کجا اکیدنه ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی پنجشنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰
کجا اکیدنه ببینیم؟

اکیدنه یکی از عجیب‌ترین پستانداران کره است. در ادامه با کجارو همراه باشید تا این جانور عجیب را بیشتر بشناسیم.

اکیدنه (Echidna)، پستانداری است که تخم می‌گذارد! همچنین نام این پستاندار در دسته‌بندی جانوران نوک دراز یا نوک کوتاه هم به چشم می‌خورد در حالی که این پستاندار به هیچ وجه نوک ندارد بلکه دماغ درازی دارد که طولش بسته به نوع اکیدنه متفاوت است. به این جانور، «مورچه خوار خاردار» نیز گفته می‌شود اما اکیدنه‌ها از نظر ظاهری هیچ شباهتی به مورچه خوارها ندارند و از نظر جانورشناسی هم ارتباطی با یکدیگر ندارند. همانند جوجه تیغی، بدن اکیدنه‌ها هم از تیغ پوشیده شده است.

اکیدنه پستانداری است که تخم می‌گذارد. در حال حاضر تنها یک موجود دیگر بر روی زمین زندگی کی‌کند که همانند اکیدنه در عین پستاندار بودنش تخم می‌گذارد و آن جانور هم پلاتیپوس است. طول بدن اکیدنه‌ها بین ۳۵/۵ تا ۷۶ سانتی‌متر و وزن آن‌ها بین ۲/۵ تا ۱۰ کیلوگرم متغیر است. تیغ این جانوران تقریبا تا ۵ سانتی‌متر رشد می‌کند.

رژیم غذایی

اکیدنه

اکیدنه‌ها دندان ندارند!

اکیدنه‌ها دندان ندارند! این جانوران تنها از مورچه‌ها، موریانه‌ها و دیگر موجوداتی که در خاک زندگی می‌کنند تغذیه می‌کنند. طبق گزارشاتی که از اکیدنه‌ها منتشر شده است، لارو حشرات غذای مورد علاقه این پستانداران است! چنگال‌های قدرتمند اکیدنه‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا خاک را به راحتی کندوکاو کنند و زبان بلندشان که طولش به بیش از ۱۸ سانتی‌متر می‌رسد به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که به راحتی غذای خود را پیدا کنند.

رفتار و عادات طبیعی

اکیدنه

اکیدنه‌ها زندگی انفرادی دارند و بسیار منزوی هستند اما از سوی دیگر این پستانداران به داشتن قلمرو اعتقاد چندانی ندارند و برای خود قلمرو تعیین نمی‌کنند. اکیدنه‌ها با این مسئله که دیگر موجودات از گونه خودشان در نزدیکی آن‌ها زندگی کند مشکلی ندارند. این جانوران معمولا در طول روز فعالیت می‌کنند اما در روزهای گرم ماه این جانوران بیشتر فعالیت‌های خود را شبانه انجام می‌دهند تا از گرمای هوا در امان بمانند. متابولیسم بدنی اکیدنه‌ها به دلیل دمای بدنشان بسیار آهسته انجام می‌شود و همین مسئله دلیل اصلی عمر زیاد اکیدنه‌ها است. اکیدنه‌ها تا ۵۰ سال عمر می‌کنند! از دیگر نکات جالب در مورد اکیدنه‌ها می‌توان به این مسئله اشاره کرد که این جانوران در فصل زمستان به خواب زمستانی می‌روند.

وضعیت بقا

اکیدنه

اکیدنه‌ها شدیدا در خطر انقراض قرار دارند!

طبق گزارشات IUCN، اکیدنه‌ها شدیدا در خطر انقراض قرار دارند! نسل این جانوران در نیم قرن اخیر، ۸۰% از جمعیت خود را از دست داده است و نسل این جانوران همچنان رو به کاهش است. اگر به وضعیت بقای اکیدنه‌ها هر چه سریع‌تر رسیدگی نشود، در آینده‌ای نه چندان دور نام این پستاندار در گروه «منقرض شده» به چشم خواهد خورد.

تولید مثل

اکیدنه

اکیدنه‌ها در هر نوبت یک عدد تخم می‌گذارند. اکیدنه ماده از تخم در کیسه خود محافظت می‌کند. پس از ۷ الی ۱۰ روز فرزند به دنیا می‌آید. فرزند اکیدنه هنگام به دنیا آمدن ۱۲ میلی‌متر طول دارد! فرزند اکیدنه پس از به دنیا آمدنش حدود شش تا هشت هفته دیگر در کیسه مادر می‌ماند و پس از آن آرام آرام زندگی مستقل خود را آغاز کرده و تیغ‌های بدنشان کم کم رشد می‌کنند.

حقایق

اکیدنه

  • اکیدنه‌ها در دومین انگشت خود پنجه بسیار بلندی دارند که با استفاده از آن تیغ‌های بدن خود را مرتب می‌کنند!
  • هر دو جنس نر و ماده اکیدنه بر روی شکم خود کیسه دارند.
  • اکیدنه‌ها می‌توانند لرزش را از طریق دماغشان حس کنند!
  • اکیدنه‌ها دو شکاف عمودی بزرگ پشت چشمانشان دارند که این شکاف حکم گوش این جانوران را دارد. اکیدنه‌ها حس شنوایی بسیار بالایی دارند.

کجا اکیدنه ببینیم؟

اکیدنه

اکیدنه‌ها تنها در استرالیا و گینه نو یافت می‌شوند. عمده جمعیت اکیدنه‌ها در استرالیا وجود دارد. اکیدنه‌ها غالبا در جنگل‌های ساحلی و مناطق ساحلی یا بیابانی زندگی می‌کنند.

نظر شما در مورد اکیدنه‌ها چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه