‌ها بسیار دراز است و هنگامی که زبان این جانوران کاملا بیرون می‌آید، طول زبان از طول بدن این جانور بیشتر می‌شود! برخلاف انسان و اکثر جانوران دیگر، زبان پنگولین‌ها به دهانشان متصل نشده است. زبان این پستانداران به قفسه سینه‌شان متصل است!

پنگولین‌ها اکثر فعالیت خود را شبانه انجام می‌دهند. این جانوران در طول روز استراحت کرده و شب را به جستجوی غذا یا حفر زمین برای ساخت لانه سپری می‌کنند. به طور کلی در مورد رفتار و عادات طبیعی پنگولین‌ها اطلاعات زیادی در دسترس نیست چراکه تا کنون این موارد در مورد این جانور به طور اختصاصی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

پنگولین

پنگولین‌ها دندان ندارند!

پنگولین‌ها حشره خوار هستند و تنها از حشرات تغذیه می‌کنند. این جانوران دندان ندارند! پنگولین‌ها از پنجه‌های قدرتمند خود استفاده کرده و زمین را حفر می‌کنند؛ سپس با استفاده از زبان بلند و چسبنده خود مورچه‌ها و دیگر حشرات را از زمین بیرون می‌کشند و می‌خورند. همانند پرندگان، پنگولین‌ها نیز سنگدان دارند که با استفاده از آن غذای خود را هضم می‌کنند.

پنگولین

گوشت پنگولین‌ها در مناطق خاصی به عنوان غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار محبوب است (بسیاری این باور را دارند که گوشت پنگولین‌ها خاصیت‌های دارویی دارد اما این مسئله به صورت علمی ثابت نشده است!) و همین امر باعث می‌شود که پنگولین‌ها برای گوشتشان زیاد شکار شوند. از سوی دیگر پوست و پولک‌های این پستانداران هم بسیار محبوب است و همین امر دلیل دیگری است برای شکار شدن این جانوران. در قدمی از پوست و پولک پنگولین‌ها برای ساخت زره استفاده می‌شد! به صور کلی تمام هشت گونه پنگولین‌ها در خطر انقراض قرار دارند و وضعیت بقای تمامی این گونه‌ها خطرناک است.

پنگولین

پنگولین‌ها همیشه در هر نوبت یک فرزند به دنیا می‌آورند. بچه‌ها در ابتدای تولد روی دم مادر سوار می‌شوند و هنگامی که مادر احساس خطر کند، خود را به دور بچه جمع می‌کند و فرزند خود را احاطه می‌کند. پوست بدن بچه‌ها در ابتدای به دنیا آمدن صورتی است.

پنگولین

پنگولین‌ها در مناطقی از آسیا و صحراهای آفریقا یافت می‌شوند. پنگولین‌ها عادت دارند که لانه خود را در زمین حفر کنند. لانه این جانوران معمولا در مناطق نزدیک آب یافت می‌شود.

نظر شما در مورد پنگولین‌ها چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه