آخر هفته کجا بریم؟ از روستای کلوان تا پارک ملی گلستان

عماد جعفری
عماد جعفری پنجشنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
آخر هفته کجا بریم؟ از روستای کلوان تا پارک ملی گلستان

 پیشنهاد سفر آخر هفته،  آبشار مجن روستای کلوان، پارک ملی گلستان و مازیچال است تا طبیعت در حال تولد را به آغوش بکشیم.

نوز در فصلی هستیم، که باید کنار آتش گرم خانه و خانواده به سر آید. اما آخرین هفته‌های زمستانی، رنگ و بویی بهاری گرفته است. برای علاقه‌مندان به سفر و گردشگران ماجراجو، آخر هفته‌ها با حکایت دیگری رقم می‌خورد، راه سفر را در پیش می‌گیرند و از زیبایی‌های طبیعت نشاط و انرژی می‌گیرند. 

 در این مقاله با  آبشار مجن روستای کلوان؛ برای سفر یک روزه و منطقه پارک ملی گلستان یا مازیچال برای سفرهای دو روزه آشنا می‌شویم.

سفر یک روزه

صبح زمستانی یک روز تعطیل می‌تواند با تجربه‌ای متفاوت از هیجان و سر زندگی رقم بخورد، کافی است عزم سفر کنید و تا پیش از تاریکی شب، تجربه‌ای متفاوت برای خود رقم بزنید.

آبشار مجن

آبشار مجن

آبشار زیبای مجن در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شاهرود واقع شده است. این آبشار دیدنی و باصفا، یکی از جلوه‌های طبیعی شهر مجن است. در انتهای مجن دره‌ای زیبا با مناظری منحصربه‌فرد از کوه و دشت و رود قرار دارد که در فصل بهار بوی عطر گل‌های وحشی و در زمستان دسته‌های پر تعداد کبک را میزبانی می‌کند.

در مسیر شاهرود به بسطام پس از ۱٫۸ کیلومتر راه آسفالته‌ی عریضی در سمت چپ ما دیده می‌شود که مسیر روستای مجن است. پس از طی ۳۱٫۵ کیلومتر در این مسیر به روستای مجن می‌رسیم.

از روستا تا آبشار ۱۲٫۵ کیلومتر راه است که ۱۰ کیلومتر این مسیر خاکی است ولی جاده‌ی خاکی خیلی خوبی است و برای انواع وسایل نقلیه قابلیت تردد دارد. در انتهای این جاده‌ی خاکی به پارکینگ آبشار که در کنار آبشار واقع شده است رفته و پس از چند متر پیاده‌روی درون آب سرد به زیر آبشار می‌رسیم.

روستای کلوان

روستای کلوان

روستای کلوان میان دو کوه «ناز» و «کهار» و باغ‌های گیلاس و سیب و رودخانه‌ی پرآب قرار گرفته و طبیعت بسیار زیبایی دارد. در فصل بهار شکوفه‌های گیلاس و درختان دیگر، بهشتی از این روستا می‌سازد که هر گردشگری را عاشق خود می‌کند.

کوهنوردان نیز برای بالا رفتن از ارتفاعات ناز و کهار به این روستا می‌آیند. مردمی از اقوام تات‌زبان در این روستا زندگی می‌کنند و اکثرا کشاورز و دامدار هستند. دو استخر پرورش ماهی کوچک هم در این روستا وجود دارد.

روستای کلوان در ۴۱ کیلومتری شهر کرج در محور کرج به چالوس قرار گرفته است. در کیلومتر ۳۳ جاده کرج به چالوس بعد از سد، با رسیدن به روستای سیرا وارد فرعی سمت چپ شده، بعد از ۸ کیلومتر با گذر از روستاهای اویزر و آیگان به روستای کلوان با مردمی بسیار خون‌گرم می‌رسید.

روستای کلوان

سفرهای دو روزه

در هر فاصله‌ای از هر کجای این مرز و بوم که روزگار می‌گذارنید، فرصت دو روزه تعطیلات آخر هفته‌تان را به خاطره‌های به‌یادماندنی بدل کنید. بار سفر را ببنید، دل به طبیعت بسپارید، معرفی مقصدش هم با ما. 

مازیچال

مازیچال

ایستادن در ارتفاعات مازیچال و نگاه کردن به اقیانوس ابر مقابل چشمتان، احساسی وصف ناشدنی را برای شما به‌همراه خواهد داشت. اگر به‌دلایل طبیعی نیز پدیده اقیانوس ابر تشکیل نشود، وسعت دیدتان از چالوس تا نزدیکی‌های رامسر خواهد بود.

برای سفر به مازیچال از جاده چالوس به مرزن آباد بروید، سپس به‌سمت کلاردشت تغییر مسیر دهید، از میدان اصلی کلاردشت حدود هفت کیلومتر در جاده عباس‌آباد برانید تا به ابتدای جاده مازیچال برسید.

پیش از سفر حتماً از امکان ورود به منطقه مطمئن شوید

از ابتدای جاده خاکی مازیچال، ۱۷ کیلومتر به‌سمت ارتفاعات حرکت می‌کنید تا به دشتی برسید که به بالاتر از آن راهی نیست، حالا شما در ارتفاعات مازیچال هستید.

به خاطر داشته باشید؛ پیش از سفر حتماً از امکان ورود به منطقه مطمئن شوید و بعد از تماس با اداره محیط زیست وارد منطقه شوید.

مازیچال امکانات اقامتی ندارد و به‌ندرت مکانی برای اجاره کردن گیر می‌آید، در صورتی که قصد چادر خوابی در ارتفاعات را دارید، حتماً لباس گرم و کیسه خواب همراهتان باشد. علاوه بر اینها، بهتر است با کوهنوردی مجرب سفر کنید و غیر از وسایل شخصی بهتر است، این اشیاء را در هنگام سفر به مازیچال همراه داشته باشید:

وسایل کامل کمپینگ، کوله یک‌روزه برای پیاده‌روی و کوهنوردی در منطقه، کیف کمری، چراغ قوه، غذا به تعداد وعده‌های لازم، بادگیر و لباس گرم، کیسه خواب، زیرانداز، کیف کمک‌های اولیه، کرم ضدآفتاب و کلاه آفتاب‌گیر، قمقمه آب و چادر ضدآب. 

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان

فرصت استثنایی دیدن بلندترین آبشار فصلی (اوچر) با ارتفاع ۱۱۰ متر در فصل بهار، بیلی کوه یکی از قله‌های زیبای پارک با چشم‌‏اندازی از دیوارهای صخره‌ای قورغون، سلوکلی بزرگ‌ترین تالاب طبیعی در ارتفاع ۱۳۵۸ متری پارک، سلطان هبی، دره‌های آلمه، آق سو، سوار باغی، آلی دالی، آدام چاغران، آدنسد، جمشید آباد، قرنگی جنگل، قزقلعه و آلو باغ، کرکولی، دگرمانلی و خشک، میرزا بایلو، شارلق در این پارک برای شما فراهم شده است.

آبشار آق سو در تمامی فصول سال دارای آب است

آبشار آق سو در تمامی فصول سال دارای آب دائم است و جلوه‌های ويژه‌ای دارد. در بالای آبشار، فضایی غار مانند ایجاد شده و آب درون آن جاری است. آب‌های سطحی و وجود املاح مسبب پیدایش پلکان‌ها است. درخت‌های انجیلی با برگ‌های قرمز به‌وفور در این منطقه یافت می‌شود.

به اعتقاد بسیاری زیباترین منطقه استان گلستان لوه و آبشار دیدنیش است که به‌صورت پلکانی و چند طبقه در دل طبیعت خودنمایی می‌کند. شنیدن صدای آبشار و تماشای جريانش، تاثیر مثبت بر سلامت روحی و جسمی انسان دارد. برای رسیدن به یقین، تجربه همجواریش را داشته باشید.

پارک ملی گلستان در ۵۵ کیلومتری شرق گنبد و ۱۱۵ کیلومتری غرب بجنورد در مسیر مشهد واقع شده است. حد غربی پارک ملی گلستان از روستای تنگراه در استان گلستان شروع می‌شود و حد شرقی آن در روستای رباط قره‌بیل واقع در استان خراسان شمالی پایان می‌یابد. بنابراین با فراغ بال گردش کنید، پارک انگار انتها ندارد.

مطالب مرتبط:

منبع kojaro.com

دیدگاه