کوچینگ؛ نگین شرق آسیا (قسمت دوم)

علیرضا  طبیب زاده
علیرضا طبیب زاده پنجشنبه، ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
کوچینگ؛ نگین شرق آسیا (قسمت دوم)

شهر کوچینگ علاوه بر جاذبه های بسیار، رستوران ها و اغذیه فروشی های بسیاری نیز دارد. با کجارو همراه شوید تا بیشتر با کوچینگ اشنا شوید.

در کوچینگ به کدام رستوران‌ها برویم؟

کوچینگ

کوچینگ بهشت شکمو‌ها و به خصوص عاشقان غذاهای خیابانی است، جایی که یک پرس غذا کمتر از ۵۰۰۰ تومان است. برای شروع بهتر است به «سنگ‌کی» (Seng Kee) در خیابان «کارپنتر» (Carpentor) بروید جایی که بشقاب اصلی غذا حدود ۵۰۰۰ تومان است و می‌توانید ماهی قل‌قلی، ساراواک‌لاکسا (لکیا نوعی سوپ نودل تند است)، فرنی برنج چینی به همراه تخم‌مرغ نمک‌دار شده و سبزیجات یا کواچاپ (Kuehchap) را امتحان کنید. در نزدیکی خیابان «پادون‌گان» (Padungan) همیشه عده زیادی برای خرید سوپ نودل دی‌سندنت در صف ایستاده‌اند. در این اغذیه‌فروشی می‌توانید یک کاسه از «کولومی» (Kolomee) که غذای محلی و مورد علاقه مردم شهر است را امتحان کنید. این اغذیه فروشی از سال ۱۹۵۷ و توسط یک خانم اداره می‌شود.

کوچینگ

شب هنگام بیشتر مردم به اغذیه‌فروشی «تاپ‌اسپات» که در واقع یک رستوران روباز بزرگ بر روی پشت‌بام یک پارکینگ در خیابان بوکیت ماتا است می‌روند. غذاهای این رستوران حدود ۷۰۰۰ تومان است. هر شب جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ نفر دور میز‌های مشترک می‌نشینند و انواع غذاهایی را که از دکه‌های مختلف عرضه‌کننده غذاهای محلی مثل نقره‌ماهی، انواع طوطی‌ماهیان و ماهی هامور را سفارش داده‌اند می‌خورند. همچنین برای صرف یک شام خوشمزه شما انتخاب‌های دیگری هم خواهید داشت، مثل رستوران «بلا‌بلا» در خیابان «تابیو‌آن» (Tabuan) که ترکیبی از غذاهای آسیایی را عرضه می‌کند. غذاهای این رستوران به طور متوسط حدود ۲۷۰۰۰ تومان است. اگر خواستید در این شهر غذاهای ایتالیایی مثل پاستا یا پیتزا بخورید باید به رستوران جانک در خیابان «وایانگ» (Wayang) بروید. این رستوران که توسط آشپز سرشناس «جورج‌لینگ» (George Ling) با عتیقه‌های گلچین شده تزئین و دریت می‌شود مکانی دلنشین برای صرف غذا فراهم کرده است. هزینه صرف غذا در این رستوران به طور متوسط ۱۵۰۰۰ تومان است.

او همچنین درکافه« باربر» (Barber) که در همان خیابان است انواع فست‌فودها مثل برگرهای تند، سوپ میگو تند و انواع سالادهای سالم را عرضه می‌کند.

کوچینگ

ولی قسمت هیجان‌انگیز خوردن غذا در کوچینگ، تجربه کردن غذاهای بومی قبایل ساراواک است. خوشبختانه اخیرا رستوران «لپائو» (Lepau) در خیابان« بان¬هوک» (Ban Hock) یا رستوران «دیاک» (Dyak) در خیابان «سیم¬پانگ تیگا» (Sim pang Tiga) اقدام به عرضه غذاهای بومی قبایل ساراواک کرده‌اند. در این رستوران‌ها می‌توانید غذاهایی مثل «مانوک لولون» (Manok lulun) که نوعی مرغ مزه‌دار شده است، «یومائی» (Umai) که ماهی مزه‌دار شده به سبک «سویچه» (Ceviche) است و یا سبزیجات محل مثل Cangkuk و Midin را امتحان کنید.

اگر خواستید چای و یا قهوه‌ای در این شهر بنوشید باید به «جیمز بروک بیسترو» (James Brooke Bistro) در خیابان«تانکو ابدول رحمان» (Tanku Abdul Rahman) بروید و در حالی که غروب آفتاب را در کنار رودخانه تماشا می‌کنید از نوشیدن چای و یا دمنوش‌های محلی لذت ببرید.

یکی از خوردنی‌های مورد علاقه مردم محلی خوردن دانه‌های تازه قهوه برشته‌شده است. این قهوه‌ها همه حاصل کشت کشاورزان ساراواک است. بهترین محل برای امتحان این نوع از قهوه Black Bean Coffee در خیابان «ایوی¬های» (Ewe Hai) است.

کجا اقامت کنیم؟

کوچینگ

کوچینگ تعداد زیادی هتل‌های مدرن پنج ستاره دارد، ولی «رانی» (Ranee) یک بوتیک هتل دیدنی و زیبا است که با وسایل قدیمی و عتیقه‌ی ساخته‌ی دست قبایل ساراواک تزئین شده است.هزینه اقامت در یک اتاق ۲ تخته شبی حدود ۲۱۷ هزار تومان است.

در کنار این هتل، هتل «واتر فرانت لاج» (Water front lodge) با حیاط بسیار زیبایی که به شیوه سنتی تزئین شده است قرار دارد که با هر بودجه‌ای می‌توان جایی در آن هتل پیدا کرد. متوسط قیمت اقامت در اتاق دو تخته این هتل حدود ۸۳ هزار تومان است.

همچنین هاستل سینگا هسانا لاج (Singgahsana lodge) محل خوابی بسیار ارزان (چیزی حدود ۲۵ هزار تومان) به مسافران به خصوص افرادی که سبک سفر می‌کنند و فقط یک کوله¬پشتی از وسایل ضروری را به همراه دارند عرضه می‌کند.

چه جاذبه‌هایی در نزدیکی کوچینگ می‌توان دید؟

در فاصله حدود یک ساعتی از شهر کوچینگ انتخاب‌های بسیاری برای یک تجربه هیجان‌انگیز وجود دارد. یکی از آن‌ها جنگل‌های انبوه و قدیمی بورنئو است. پارک ملی «باکو» (Bako) قدیمی‌ترین و کوچک‌ترین پارک ملی بورنئو است که با یک قایق¬سواری بر روی رودخانه سانتو بونگ (Suntu bong) می‌توانید به آنجا برسید. راه‌های پرپیچ و خم و گاها صعب‌العبور در این جنگل‌ها و گشت و گذار در میان پوشش انبوه از گیاهان گرمسیری تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر تصمیم گرفتید که پس از یک پیاده‌روی سخت و طولانی شب را در جنگل بگذرانید و استراحت کنید می‌توانید از کلبه‌های جنگلی و یا خوابگاه‌هایی که در مسیر هستند استفاده کنید. هزینه اجاره کلبه‌ها حدود ۱۲۰ هزار تومان است؛ ولی هزینه خوابگاه‌ها بسیار کمتر و مناسب‌تر است و به طور متوسط حدود ۱۵ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

سفر به مرکز حیات وحش سمن¬گا (Semenggah) به شما فرصت استثنایی بازدید از اوران¬گوتان در زیستگاه طبیعی آن‌ها را می‌دهد. ورودی این مرکز حدود ۹۵ هزار تومان است. بازدیدکنندگان باید در جریان باشند که این یک مرکز توریستی نیست بلکه یک مرکز توانبخشی و احیای نمونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض است.

کوچینگ

اوران‌گوتان‌ها آزادانه در فضای جنگلی این مرکز زندگی می‌کنند و زمانی که مسئولان مرکز برای غذا دادن آن‌ها می‌آیند، آن‌ها از شاخه‌های درختان آویزان می‌شوند. معمولاً روزی ۲ نوبت به آن‌ها غذا داده می‌شود و گردشگران می‌توانند از جایگاه‌هایی به فاصله ۱۰۰ متری از آن‌ها، نظاره‌گر باشند.

بازار شبانه شهر قدیمی سینیااوآن (Siniawan) که در ۳۰ کیلومتری کوچینگ واقع شده است به ندرت در کتاب‌ها و سایت‌های گردشگری از آن یاد شده است. این بازار شبانه که در واقع اغذیه‌فروشی‌های بسیاری را هم در خود جای داده است، اقامتگاه معدن‌چیان در دهه ۱۹۶۰ بوده است. جمعه، شنبه و یکشنبه¬شب‌ها از زمان غروب آفتاب تا حوالی نیمه‌شب (۱۲-۱۱ شب) این شهر ارواح تبدیل به بازاری شلوغ می‌شود. دکه‌های اغذیه‌فروشی انواع غذاهای محلی مثل نودل و سبزیجات سرخ‌شده، ماهی گریل‌شده، بال مرغ مزه‌دار شده با ادویه‌های محلی را عرضه می‌کنند و صدها نفر از گردشگران و مردم محلی برای صرف شام در کنار میز‌هایی که در سرتاسر خیابان در زیر فانوس‌های چینی چیده شده‌اند می‌نشینند.

کوچینگ

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه