برنامه سفر ۴ روزه به استانبول

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
برنامه سفر ۴ روزه به استانبول

استانبول یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری در بین ایرانیان است. با برنامه سفر ۴ روزه به این شهر با کجارو همراه شوید تا بتوانید بهترین استفاده را از زمان خود در این شهر داشته باشید.

استانبول یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ترکیه است که هر ساله افراد بسیاری برای بازدید از بکرترین آثار تاریخی آن، سفر به استانبول را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند. کشور ترکیه چون در مجاورت کشور ما قرار دارد، هموطنان بیشتر تمایل دارند در سفرهای خارجی خود ترکیه را در اولویت قرار دهند.

شاید شما بارها به ترکیه و استانبول سفر کرده باشید؛ اما هستند کسانی که برای اولین بار قصد سفر به این شهر را دارند. مسافرانی که می‌خواهند در اولین سفر به این شهر، بهترین استفاده را از زمان خود ببرند، در مورد دیدنی‌، هتل‌ها و مراکز خرید استانبول اطلاعات مختلفی جمع‌آوری می‌کنند. اما قطعا بازدید از تمام دیدنی‌ها و مکان‌هایی که در لیست خود گذاشته‌اید امکان‌پذیر نباشد. اینجا است که اهمیت برنامه‌ریزی برای سفر مشخص می‌شود. برای اینکه بتوانید بهترین استفاده را از زمان خود داشته باشید، باید هرروز را به بازدید از جاذبه‌هایی اختصاص دهید که نزدیک یکدیگر قرار دارند و زمان خود را صرف رفت‌و‌آمد نکنید. در این مقاله از کجارو می‌خواهیم برنامه‌ی سفری ۴ روزه به استانبول را ارائه کنیم تا بدون اتلاف وقت، بتوانید از تمامی دیدنی‌های این شهر شگفت‌انگیز دیدن کنید:

روز اول  |  روز دوم  |  روز سوم  | روز چهارم

روز اول

مسجد کبود (مسجد سلطان احمد)

مسجد سلطان احمد استانبول

نام دیگر مسجد کبود استانبول، مسجد سلطان احمد است. این مسجد به‌دلیل داشتن کاشی‌کاری‌های آبی بسیار زیبا که در تزیین دیوارهای داخلی آن به کار رفته، به مسجد کبود شهرت یافته است. این مسجد بین سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶، در زمان سلطنت احمد اول ساخته شده است و قبر وی نیز در این مسجد قرار دارد. موقع نماز فقط نمازگزاران می‌توانند به داخل مسجد بروند، پس اگر فقط قصد بازدید دارید، بهتر است در زمانی غیر از این ساعات به مسجد بروید. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۴۵ دقیقه
  • ساعات بازدید: همه‌روزه ۲۴ ساعته به‌جز ساعات برپایی نماز. 

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه

از مسجد سلطان احمد تا مسجد ایاصوفیه فقط ۵ دقیقه پیاده راه است. این مکان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری استانبول است. مسجد ایاصوفیه در ابتدا به‌عنوان کلیسای روم شرقی آغاز به کار کرد و در دوران عثمانی به مسجد تبدیل شد. امروزه این مسجد را به موزه تبدیل کرده‌اند. معماری این مسجد بدون شک جزو بی‌نظیرترین معماری‌های دوران بیزانس است که هنوز هم با صلابت در قلب استانبول می‌درخشد.

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۱ و نیم ساعت
  • همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها (در تابستان از ۱۵ آوریل تا ۲۵ اکتبر از ۹ صبح تا ۷ عصر و زمستان‌ها از ۲۵ اکتبر تا ۱۵ آوریل از ۹ صبح تا ۵ عصر)

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی

از مسجد سلطان احمد تا کاخ توپکاپی ۶ دقیقه پیاده راه است و اگر ساعت ۹ صبح از هتل بیرون زده باشید، ساعت ۱۱:۲۵ دقیقه به این کاخ می‌رسید. در سال ۱۴۵۳ سلطان محمد، استانبول را فتح کرد و در سال ۱۴۶۰ شروع به ساخت قصر باعظمت خود کرد و در سال ۱۴۷۸ این قصر تکمیل شد. این قصر در زمینی به مساحت ۷۰۰ هزار متر مربع ساخته و به مرکز اداری، فرهنکی و آموزشی امپراتوری تبدیل شد. البته خانواده‌ی سلطنتی نزدیک به ۴۰۰ سال در این قصر زندگی کردند. بعد از نقل مکان خانواده‌ی سلطنتی به باغ دولما باغچه (Dolmabahce) این قصر به موزه تبدیل شد.

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۳ ساعت
  • ساعات بازدید: معمولا از ساعت ۹ صبح تا ۴:۴۵ بعدازظهر

بعد از پیاده‌روی و بازدید از مکان‌های باستانی و زیبا، نوبت آن رسیده که در رستورانی توقف کرده و با خوردن غذاهای خوشمزه‌ی ترک، نیرو گرفته و به بازدید خود ادامه دهید. در این منطقه رستوران‌های بسیار زیادی وجود دارد، هم رستوران‌های ارزان‌قیمت، رستوران‌هایی با قیمت‌های مناسب و رستوران‌هایی که غذاهای گران‌قیمت سرو می‌کنند. پس دستتان باز است و می‌توانید هر جا که راحت هستید، ناهار را نوش جان کنید.

موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول

موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول یکی دیگر از جاهای دیدنی استانبول است که از ۳ ساختمان تشکیل شده و فاصله‌ی آن از قصر توپکاپی ۱۵ دقیقه پیاده‌روی است. در این موزه می‌توانید آثار به‌جای‌مانده از حکمرانی تمدن‌های ترکیه را در طول هزاران سال را به تماشا بنشینید. باستان‌شناس نقاش به نام «عثمان حمدی بی» عتیقه‌جات بومی و برخی آثار به‌جای‌مانده از کشورهای تحت سلطه‌ی امپراتوری عثمانی را جمع‌آوری کرد و در سال ۱۸۱۹ موزه‌ی اصلی باستان‌شناسی استانبول افتتاح شد. این موزه یکی از بهترین و مهم‌تریم موزه‌های ترکیه و جهان است. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۲ ساعت و نیم
  • ساعات بازدید: از ۹ صبح تا ۵ عصر

روز دوم

ایاصوفیه کوچک

ایاصوفیه کوچک

این بنا شباهت زیادی به مسجد ایاصوفیه دارد

ایاصوفیه در سال ۵۳۰ میلادی، به‌عنوان کلیسا توسط یوستینیانوس برای دو قدیس به نام‌های سرگیوس و باکوس ساخته شده است. این بنا شباهت زیادی به مسجد ایا صوفیه دارد و به همین دلیل ایاصوفیه‌ی کوچک نامیده شده است. البته تاریخ ساخت این بنا به قبل از ساخت ایاصوفیه بازمی‌گردد. در سال ۱۵۰۰ حسین آقا، خواجه رئیس بایزید دوم، این کلیسا را به مسجد تبدیل کرد. با وجود اینکه اکثر موزاییک‌های این بنا از بین رفته است، اما هنوز هم می‌توانید کتیبه‌ی یونانی یوستینیانوس، همسر وی تئودورا و تمام قدیسان را در این مسجد مشاهده کنید. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۱ ساعت
  • ساعات بازدید: همه‌روزه و در تمامی ساعات، به غیر از ساعات برپایی نماز.

هیپودروم (میدان ارابه رانی)

میدان اسب دوانی قسطنطنیه

این مکان با مسجد ایاصوفیه‌ی کوچک فقط ۱۰ دقیقه پیاده فاصله دارد و اگر گردش روز دوم خود را از ساعت ۹ صبح شروع کنید، ساعت ۱۰:۱۰ به این مکان می‌رسید. این میدان در دوران امپراتوری روم، برای مسابقات ارابه‌رانی استفاده می‌شد و مرکز فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی بیزانس بود. امروزه این میدان را میدان سلطان احمد می‌نامند و در آن و روبه‌روی مسجد کبود پارکی ساخته‌اند که زمانی میدان ارابه‌رانی بود. امروزه تنها چند اثر از آن دوران در این میدان به‌جای مانده است که می‌توانید مشاهده کنید. در جنگ‌های صلیبی ونیزی‌ها مجسمه‌های آن را غارت کردند. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۴۵ دقیقه
  • ساعات بازدید: همه‌روزه ۲۴ ساعته امکان بازدید وجود دارد.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

از میدان سلطان احمد تا موزه‌ی هنرهای ترکی و اسلامی تنها یک دقیقه پیاده راه است. پس حدود ساعت ۱۰:۵۵ به این محل می‌رسید. این موزه در کاخی قرار دارد که در قرن ۱۶ میلادی به دستور سلطان سلیمان، برای وزیر اعظم خود ابراهیم پاشا(شوهر خواهر سلطان سلیمان) ساخته شده است. در این موزه حدود ۴۰ هزار اثر از قرن ۷ تا ۱۹ میلادی به نمایش گذاشته شده است. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۱ و نیم ساعت
  • ساعات بازدید: از ۹ صبح تا ۴:۳۰ بعدازظهر

آب انبارهای باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا

فاصله‌ی این جاذبه از موزه‌ی هنرهای ترکی و اسلامی حدود ۵ دقیقه پیاده است و حدود ساعت  ۱۲:۳۰ به این مکان می‌رسید. حدود قرن سوم یا چهارم میلادی، آب‌ابنار بزرگی در قسطنطیه ساخته شد که در نوع خود می‌توان آن را شاهکار مهندسی آن دوران نامید. این آب‌انبار مهم‌ترین مخزن آب شهر به شمار می‌آمد. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۴۵ دقیقه
  • در زمستان از ۹ صبح تا ۵ عصر، در تابستان از ۹ صبح تا ۶:۳۰ عصر؛ به‌جز اولین روز تعطیلات اسلامی و اول ژانویه.

بازار بزرگ

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول یکی از برترین جاذبه‌های این شهر است که حتما باید از آن بازدید کرد. از آب‌ انبار باسیلیکا تا این مکان حدود ۱۳ دقیقه پیاده راه است. سلطان محمد دوم در زمستان سال ۵۶-۱۴۵۵ مدتی بعد از تسخیر استانبول در سال ۱۴۳۵، این بازار را ساخت. اوایل در این بازار فقط پارچه داد و ستد می‌شد که به آن Cevahir Bedestan یا بازار پارچه‌فروشان جواهر می‌گفتند. بازار بزرگ از آجر و چوب با طاق‌های بزرگ قوس‌دار ساخته شده و روی دیوارهای آجری یا سنگی آن را گچ‌کاری کرده‌اند. در این بازار می‌توانید سوغاتی و یادگاری‌های زیبایی تهیه کنید. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: حداقل ۲ ساعت
  • ساعات بازدید: این بازار روزهای یکشنبه، ظهر تعطیلات اعیاد اسلامی و اولین روز این تعطیلات بسته است.

بعد از گشت‌وگذار طولانی در بازار، حتما گرسنه‌ می‌شوید. این دور و اطراف پر از رستوران‌های کوچک و بزرگی است که می‌توانید انواع کباب، پیده، دونر، دلمه، مرغ، راحت‌الحقوم، باقلوا و انواع شیرینی‌های دیگر را نوش جان کنید. پس انتخاب باخودتان، هرچه دلتان خواست، می‌توانید در بهترین رستوران‌ها نوش میل کنید. 

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه در چند قدمی بازار بزرگ قرار دارد و حسن ختام خوبی برای پایان روز دوم است. این مسجد یکی دیگر از شاهکارهای معماری استانبول است که هنوز هم به شکوه و عظمت گذشته پابرجا است. این مسجد چشم‌انداز بسیار زیبایی بر بندر شاخ طلایی دارد. مسجد سلیمانیه به نام شاه مشهور عثمانی، سلطان سلیمان اول ساخته شده و معمار سنان معماری آن را بر عهده داشت. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۱ ساعت
  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ۱۰ صبح تا ۶ عصر به‌جز ساعات برپایی نماز.

روز سوم

قصر دولماباغچه

کاغ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه بین سال‌های ۱۸۴۳ و ۱۸۵۶ به دستور سلطان عبدالمجید یکم ساخته شده است. این قصر در زمینی به مساحت ۱۱۰ هزار متر مربع بنا شده و بزرگ‌ترین چلچراغ بلور بوهمی در آن قرار دارد. این چلچراغ از طرف ملکه ویکتوریای اول هدیه شده است. کاخ دولماباغچه از سه بخش طبقه‌ی مستخدمان، طبقه‌ی کارمندان و منشی‌ها و طبقه‌ی حریم بخشی تشکیل شده است. بین سال‌های ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ از این کاخ به‌عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی استفاده می‌شد. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۱ و نیم ساعت
  • ساعات بازدید: سه‌شنبه، چهارشنبه، جمعه و یکشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر. روزهای دوشنبه و پنجشنبه تعطیل است.

خیابان استقلال (Istiklal Caddesi)

خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال استانبول یکی از مشهورترین خیابان‌های این شهر است که در قسمت اروپایی آن، در بخش بی‌اوغلو قرار دارد. طول این خیابان حدود ۳ کیلومتر است و در هر دو سمت آن کافه‌ها، رستوران‌ها، بوتیک‌ها و مراکز خرید بسیاری وجود دارد که در ۲۴ ساعت شبانه‌روز پر از جمعیت است. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: حداقل یک ساعت
  • ساعات بازدید: مغازه‌های این خیابان ۲۴ ساعته باز هستند. 

موزه هنرهای مدرن استانبول

موزه هنرهای مدرن استانبول

موزه‌ی هنرهای مدرن استانبول آثار هنری مدرن و معاصر را جمع‌آوری، نگهداری و طبقه‌بندی کرده و در معرض دید عموم قرار می‌دهد. ساختمان این موزه انباری مشرف بر شهر است که ۲ طبقه دارد و زیربنای آن ۸ هزار متر مربع است. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۱ و نیم ساعت
  • ساعات بازدید: سه‌شنبه تا یکشنبه از ۱۰ صبح تا ۶ عصر، پنجشنبه‌ها از ۱۰ صبح تا ۸ شب. (روز اول ژانویه و تعطیلا مذهبی تعطیل است.)

برج گالاتا

برج گالاتا استانبول

منطقه‌ی گالاتای استانبول، منطقه‌ای مستعمره‌نشین رومی بود و در طول ادوار گذشته رونق زیادی داشته است. برج گالاتا به‌جای برج بزرگ (Megalos Pyrgos که در سال ۱۲۰۴ تخریب شد) ساخته شد. برج گالاتا یا همان برج مسیح در سال ۱۳۴۸ میلادی توسط Genoese  در قرون‌وسطا ساخته شد. این برج به‌منظور محافظت از ورودی شاخ طلایی ساخته شده بود. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۱ ساعت
  • ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۸:۳۰ شب

پل گالاتا 

پل گالاتا استانبول

از برج گالاتا تا پل گالاتا ۱۸ دقیقه پیاده راه است. پل گالاتا (گالاتا کورپوسی) روی خلیج شاخ طلایی امتداد یافته که پلی دو طبقه است. این پل شمال و جنوب بخش اروپایی استانبول را به هم وصل می‌کند. پل گالاتا در سال ۱۹۲۲ ساخته شد که طبقه‌ی بالای آن برای عبور ماشین‌ها و طبقه‌ی زیرین آن محل عبور عابران پیاده است و چندین رستوران دریایی در آن قرار دارد. از این پل می‌توانید نمایی زیبا بر استانبول داشته باشید.

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۱ ساعت
  • ساعات بازدید: همه‌روزه ۲۴ ساعته امکان بازدید وجود دارد. 

بازار ادویه

بازار ادویه استانبول

بازار ادویه‌ی استانبول مجموعه‌ای است که ادویه‌های رنگ به رنگ در سراسر آن به فروش می‌رسد و می‌توانید در حین گردش، ادویه‌هایی باکیفیت و خوش‌عطر مورد نیاز خود را تهیه کرده یا حتی سوغاتی بخرید. اگر شما هم دوست دارید به این بازار بروید، ما اطلاعاتی در مورد آن در اختیارتان قرار می‌دهیم که با آگاهی بیشتری به گردش در این بازار بپردازید. همچنین شما می‌توانید با کلیک روی نام این بازار، ادرس آن را روی نقشه مشاهده کنید.

بازار ادویه‌ی استانبول یا بازار مصری‌ها، (به زبان ترکی Mısır Carsisi، میصیر چاریشی می‌گویند) در سال ۱۶۶۰، در منطقه‌ی صنعتی و شلوغ «امینونو» (Eminonu) ساخته شد. محصولات از داخل و خارج از سرزمین عثمانی‌ها وارد این بندر شده و به جاهای دیگر هم با کشتی صادر می‌شد.

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۱ ساعت
  • ساعات بازدید: دوشنبه تا شنبه از ۸ صبح تا ۷:۳۰ عصر، یکشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر. این بازار در تعطیلات رسمی و مذهبی تعطیل است. 

روز چهارم

موزه کارخانه راحمی کوچ (Rahmi Koc Museum)

موزه راحمی کوچ استانبول

کارخانه راحمی کوچ در محله‌ی هاسکوی قرار دارد و قدمت آن به دوران امپراتوری عثمانی بازمی‌گردد. در گذشته این مکان را لنگرخانه می‌نامیدند و علت نام‌گذاری آن هم دست‌ساخته‌های آهنی و استیلی است که آنجا وجود دارد. این موزه‌ی صنعتی بر تاریخ حمل‌ونقل، صنعت و ارتباطات در ترکیه تمرکز دارد. این موزه در قسمت شمالی شاخ طلایی قرار دارد. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۱ ساعت و نیم
  • ساعات بازدید: سه‌شنبه تا جمعه ۱۰ صبح تا ۵ عصر، شنبه‌ و یکشنبه و تعطیلات رسمی (۱ اکتبر تا ۳۱ مارس) ۱۰ صبح تا ۶ عصر. این موزه روزهای دوشنبه، ۱ ژانویه، و روز اول تعطیلات رسمی تعطیل است.

کلیسای چورا 

کلیسای چورا استانبول

از موزه‌ی راحمی کوچ تا این کلیسا نیم ساعت پیاده راه است؛ پس اگر ساعت ۱۱:۳۰ راه بیفتید، ساعت ۱۲ در این نبا خواهید بود. قدمت کلیسای چورا استانبول به دوران بیزانس می‌رسد و بعدها آن را به مسجد تبدیل کردند. امروزه این بنا را به موزه تبدیل کرده‌اند. کاشی‌ها و موزائیک‌های زیبای این کلیسا از معدود یادگاران طراحی و سبک هنر بیزانسی در جهان است. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۱ ساعت
  • ساعات بازدید: پنجشنبه تا سه‌شنبه از ۹ صبح تا ۷ عصر

مسجد میهریماه (مهرماه) سلطان

مسجد مهرماه سلطان استانبول

از کلیسا تا مسجد میهریماه سلطان ۱۲ دقیقه پیاده راه است. این مسجد کوچک در سال ۱۵۶۵ به اسم یکی از دخترهای سلطان سلیمان، روی تپه ششم قرار دارد. میهریمان دختر سلطان سلیمان اول بود که گفته می‌شود معمار سنان مشهور، (معمار همین مسجد و بسیاری از مساجد استانبول با معماری باشکوه) عاشق وی می‌شود اما سلطان سلیمان دخترش را به رستم پاشا می‌دهد. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۴۵ دقیقه
  • ساعات بازدید: همه‌روزه به غیر از ساعات برپایی نماز

مسجد و مجموعه فاتیح

مسجد فاتح استانبول

از مسجد میهریماه سلطان تا این مسجد ۲۶ دقیقه پیاده راه است. اگر ساعت ۱۴ راه بیفتید، حدود ۲۶ دقیقه بعد به این مکان می‌رسید. مسجد فاتیح (فاتح) توسط سلطان محمد فاتح، روی کلیسای حواریون ساخته شده است. این کلیسا قبل از فتح استانبول به خرابه تبدیل شده بود. معمار سینان‌الدین یوسف، معمار این مسجد بود. مسجد فاتیح بین سال‌های ۱۴۶۲ تا ۱۴۷۰ ساتخ شد و معماری خاص ترکرا به نمایش گذاشته و هیچ تاثیری از معماری بیزانس نگرفته است. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۴۵ دقیقه
  • ساعات بازدید: همه‌روزه به غیر از ساعات برپایی نماز

آبراهه والنس

آبراهه والنس استانبول

از مسجد فاتیح تا این آبراهه، ۱۰ دقیقه پیاده راه است و حدود ساعت ۱۵:۱۵ به این بنا می‌رسید. آبراهه‌ی والنس یک آبراهه‌ی رومی در استانبول است که برای آب‌رسانی برای پایتخت روم ایجاد شده بود. این آبراهه در اواخر قرن چهار میلیادی توسط والنس، امپراتور روم به اتمام رسید. بیزانسی‌ها و سپس عثمانی‌ها از این آبراه استفاده و نگهداری می‌کردند. این آبراهه امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول تبدیل شده است. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۳۰ دقیقه
  • ساعات بازدید: همه‌روزه ۲۴ ساعته

مسجد شاهزاده

مسجد شاهزاده استانبول

مسجد شاهزاده یکی دیگر از مساجد تاریخی استانبول است که از دوران حکومت عثمانی به یادگار مانده است. سلطان سلیمان از معمار سنان می‌خواهد که به یاد فرزندش محمد که در سال ۱۵۴۳ درگذشته بود، مسجدی بنا کند. معمار سنان ساخت این مسجد را در سال ۱۵۴۴ آغاز و در سال ۱۵۴۸ به پایان رساند. مناره‌های این مسجد معماری بی‌نظیری دارد و ساختمان آن نیز از نظر ابعاد و خطوط زیبا با سایر مساجد متفاوت است. این مسجد اولین اثر مهم معمار سینان است. 

  • مدت زمان کافی برای بازدید: ۱ ساعت
  • ساعات بازدید: همه‌روزه به‌جز ساعات برپایی نماز

تمامی این جاذبه‌هایی که در این برنامه‌ی سفر به شما معرفی شد، تنها بخشی از دیدنی‌های این شهر زیبا است و اگر فرصت داشتید و بیشتر در این شهر اقامت کردید، حتما سری هم به دیگر جاذبه‌های گردشگری استانبول بزنید.

مطالب مرتبط:

منبع visitacity

دیدگاه