غذاهای محلی قشم، از ماهی برشته تا نان محلی

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
غذاهای محلی قشم، از ماهی برشته تا نان محلی

قشم بزرگ‌ترین جزیره‌ی خلیج فارس و همچنین ایران است. زندگی در این جزیره به قبل از اسلام می‌رسد. با این مقاله همراه شوید تا غذاهای محلی این جزیره را به شما معرفی کنیم.

قشم غذاهای محلی متنوعی دارد و زنان این جزیره از گذشته تاکنون با ذوق و هنر، غذاهای خوشمزه، به‌خصوص غذاهای دریایی طبخ می‌کنند. در سفر به جزیره‌ی قشم سعی کنید به‌جای غذا خوردن در رستوران‌های مدرن و فست‌فود، مهمان مردم محلی شوید تا طعم ناب خوراکی‌های خوشمزه‌ی این جزیره را بچشید. 

ماهی برشته (کباب ذغالی)

ماهی برشته

مردم قشم برای تهیه ماهی برشته، شکم ماهی‌های کوچک مانند ساردین را خالی نمی‌کنند اما برای برشته کردن ماهی‌هایی مانند سنگسر، سرخو و... ابتدا شکم‌شان را خالی کرده و ترکیبی از گشنیز، شوید، پیاز خردشده، فلفل، ادویه و فلفل سبز داخل آن می‌گذارند. سپس ماهی را روی ورقه‌ی فلزی که روی آتش گاز یا زغال آماده کرده‌اند، می‌گذارند تا کبابی شود. سپس ماهی‌ها را در ظرفی درب‌دار قرار داده و چند قطره اب به آن می‌پاشند تا در اثر بخار ماهی‌های داغ، روغن در زیر پوست آن‌ها بچسبد و هنگام مصرف، پوست ماهی‌ها به‌راحتی کنده شود. چون ماهی طبع سردی دارد، اهالی قشم این غذا را به‌همراه خرما و رطب میل می‌کنند. 

کلمبا (Kolomba)

این غذای خوشمزه از گندم پک شده، ماهی، سبزی (گشنیز و شوید خرد شده) تهیه می‌شود. اهالی قشم گندم‌های پرک شده را در آب جوش می‌ریزند تا قوام بیاید. ماهی‌ها را هم در آب نمک و زردچوبه می‌جوشانند تا استخوان‌هایش را جدا کنند. سپس گوشت ماهی را با سبزی مخلوط کرده و به گندم در حال جوش اضافه می‌کنند. قشمی‌ها این غذا را با روغن حیوانی تهیه می‌کنند و در زبان محلی به این روغن «جونون» (روغن خوب) می‌گویند.

زیبون

زیبون

برای تهیه‌ی این غذا سیب‌زمینی‌ها را درشت و خلالی سرخ می‌کنند. به ماهی ادویه و زردچوبه اضافه کرده و در روغن سرخ می‌کنند. پیاز خردشده را در گوجه‌فرنگی رنده‌شده تفت می‌دهند. سپس درون قابلمه روغن ریخته و روی آن نان حلی (توموشی) گذاشته و مواد را روی نان می‌ریزند. سپس برنج پخته شده را روی مواد ریخته و می‌گذارند تا دم بکشد.

موفلک

برای پخت این غذا گندم یا جوی پرک شده را در دیگ برشته می‌کنند تا رنگ آن قهوه‌ای شود. سپس این گندم‌ها را مانند برنج در آب خیس می‌کنند. سپس ماهی‌ها را در آب نمک و زرچوبه می‌جوشانند تا استخوان‌های آن جدا شود و گوشت ماهی‌ها را با پیاز سرخ می‌کنند و دوباره در همان آبی که جوشانده بودند، اضافه می‌کنند. زمانی که آب به جوش آمد، گندم‌های خیس‌شده به غذا اضافه می‌شود تا کاملا آب آن بخار شود و دم بکشد. 

هواری

هواری ماهی

برای تهیه‌ی این غذای خوشمزه ابتدا پیاز را کمی تفت داده، سپس سبزی یعنی گشنیز، شوید، شنبلیله و سیر را در روغن سرخ می‌کنند. سپس ماهی را نیز به سبزی‌ها اضافه می‌کنند تا سرخ شود و فلفل، ادویه و زردچوبه را می‌افزایند. بعد از اینکه ماهی کاملا سرخ شد، برنجی که از قبل خیس خورده است را به این مواد اضافه می‌کنند تا کاملا دم بکشد.

عنکاس (ماهی مرکب)

این ماهی را به تکه‌های مربعی شکل قطعه قطعه کرده و با مقداری آب و خرما داخل دیگ می‌پزند. پیاز را خرد کرده، تفت داده و ماهی را به آن اضافه می‌کنند. سپس سیب‌زمینی سرخ‌شده را با یک عدد فلفل سبز، رب گوجه فرنگی، نمک، ادویه و فلفل به غذا می‌افزایند  تا با حرارت کم پخته شود.

عنکاس خشک شده

عنکاس (ماهی مرکب) را بعد از تمیز کردن به‌شکل ورقه‌های نازم و بلند برش زده و مقابل آفتاب آویزان می‌کنند تا کاملا خشک شود. برای این کار حداقل ۱۰ روز زمان نیاز است. بعد از خشک شدن ماهی‌ها، آن‌ها را روی زغال یا شعله‌ی گاز کباب کرده و سپس آن را می‌کوبند تا بافت گوشت از هم باز شود. سپس روی گوشت ماهی لیمو ریخته و با خرما نوش جان می‌کنند. 

برنج دیشو

برای تهیه‌ی این غذا مقداری شیره‌ی خرما را در آب حل می‌کنند تا رقیق شود؛ سپس آن را روی گاز می‌گذارند تا به جوش آیدو برنج خیسانده شده را در این محلول می‌ریزند تا آب آن بخار شده و برنج دم بکشد. این برنج را به‌همراه ماهی برشته سرو می‌کنند. 

پودینی کوسه یا سفره ماهی

گوشت کوسه را قطعه قطعه کرده و با پوست در آب نمک می‌ریزند تا بجوشد و کاملا پخته شود. بعد از اینکه گوشت کامل پخت و استخوان‌ها به‌راحتی از آن جدا شد، گوشت را کاملا له کرده و می‌فشارند تا آب آن کاملا گرفته شده و خشک شود. سپس آن را با پیاز و سبزی یعنی گشنیز و شوید در روغن کرده و مقداری رب گوجه‌فرنگی و لیمو عمانی به آن می‌افزایند و در قابلمه را گذاشته، اجازه می‌دهند کاملا پخته شود. پودینی سفره ماهی نیز به همین ترتیب پخته می‌شود. 

هواری چکو میگ (پلو بچه میگو) 

هواری چکو میگ

هواری چکو میگ یا لارو خشک‌شده میگو از غذاهای محلی قشم است. این نوع میگو را در فصل تخم‌ریزی در جنگل حرا صید می‌کنند. بعد از اینکه آن‌ها را در آب دریا جوشانده و خشک کردند، به بازار می‌آورند. برای تهیه‌ی این غذا میگوی خشک را خیسانده و پوست آن را می‌گیرند. بعد از تفت دادن پیاز، میگو را به آن اضافه می‌کنند. بعد از اینکه میگوها کاملا سرخ شد، زردچوبه و سپس مقداری آب می‌افزایند. عدس آب‌پز به‌همراه ۲ استکان آب داغ به غذا اضافه می‌شود. بعد از جوش آمدن آب، برنج از قبل خیس‌شده را به غذا اضافه می‌کنند تا اب آن بخار شده و برنج دم بکشد. 

نان توموشی

نان توموشی

قشمی‌ها این نان محلی بسیار نازک را به‌همراه سس مخصوصی می‌پزند. در این نان تخم‌مرغ و پنیر می‌ریزند که هم‌زمان با نان می‌پزد. 

اگر قصد سفر به قشم را دارید تورهای قشم متنوعی در کجارو وجود دارند که با مشاهده آن‌ها می‌توانید ارزان‌ترین و بهترین تور را از فروشنده‌های معتبر همکار کجارو خریداری کنید.

فراموش نکنید برای داشتن سفر برنامه‌ریزی شده و گشت‌وگذار راحت در قشم، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی قشم را ارائه داده است که اطلاعاتی مانند تصاویر، موقعیت جغرافیایی روی نقشه و... درباره هرکدام از آن‌ها را می‌توانید به‌راحتی به‌دست بیاوید.

مطالب مرتبط:

منبع djhaft

دیدگاه