دیدنی های رشت

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

همه چیز درباره دیدنی های رشت

رشت، مرکز استان گیلان و سومین شهر گردشگرپذیر ایران است. این شهر زیبا با طبیعتی سرسبز و فضایی دلنشین و دوست‌داشتنی، یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌آید. بازدید از رشت در هر فصلی از سال زیبا است. حضور در بهار سرسبز و پاییزی پر از بارش باران‌های مهریز و هوایی مه‌آلود در فضای جادویی پارک‌های بی‌شمار رشت و نوشیدن یک فنجان چای با کلوچه داغ، تجربه‌ای ناب برای شما رقم خواهد زد که بارها و بارها شما را به این شهر شمالی باز خواهد گرداند. برای اینکه اطلاعات بیشتری از مکان های دیدنی رشت به دست آورید و یک گردش فوق‌العاده در این شهر داشته باشید، در ادامه با ما همراه شوید.

رشت

هر آنچه باید درباره رشت بدانید:

رشت؛ شهر باران

۱۲ دی، به‌عنوان روز رشت در تاریخ نام‌گذاری شده است. این شهر، مقصدی فوق‌العاده و پر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است. رشت که به شهر باران نیز مشهور است، با آب‌وهوایی معتدل و دلپذیر، میزبان پارک‌های سرسبز، تالاب‌ها و بوستان‌های جنگلی است. رشت از لحاظ تاریخی نیز، یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری و گذرگاهی بوده که ایران را به روسیه و اروپا وصل می‌کرده است. قدمت شهر رشت به قرن سیزدهم میلادی برمی‌گردد؛ اما تاریخ مدرن آن را به دوره صفویه مرتبط می‌دانند. بازدید از بناهای تاریخی، خانه‌های روستایی با معماری سنتی و مساجد از جمله فعالیت‌هایی هستند که به افراد علاقه‌مند به تاریخ و معماری توصیه می‌شود. در ضمن، بهتر است بدانید که رشت به‌عنوان پایتخت خلاق غذا توسط سازمان یونسکو انتخاب شده است؛ پس لذت مزه کردن غذاهای محلی گیلان را در رستوران‌های بی‌شمار این شهر از دست ندهید.

جاهای دیدنی رشت 

بوستان مفاخر

بوستان مفاخر رشت

بوستان مفاخر رشت. عکس از وب‌سایت همشهری آنلاین

بوستان مفاخر رشت که در قدیم با نام‌های باغ سالار، باغ بذر و پارک چمارسرا شناخته می‌شد، با قدمتی از سال ۱۳۲۶، در مسیر میدان رازی و حدود ۲۰۰ متری میدان یخسازی قرار دارد. دلیل نام‌گذاری این پارک به پارک مشاهیر، این است که هرکدام از پیاده‌روها و خیابان‌های آن را به نام مشاهیر شهر رشت و استان گیلان نام‌گذاری کرده‌اند. بازدید از بوستان مفاخر رشت را با درختان بسیار قدیمی و پوشش گیاهی بسیار متنوع در سفر به رشت از دست ندهید.

تالاب عینک

تالاب عینک

تالاب عینک. عکس از تابناک

تالاب عینک یا دریاچه‌ عینک، یک تالاب طبیعی در منطقه چهار شهر رشت در نزدیکی پارک دانشجو است. این تالاب، بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان به شمار می‌آید. دلیل نام‌گذاری این تالاب به نام تالاب عینک به این دلیل است که شکل آن در عکس‌های هوایی، شبیه به عینک است. آب تالاب عینک از بارش باران و آب مازاد زمین‌های کشاورزی اطراف جمع می‌شود و این تالاب به هیچ رودخانه‌ای راه ندارد. در بازدید از این تالاب، با ماهیگیران محلی و پوشش گیاهی زیبایی روبه‌رو خواهید شد که تصویری زیبا را از رشت برای شما می‌سازند. 

چشمه آب شور لاکان

چشمه آب شور لاکان

چشمه آب شور لاکان

چشمه آب شور لاکان در ضلع شرقی روستای آقادانا پیر و در مسیر رشت به لاکان در دل جنگلی انبوه و زیبا قرار دارد. مردم این منطقه، این چشمه را مقدس می‌دانند و در فصول گرم، از آب آن برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌کنند.

رودخانه‌ گوهررود

رودخانه‌ گوهررود

رودخانه‌ گوهررود

رشت، یکی از شهرهای ایران است که مانند بسیاری از پایتخت‌های اروپایی، دو رودخانه از آن عبور می‌کند. رودخانه‌ گوهررود یکی از دو رود شهر رشت است که با عبور از دل شهر به تالاب انزلی منتهی می‌شود؛ اما متاسفانه این رود در سال‌های اخیر دچار آلودگی شده است و امید می‌رود که با رسیدگی مسئولان شهری، زیبایی و شکوه به این رودخانه برگردد.

سبزه میدان

سبزه میدان

سبزه میدان در فصل تابستان. عکس از کجارو

سبزه میدان، نام یک میدان قدیمی در شهر رشت در نزدیکی میدان شهرداری است. سبزه میدان با حضور درختان تنومند، باغچه‌های زیبا و فضایی دلنشین، مکانی مناسب برای گذراندن یک عصرگاه به‌یادماندنی است. با قدم زدن در این پارک با اهالی رشت بیشتر آشنا خواهید شد؛ مردمانی مهربان که در حال گپ زدن هستند و به کبوترهای این پارک، دانه می‌دهند. بازدید از سبزه میدان، از آن تصاویری است که در ذهن شما نقش می‌بندد و برای همیشه همراه شما خواهد ماند.

موزه‌ گنجینه‌ رشت

موزه‌ گنجینه‌ رشت

موزه‌ گنجینه‌ رشت. عکس از خبرگزاری فارس

موزه‌ گنجینه‌ رشت در ساختمانی ۷۰ ساله در سبزه میدان قرار دارد. این موزه از دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تشکیل شده است. بخش مردم‌شناسی، شامل مجسمه‌هایی از مردم بومی در حال کار و زندگی در کنار لوازم مختلف قدیمی، لباس‌های محلی، وسایل زندگی قدیمی مثل انواع قاشق چوبی، ظروف سفالی و فلزی، اسناد، وسایل زینتی و غیره است و بخش باستان‌شناسی در زیرزمین یا سرداب ساختمان، اشیا، دست‌سازه‌ها و یافته‌های باستانی کل سرزمین گیلان را به نمایش می‌گذارد. جذاب‌ترین بخش‌های موزه اشیا و اسکلت‌های کشف شده از تپه‌های مارلیک رودبار، تالش و دیلمان هستند. موزه‌ رشت در گذشته متعلق به میرزا حسین خان کسمایی، از یاران میرزا کوچک خان جنگلی بود؛ اما وزارت فرهنگ و هنر در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی، این موزه را خریداری کرد. 

خانه‌ قدیری

خانه‌ قدیری

خانه‌ قدیری. عکس از کجارو

خانه‌ قدیری، یکی از خانه‌های تاریخی رشت با قدمتی از دوران پهلوی است. این خانه تاریخی که فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، در ضلع شرقی سبزه میدان رشت قرار دارد و توسط محمدولی تنکابنی، سپهدار حکمران گیلان ساخته شد. 

قصر بازی

قصر بازی رشت

قصر بازی. عکس از وب‌سایت قصر بازی رشت

قصر بازی، یک پارک مسقف در جاده رشت به بندرانزلی با مساحت ۷۵۰۰ متر مربع است که در دو طبقه، امکانات بازی‌ مختلف، کافی‌شاپ، رستوران و آمفی تئاتر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کارتینگ رشت

کارتینگ رشت

کارتینگ رشت. عکس از وب‌سایت intoday.ir

کارتینگ رشت با پیست ۶۰۰ متری و با امکانات ایمنی کامل، یک مکان فوق‌العاده برای تفریح و تجربه هیجان است. این پیست در محدوده فرودگاه رشت ساخته شده است و شما می‌توانید در روزهای غیربارانی برای خود جا رزرو کنید و از تفریح در آن لذت ببرید.

بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت. عکس از کجارو

بازار بزرگ رشت، یکی از بازارهای قدیمی رشت است که این شهر را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد. بازار بزرگ رشت با مساحت ۲۴ هکتار، شامل میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراهایی می‌شود که از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این بازار به شمار می‌آیند. در هر فصلی از سال که به بازار بزرگ رشت بروید، با انواع محصولات تازه ماتند میوه، سبزیجات محلی، ماهی و غیره روبه‌رو خواهید شد که با عطر و رنگ بی‌نظیر خود، شما را مسحور خواهند کرد.

باغ محتشم

باغ محتشم

باغ محتشم در پاییز. عکس از کجارو

باغ محتشم یا پارک شهر، قدیمی‌ترین پارک رشت است که در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. این باغ زیبا با وجود درخت‌های قدیمی، فضایی دلنشین و عمارت کلاه فرنگی، یکی از بهترین لحظه‌های شما را در رشت می‌سازد. عمارت تاریخی چهار طبقه کلاه فرنگی در قسمت جنوبی باغ محتشم قرار دارد، ولی از بیرون سه طبقه به نظر می‌رسد. این بنا جزو آثار ملی ایران است و بازدید از آن را در سفر به رشت به‌هیچ‌وجه نباید از دست داد.

پارک ملت

پارک ملت

پارک ملت

پارک ملت، دومین پارک بزرگ رشت و یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های این شهر به نام سیاه باغ است. زمین‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، آب‌نمای موزیکال، ساعت آفتابی قطبی و برکه‌ طبیعی از امکانات این پارک قدیمی و زیبا هستند. جالب است بدانید که نخستین ساعت آفتابی آنالماتیک ایران در سال ۱۳۸۱ در این پارک نصب شد. بازدید از آکواریوم بزرگ این پارک که در آن ماهی های زینتی متعددی نگهداری می‌شود را به هیچ عنوان از دست ندهید.

پارک دانشجو

پارک دانشجو

پارک دانشجو. عکس از وب‌سایت سیری در ایران

پس از عبور از تالاب عینک به پارک دانشجو می‌رسید که از تفریحات آن می‌توان به مکان ماهیگیری، پیست دوچرخه سواری، میز پینگ پنگ، وسایل ورزشی، میز شطرنج و ... اشاره کرد. پارک دانشجو در نزدیکی پارک مشکات و پارک مفاخر رشت قرار دارد و به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از این سه پارک زیبا در سفر به رشت دیدن کنید.

بوستان کشاورز

بوستان کشاورز

پارکور کاران در بوستان کشاورز. عکس از وب‌سایت سیری در ایران

بوستان کشاورز که در گذشته با نام باغ کوچصفهانی شناخته می‌شد، بوستانی زیبا و سرسبز در بلوار رسالت با مساحت ۳۲ هزار هکتار است. این بوستان با ساختاری طبقاتی، شبیه به پارک ساعی تهران است و برای رسیدن به آن، باید از چند پله پایین بروید. از امکانات موجود در پارک می‌توان به کتابخانه، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی و وسایل ورزشی همگانی اشاره کرد. این پارک در میان پارکور کاران رشت، بسیار محبوب و مشهور است.

رودخانه زرجوب

رودخانه‌ زرجوب

رودخانه زرجوب. عکس از ویکی پدیا

رودخانه زرجوب از کوه‌های کم‌ارتفاع «هراز مرز»، «نیزه سر»، «جوگلبندان» و «کچا» از حدود ۲۵ کیلومتری جنوب رشت سرچشمه می‌گیرد و سپس به رودخانه گوهررود می‌پیوندد. این دو رود با یکدیگر رودخانه‌ای به نام «پیربازار» را تشکیل می‌دهند که در آخر به تالاب انزلی می‌ریزد. رودخانه زرجوب در گذشته خیلی پررونق بود و در آن ماهیگیری می‌شد؛ اما در سال‌های اخیر به‌علت آلودگی و جاری شدن فاضلاب به آن، زیبایی خود را از دست داده است. رودخانه زرجوب، کماکان غذای پرندگان مهاجر را تامین می‌کند و شما می‌توانید برخی از گونه‌های نادر پرندگان را در اواخر پاییز تا پایان زمستان در اطراف این رودخانه مشاهده کنید.

دبیرستان شاپور

دبیرستان شاپور

دبیرستان شاپور. عکس از کجارو

دبیرستان شاپور، شاهپور یا بهشتی رشت در گذشته شاهپور، با قدمتی از دوران پهلوی در میدان فرهنگ رشت قرار دارد. این مدرسه که جزو آثار ملی ایران است، اولین دبیرستان گیلان است که در آن آمفی تئاتر، آزمایشگاه و دیگر تاسیسات ساخته شد.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در جنوب شهر رشت، در محله‌ سلیمان داراب، یکی از جاذبه‌های تاریخی رشت است. این بنا پس از انقلاب اسلامی بر طبق اصول معماری سنتی به‌شکل یک هشت ضلعی برای یادبود این فرد ساخته شد. میرزا یونس معروف به میرزا کوچک، یکی از دلیر مردان شمال کشور بود که در مقابل بیگانگان و اشغالگران روسی ایستادگی کرد. میرزا کوچک خان در محله‌ قدیمی استادسرای رشت به دنیا آمد و در ۱۱ آذر ۱۳۰۰ از دنیا رفت. 

خانه‌ میرزا کوچک خان جنگلی

خانه‌ میرزا کوچک خان جنگلی

عکس از کجارو

خانه‌ میرزا کوچک خان جنگلی در خیابان سهیل دبیری، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری رشت است. این خانه دو طبقه با مساحت ۳۰۰ متر مربع در سال ۱۳۸۱ به سبک معماری بومی بازسازی شد. 

محله ساغری سازان

ساغری سازان

محله قدیمی ساغری سازان. عکس از وب‌سایت هفت هنر

محله قدیمی ساغری سازان، مکانی فوق‌العاده برای افراد علاقه‌مند به عکاسی، معماری و تاریخ است. ساغری نوعی کفش چرم است که در زمان قدیم استفاده می‎شد. دباغی و ساخت این نوع کفش در این محله کار انجام می‌شد و به همین علت، نام آن را ساغری سازان گذاشته‎اند. چند ساختمان قدیمی از جمله حمام حاجی، با سردری عجیب، خانه سمیعی‌ها یا همان خانه فرهنگ با معماری دوران قاجار و رنگی آبی، مسجد گلدسته با گلدسته تازه بازسازی شده و خانه‌های قدیمی متروکه از جمله جذابیت‌های این محله هستند. 

مسجد صفی

مسجد صفی

مسجد صفی. عکس از کجارو

مسجد صفی یا شهیدیه، یکی از مساجد تاریخی شهر رشت است که در محدوده‌ بازار قرار دارد. طبق برخی از روایت‌های تاریخی، شیخ صفی‌الدین اردبیلی به‌دلیل دوستی با شیخ زاهد گیلانی به گیلان سفر می‌کند و در محل این مسجد چاهی حفر می‌کند تا یک عبادتگاه بسازد؛ عبادتگاهی که در آینده به مسجد تبدیل می‌شود.

خانه‌ ابریشمی

خانه‌ ابریشمی

خانه ابریشمی. عکس از کجارو

قدمت خانه‌ ابریشمی در ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان به دوران قاجار برمی‌گردد. خانه‌ ابریشمی متعلق به خانواده‌ حاج میر اسماعیل حاکمی است که در دوران ناصرالدین شاه،، کلانتر رشت بود. این خانه دو طبقه در زمینی با مساحت تقریبی دو هزار متر مربع و زیربنای ۶۵۰ متر مربع ساخته شده است که هر طبقه هشت اتاق دارد. این عمارت زیبا برای بازدید عموم باز نیست؛ اما شما می‌توانید در در ساعت اداری به آنجا بروید و با اجازه گرفتن از مدیریت مجموعه از آن بازدید کنید. پله‌ها و نرده‌های چوبی، سقف‌های آینه‌کاری و گچ‌بری شده و دیوارهای پر از نقش‌و‌نگار رنگارنگ در داخل اتاق‌ها و وجود دو تالار به نام‌های تالار آیینه و تالار چینی، این مکان را تبدیل به بهشتی برای افراد علاقه‌مند به تاریخ و معماری می‌کنند.

بقعه‌ دانای علی

بقعه‌ دانای علی

بقعه دانای علی. عکس از وب‌سایت تسنیم. عکاس: امید رجبی پور

بقعه‌ دانای علی در محله چمارسرای رشت، یکی از مکان‌های زیارتی این شهر است که جایگاه ویژه‌ای در اعتقادات مردم رشت دارد. دانای علی، عارفی وارسته و مردی باتقوا بود که در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در روستای سیاه اسطلخ رشت به دنیا آمد. گفته می‌شود که وی توانست به مقام ابدالی برسد؛ مقامی در عرفان که به معنی انسان کامل است. در سال ۱۳۲۱ هجری شمسی، شهرداری قصد داشت تا این بقعه را به‌دلیل تعریض خیابان، تخریب کنند؛ اما به‌دلیل مخالفت و اعتراض مردم در روند عریض‌تر کردن خیابان، این بقعه وسط خیابان قرار گرفت. 

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس. عکس از وبکی پدیا

کلیسای مسروپ مقدس، یکی از جاذبه‌های گردشگری رشت در میدان شهرداری است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی برمی‌گردد. این بنا در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

کلیسای بیستون

کلیسای بیستون

کلیسای بیستون. عکس از وب‌سایت سفرزون

کلیسای بیستون در سبزه میدان، یکی از کلیساهای مهم و فعال ارامنه‌ مقیم رشت است که در روزهای یکشنبه در آن مراسم نیایش برگزار می‌شود؛ اما در روزهای دیگر هفته امکان بازدید محدود از آن وجود دارد.

جاهای دیدنی گلسار رشت

گلسار

عکس از وبسایتمجله گردشگری و سفر تاپ تور

گلسار، نام محله‎ای در شمال شهر رشت است که رستوران‌ها، کافه‌ها، بوتیک‌ها و مراکز خرید بسیاری در آن قرار دارند. خیابان اصلی گلسار، بلوار سمیه، بلوار توحید، بلوار گیلان، بلوار نماز، بلوار دیلمان و بلوار سنبل از خیابان‎های اصلی این محله هستند. بلوار گلسار، یکی از لوکس‌ترین و بهترین خیابان‌های رشت در این منطقه است که تجربه قدم زدن در آن در کنار درختان سر به‎فلک کشیده به‌خصوص در شب، یکی از بهترین خاطره‌های شما را در این شهر می‌سازد. 

 بوستان توحید

پارک توحید.  عکس از سیری در ایران

گلسار دارای دو پارک به نام‌های بوستان توحید و گلپارک گلسار است. گلپارک گلسار یا پارک ۱۱۸ در بلوار ناز، پارکی قدیمی و محبوب در میان ساکنان گلسار است. بوستان توحید نیز، یک پارک حاشیه رودخانه محسوب می‌شود و شکل خطی دارد. بوستان توحید از یک طرف به رودخانه زرجوب و از طرف دیگر به خانه‌ها در انتهای کوچه‌ها منتهی می‌شود. 

جاهای دیدنی رشت در شب

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت در شب. عکس از ویکی پدیا

میدان شهرداری رشت در مرکز شهر رشت را می‌توان زیربنای این شهر معرفی کرد. ساختمان‌های شهرداری، پست و تلگراف‌خانه، کتابخانه‌ ملی، استانداری سابق و مجسمه‌ میرزا کوچک خان و خیابان سنگ‌فرش شده‌ای که شما را به سبزه میدان می‌رساند با حدود صد سال قدمت، چهره واقعی شهر رشت را به شما نشان می‌دهند.

مجموعه‌ شهرداری رشت با قدمتی از دوران پهلوی اول، شامل کاخ شهرداری، موزه‌ پست و ساختمان قدیمی هتل ایران می‌شود. اگر بخواهیم شهر رشت را در یک قاب به تصویر بکشیم، قطعا آن تصویر، ساختمان شهرداری و برج ساعت خواهند بود. کاخ شهرداری یا عمارت شهرداری  به دستور اداره‌ بلدیه‌ رشت، بین سال‌های ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۵ با الهام از معماری سن پترزبورگ ساخته شده است و این مجموعه هم‌اکنون در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. 

برج ساعت رشت در گذشته برای آگاه کردن افراد نسبت به آتش‌سوزی و سایر خطرات، مورد استفاده قرار می‌گرفت. این برج که یکی از قسمت‌های بلدیه است، حدود ۲۴ متر ارتفاع دارد. برج ساعت، هر نیم ساعت یکبار زنگ می‌زند و گذشت زمان را به شما یادآوری می‌کند. 

خیابان علم‌ الهدی رشت

خیابان علم‌ الهدی رشت

خیابان علم‌ الهدی رشت در شب. عکس از کجارو

خیابان علم‌ الهدی رشت، میدان‌های شهرداری و سبزه میدان را به هم متصل می‌کند و اولین پروژه‌ پیاده‌راه سازی شمال ایران به شمار می‌آید که در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی احداث شد. طول خیابان علم‌الهدی ۲۷۵ متر و عرض آن ۲۷ متر است که شامل دو پیاده‌روی شش و نیم متری و دو فضای سبز می‌شود. پیاده روی در این خیابان و تماشای شهر رشت از این زاویه، تجربه‌ای خالص و بی‌بدیل از این شهر را به شما پیشنهاد می‌کند.

جاهای دیدنی اطراف رشت

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان، در قسمت غربی جاده‌ رشت تهران با ۱۴۸۷ هکتار وسعت و فضایی سرسبز و جادویی، از زیباترین جاهای دیدنی اطراف رشت محسوب می‌شود. سراوان، یکی از قدیمی‌ترین زمین‌های جنگلی گیلان است که پوشش گیاهی منحصربه‌فرد آن، این پارک را تبدیل به مکانی با اهمیت ویژه کرده است. یک آبگیر کوچک نیز در پارک جنگلی سراوان وجود دارد که با یک سکوی چوبی، مکانی مناسب برای عکاسی و لذت بردن از طبیعتی بکر است. جالب است بدانید که نخستین موزه‌ میراث روستایی کشور نیز در بخشی از این پارک طبیعی قرار دارد که به‌هیچ‌وجه نباید بازدید از آن را از دست بدهید. زمین پینت‌بال، موتورهای چهار چرخ، آلاچیق و جاده جنگلی از دیگر امکانات تفریحی این پارک هستند.

مرداب سراوان

مرداب سراوان

مرداب سراوان. عکس از وب‌سایت مجله گردشگری و سفر تاپ تور

مرداب سراوان در پارک جنگلی سروان، مکانی بی‌نظیر با امکان قایق سواری است که در نگاه اول به نظر، یک زمین پوشیده از چمن می‌آید. این مرداب در طی سال‌های اخیر به‌دلیل انباشت آب راکد و رشد گیاه سبز خرفه شکل گرفته است. این گیاه ریز سبز که تمام سطح آب را پوشانده است، از نظر محیط زیستی، یک گیاه مخرب به حساب می‌آید؛ زیرا با مصرف اکسیژن آب، باعث مردن ماهی‌های موجود در آب می‌شود.

موزه‌ میراث روستایی گیلان

موزه‌ میراث روستایی گیلان

موزه‌ میراث روستایی گیلان. عکس از کجارو

موزه‌ میراث روستایی گیلان در ۱۸ کیلومتری آزاد راه دشت به قزوین در پارک جنگلی سراوان، مکانی فوق‌العاده برای درک فرهنگ و سنت‌های گیلان است. شما می‌توانید علاوه بر بازدید از این موزه صنایع دستی و سوغاتی‌های اصلی گیلان را خریداری کنید.

آبگیر فشتام

آبگیر فشتام

آبگیر فشتام

آبگیر فشتام در مسیر جاده سراوان به‌سمت جاده سیکل ترکیبی قرار دارد. این آبگیر در فصل پاییز و زمستان کاملا پر آب است و بازدید از آن در فصل پاییز، زمانی که درختان زرد و نارنجی اطراف آن را احاطه می‌کنند، به‌شدت توصیه می‌شود. عمق این آبگیر در فصل بهار و تابستان کاهش می‌یابد؛ اما سطح آبگیر از گل‌های صورتی نیلوفر آبی پر می‌شود که در کنار درختان سبز، منظره‌ای فوق‌العاده برای عکاسی خلق می‌کنند.

دریاچه سقالکسار

سقالکسار

دریاچه سقالکسار. عکس از کجارو

دریاچه یا سد خاکی سقالکسار، یکی از بزرگترین دریاچه‌هایی است که در اطراف رشت در نزدیکی چماچاه و روستای سقالکسار قرار دارد. این دریاچه با چشم‌اندازی باورنکردنی، چشم شما را در بدو ورود به خود خیره خواهد کرد. در توضیح معنای نام این دریاچه باید بگوییم که «سقال» به‌معنای محل آب خوری و «لک» و «سار» نام دو پرنده زیبا هستند و در کل، معنی سقالکسار، «محل آبخوری بالای تپه» است. دریاچه در میان جنگل انبوهی قرار دارد و در اطراف آن چند آلاچیق و یک کافی‌شاپ بسیار زیبا با معماری سنتی ساخته شده است. ارتفاع و وسعت آب دریاچه به‌دلیل کاهش بارندگی و تبخیر آب در فصل تابستان کمتر می‌شود؛ پس بهتر است که در فصل بهار به این دریاچه در نیم ساعتی رشت سفر کنید.

تالاب اژدراک گیلان

تالاب اژدراک گیلان در نزدیکی دریاچه یا سد خاکی سقالکسار قرار دارد و به‌دلیل اینکه زیاد شناخته‌شده نیست، فضایی دنج و آرام را برای طبیعت‌گردی در اختیار شما می‌گذارد.

آرامگاه امام‌زاده هاشم

امامزاده هاشم

آرامگاه امام‌زاده هاشم. عکس از وب‌سایت گردشگری ایران

آرامگاه امام‌زاده هاشم در ۳۰ کیلومتری جاده رشت قزوین، یکی از اماکن زیارتی استان گیلان است. گفته می‌شود که این امام زاده از نسل امام موسی کاظم است.

پارک جنگلی و ساحلی درنیکا

پارک جنگلی و ساحلی درنیکا

پارک جنگلی و ساحلی درنیکا

پارک جنگلی و ساحلی درنیکا در نزدیکی امام‌زاده هاشم قرار دارد. این پارک با محیطی دنج و آرام، از یک طرف به رودخانه سپیدرود و از طرف دیگر به جنگل منتهی می‌شود. یک پارک کوچک برای بچه‌ها و آلاچیق از جمله امکانات این پارک هستند که برای بازدید در فصل بهار و تابستان، بسیار مناسب است.

کاروانسرای لات

کاروانسرای لات

کاروانسرای لات. عکس از کجارو

کاروانسرای لات یا کاروانسرای شاه عباسی در ۳۵ کیلومتری جنوب رشت و چهار کیلومتری امام‌زاده هاشم قرار دارد. این بنا در سال ۱۲۴۶ هجری قمری به دستور منوچهر خان معتمدالدوله ساخته شده است. کاروانسرای لات در دوران حمله روس‌ها به پادگان نظامی تبدیل شد و همین تغییر کاربری، آسیب‌های زیادی به آن وارد کرد. البته خوشبختانه در حال حاضر، پس از تعمیرات فراوان، این کاروان‌سرا دارای یک رستوران و اقامتگاه مسافران است و قطار گردشگری گیلان مسافران را در کنار این کاروان‌سرا پیاده می‌کند تا در برنامه‌های تفریحی و فرهنگی مثل اجرای موسیقی و نمایش شرکت کنند.

سد شهر بیجار

سد شهر بیجار

سد شهر بیجار. عکس از ویکی پدیا

سد شهر بیجار در فاصله ۱۰ کیلومتری امام‌زاده هاشم قرار دارد. برای رسیدن به این سد زیبا و خاکی باید از یک جاده آسفالته و یک مسیر خاکی در حاشیه رودخانه عبور کنید که خود تجربه‌ای فوق‌العاده است. بازدید از دریاچه بزرگ پشت سد و تماشای زیبایی‌های جنگل و رودخانه در مسیر در کنار تفریحاتی چون ماهیگیری و شنا در این منطقه بکر و خلوت از آن دسته تجربیاتی است که به‌هیچ‌وجه نباید از آن غافل شوید.

منطقه ساحلی حاجی بکنده

منطقه ساحلی حاجی بکنده

منطقه ساحلی حاجی بکنده. عکس از سیری در ایران

منطقه ساحلی حاجی بکنده از توابع بخش خشکبیجار، در ۹ کیلومتری شمال شرقی خشکبیجار و در ۳۲ کیلومتری شهر رشت قرار دارد. این منطقه ساحلی، مکانی بکر و جذاب برای گردشگران است که با وجود ساحل شنی، ورزش‏‌های ساحلی و شنا، صید ماهی، تماشای صید گروهی و زمستانی و خرید ماهی تازه از ماهیگیران، شما را عاشق خود خواهد کرد.

مرکز اکوتوریستی جیرسرباقرخاله

مرکز اکوتوریستی جیرسرباقرخاله

مرکز اکوتوریستی جیرسرباقرخاله. عکس از وب‌سایت ایران کجاست

مرکز اکوتوریستی جیرسرباقرخاله در فاصله ۱۸ کیلومتری از شهر رشت و در بخش خمام قرار دارد. جاذبه اصلی این مرکز، یک دشت بزرگ سرسبز است که پناهگاه حیوانات محسوب می‌شود. در این مرکز، یک رودخانه نیز قرار دارد که زیستگاه پرندگان بومی است و کایاک‌سواران می‌توانند در آن فعالیت کنند. از دیگر جاذبه‌های این مرکز اکوتوریستی می‌توان به یک کافه رستوران چوبی و یک بنای دو طبقه با معماری سنتی اشاره کرد که محل نمایش و فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی است.

روستاهای اطراف رشت

روستای پیر بازار

روستای پیر بازار

روستای پیر بازار. عکس از وب‌سایت همگردی

روستای پیر بازار در فاصله ۶ کیلومتری در شمال شهر رشت قرار دارد و بسیاری از افراد، آن را بخشی از خود شهر رشت می‌دانند. این روستا با بافت سنتی و بازار قدیمی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف رشت است که برای بازدید از آن به حدود دو ساعت زمان نیاز دارید.

روستای کچا

روستای کچا

مآبشار کچا. عکس از خبرگزاری تسنیم. عکاس: محمد رنجبر

روستای کچا در مسیر رشت به امام‌زاده هاشم قرار دارد و شما با حدود ۱۰ دقیقه رانندگی از رشت به آن می‌رسید. این روستای ساکت و به دور از همهمه، دارای یک اقامتگاه سنتی، چند کافه و رستوران سنتی و یک آبشار شگفت‌انگیز است که در انتهای روستا قرار دارد. نکته‌ای که در این روستا نظر شما را به خود جلب خواهد کرد، ویلاهای فراوان و مدرنی است که ساخته شده‌اند یا در حال ساخته شدن هستند.

لشت نشا

لشت نشا

لشت نشا. عکس از وب‌سایت جاذبه‌ها

لشت نشا در فاصله ۳۰ دقیقه‌ای شهر رشت، با وجود بازار محلی، باغ استانداری، کاخ قطبی، مسجد جامع، رودخانه سپیدرود، پل تاریخی و پارک‌ها مکانی فوق‌العاده برای گذراندن یک روز به‌یادماندنی در نزدیکی رشت است. این شهر با دریا فاصله چندانی ندارد و به همین علت، ویلاهای بسیاری برای اقامت در این منطقه ساخته شده‌اند. مردم خون‌گرم و مهربان لشت نشا، انواع غذاهای محلی مانند جغور بغور و شیرینی‌های خوشمزه از جمله «تختی» و کلوچه لشت نشا، خاطره‌ای خوش و فراموش‌نشدنی از سفر به این منطقه برای شما رقم خواهند زد.

روستای لیچا

روستای کوچک و زیبای لیچا در فاصله ۴۰ دقیقه‌ای رشت و ۱۵ دقیقه‌ای لشت نشا قرار دارد. این روستا با طبیعتی سرسبز، محصولات تازه‌ای چون هندوانه، خربزه، برنج و بادام، اهالی خون‌گرم و ماهیگیری از رودخانه سپیدرود، مکانی بی‌نظیر برای کسب یک تجربه اصیل گیلانی است.

روستای کنارسر

روستای کنارسر

روستای کنارسر

روستای کنارسر، روستایی کوچک است که تنها ۳۰ دقیقه با رشت فاصله دارد و پس از بخش کوچصفهان واقع شده است. تماشای خانه‌ها و بافت قدیمی روستا در کنار کشاورزان و به مشام کشیدن عطر و بوی نشا در فضای آرامش‌بخش و خلوت این روستا، تجربه‌ای است که به‌هیچ‌وجه نباید آن را در سفر به رشت از دست دهید. این روستا دارای مکان اقامتی نیست و بیشتر برای یک سفر یک روزه توصیه می‌شود.

روستای پسیخان بالا

روستای پسیخان بالا، یک روستای بکر و فوق‌العاده زیبا است که در مسیر رشت به فومن واقع شده است. مسیر رسیدن به این روستا از دو طرف با شالیزارهای برنج احاطه شده است و عطر برنج، شما را مدهوش خود خواهد کرد. سد پسیخان و استخرهای ماهی در انتهای مسیر قرار دارند که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نیست، به‌خصوص اگر در زمان طلوع آفتاب خودتان را به آنجا برسانید.

از دیگر شهرهای نزدیک به شهر رشت با جاذبه‌های گردشگری فراوان می‌توان به بندر انزلی، فومن، ماسوله، لاهیجان و غیره اشاره کرد که اگر زمان کافی برای بازدید از آن‌ها داشتید، به‌هیچ‌وجه نباید سفر به آن‌ها را از دست بدهید.

پرسش‌های متداول

رشت چه عنوانی را از یونسکو دریافت کرده است؟

رشت به‌عنوان پایتخت خلاق غذا توسط سازمان یونسکو انتخاب شده است.

دلیل نامگذاری تالاب عینک چیست؟

دلیل نام‌گذاری این تالاب به نام تالاب عینک به این دلیل است که شکل آن در عکس‌های هوایی، شبیه به عینک است.

قدیمی‌ترین پارک رشت کجاست؟

باغ محتشم یا پارک شهر رشت، قدیمی‌ترین پارک این شهر است. این پارک در دوران حکومت ناصرالدین شاه ساخته شده است و امروزه اصلی‌ترین پارک رشت محسوب می‌شود.

کدام رودخانه‌ها از شهر رشت عبور می‌کنند؟

دو رودخانه زرجول و گوهررود از میان شهر رشت عبور می‌کنند و پس از تلاقی رودخانه پیربازار را تشکیل می‌دهند.

نویسنده: نگین توکلی