سفر ۷ روزه به چابهار و سواحل مکران

عماد جعفری
عماد جعفری یکشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
سفر ۷ روزه به چابهار و سواحل مکران

سفر ۷ روزه به چابهار و سواحل مکران، به‌ویژه اگر سفر نوروزی هم باشد، از آن دست سفرهای خاص و به یادمانی است که از دیدن تمساح و دریاچه صورتی تا قدم گذاشتن بر کوه‌های مریخی را به مسافرانش هدیه می‌دهد.

چابهار با گرم‌ترین زمستان و خنک‌ترین تابستان بنادر جنوبی ایران در آغوش سواحل زیبای مکران شانه‌به‌شانه دریای عمان می‌ساید.

این بندر بی‌نظیر همچون گنجینه‌ای کمتر شناخته شده با مجموعه‌ای بی‌نظیر از دیدنی‌ها و شگفتی از گردشگران و شهروندانش میزبانی می‌کند. در کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی چابهار را تهیه کرده‌ایم تا بتوانید اطلاعات لازم درباره آن‌ها را به‌دست آورید و برنامه‌ریزی بهترین برای سفر خود داشته باشید.

با برنامه سفر ۷ روزه به چابهار و سواحل مکران، یک هفته با بهشت گمشده گردشگریی ایران همراه خواهیم بود.

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم | روز پنجم | روز ششم | روز هفتم 

مسیرهای روز اول

روز اول، به دیدار دریاچه صورتی ایران...

روستای رمین و درختان مکرزن

روستای رمین

  • چطور برسیم؟ برای رفتن به این روستا از سمت شرق چابهار وارد جاده ساحلی شده و مسیر را پی بگیرید. پس از ۵ کیلومتر به روستا و اسکله رمین خواهید رسید. به روستای رمین که رسیدید وارد روستا شوید. این درخت در مرکز روستا در مجاورت گورستان روستا قرار دارد.
  • زمان پیشنهادی: ۴ ساعت

درخت کهن‌سال «مکر زنان» که محلی‌ها آن را با نام «کرگ» می‌خوانند با قدمت بیش از ۵۰۰ سال در مرکز روستا و در ضلع جنوبی آن در مجاورت گورستان قرار دارد که در ایام گذشته روزهای پنجشنبه و جمعه پذیرای افراد از شهر چابهار و حومه بوده که در زیر این درخت بز و گوسفند را قربانی کرده و در اطرف گورستان برای شفای مریض‌ها و مشکلات روزمره دست به نیایش بر می‌داشتند، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود. نوار ساحلی کلات رود یکی از نقاط دیدنی در شهرستان چابهار است که با وسعت ۱۰ هکتار در نوار ساحلی دریای عمان در دامنه تپه‌های ماسه‌ای با چشم‌اندازهای زیبا پذیرای مسافران و گردشگران این منطقه است.

توقف در امتداد جاده ساحلی

  • زمان پیشنهادی: ۳ ساعت

مسیر چابهار – رمین می‌تواند نیم روزی دل‌انگیز و فراموش‌نشدنی را برای شما رقم زند. منظره حیرت‌انگیز برخورد موج و صخره و ارتفاع آب که گاه تا ۵ متر پس از برخورد با صخره‌های بلند، اوج می‌گیرد، انواع خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌هایی که روی صخره‌ها همبازی موج اقیانوس و جدال موج و صخره‌اند همه و همه جلوه‌های نابی از طبیعت شاعرانه چابهار را به تصویر می‌کشند.

تالاب لیپار

تالاب لیپار

  • چطور برسیم؟ به جاده اصلی بازگشته و مسیر را مستقیم به‌سمت شرق حدود ۱۰ کیلومتر ادامه دهید تا به تالاب صورتی برسید.
  • زمان پیشنهادی: ۵ ساعت

منحصربه‌فرد بودن آن نه به‌واسطه گل‌ها و گیاهان تالابی بلکه به‌واسطه رنگ خاص و حیرت‌انگیز آن است؛ تالاب صورتی لیپار! رنگ خاک صورتی منطقه، تالابی صورتی را در میان دو رشته کوه به‌طوری پدید آورده که چشم هر بیننده‌ای را محصور خود می‌سازد و ناخودآگاه خالق این همه تفاوت و زیبایی تحسین می‌کند. اگر کمی اهل گشت‌وگذار باشید و ماجراجویی، می‌توانید پرندگانی چون فلامینگو، کشیم، حواصیل سفید و خاکستری را در این تالاب بیابید.

روز دوم، قدم به مریخ...

کوه‌های مریخی (مینیاتوری)

کوه‌های مریخی (مینیاتوری)

  • چطور برسیم؟ از جنوب شرقی چابهار وارد جاده شده به‌سمت شرق حدود ۵۰ کیلومتر بروید تا به کوه‌های مریخی برسید. این کوه‌ها در نزدیکی جاده قرار گرفته‌اند و نیازی به پیاده‌روی برای رسیدن به آن‌ها وجود ندارد.
  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۶ ساعت

راه رفتن روی مریخ را با سفر به چابهار تجربه کنید! در مسیر جاده چابهار به گواتر کوه‌هایی بس زیبا و منحصربه‌فرد را می‌بینید که به کوه‌های مینیاتوری یا مریخی معروف بوده و وجودشان منظره‌ی بدیع و دل‌پذیر در آن منطقه ایجاد کرده است. بد بوم یا بد لند نام دیگر این کوه‌ها است که به‌دلیل جنس خاک و تراش‌ها و شیارهای موجود، به این پدیده‌های شگفت‌انگیز اطلاق شده است.

کوه‌های مریخی (مینیاتوری)

این مینیاتورهای طبیعی در گذشته زیر خروارها خاک مدفون بوده‌اند اما گذر زمان و تغییرات آب و هوایی دست به دست هم داده و این پدیده‌های بی‌همتا را از زیر خاک‌ها نمایان ساختند. بازدید در شب از کوه‌های مریخی خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را در ذهنتان حک خواهد کرد؛ اگر هم کمی ماجراجویی را چاشنی این بازدید کنید و از آن‌ها بالا بروید می‌توانید لذت تماشای آسمان پرستاره را تجربه کنید.

کوه‌های مریخی (مینیاتوری)

رستوران باغ لیپار (پیشنهاد صرف ناهار)

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۱/۵ ساعت
  • چطور برسیم؟ از مسیری که رفته بودید بازگردید و وارد چابهار شوید. رستوران در ابتدای جاده ورودی قرار دارد.

مقبره امامزاده غلام رسول

مقبره امامزاده غلامرسول

  • چطور برسیم؟ این مقبره در مجاورت بلوار شهید ریگی رو‌به‌روی پارک وحدت قرار گرفته است.
  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۲ ساعت

در کوچه پس کوچه تو در توی چابهار و در محله‌ی امامزاده، مقبره‌ای قرار دارد که مورد توجه مسلمانان ایران و هند است. امامزاه غلام رسول، مردی صالح بوده است که پس از مهاجرت از هندوستان به ایران تصمیم می‌گیرد در چابهار همسری اختیار کند، اما در شب عروسی بیمار شده و به بستر مرگ می‌افتد. وی وصیت می‌کند که پس از مرگش کسی عزاداری نکند و به‌مدت ۱۰ شب به برگزاری جشن و سرور بپردازند. به همین جهت هرسال از ۱۵ ذی‌القعده به‌مدت ۱۰ شب مردم آن منطقه به جشن و پای‌کوبی می‌پردازند. طرح‌های خورشید بر بالای این بنا نماد مهر یا میترا را یادآور می‌سازد.

رستوران بلوچ (پیشنهاد صرف شام)

  • چطور برسیم؟ از جاده ساحلی به چابهار بازگشته و از انتهای جاده وارد خیابان ریگی و سپس بلوار امام خمینی شوید و به‌سمت شرق ادامه مسیر دهید تا به رستوران بلوچ برسید.
  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۲ ساعت

روز سوم، چابهار گردی و غواصی...

ساختمان قدیمی تلگراف‌خانه

ساختمان قدیمی تلگراف‌خانه

  • چطور برسیم؟ تلگراف‌خانه در خیابان مولوی قرار داشته و از طریق بلوار ریگی بلوار امام خمینی به‌سمت غرب، خیابان مولوی می‌توانید خود را به آنجا برسانید.
  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۲ ساعت

ساختمان قدیمی تلگراف‌خانه با نام بنلگو به‌عنوان قدیمی‌ترین بنای مدرن چابهار در اواخر دوره‌ی قاجار توسط انگلیسی‌ها ساخته شد و باگذشت زمان اداره پست در آن مستقر شد. این بنا برای رونق دریانوردی، تجارت و برقراری ارتباط میان هند، گواتر، جاسک و بندرعباس با ویژگی‌های منحصربه‌فرد معماری ایجاد شده بود. رواق هلالی دورتادور ساختمان، استفاده از الوارهای چوبی برای کف، سقف‌های چوبی و وجود سایه‌بان‌های شیروانی و سفالی زیبایی خاصی به بنا داده است.

قدمگاه خضر نبی

قدمگاه خضر نبی

  • چطور برسیم؟ از بلوار قدس به‌سمت ساحل غربی شهر حرکت کنید، قدمگاه خضر نبی در منطقه سپوزه واقع شده است.
  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۲ ساعت

در منطقه سپوزه در جنوب غربی چابهار، زیارتگاهی وجود دارد که به قدمگاه خضر نبی معروف است. این زیارتگاه که در گذشته شاهد برگزاری مراسم‌های خاص مذهبی بوده است، نزد مردم چابهار از احترام خاصی برخوردار بوده و محلی‌ها بر این باور هستند که خضر نبی پیامبر همیشه زنده در اینجا زنده بوده و دریاها، لنج‌ها و کشتی‌های آنان را نگهبانی می‌کرده است.

کلبه غواصی چابهار

کلبه غواصی چابهار

  • چطور برسیم؟ کلبه غواصی چابهار پایین‌تر از هتل لیپار قرار گرفته و از طریق بلوار ریگی می‌توانید خود را به آنجا برسانید.
  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۴ ساعت

در سفر به چابهار اگر هوس غواصی کردید و خواستید سری به اعماق بی‌نظیر دریای عمان بزنید و از زیبایی‌هایش سرمست شوید، به مدرسه غواصی چابهار بروید. این مرکز تنها مرکز غواصی حرفه‌ای با استانداردهای بالا است که امنیت شما را تا حد بالایی تامین می‌کند. این مدرسه علاوه بر امکانات تفریحی، امکان آموزش حرفه‌ای با اعطای گواهینامه را برای علاقه‌مندانش فراهم آورده است. البته برای آموزش در این مدرسه غواصی بایستی یک دوره‌ی یک هفته‌ای میهمان چابهاری‌ها باشید.

کلبه غواصی چابهار

روز چهارم، از دکه بازار تا مراکز خرید مدرن...

دکه بازار چابهار

دکه بازار چابهار

  • چطور برسیم؟ دکه‌ها در جنوب رستوران قرار گرفته‌اند و با چند قدم پیاده روی می‌توانید خود را به آن‌ها برسانید.
  • زمان پیشنهادی: ۴ ساعت

بازار سنتی چابهار به بازار فجر یا دکه بازار معروف است، خیابانی که گوشه و کنار آن پر است از دکه‌ها و دست‌فروش‌ها. در این بازار می‌توانید انواع صنایع دستی و محلی سیستان از جمله زری دوزی، حصیر، حنا، زیورآلات سنتی، پارچه‌های رنگی و داروهای گیاهی را بیابید. اگر هم خانم باشید و کمی اهل ذوق، می‌توانید دستان خود را به دست زنان بلوچی بسپارید تا با نقش و نگارهای زیبا هنر بلوچستان را بر دستانتان حک کنند. سوغاتی برای عزیزانتان را فراموش نکنید.

دکه بازار چابهار

مراکز خرید مدرن

  • زمان پیشنهادی: ۶ ساعت

خرید لذت‌بخش‌ترین بخش سفر است، چابهار هم که معدن این لذت! برای به‌دست آوردن این لذت سری به مجتمع تجاری صدف بزنید جایی که از شکلات و چای خانگی گرفته تا لوازم‌خانگی و پوشاک و پارچه را می‌توانید در آنجا بیابید. گفتنی است این مرکز خرید یکی از با کیفیت‌ترین مراکز خرید چابهار است. چابهار با مراکز خرید بزرگ و کوچک مدرن و سنتی نیز به این نیاز گردشگران به‌خوبی پاسخ گفته و در مراکز خریدی چون صالح یار در انتظار گردشگران جنوبی نشسته است.

مرکز خرید صالح یار

  • از بلوار امام خمینی به‌سمت شرق خود را به بلوار شهید رجایی رسانده سپس از طریق بلوار توحید و بلوار ریگی خود را به مرکز خرید صالح یار برسانید.

مجتمع تجاری صدف

مجتمع تجاری صدف

  • خیابان اصلی را به‌سمت شرق بروید و از کنار خیابانی که مرکز خرید ابریشم در آن قرار دارد وارد صدف شوید.

مجتمع تفریحی پذیرایی مکران

مجتمع تفریحی پذیرایی مکران

  • چطور برسیم؟ این رستوران در کنار هتل بین‌المللی لاله قرار گرفته است و از طریق بلوار امام خمینی می‌توانید خود را به آنجا برسانید.
  • زمان پیشنهادی: ۲ ساعت

مجتمع تفریحی پذیرایی مکران یکی از قدیمی‌ترین و باکیفیت‌ترین رستوران‌های چابهار است که در حاشیه خلیج و در فضای بسیار دل‌نشینی با دید دریا قرار گرفته است. اگر فضای خصوصی‌تر را می‌پسندید می‌توانید آلاچیق‌های زیبای آن را انتخاب کنید. از غذاهای محلی و ایرانی گرفته تا فست فود و کافی‌شاپ در مکران، گرد هم جمع شده‌اند.

روز پنجم، سفر به تیس...

روستای تیس

روستای تیس

  • وارد بلوار امام خمینی به‌سمت غرب و سپس بلوار ریگی شوید و به‌سمت شمال حدود ۱۰ کیلومتر بروید تا به جاده روستای تیس برسید.
  • زمان پیشنهادی: ۳ ساعت

در قدیم‌الایام که فیل از حیوانات مورد استفاده در نقل و انتقالات جنگی به کار می‌رفت، روستای تیس محلی به نام فیل بند داشت که محل نگهداری و تربیت فیل‌های شاه به شمار می‌رفت. فیل بند بارویی وسیع بود که دره تیس را از غرب تا شرق در برگرفته بود. اگر اهل ماجراجویی باشید می‌توانید با پرسه زدن در اطراف این فیل بند آثار متعددی از چاه‌ها، حفره‌های کوچک و بزرگ، پی‌ها و... را ببینید که احتمال می‌رود باقی‌مانده شهر قدیمی تیس باشد.

بیشتر بخوانید:

پلاژ ساحلی تیس

پلاژ ساحلی تیس

  • چطور برسیم؟ از روستا بیرون آمده و میدان را دور زده و از سمت غرب وارد جاده اسکله تیس شوید.
  • زمان پیشنهادی: ۵ ساعت

برای کسانی که اهل شنا و تفریحات ساحلی هستند پلاژ ساحلی تیس یکی از بهترین گزینه‌ها است. در این پلاژ که در فاصله اندکی از شهر قرار گرفته، امکاناتی نظیر اغذیه‌فروشی، سوپر مارکت، دوش و آلاچیق برای رفاه حال مسافران فراهم است. چند سالی است که سرسره آبی و استخر بادی به امکانات این پلاژ زیبا افزوده شده است.

اسکله‌های ماهیگیری

چابهار

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۲ ساعت
  • در چابهار چندین اسکله صیادی وجود دارد که دو اسکله صیادی (تیس) و (رم ین) از بقیه دیدنی‌ترند.

اسکله تیس در داخل محوطه و اراضی منطقه آزاد و اسکله رم ین در ۱۰ کیلومتری شرق چابهار قرار دارد، تماشای کشتی‌ها و قایق‌های صیادی و صیادان و صید انواع ماهی‌ها و شاه میگو که از محصولات دریایی هستند، دیدنی است.

روز ششم، به دیدار تمساح ایرانی...

روستای باهوکلات و تمساح گاندو

روستای باهوکلات و تمساح گاندو

  • چطور برسیم؟ از شمال شرق چابهار وارد جاده ایرانشهر شوید و حدود ۱۲۰ کیلومتر بروید تا به روستای درگز برسید. بعد از روستای درگز محیط‌بانی قرار دارد که مسیر ورود به منطقه است.
  • زمان پیشنهادی: یک روز

باهوکلات روستایی در نزدیکی چابهار است که به‌واسطه میزبانی گونه‌ای خاص از تمساح ایرانی به جاذبه‌ای دیدنی برای گردشگران بدل شده است. در باهوکلات منطقه حفاظت‌شده‌ای به نام گاندو وجود دارد که میزبان نوعی تمساح خاص به همین نام است که به تمساح مردابی یا پوزه کوتاه ایرانی شهرت دارد و منطقه نیز نام خود را از او گرفته است.

جالب است بدانید این تمساح یکی از نمونه‌های نادر تمساح در دنیا بوده و دارای پوزه‌ای کوتاه‌تر از سایر هم‌نوعانش است. منطقه حفاظت‌شده گاندو که در انتهای گوشه جنوب شرقی کشور در استان سیستان و بلوچستان و در طول مرز ایران و پاکستان قرار دارد، جاذبه‌های ارزشمندی از جمله جنگل‌های کم نظیر حرا، پرندگان مختلف از جمله بسیاری از پرندگان خاص شبه‌قاره هند و دهستان‌های موز را در دل خود جای‌داده است. اگر مسافر چابهار شدید حتما سری به باهوکلات بزنید و از تمساح پوزه‌کوتاهش دیدن کنید.

در مسیر، جنگل‌های حرا را ببینید

جنگل‌های حرا

این جنگل زیبا در ناحیه ساحلی خلیج گواتر در نزدیکی محلی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می‌ریزد قرار دارد. حرا درختچه ای است که در مرداب‌های نواحی گرم در کرانه‌های عربستان، مصر و جنوب ایران می‌روید. در جنگل‌های حرا گل‌ها شبیه گل‌های شاه‌پسند و میوه به‌شکل کپسول تخم مرغی است که درون آن یک دانه وجود دارد و با دو شکاف باز می‌گردد؛ گلدهی در دو فصل بهار و پاییز صورت می‌گیرد.

روز هفتم، اینجا زمین در جوش‌وخروش است...

تپه‌های گل‌فشان

تپه‌های گل‌فشان

  • چطور برسیم؟ از بلوار ریگی وارد جاده زرآباد-بندرعباس شوید و به‌سمت شرق حدود ۸۰ کیلومتر بروید تا به روستای کهیر برسید. وارد روستا شوید و تا انتها بروید تا به گل‌فشان برسید.
  • زمان پیشنهادی: ۷ ساعت (با احتساب مسیر)

شاید در عمرتان چشمه‌های مختلف زیاد دیده باشید، این یکی اما کمی با بقیه متفاوت است؛ چشمه گل فشان. گل‌فشان پدیده‌ای طبیعی است؛ به‌طوری که گل و لای به‌صورت چشمه از زیر زمین می‌جوشد و در سطح زمین شکل تپه به خود می‌گیرد. این چشمه‌ها که نمونه آن در چابهار نیز یافت می‌شود در بین محلی‌ها به ناف دریا و بولوبولو معروف شده‌اند. در زمان فعالیت این گل‌فشان‌ها اغلب صداهای بلندی شبیه شلیک گلوله به گوش می‌رسد. گفتنی است گل این چشمه‌ها عموما خاصیت درمانی برای بیماری‌های مفصلی و ستون فقرات داشته و برخی از این گل‌ها حتی صادر هم می‌شوند.

مجموعه تفریحی دریا بزرگ

دریا بزرگ

  • چطور برسیم؟ از مسیری که رفته بودید بازگردید و وارد چابهار شوید. اولین میدان را به‌سمت جنوب وارد بلوار اقیانوس شوید و تا انتها بروید و سپس به‌سمت غرب تغییر مسیر دهید. در ابتدای جاده مجموعه تفریحی دریای بزرگ قرار دارد.
  • زمان پیشنهادی: ۵ ساعت

دریا بزرگ

مجموعه تفریحی زیبا و منحصربه‌فرد دریا بزرگ، در مسیر چابهار - رمین است که می‌تواند نیم روزی دل‌انگیز و فراموش‌نشدنی را برای شما رقم زند. در این مجموعه علاوه بر جاذبه طبیعی زیبای موج فشان، ساحل صخره‌ ای چابهار و فرش خزه‌ها می‌توانید از امکاناتی همچون آلاچیق و رستوران استفاده کنید.

در پایان به شما مسافرانی که قصد دارید سفر خود را با تور چابهار برنامه‌ریزی کنید پیشنهاد می‌کنیم فهرست تورهای چابهار را در کجارو ببینید و با مقایسه آن‌ها تور مورد نظر خود را پیدا کرده و آن را از آژانس‌های مسافرتی معتبر که با ما همکاری می‌کنند، با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه