کجا اکاپی ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی سه شنبه، ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۰
کجا اکاپی ببینیم؟

اُکاپی جانوری است که شاید ظاهرش در نگاه اول برای شما عجیب و جالب باشد! در ادامه با کجارو همراه باشید.

اُکاپی (okapi)، جانوری است که به آن «زرافه جنگلی» و «زرافه گردن کوتاه» هم گفته می‌شود. این جانور از نظر ظاهری شباهت خاصی با زرافه ندارد! اکاپی‌ها زبان بسیار بلندی دارند اما بقیه بدن آن‌ها از نظر ظاهر و اندازه شبیه به یک اسب است. پاهای اکاپی همانند گورخر خطوط و نقش‌های منحصر به فردی دارد. شاید در نگاه اول فکر کنید که نزدیک‌ترین خویشاوندان اکاپی اسب‌ها یا گورخرها هستند اما اینطور نیست! نزدیک‌ترین خویشاوندان اکاپی‌ها، زرافه‌ها هستند! جنس نر این جانور همانند زرافه شاخ‌های کوچکی دارند.

اکاپی‌ها از خانواده‌ی زرافه‌ها هستند و قد آن‌ها حدود ۱.۵ متر است. نکته جالبی که در مورد این جانوران وجود دارد این است که جنس ماده آن‌ها وزن بیشتری نسبت به نرها دارند!  

رژیم غذایی

اکاپی

اکاپی‌ها روزانه بین ۲۰ تا ۲۷ کیلوگرم غذا می‌خورند.

اکاپی‌ها گیاهخوارند و با استفاده از زبان بسیار بلندشان خود را به برگ درختان می‌رسانند و از آن‌ها تغذیه می‌کنند. به طور کلی اکاپی‌ها از شاخه درختان، جوانه‌ها، قارچ‌ها، میوه‌ها و هر چیز گیاهی دیگری که در جنگل‌های بارانی و مناطق زندگی‌شان یافت شود تغذیه می‌کنند. اکاپی‌ها مواد معدنی مورد نیاز خود را که از طریق گیاهان بدست نمی‌آید را از خاک رس کنار دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در یافت می‌کنند. اکاپی‌ها روزانه بین ۲۰ تا ۲۷ کیلوگرم غذا می‌خورند. به دلیل داشتن پاهای بلند، اکاپی‌ها هم همانند زرافه‌ها هنگام آب خوردن دچار مشکل می‌شوند و باید گردن خود را تا آخر خم کنند.

رفتار و عادات طبیعی

اکاپی

نزدیک‌ترین خویشاوندان اکاپی‌ها، زرافه‌ها هستند!

اکاپی‌ها انفرادی و منزویزندگی می‌کنند و برای خود قلمرو تعیین می‌کنند. اکاپی‌ها شدیدا بر روی قلمرو خود حساس هستند. در مواقعی ممکن است که چند اکاپی را در کنار یکدیگر در حال غذا خوردن مشاهده کنیم اما این اتفاق به ندرت می‌افتد. اکاپی‌ها اکثر فعالیت‌های خود را در هنگام بعد از ظهر و عصر انجام می‌دهند و غالبا در جست و جوی غذا به سر می‌برند. نکته جالب در مورد اکاپی‌ها این است که وسعت قلمرو جنس نر نسبت به جنس ماده بزرگتر است و نرها قلمروهای وسیع‌تری دارند.

وضعیت بقا

اکاپی

متاسفانه اکاپی‌ها در خطر انقراض هستند و IUCN این جانوران را در لیست «در خطر انقراض» قرار داده است. جمعیت این حیوانات در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری کاهش داشته و متاسفانه این کاهش جمعیت همچنان ادامه دارد. IUCN دلیل اصلی کاهش جمعیت اکاپی‌ها را پیشروی انسان‌ها و ورود به قلمرو آن‌ها و شکار آن‌ها ذکر کرده است.

تولید مثل

اکاپی

اکاپی‌ها در هر نوبت معمولا یک فرزند به دنیا می‌آورند. بچه‌های اکاپی‌ها در زمان تولد تنها ۸۰ سانتی‌متر قد و ۱۶ کیلوگرم وزن دارند. پس از گذشت دو ماه، قد و وزن فرزندان سه برابر می‌شود! فرزندان اکاپی‌ها تنها ۳۰ دقیقه پس از تولدشان قادر به راه رفتن هستند! فرزندان پس از گذشت ۲ تا ۳ سال به صورت کامل رشد می‌کنند.

حقایق

اکاپی

  • اکاپی‌ها خز متراکم و چربی دارند! وجود چنین خزی به این جانوران کمک می‌کند تا در هنگام بارندگی خیس نشوند و پوستشان خشک باقی بماند.
  • اکاپی‌ها تا سال ۱۹۰۰ توسط دانشمندان غربی کشف نشدند!
  • زبان بسیار بلند اکاپی‌ها تنها برای غذا خوردن به یاری این حیوانات نمی‌آید. این زبان بلند در زمان نظافت هم شدیدا به اکاپی‌ها کمک می‌کند به طوریکه اکاپی‌ها با زبان خود می‌توانند چشم و گوش خود را نیز تمیز کنند!
  • اکاپی‌ها معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ سال عمر می‌کنند.

کجا اکاپی ببینیم؟

اکاپی

اکاپی‌ها در جنگل‌های بارانی آفریقا زندگی می‌کنند.

اکاپی‌ها غالبا در جنگل‌های بارانی آفریقا زندگی می‌کنند؛ جایی که درختان متراکم زیادی وجود داشته باشد. کشور کنگو یکی از بهترین مناطق برای دیدن اکاپی‌ها از نزدیک است. این جانور در جنگل‌های بارانی این کشور یافت می‌شود.

نظر شما در مورد اکاپی‌ها چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه