دومین جشنواره گیاهان دارویی نطنز، قطب کشت گیاهان دارویی کشور

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
دومین جشنواره گیاهان دارویی نطنز، قطب کشت گیاهان دارویی کشور

 دومین جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی شهرستان نطنز از 5 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

با توجه به ظرفیت اراضی کشاورزی و کشت دیم در زمینه  تولید داروهای گیاهی و اینکه ایران ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم در دنیا را دارا میباشد میتوان طب سنتی را در بعضی نقاط از ایران تاسیس و گسترش داد.

 دکتر محمودرضا فقیهی در نشست خبری دومین جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز، گفت:

ما تقریبا در دنیا ۱۳ اقلیم برای کشت گیاهان دارویی داریم که ۱۱ اقلیم آن در ایران وجود دارد. همچنین پنج اقلیم کشت گیاهان دارویی را در شهرستان نطنز داریم و تا کنون ۶۰۰ گونه گیاه دارویی در نطنز شناخته شده است .

تخمین زده میشود که ۱۰۰۰ گونه گیاه دارویی در حوزه عطری و آرایشی در این شهرستان وجود داشته باشد.

فقیهی با بیان اینکه خوشبختانه قول ایجاد دانشکده طب سنتی در نطنز را از مسئولان وزارتی گرفته‌ایم امیدواریم این قول با حمایت مسئولین استانی نهایی شود. در این زمینه خیرین شهرستان هم اعلام آمادگی کردند که بحث‌های مالی دانشکده را تامین کنند.

وی ادامه داد:

باید توجه کرد که در حال حاضر سهم ما در بازارهای جهانی یک درصد بوده است. در حالیکه می‌توانیم با ظرفیت‌های موجود در کشور بازارهای جهانی را در اختیار خود داشته باشیم.

در سه دهه اخیر حجم تجارت گیاهان دارویی کشور از پنج میلیارد دلار به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است و در آینده پیش بینی می‌شود که بتوانیم آن را به ۵۰۰۰ میلیارد دلار هم برسانیم

دبیر دومین جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز با بیان اینکه در کشور ظرفیت ۵۰۰۰ هکتار کشت گیاهان دارویی وجود دارد که ۲۰۰۰ هکتار آن در شهرستان نطنز است گفت:

همچنین بین ۳۰ تا ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نطنز این ظرفیت را دارند که کشت دیم گیاهان دارویی را در آنها انجام دهیم و نطنز را به قطب کشت و فراوری گیاهان دارویی در کشور بدل کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه