سفر ارزان به مالدیو (قسمت اول)

رضا  حبیب زاده
رضا حبیب زاده جمعه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰

مالدیو کشوری متشکل از جزایر مرجانی است که در جنوب غربی هند واقع است. با کجارو همراه باشید تا در مورد سفر ارزان به مالدیو نکاتی را مرور کنیم.

مالدیو شامل ۲۶ جزیره‌ی مرجانی است و پایتخت آن «ماله» (Malé) است. این جزایر بسیار هموار هستند به‌گونه‌ای که ارتفاع آن‌ها از سطح دریا به دو متر هم نمی‌رسد. مالدیو کشوری است که سفر مستقل به آن جذاب است و در هفت سال اخیر افراد بدون نیاز به شرکت‌های گردشگری و به‌صورت مستقل به مالدیو سفر ‌می‌کنند.

در حال حاضر، در جزایر محلی مهمان‌خانه‌هایی وجود دارند که برای مسافرانی که می‌خواهند سفری ارزان داشته باشند، راهی مقرون به‌صرفه برای گشت‌وگذار در این کشور است.

مالدیو روی نقشه

«لورن» (Lauren) نویسنده‌ی مجله‌ی اینترنتی گردشگری Never Ending Footsteps است. او در سال ۲۰۱۱ از شغل سابق خود استعفا داد و همه چیز خود را فروخت تا بتواند تا آخر عمر به سراسر دنیا سفر کند. او در مجله‌ی نامبرده ماجرای سفرهای خود را می‌نویسد. این مقاله نیز ماجرای یکی از سفرهای او به مالدیو و از زبان خود نویسنده است:

از بسیاری جهات، سفر با بودجه‌ای محدود بهتر از اقامت در استراحتگاه‌های لوکس است. هر استراحتگاهی در جزیره‌ی مخصوص به خود قرار دارد و شما را از دیگر مناطق این کشور جدا می‌کند، در نتیجه نمی‌توانید تجربه‌ی یک زندگی محلی را داشته باشید. اقامت در جزایر محلی به من دیدگاهی از زندگی در مالدیو داد که کمتر کسی آن را تجربه کرده است.

استراحتگاه مالدیو

از آنجایی که هر ساله تعداد علاقه‌مندان به گردشگری ارزان و طبیعت‌گردی بیشتر می‌شود، تعداد مهمان‌خانه‌ها در برخی از جزایر محبوب هر ساله دو برابر می‌شود. در یکی از جزایری که دیدن کردیم، من و همسفرم «دیو» (Dave) تنها گردشگران آن جزیره بودیم و تمام ساحل از آن ما بود. به گمانم تا چند سال آینده چنین تجربه‌ای نخواهیم داشت.

جزیره مالدیو

من سه هفته را در مالدیو گذراندم و از سه جزیره‌ی آن یعنی مافوشی (Maafushi)، فولیدهو (Fulidhoo) و گورایدهو (Guraidhoo) دیدن کردم. همچنین ولخرجی کرده و دو شب را در استراحتگاهی در جزیره‌ی اولهوولی (Olhuveli) که خانه‌ای ییلاقی روی آب بود گذراندم، بنابراین توانستم تفاوت بین دو نوع مسافرت ارزان و لوکس را تجربه کنم.

هزینه‌ی سفر به مالدیو برای من ۵۰ دلار (۱۶۰,۰۰۰ تومان) در روز بود.

اسکان

اولین چیزی که باید متذکر شوم این است که گزینه‌های بسیار ارزان برای اقامت وجود ندارند. شما هیچ خوابگاهی یا خانه ییلاقی بی‌کیفیت با شبی ۵ دلار (۱۶,۰۰۰ تومان) مشابه آن‌هایی که در جنوب شرقی آسیا وجود دارد، نخواهید یافت. با این حال، مهمان‌خانه‌های ارزان زیادی وجود دارد که در کمال تعجب کیفیت مناسبی دارند.

مالدیو

در میان چهار پنج مهمان‌خانه پرسه بزنید و قبل از اینکه تصمیم‌گیری کنید قیمت‌های آن‌ها را جویا شوید. همچنین، کنترل کنید که این هزینه شامل چه چیزهایی می‌شود. برخی مهمان‌خانه‌ها، ناهار، آب، نوشیدنی نیز ارائه می‌کنند ولی برخی هیچ امکانات اضافی ندارند.

مهمانخانه مالدیو

به‌ازای شبی ۳۰ تا ۶۰ دلار (۱۰۰,۰۰۰ تا ۲۰۰,۰۰۰ تومان)، می‌توان مهمان‌خانه‌ای تمیز، مدرن، جادار با تهویه مطبوع، دوش گرم، صبحانه‌ی رایگان، لوله‌ی تنفسی برای غواصی، روزانه یک بطری آب، تمیزکاری دو بار در روز و اینترنت WiFi با سرعت ‌بالا دریافت کرد. اتاق‌ها واقعا زیبا هستند به‌طوری که کیفیت آن‌ها از اتاق‌های هم قیمت آن در شرق اروپا بسیار بالاتر است.

بهترین اقامتگاهی که توانستیم در جزایر محلی پیدا کنیم، از وب‌سایت ایر بی‌ ان‌ بی (Airbnb) بود. در این جزایر ۱۵۰ مهمان‌خانه وجود داشت که ۱۰۰ عدد آن‌ها شبی زیر ۱۰۰ دلار (۳۲۰,۰۰۰ تومان) و ۲۵ عدد از آن‌ها شبی زیر ۵۰ دلار (۱۶۰,۰۰۰ تومان) بود.

مهمان‌خانه‌های پیشنهادی من به شما بدین صورت است:

مافوشی: ما در مهمان‌خانه‌ی واتر بریز (Water Breeze) ساکن شدیم و به‌ازای هر شب ۶۱/۷۱ دلار (۲۰۰,۰۰۰ تومان) پرداخت کردیم. از زمانی که در مالدیو بودیم این مهمان‌خانه موردعلاقه من بود و آن را به شما نیز توصیه می‌کنم. صبحانه‌ها عالی بودند، صاحب‌خانه بسیار دوست‌داشتنی بود و اتاق ما هم بسیار جذاب بود و در مقایسه با پولی که پرداخت کردیم، بسیار باارزش بود.

جزیره مالدیو

فولیدهو: در مهمان‌خانه‌ی توندی (Thundi) اقامت کردیم که یکی از دو مهمان‌خانه در این جزیره بود و شبی ۵۳/۵۹ دلار (۱۷۰,۰۰۰ تومان) پرداخت کردیم. در این مهمان‌خانه نیز حس بسیار خوبی داشتیم و از انتخابمان راضی بودیم و با تمام وجود آن را به شما پیشنهاد می‌کنم. دوش آب گرم، تهویه مطبوع خنک از امکانات این مهمان‌خانه بود و صاحب‌خانه فوق‌العاده صمیمی بود و سرعت WiFi هم عالی بود.

گورایدهو: در مهمان‌خانه‌ی کورال هون (Coral Heaven) ساکن نشوید. به‌ازای هر نفر شبی ۶۳/۶۴ دلار (۲۰۵,۰۰۰ تومان) پرداخت کردیم. صاحب‌خانه قصد داشت به بهانه گردش با قایق، شبی ۸۰ دلار (۲۵۰,۰۰۰ تومان) از ما بگیرد که آن هم دروغ بود. همچنین ما را در ترمینال قایق‌ها جا گذاشتند و ما یک ساعت در جزیره به‌دنبال مهمان‌خانه پرسه می‌زدیم. در کل می‌توانم بگویم اصلا مناسب نبود. دور این مهمان‌خانه را خط بکشید.

بایستی متذکر شوم که مهمان‌خانه‌های زیادی با قیمت حدود شبی ۴۰ دلار (۱۳۰,۰۰۰ تومان) بودند، بنابراین، می‌توانستیم سفر ارزان‌تری هم داشته باشیم. با این حال، من این روزها واقعا تمایل زیادی به سفر خیلی ارزان ندارم و از طرفی در تقسیم هزینه با Dave با شبی ۳۰ دلار (۱۰۰,۰۰۰ تومان) راضی بودم. همچنین، فراموش نکنید که این مبالغ، مالیات و هزینه‌های دولت را شامل نمی‌شود.

در ادامه ویدیوی کوتاهی از جاذبه‌های مالدیو را تماشا کنید.

دانلود ویدیو

در قسمت دوم مقاله با توضیحات بیشتر در مورد سفر ارزان به مالدیو با کجارو همراه شوید.