مسیرهای تونل مانند اروپا، مناظری بی بدیل

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
مسیرهای تونل مانند اروپا، مناظری بی بدیل

در سراسر اروپا، در حومه‌ی شهرها با مسیرهایی مواجه می‌شوید که مانند گودال یا دره، سطح آن‌ها از سطح زمین‌های اطراف پایین‌تر است. با کجارو همراه شوید تا با این مسیرها و نحوه شکل‌گیری آن‌ها آشنا شوید.

مقاله‌های مرتبط:

مسیرهای باستانی زیادی در اروپا به شکل گودال‌های حفرشده در زمین یا تونل‌های در دل جنگل وجود دارد که به آن‌ها مسیرهای تونل‌مانند (holloways or sunken lanes) می‌گویند که می‌توانید در سراسر اروپا، مناطق اطراف شهر پیدا کنید. در اصل این راه‌ها ابتدا روی زمین ساخته شده بودند اما در طول قرن‌ها با عبور میلیون‌ها پا و زیر سم اسب‌های هزاران مسافر، کف این مسیرها پایین‌تر رفته تا این که به سنگ بستر رسیده و گودال‌هایی به وجود آورده که  سطح آن پایین‌تر از مناظر اطراف آن است.

مسیرهای تونل مانند اروپا

چون هر دو طرف این مسیرها در ارتفاع بالاتری نسبت به آن‌ها قرار داشتند، بسیاری از این مسیرهای باستانی به آب‌راه‌های موقتی تبدیل شدند که در موقع بارش باران آب در آن‌ها جاری می‌شد. این امر سبب شد که این مسیرها عمیق‌تر و عریض‌تر شود و این چنین بود که به یکی از ویژگی‌های همیشگی این مناظر تبدیل شد. برخی از این مسیرها ۶ الی ۹ متر پایین‌تر از سطح زمین قرار دارند و به دره بیشتر شباهت دارند تا به جاده.

مسیرهای تونل مانند اروپا

مسیرهای تونل‌مانند فقط در مناطقی پیدا می‌شوند که زمینی نرم دارند مانند زمین‌های جنوب انگلیس که زمین‌های آن از گچ و ماسه غنی هستند؛ به خصوص در شهرستان «دورست» (Dorset) مسیرهای تونل‌مانند بسیار زیادی دارد و یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توان به نظاره‌ی این شاهکارهای طبیعی نشست. 

مسیرهای تونل مانند اروپا

اگرچه ممکن است یک مسیر تونل‌مانند در عرض یک یا دو دهه شکل یابد، (شاهد این ادعا مسیری است که در ایالت ارگان قرار دارد و در اثر عبور واگن‌های بسیار زیادی  که مهاجران را در مسیر میان غرب و شمال آمریکا جابه‌جا می‌کردند) اما مسیرهایی که در سراسر اروپا کشیده شده‌اند، قطعا باستانی بوده و در طی چندین سده شکل گرفته است؛ قدمت برخی از این مسیرها به دوران حکومت روم یا عصر آهن بازمی‌گردد. برخی هم در دوره‌های اخیر شکل گرفته‌اند و قدمت‌شان به ۳۰۰ سال می‌رسد.

مسیرهای تونل مانند اروپا

طی جنگ جهانی اول و دوم، تعدادی از این مسیرهای طبیعی مانند مسیرهای موجود در «Beaumont Hamel» در فرانسه، به عنوان پناهگاه یا مکانی مستحکم برای دفاع استفاده می‌شدند. بسیاری از مسیرهای تونل‌مانند باریک‌تر از آن هستند که بتوان با وسایل و ابزار حمل‌ونقل مدرن امروزی از آن‌ها استفاده کرد؛ اما برخی از آن‌ها این امکان را به شما می‌دهد که پیاده و حتی با یک وسیله حمل‌ونقل (عرض آن‌ها برای عبور یک اتومبیل مناسب است) از آن‌ها عبور کنید.

مسیرهای تونل مانند اروپا

مسیرهای تونل مانند اروپا

مسیرهای تونل مانند اروپا

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه