نکاتی درباره سفر به آفریقای جنوبی (قسمت دوم)

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۱۵
نکاتی درباره سفر به آفریقای جنوبی (قسمت دوم)

اگر برای اولین بار به آفریقای جنوبی سفر می‌کنید، این نکات به شما کمک می‌کنند، سفری بی‌دغدغه‌تر داشته باشید. با کجارو همراه باشید. 

آفریقای جنوبی که با نام رسمی جمهوری آفریقای جنوبی شناخته می‌شود، در جنوب قاره‌ی آفریقا و در ساحل دو اقیانوس اطلس و هند قرار دارد. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت و حیات وحش باشید، مطمئنا یکی از بهترین سفرهای تمام طول زندگی شما، سفر به آفریقای جنوبی خواهد بود. علاوه بر طبیعت زیبا و حیات وحش منحصربه‌فرد، چیزهای زیادی برای لذت بردن در آفریقای جنوبی وجود دارد.

در این کشور می‌توانید ماجراجویی کنید و انواع ورزش‌های آبی و ورزش‌های فضای باز و ماجراجویانه را دنبال کنید. در واقع آفریقای جنوبی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری برای گردشگری ورزشی و گردشگری ماجراجویانه، شناخته شده است.

آفریقای جنوبی

وسایل حمل و نقل عمومی

سفرهای هوایی در داخل آفریقای جنوبی بسیار رواج دارند و کیفیت قابل‌قبولی دارند. تقریبا همه شهرهای بزرگ این کشور از طریق خطوط هوایی به هم متصل می‌شوند. پروازهای داخلی هزینه‌ی زیادی دارند اما بهترین راه برای سفر در مسیرهای طولانی در داخل این کشور هستند.

یکی دیگر از انتخاب‌هایی که برای سفر داخل آفریقای جنوبی دارید، کرایه‌ی اتومبیل است. هزینه ی کرایه‌ی اتومبیل در این کشور، منطقی و مناسب است.

از شهرهای بزرگ به مقصدهای گوناگون، خطوط اتوبوسرانی هم وجود دارد. حتی با اتوبوس به بخش‌هایی از کشورهای همسایه هم می‌توانید سفر کنید. اتوبوس یکی از ارزان‌ترین شیوه‌های سفر در آفریقای جنوبی است.

سیستم حمل و نقل ریلی آفریقای جنوبی، Passenger Rail Agency of South Africa (PRASA) نام دارد. قطار هم انتخابی مقرون‌به‌صرفه برای سفر است اما همیشه امن نیست. سیستم حمل و نقل ریلی، بیشتر شهرهای بزرگ را به هم پیوند می‌دهد.

یکی دیگر از ارزان‌ترین روش‌ها برای گشت‌و‌گذار در داخل آفریقای جنوبی، به‌خصوص وقتی تنها سفر می‌کنید، کرایه‌ی دوچرخه است. البته این روش به‌دلیل ترافیک زیاد در شهرها زیاد امن نیست اما در مناطق روستایی و حومه‌ی شهر بسیار مفید است.

آفریقای جنوبی

واحد پول و هزینه‌های سفر

واحد پول آفریقای جنوبی، رند (Rand) است. یک دلار آمریکا برابر با ۱۱ رند است.  

آفریقای جنوبی از آنجایی که یک مقصد گردشگری محبوب و پهناور است، امکانات اقامتی متعددی دارد؛ از هتل‌ها و اقامتگاه‌های ارزان گرفته تا اقامتگاه‌های لوکس. امکانات موجود در هاستل‌ها و مهمان‌خانه‌ها زیاد جالب توجه نیستند اما اگر می‌خواهید سفری ارزان و مقرون‌به‌صرفه داشته باشید و اقامتگاه را فقط برای گذراندن شب نیاز داشته باشید، می‌توانید از هاستل‌ها و مهمان‌خانه‌ها استفاده کنید و از کمبود امکانات آن‌ها چشم بپوشید.

غذا در آفریقای جنوبی، مقرون‌به‌صرفه است. غذای خیابانی بسیار ارزان است اما باید نکات بهداشتی را در نظر بگیرید و قبل از غذا خوردن حتما از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. یک غذای خوب در یک رستوران معمولی بین ۵۰ تا ۱۰۰ رند برای هر نفر هزینه دارد که این قیمت با توجه به منو و غذایی که انتخاب می‌کنید، متغیر است.  

چانه زدن در فروشگاه‌های آفریقای جنوبی رواج ندارد و قیمت‌ها ثابت و مقطوع هستند. جالب است بدانید که در بعضی از بازارچه‌های روباز این کشور، معامله کالا با کالا همچنان به‌عنوان یک شیوه از داد و ستد، رواج دارد.

آفریقای جنوبی

نکات مهم

چهار تا شش هفته قبل از خروج از کشور، واکسن‌های لازم برای این سفر را تزریق کنید.

تمامی داروهای مورد نیازتان به‌همراه نسخه‌ی پزشک را همراه ببرید. بیمه‌ی مسافرتی مناسب تهیه کنید؛ بیمه‌ای که انواع مشکلات و بیماری‌ها را پوشش دهد. مدارک مرتبط با بیمه و سوابق پزشکی را همراه ببرید.

آفریقای شمالی به داشتن نرخ بالای جرم و جنایت مشهور است. بنابراین در سفر به این کشور مراقب باشید. توصیه‌های امنیتی را جدی بگیرید. محل اقامت و فعالیت‌های خود را به یک نفر اطلاع دهید. به غریبه‌ها اطمینان نکنید. رایگان‌سواری را فراموش کنید به‌خصوص شب‌ها. رایگان‌سواری یا هیچ هایکینگ (hitchhiking) سوار شدن بر خودرو یا کامیون عبوری به قصد سفر و بدون پرداخت کرایه است. مراقب وسایل و اشیای قیمتی خود باشید. تا جایی که می‌توانید شب‌ها به‌تنهایی سفر نکنید و در خیابان‌ها پرسه نزنید به‌خصوص در مکان‌هایی که نمی‌شناسید.

رعایت نکات امنیتی به این معنا نیست که خودتان را کاملا از اهالی دور نگه دارید و به آن‌ها نزدیک نشوید. با کمک راهنمایان محلی می‌توانید با اهالی شهرها ارتباط برقرار کنید و رفتار دوستانه‌ی آن‌ها را از نزدیک لمس کنید.

آفریقای جنوبی

پاسپورت خود را همه‌جا همراه نبرید و ترجیحا یک کپی از آن در جای امنی مثل هتل نگه دارید.

در سفر نیازی به استفاده از جواهرات گران‌بها نیست. این کار شما را در معرض دید و هدف دزدها قرار می‌دهد.

اگر وسایل گران‌قیمت مثل اسمارت‌فون و دوربین دارید، وقتی آن را لازم ندارید، جایی پنهانش کنید.

اگر در یک منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی حیات وحش هستید و خودتان رانندگی می‌کنید، قانون محدودیت سرعت را جدی بگیرید و به آن احترام بگذارید. از ماشین خارج نشوید. در غیر این صورت، اگر با تور سفر می‌کنید، به توصیه‌های ایمنی راهنمای تور به دقت توجه کنید و آن‌ها را پشت گوش نیندازید.

به اعتقادات و فرهنگ اهالی احترام بگذارید و مطلبی را عنوان نکنید که موجب رنجش خاطر آن‌ها شود.

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی یک مقصد گردشگری منحصربه‌فرد است که شبیه هیچ جای دیگر در این دنیا نیست. زبان‌ها، نژادها و فرهنگ‌های گوناگون، این کشور متنوع را تشکیل داده‌اند. بنابراین انتظار داشته باشید که با فرهنگ‌های عجیب و متفاوت روبه‌رو شوید.

در آفریقای جنوبی، ۱۱ زبان رسمی وجود دارد. این کشور را به خاطر تنوع فرهنگی که دارد، اغلب با عنوان «ملت رنگین‌کمان» می‌شناسند. در بیشتر مناطق آفریقا زبان انگلیسی رایج است.

اگر در هتل‌های چهار ستاره و بالاتر در شهرهای بزرگ اقامت کنید، از سیستم تصفیه‌ی کامل آب بهره‌مند می‌شوید. اما در دل طبیعت، باید از قرص‌ها یا فیلترهای تصفیه‌ی آب استفاده کنید تا بتوانید آب موجود در دسترس را به آب قابل شرب تبدیل کنید. آب معدنی هم در بیشتر جاها قابل خریداری است. ایستگاه‌های تصفیه آب هم در مکان‌های عمومی وجود دارد که می‌توانید یک بطری همراه داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید.

آفریقای جنوبی

اگر می‌خواهید سفری مسئولانه به آفریقای جنوبی داشته باشید، به محیط زیست احترام بگذارید، به حیوانات آزار نرسانید و تا جایی که می‌توانید از محصولات محلی استفاده کنید. از راهنمایان تور محلی بهره ببرید و تا جایی که امکان دارد در مکان‌هایی اقامت کنید که توسط اهالی اداره می‌شوند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه