چادرشب بافی میراثی ملموس از هنر گیلان

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۰
چادرشب بافی میراثی ملموس از هنر گیلان

چادرشب بافی، نوعی بافت پارچه محلی در طرح‌های مختلف است که پیشتر، زنان هنگام شالیکاری بر کمر خویش می بستندو در خانه بیشتر قاسم آبادی ها صدای کوبش شانه بر تار و پود نخ به گوش می‌رسید و امروز نیازمند حمایت است. 

چادرشب که از نخ‌های پنبه‌ای، پشم و ابریشمی خلق می‌شود و در روزگار جدید این نوع پارچه با کاربردهای جدید همچون روتختی، رومیزی و ... در جهیزیه دختران قرار می گیرد.زیبا خسروانی هنرمند چادر شب باف روستای قاسم آباد گیلان است که این کلام را به‌عنوان برآیند گفتار گردشگران خارجی هنگام خرید چادر شب‌های قاسم آباد به ذهن سپرده است.

چادرشب بافی

خسروانی خود دانش آموخته و مدرس زبان انگلیسی است اما ترجیح داده چله چله رنگ خلق کند و می‌گوید:

تولید را وسیله تامین معاش نمی دانم بلکه آن را نوعی نیایش می دانم، چراکه نوعی تعالی موقتی برایم به ارمغان می آورد.

کارشناسان صنایع دستی معتقدند:

صنایع دستی تبلور عینی فرهنگی و هنر بومی مردمان این سرزمین بوده و به‌عنوان یک هویت همانند تاریخ، اخلاق، زبان، نسبت‌های بومی و ... باید حفظ، گسترده و معرفی شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ضمن اعلام آمادگی استان برای میزبانی از مسافران نوروزی، قاسم آباد رودسر را به‌عنوان دهکده صنایع دستی استان معرفی کرد. 

سلمان شاه محمدی افزود:

 با توجه به ظرفیت‌های غنی فرهنگی همچون لباس محلی قاسم آباد، چادرشب بافی و جاذبه های طبیعی تلاش می‌شود تا از این ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری در استان بهره گرفته شود. 

وی با تاکید بر اینکه بالغ بر ۲۱ هزار هنرمند صنایع دستی استان در بیش از ۸۰ رشته فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد:

در نوروز سال۹۶، بالغ بر ۶۰۰ غرفه عرضه صنایع دستی در ۱۶ شهرستان و ۶۰ نقطه استان گیلان برپا می‌شود. 

وی بخشی از اقتصاد استان را مربوط به بحث صنایع دستی عنوان کرد و افزود:

از صنایع دستی گیلان به‌عنوان خاطره سفر ماندگار یادشده و تمامی محاسن استان با صنایع دستی در اذهان‌ ماندگار می‌شود. 

رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است. 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه