سفر ۸ روزه به مراکش

محبوبه رستمی
محبوبه رستمی پنجشنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۵
سفر ۸ روزه به مراکش

مراکش که گاهی هم آن را مغرب می‌نامند، کشور مسلمان‌نشین آفریقایی است که این روز‌ها یکی از قطب‌های اصلی گردشگری این قاره به شمار می‌رود. این کشور به تازگی در لیست سفرهای مردم ایران نیز قرار گرفته است. در ادامه با کجارو همراه باشید.

مراکش کشوری است که از شرق با کشور الجزایر، از جنوب با موریتانی (البته اگر طبق نظر دولت و مردم این کشور، صحرای غربی را بخشی از مراکش بدانیم)، از شمال با دریای مدیترانه و در نهایت با داشتن ساحلی طولانی در غرب با اقیانوس اطلس ارتباط دارد.

پایتخت قدیمی این کشور شهر مراکش بود که نام خود را از همین شهر گرفته است. امروزه شهر رباط را پایتخت مراکش می‌دانند. در کمیته تخصصی نام‌نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران، نام این کشور را مغرب ثبت کرده‌اند.

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم | روز پنجم | روز ششم | روز هفتم و هشتم

مراکش

شاید بتوان کازابلانکا را مشهورترین شهر مراکش نامید که تاکنون در رسانه‌های زیادی هم به آن اشاره شده است. مراکش تنها کشور جهان عرب است که تحت حاکمیت حکومت عثمانی قرار نگرفت، بنابراین امروزه می‌توان هویت ویژه و اصیل گذشته را به خوبی در زندگی مردمش مشاهده نمود. اسلام دین رسمی این کشور شناخته شده است، با این وجود آزادی‌های مذهبی بخشی از قانون آن به شمار می‌رود. در این راهنما روز اول را به گشت و گذار در شهر کازابلانکا روزهای دوم و سوم را به شهر فاس و ۵ روز باقی مانده را به مراکش اختصاص خواهیم داد.

مراکش

روز اول (کازابلانکا)

شهر کازابلانکا یا دار البیضا جاذبه‌های فراوانی دارد. برای شروع شاید بد نباشد از مسجد حسن دوم دیدن کنید. این مکان شاید کمی از مرکز شهر دور باشد اما به دلیل زیبایی که دارد نباید تماشای آن را از دست دهید.

مسجد حسن دوم

این مسجد تاکنون رکوردهای مختلفی از جمله بلندترین مناره‌ی جهان را جا به جا کرده است. بزرگ‌ترین مسجد در آفریقا و بلندترین مناره‌ی جهان با ۲۱۰ متر ارتفاع افتخاراتی است که این بنا یدک می‌کشد.

ساخت مسجد حسن دوم در سال ۱۹۹۳ تکمیل شد. این مسجد سنگ مرمری در خط ساحلی اقیانوس اطلس قرار دارد. میشل پینسیو، معمار فرانسه طراحی و معماری این مسجد را برعهده داشت.

دیوارهای مسجد حسن از بتون و مرمر ساخته شده و محوطه داخل آن دارای ستون‌های مرمری و گنبدی با حکاکی چوب است و دیوارهای داخلی آن از گچ‌بری‌های بسیار زیبا برخوردار است. محوطه مرکزی مسجد داری سقفی است که می‌توان آن را باز و بسته کرد. مسجد ذکر شده از محل صندوق کمک‌های مردمی ساخته شده است.

مسجد حسن دوم

پس از دیدن این مسجد می‌توانید به منطقه‌ی قدیمی کازابلانکا مشهور به مدینه سری بزنید. مدینه در این شهر شاید نسبت به مناطق قدیمی شهرهایی چون مراکش و فاس اتمسفری خاص نداشته باشد اما هنوز هم گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های آن جذابیت زیادی به همراه دارد. تماشای فروشندگانی مانند قصاب‌ها، نانواها و شمعدان سازها که در حال فروش محصولاتشان به مردم هستند خالی از لطف نیست.

کازابلانکا

اگر دنبال مکانی عالی برای آشنایی با زندگی روزمره‌ی مردم کازابلانکا هستید مکانی بهتر از بخش قدیمی شهر پیدا نخواهید کرد. ناهار را می‌توانید در رستوران مراکشی La Sqala میل کنید. این رستوران علاوه بر منو غذایی بسیار عالی، دارای مکانی دنج و زیبا است. رستوران در بلوار des Almohades در نزدیکی مدینه واقع شده است.

بعد از صرف ناهار بهتر است به بازار مرکزی کازابلانکا در بلوار محمد بروید. به هر حال هم می‌توانید در میان مردم محلی باشید و هم با تهیه سوغاتی خیالتان راحت باشد.

بازار کازابلانکا

اگر به عکاسی علاقه‌مند باشید به احتمال قوی در این بازار سوژه‌های مناسبی پیدا خواهید کرد. گشت و گذار در این بازار احتمالا حدود ۳ ساعت از وقت شما را خواهد گرفت.

بعد از آن می‌‌توانید برای پایان بخشیدن به حضورتان در کازابلانکا از کاخ محمد پنجم در خیابان الحسن الثالنی دیدن کنید. این کاخ در واقع میدان مرکزی شهر محسوب می‌شود که میزبان بناهای اداری مهمی از جمله کنسولگری فرانسه و اداره اصلی پست است. معماری زیبای آن ارزش دیدن را دارد.

آرامگاه محمد پنجم

روز دوم (فاس)

برای شروع روز دوم می‌توانید به قدیمی‌ترین محله‌ی شهر فاس یعنی Fes el Bali سری بزنید و با گشت و گذار در کوچه‌های آن و تماشای مردم با فرهنگ محلی آن‌ها تا حد زیادی آشنا شوید.

تصور می‌رود که این محله قدیمی‌ترین مدینه‌ی جهان باشد که دست نخورده مانده است.

شهر فاس مراکش

دروازه‌ی اصلی برای ورود به این ناحیه، Bab Boujloud است. همزمان با ورودتان به این منطقه، احتمالا از دیدن جاذبه‌های آن همچون مناره‌ی مدرسه‌ ابو عنانیه و خیابان‌های پیچ در پیچی که توسط یک رودخانه تقسیم شده‌اند شگفت‌زده خواهید شد.

سمت چپ رودخانه منطقه‌ای است که بیشتر بناهای یادبود تاریخی و طیف وسیعی از مغازه‌ها در آن واقع شده‌اند، در حالی که در ساحل سمت راست مملو از زندگی است.

در سمت راست رودخانه می‌توانید بناهای مهمی همچون مسجد الاندلس (ساخته شده در سال ۱۳۲۱ میلادی)، یک کاروانسرای قدیمی و مدرسه‌ی Sahrij را تماشا کنید.

اگر به خرید صنایع دستی علاقه‌مند هستید این ناحیه به بهشت شما تبدیل خواهد شد. گشت و گذار در Fes el Bali و تماشای جاذبه‌های آن احتمالا یک روز کامل وقت شما را خواهد گرفت.

فاس مراکش

بیشتر بخوانید:

روز سوم (فاس)

برای روز سوم دو پیشنهاد متفاوت داریم که خودتان می‌توانید به انتخاب یکی را برگزینید. یکی دیدن خرابه‌های رومی و دیگری سفر به پارک ملی تازکا و شهر قدیمی تازا (Tazzeka National Park and Taza) است. از آنجایی که چند ساعتی با فاس فاصله دارند، برای سفر به هر کدام از این مناطق، باید یک روز کامل وقت بگذارید.

ولیلی از شهرهای بسیار قدیمی مراکش است که در سه کیلومتری شرق شهر مولای ادریس زرهون (حدود ۸۶ کیلومتری شهر فاس) قرار دارد. اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، عاشق خرابه‌های رومی این شهر خواهید شد. این شهر باستانی توریستی به راحتی می‌تواند یک نیم روز شما را در سفر به مراکش پر کند.

پارک فاس

پارک ملی تازکا نیز در فاصله‌ی حدود ۹۸ کیلومتری فاس واقع شده است. شهر قدیمی تازا در قرن پنجم توسط بربرها تاسیس شد و یکی از دژ‌های دفاعی مهم آن زمان به شمار می‌رفت. در این شهر قدیمی می‌توانید بازارهای فروش جواهرات، غلات و فرش و همچنین باقی‌مانده‌های قصبه‌ی قدیمی را بیابید.

خرابه های رومی مراکش

خرابه های رومی مراکش

به علاوه می‌توانید درون مسجد جامع تازا یکی از زیباترین چلچراغ‌های برنزی با بیش از ۵۱۴ چراغ نفتی را تماشا کنید. تازا همچنین بهترین پایگاه برای کسانی است که می‌خواهند از پارک ملی تازکا دیدن کنند.

بیشتر بخوانید:

روز چهارم (مراکش)

در این روز احتمالا کمی خسته هستید. بنابراین در ابتدا ما به شما استحمام در چشمه‌های آب گرم را پیشنهاد می‌دهیم. چشمه‌ی آب گرم Mythic Oriental گرچه قیمت بالاتری نسبت به دیگر چشمه‌های آب گرم مراکش دارد اما در این مکان می‌توان از ماساژ، اسکراب بدن (چرک زدایی)، آب درمانی و اتاق‌های بخار لذت برد.

حمام آب گرم مراکش

در اینجا می توانید بر روی مبل بنشینید، به موسیقی آرامش بخش گوش دهید و چای تسکین‌دهنده به همراه شیرینی‌های خوشمزه میل کنید.

نکته جالب اینکه این چشمه را می توان با توجه به انتظار شما و همراهانتان سفارشی سازی کرد. شاید این حمام نسبت به دیگر حمام‌های این شهر کمتر سنتی باشد، اما می‌توان اطمینان داشت که با محیطی تمیز، ایمن و دارای امکانات پر زرق و برق روبرو هستیم.

حمام اب گرم مراکش

بعد از رفع خستگی و استحمام کاری بهتر از خرید کردن و گشت و گذار در بازارهای سنتی شهر وجود ندارد. بازار سنتی شهر مراکش در خیابان عبدالعزیز قرار دارد و فاصله‌ی آن به چشمه‌ی آب گرم ذکر شده از طریق پیاده‌روی تنها حدود ۹ دقیقه است. در اینجا فروشندگان اجناس مختلفی را به فروش می‌رسانند و یکی از بهترین کارها گشتن در اطراف و مقایسه اجناسی است که در مغازه‌ها قرار دارند.

این بازار ترکیبی سرگیجه‌آور از خیابان‌ها و کوچه‌ها است که اگر دنبال مکانی برای خرید سوغاتی و اجناس خاص مراکشی باشید، بسیار مناسب است.

پس از گشت و گذاری مفصل در این بازار احتمالا هنگام ظهر شده و گرسنه هستید. رستوران کافه سوق (کافه بازار) در خود بازار و دیگری رستوران نوماد (nomad) در منطقه جنوبی بازار دو رستوران از بهترین رستوران‌هایی هستند که می‌توانید در این نزدیکی پیدا کنید.

اگر اقامتگاه شما به بازار نزدیک است، پیشنهاد می‌دهیم بعد از صرف ناهار، برای یکی دو ساعت استراحت به آنجا بروید و خودتان را برای گشت و گذاری مفصل در میدان بزرگ جماع الفنا (Jemaa el Fna) آماده کنید.

میدان جماع افنا

این میدان در جنوب بازار مراکش قرار دارد. میدان جماع الفنا را می توان قلب مدینه نامید. در این میدان می‌توانید غذاهای مختلف را با قیمت‌های متنوع تجربه کنید. در غرفه‌های میدان کیک‌های خوشمزه و چای جینسینگ به فروش می‌رسد که به تجربه‌اش می‌ارزد. همچنین رستوران‌های روی پشت بام و غرفه‌های تراسی مناظری عالی را در اختیارتان می گذارد.

میدان جماع افنا

به صورت کلی این میدان را می توان برجسته‌ترین نقطه‌ی شهر مراکش دانست که در طول روز پر از سرگرمی و کلاهبردار (مراقب باشید) است و در شب به یکی از بهترین نقاط روباز جهان برای میل کردن غذا تبدیل می‌شود. بازدید از این میدان را به هیچ وجه از دست ندهید.

میدان جماع افنا

بیشتر بخوانید:

روز پنجم (مراکش)

 شاید بد نباشد روز دوم سفر به شهر مراکش ( روز پنجم سفر به کشور مراکش) را با تماشای یکی از بهترین معماری‌های آنجا شروع کنید. کتیبه، بزرگترین مسجد شهر مراکش به شمار می‌رود که در طول روز و شب نمایی خیره کننده دارد. شب ها با نورافشانی‌های زیبا و روز‌ها با پنجره‌ها طاقی شکل، باغ‌های زیبا، فواره‌های آشفته و نمای سنگی‌اش هر بیننده‌ای را مجذوب خود می کند.

مناره‌ی این مسجد با بیش از ۷۶ متر بلندی و معماری شگفت‌انگیزش تقریبا از هر نقطه‌ی این شهر قابل مشاهده است. بدون شک این مسجد و مناره از دیدنی‌ترین نقاط مراکش به شمار می‌روند. بازدید از آن‌ها را از دست ندهید.

مکان دیگری که دیدن ان را توصیه می‌کنیم کاخ باهیا(Bahia) است. این کاخ که هنوز هم عظمت و زیبایی خود را حفظ کرده است، با محوطه‌ی طاقی، درهای چوبی سنگین و مجموعه طبقات موزائیکی اش مکانی عالی و ایده‌آل برای برای آشنایی با معماری و هنر شهر مراکش به شمار می‌رود. این دو مکان با ماشین تنها ۵ دقیقه از هم فاصله دارند.

کاخ باهیا

کاخ باهیا

کاخ باهیا

برای ناهار احتمالا رستورانی بهتر از رستوران Restaurant La Famille در شمال کاخ پیدا نخواهید کرد. اگر به موزه‌ها علاقه‌مند هستید می‌توانید بعد از صرف ناهار به موزه‌ی Dar Si Said Museum of Moroccan Arts and Crafts سری بزنید. در این قصر دوست داشتنی قدیمی که امروزه به موزه تبدیل شده، مجموعه‌های بی‌نظیری از جواهرات بربرها، چراغ‌های نفتی، آثار سفالینه، چرم دوزی‌ها و سنگ‌های زیبای مرمر را تماشا کنید. این موزه در شمال کاخ Bahia واقع شده است.

کاخ موزه مراکش

کاخ موزه مراکش

بعد از دیدن این موزه توصیه می‌کنیم آزادانه در کوچه‌ها و خیابان‌های منطقه‌ی مدینه پرسه بزنید و از تماشای روزمرگی‌های مردم محلی لذت ببرید و در عین حال با فرهنگ این شهر بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

مراکش

روز ششم (مراکش)

برای روز ششم سفر به خارج از شهر و دره‌ی اوریکا (Ourika Valley) را پیشنهاد می‌دهیم. این دره حدود ۷۷ کیلومتر از شهر مراکش فاصله دارد.

دره‌ی اورریکا

روستاهای کوهستانی دره‌ی اوریکا یکی از بهترین نقاطی است که برای سفرهای روزانه در مراکش می‌توان انتخاب کرد. روستاها و شهرهای کوچکی که توسط باغ‌های سرسبز احاطه شده‌اند، علاوه بر زیبایی که دارند، بهترین مکان برای تماشای زندگی ساده روستایی در مراکش به شمار می‌روند.

دره اوریکا

اگر سفرتان با روز دوشنبه یکی شد بازار هفتگی که در روستای Tnine برپا می‌شود را از دست ندهید. این بازار در این روز پر از جنب و جوش و سرزندگی است. بیشتر بازدیدکنندگان دره‌ی اوریکا از منطقه‌ی اسکی Oukaimeden دیدن می‌کنند که چشم‌اندازهایی خیره‌کننده از کوه‌های اطلس را ارایه می‌دهد.

منطقه اسکی مراکش

اگر قصد پرداختن به ورزش اسکی را داشته باشید بهتر است در حدود ماه‌ دسامبر تا فوریه سفر کنید.

اسکی مراکش

روز هفتم و هشتم (مراکش)

مگر می‌شود تا نزدیکی صحرای بزرگ آفریقا سفر کرد اما از زیبایی‌هایی طبیعی آن استفاده نکرد.

در ابتدا توصیه می‌کنیم به هیچ وجه تنهایی اقدام به گشت و گذار در صحرا نکنید و حتما از یک راهنمای با تجربه بهره ببرید. پیشنهاد ما شرکت در تورهای چند روزه‌ای است که برای این کار محیا شده‌اند. اگر در یکی از تورهای اپیک زاگورا ثبت نام کنید، می توانید در حین شترسواری بخش عمده‌ای از دیدنی‌های مراکش را تماشا کنید.

صحرای افریقا

این‌ تورها از یک روزه تا چند روز اجرا می‌شوند که به همین دلیل به کسانی پیشنهاد می‌شود که قصد دارند حداقل ۳ تا ۵ روز را در این شهر توقف کنند.

پیشنهاد ما این است برای تورهای چند روزه ثبت نام کنید تا مدتی را در صحرا و زیر ستارگان آسمان و در آغوش مادر طبیعت سپری کنید تا تجربه‌ی واقعی سفر به مراکش را لمس کنید.

صحرای افریقا

در طول این ماجراجویی می توانید شام خوردن به همراه مردم محلی (بربرها) درون چادرهای سنتی را تجربه کنید. تجربه‌ای که احتمالا دلتان نخواهد به این زودی‌ها آن را از دست بدهید.

اگر به مواد غذایی خاصی آلرژی یا محدودیت‌های غذایی دارید، بهتر است از قبل راهنمای تور را در جریان بگذارید.

صحرای افریقا

صحرا در طول شب ممکن است سرد باشد، پس اگر قصد دارید شب را در زیر نور ستارگان به صبح برسانید بهتر است لباس مناسب به همراه داشته باشید.

تورها و شرکت‌های مختلف و متنوعی وجود دارد. بنابراین قبل از انتخاب یک تور، بهتر است پیشنهادهایشان را با هم مقایسه کنید و دست به انتخاب مناسب خودتان بزنید.

صحرای افریقا

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه