اثر جهانی گنبد قابوس، مرمت و حفاظت می‌شود

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
اثر جهانی گنبد قابوس، مرمت و حفاظت می‌شود

مرمت و حفاظت و محوطه سازی اثر جهانی گنبد قابوس با تخصیص اعتبار پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از اعتبارات ملی کلید خورد. 

به گزارش از معاونت میراث فرهنگی کشور، جاوید ایمانیان اظهار کرد:

مرمت گنبد قابوس با علف زدایی، پاکسازی گلسنگ ها و بندکشی بین آجرها انجام می شود.

کف سازی پیاده روهای پیرامون محوطه گنبد قابوس، اصلاح کانال دفع رطوبت بنا، آزادسازی دیوارهای پارک، نیز بخشی از برنامه‌ها و اقدامات کوتاه‌مدت است که در هیئت راهبردی پایگاه مرمت گنبد قابوس در نظر گرفته‌ شده است.

با اعتبار تخصیص یافته جهت مرمت و زیباسازی محوطه گنبد قابوس و مطالعات سازه‌ای و زیرسطحی بنا و تپه پیرامون، مطالعه روش‌های اجرایی طرح مدیریت محوطه، نصب تابلوهای راهنما به دو زبان در محوطه، راه اندازی سیستم الکترونیکی راهنمایی مسافران و معرفی بنا، تکمیل نمازخانه و سرویس های بهداشتی در محوطه صورت خواهد گرفت.

با توجه به پلان مدیریتی مصوب این اثر جهانی، با اهداف و چشم اندازهای پیش رو، اجرای بخشی از برنامه‌های مصوب این اثر نیازمند مشارکت‌های مردمی و کمک‌های دولتی است از این رو جاوید ایمانیان گفت:

در این زمینه به منظور فراهم سازی بستر فرهنگی و فرهنگ‌سازی در میان مردم در راستای حفاظت و پاسداری از داشته‌های فرهنگی تاریخی همچون برج قابوس جلساتی با انجمن های مردم نهاد و دستگاه‌های دولتی شهر گنبد قابوس برگزار و بر مشارکت اجتماعی تاکید شده است.

ایمانیان با برآورد مبلغ مورد نیاز ۴۰ میلیارد ریالی برای محوطه سازی و ساماندهی پارک قابوس در جلسات مستمری که با شهرداری شهر گنبد قابوس داشته تصمیم را مبنی بر برداشته شدن دیواره های پارک خبر داد و افزود:

این تصمیم به منظور برقراری ارتباط اثر با مردم گرفته شده و از اوایل سال آتی اجرایی خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه