سفر ۴ روزه به ایروان

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۱۵
سفر ۴ روزه به ایروان

ایروان، پایتخت ارمنستان، شهری بسیار زیبا و از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری، به‌ویژه در ایام نوروز است. در این مقاله شما را دعوت به سفری ۴ روزه به ایروان می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

ایروان شهری با قدمت حدود ۴۰۰۰ ساله و دارای فرهنگی غنی است. این شهر شاهد حکمرانی‌ها، پادشاهان، و جنگ‌ها و حمله‌های بسیاری بوده و داستان‌های زیادی برای گفتن دارد. همچنین علاوه بر این‌ها، طبیعت بسیار زیبای ایروان هر ساله گردشگران بسیاری از جمله ایرانیان را به سوی خود می‌کشاند. در این مقاله سعی شده تا برنامه‌ای برای سفری ۴ روزه به ایروان در ارمنستان در اختیار شما قرار دهیم. با کجارو همراه باشید.

چند پیشنهاد:

  • پیش از سفر حتما آب و هوای مقصد را چک کنید.
  • اطلاعاتی راجع به حمل و نقل ایروان کسب کنید.
  • هتل‌های بسیاری با قیمت‌های متفاوت وجود دارند اما هتل دلوکس ایروان در خیابان کومیتاس می‌تواند انتخاب به‌صرفه‌ای باشد. هزینه‌ی اقامت برای یک اتاق دو تخته برای یک شب، در حدود ۱۵۰ هزار تومان است که قیمتی بسیار عالی و منطقی محسوب می‌شود. اتاق‌های این هتل راحت و دارای سیستم سرمایشی و گرمایشی بسیار خوب هستند. کارکنان این هتل بسیار مودب و با نزاکت هستند.

بیشتر بخوانید:

رروز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم

روز اول

 با فرض اینکه سفر شما از صبح آغاز می‌شود، گردش در شهر را آغاز می‌کنیم.

خیابان جمهوری (Republic Square)


Republic Square Of Armenia From Above

میدان جمهوری ایروان یکی از دیدنی‌‌ترین مناطق ایروان است که در سال‌های اخیر نیز به محلی برای برگزاری مهم‌ترین کنسرت‌های موسیقی تبدیل شده است. اطراف این میدان توسط ۶ ساختمان دولتی و ۱ هتل با معماری‌های زیبا احاطه شده است. پیشنهاد می‌کنیم این میدان را هم در روز و هم در شب بازدید کنید چراکه هرکدام زیبایی‌های خاص خود را دارد. در شب فواره‌های موزیکال آن فعال می‌شود و نمایشی از رنگ‌ها، موسیقی و آب را پیش چشمان شما به جریان در می‌آورد.

موقعیت میدان جمهوری روی نقشه

گالری ملی هنر و موزه تاریخ

گالری ملی هنر ایروان

این دو مکان در نزدیکی یکدیگر قرار دارند و منزلگاه آثار هنری و تاریخی شگفت‌انگیزی هستند. دیدار آن‌ها را از دست ندهید. شما می‌توانید بنا به سلیقه، بازدید از یکی از این دو مکان را انتخاب کنید اما دیدار از حتی یکی از این دو مکان زمانی بین ۱ تا ۲ ساعت از وقت شما را به خود اختصاص می‌دهد. پس ممکن است اکنون وقت صرف ناهار باشد. این اطراف چند رستوران وجود دارد: رستوران آرارات (Ararat)، دیاموند پیتزا (Diamond Pizza)، پیتزا دی روما (Pizza Di Roma)، رستوران کاراس ابویان (Karas Abovyan)، رستوران بیجینگ (Beijing)، مارکو پولو (Marco Polo)، اسکور وان (Square one)، بلک انگس (Black Angus).

بیشتر بخوانید:

بازار ورنیساژ

  • فاصله از گالری ملی هنر: ۵ دقیقه پیاده‌روی

بازار ورنیساژ ایروان

بازار ورنیساژ یک بازار فضای باز است که صنایع دستی، فرش‌های دست‌بافت و بسیاری لوازم دیگر در آن به فروش می‌رسند. می‌توانید از این بازار، وسایلی به‌عنوان سوغات تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

کلیسای سنت گریگور

  • فاصله از بازار ورنیساژ: ۱۱ تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی

کلیسای سنت گریگور ایروان

این کلیسا در سال ۲۰۰۱ به مناسبت بزرگداشت هزار و هفتصدمین سال پیدایش مسیحیت در ارمنستان و با الهام از اصول معماری سبک ارمنستان ساخته شده است. برخلاف سایر کلیساها فضای داخلی کاملا نورانی بوده و اثری از شمع در آن وجود ندارد.

در کنار کلیسا پارکی وجود دارد که چند کافه و همچنین مجسمه واردان مامیکنیان در آن وجود دارند.

مسجد کبود

فاصله از کلیسای سنت گریگور: ۲۳ دقیقه پیاده‌روی، ۸ دقیقه رانندگی

مسجد کبود ایروان

مسجد کبود که با نام‌های مسجد پارسی، مسجد آبی آسمانی و مسجد گک جامی نیز شناخته می‌شود، در قرن ۱۸ میلادی بنا شد. گزارش شده این مسجد با معماری نسبتا ساده و فاقد هرگونه المان مجلل، توسط فرمانروای محلی، «حسین علی خان» در دوره‌ی سلطنت نادرشاه افشار ساخته شده است. ساخت بنا در سال ۱۷۶۰ آغاز شده، و بین سال‌های ۱۷۶۴ تا ۱۷۶۸ به اتمام رسیده است. دیدن این مسجد زیبا را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید:

میدان جمهوری

  • فاصله از مسجد کبود: ۱۴ دقیقه پیاده‌روی

با تاریک شدن هوا فواره‌های موزیکال و رنگی میدان جمهوری، مقابل گالری هنر توجه همه را به خود جلب می‌کند. دیدن میدان جمهوری را در شب از دست ندهید.

روز دوم

راه پله کاسکاد و موزه هنری کافسچیان

راه ئله کاسکاد ایروان

این راه‌پله عظیم مانند نگینی در میان شگفتی‌های ایروان می‌درخشد. کاسکاد مجموعه‌ای باشکوه از پله‌ها است که در مسیرش تراس‌های متعددی تعبیه شده است. این محل مملو است از مجسمه‌ها و یادبودهای هنرمندانه که در میان گل و بوته‌های سرسبز محاصره شده‌اند. تعدادی از بهترین کافه‌ها و رستوران‌های ایروان نیز در این محل آماده پذیرایی از مشتریان هستند.

برای دیدن منظره‌ی شهر و تماشای کوه آرارات از پله‌ها بالا بروید یا می‌توانید در عوض از مرکز‌ هنرهای کافسجین در داخل راه‌پله بازدید کنید. حضور همیشگی هنرمندان و مردم بومی فضایی پرجنب‌وجوش و زنده را ایجاد می‌کند.

این پارک در واقع بخشی از موزه کافسچیان است. موزه هنرهای معاصر محل نگهداری آثار جرارد لئون کافسچیان است.

این اطراف کافه‌ها و رستوران‌ها با منوهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای صرف ناهار به آن‌ها مراجعه کنید.

موقعیت کاساکاد روی نقشه

کلیسای مریم مقدس یا کلیسای کاتولیک ایروان

  • فاصله از موزه کافسچیان: ۱۲ تا ۱۴ دقیقه پیاده‌روی

کلیسای کاتولیک ایروان

قدیمی‌ترین کلیسای ایروان که به سبک معماری ارمنی است؛ در ناحیه کنترون قرار دارد و ساخت‌وساز آن در سال ۱۲۶۴ به پایان رسیده است.

میدان آزادی

میدان ازادی ایروان

این میدان بخشی از محوطه خانه اپرا محسوب می‌شود. در واقع، خانه اپرا در ضلع شمالی قرار داشته و در امتداد آن پارکی با کافه‌هایی در فضای آزاد به‌سمت غرب جای گرفته‌اند. خیابان شمالی نیز در ضلع جنوبی قرار دارد و مسیر سمت غربی میدان نیز به پارک دریاچه قو منتهی می‌شود. در پارک نیز مجسمه‌ای از آرنو باباجانیان (آهنگساز و خالق دریاچه قو) نصب شده است. همچنین سالانه نمایشگاه‌های متعددی در محوطه این پارک برگزار می‌شوند.

این اطراف کافه‌ها، غذاخوری‌ها و رستوران‌های بسیاری چون کی. اف. سی وجود دارند.

بیشتر بخوانید:

روز سوم

هرچند هنوز جاذبه‌های زیادی در داخل شهر باقی مانده‌اند که ندیده‌ایم اما پیشنهاد می‌کنیم یک روز را به جاذبه‌های خارج از شهر اختصاص دهید.

معبد و موزه تاریخی گارنی

معبد گارنی ایروان

معبد باستانی گارنی واقع در کوه‌های گغاما، و در نزدیکی روستای گارنی است. قدمت این معبد قدیمی به دهه سوم پیش از ملاد بازمی‌گردد. معماری معبد گارنی به سبک یونانی است . در قرن اول میلادی معبد در اختیار پادشاه تیرداد اول قرار گرفت و بازسازی و تغییراتی در آن ایجاد کرد. داخل معبد و همچنین محوطه آن آثاری از تاریخ چندین هزار ساله گذشته را به نمایش می‌گذارد.

همان طور که گفته شد این معبد در کنار روستای گارنی قرار گرفته است. داخل روستا چند کلیسا وجود دارد که می‌توانید هم از زیبایی‌های روستا و هم از کلیساها دیدن کنید.

موقعیت کلیسا و موزه گارنی روی نقشه

صومعه گغارد

  • فاصله از معبد گارنی: ۱۶ دقیقه رانندگی

صومعه گغارد ایروان

این صومعه سنگی بخشی از کوه مجاورش است که در کنر دره‌ای زیبا قرار دارد. این صومعه یکی از ۴ صومعه‌ای است که در صخره بنا شده است. قدمت این صومعه به سده چهارم میلادی بازمی‌گردد. نکته جالب توجه اینجا است که بازدید از صومعه به‌صورت رایگان بوده و همه‌روزه برای عموم آزاد است. دیدن این بنای باستانی و بی‌نظیر را از دست ندهید.  

دریاچه سوان (Sevan Lake)

  • فاصله از صومعه گغارد: حدود ۱ ساعت و ۲۵ دقیقه


Holy Church and Sevan Lake

دریاچه سوان و سواحل آن و همچنین طبیعت این منطقه، تمام گردشگرانی را که به این مکان می‌آیند به وجد می‌آورد. علاوه بر پیاده‌روی در ساحل زیبا، می‌توانید از قایق‌سواری و جت اسکی نیز بهره‌مند شوید. اگر دمای هوا مناسب باشد می‌توانید در دریاچه شنا کنید.

باید وقت ناهار فرارسیده باشد. می‌توانید به رستوران‌های این منطقه مراجعه کنید و از غذاهای محلی لذت ببرید.

یک صومعه به نام سواناوانک (sevanavank) نیز در این منطقه وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

دره گل‌ها

دره گلها ارمنستان

دره گل‌ها در شهر کوچک زاخکازور (Tsaghkadzor) قرار دارد. از دریاچه سوان تا این منطقه حدود نیم ساعت راه است. طبیعت این منطقه بی‌نهایت زیبا است. این منطقه علاوه بر طبیعت، به خاطر تله‌کابین و پیست اسکی نیز معروف است. حتی اگر مایل باشید که در این منطقه اقامت کنید هتل‌های خوبی وجود دارند. همچنین رستوران‌ها و کافه‌های زیادی نیز در این منطقه هستند که می‌توانید از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوید.

روز چهارم

ماتناداران (Matenadaran)


Matenadaran

موزه ماتناداران یکی از با ارزش‌ترین گنجینه‌های جهان است که در حدود هفده هزار متن خطی، کتاب‌های دست‌نویس یا چاپی به زبان ارمنی و سایر زبان‌های مشرق زمین در آنجا نگهداری می‌شود.

بازدید از این ساختمان –که همچنین تحت عنوان «موسسه نسخ خطی کهن مسروپ ماشتوتس» شناخته می‌شود - برای علاقه‌مندان ادبیات، هنر، فلسفه و تاریخ ضرورت دارد. بیرون ماتنداران مجسمه مسروپ ماشتوتس (Mesrop Mashtots)، مبدع الفبای ارمنی، بنا شده است.

در داخل ساختمان برخی از قدیمی‌ترین متون تاریخ در معرض بازدید گردشگران قرار گرفته است. توصیه می‌شود که همراه با تور ارمنستان از محل دیدن کنید زیرا قسمت زیادی از آثار ممکن است برای افرادی که به‌خوبی با تاریخ باستان و قرون وسطی آشنا نیستند نیازمند توضیح باشد.

موقعیت ماتناداران روی نقشه

فروشگاه گرند کندی پنچیکانوتس (Grand Candy Ponchikantos)

  • فاصله از موزه ماتناداران: ۷ تا ۹ دقیقه پیاده‌روی

فروشگاه گرند کندی ایروان

این شیرینی‌فروشی از محبوب‌ترین شیرینی‌فروشی‌های ایروان است. علاقه‌مندان به شیرینی نباید از چشیدن طعم تاریخی پونچیک (Ponchik) که به دونات توپر شباهت دارد غافل شوند. در گذشته این مغازه تنها تحت عنوان «پونچیکانوتس» یا «خانه پونچیک» شناخته می‌شده، محلی که مشتریان به شوق شیرینی گرم همراه با شکلات داغ وارد آن می‌شدند. پس از آن که گرند کندی مالکیت آنجا را کسب کرد و علاوه بر پونچیک، شکلات هم به محصولات افزوده شد.

مقصد بعدی ما بسته به سلیقه شما می‌تواند یکی از مراکز خرید معروف ایروان، یا از جاذبه‌های گردشگری دیگر مانند موزه، کلیسا یا پارک باشد. اگر قصد خرید یا صرفا دیدن مرکز خرید را دارید، مرکز خرید تشیر تنها ۱۴ دقیقه پیاده با شما فاصله دارد. در غیر این صورت مقصد بعدی موزه ساریان خواهد بود.

موزه ساریان

  • فاصله از فروشگاه گرند کندی: ۱۳ دقیقه پیاده‌روی

موزه سازیان ایروان

اهالی هنر باید نام مارتیروس ساریان را شنیده باشند. ساریان از نقاشان معروف است که منزل ۳ طبقه او در ارمنستان به موزه تبدیل شده است. علاقه‌مندان به هنر حتما باید از منزل زیبا و آثار این هنرمند دیدن کنند.

در اطراف موزه ساریان چندین رستوران و کافه وجود دارد که می‌توانید ناهار را در آن‌ها میل کنید.

موزه سرگئی پاراجانف (Parajanov Museum)

  • فاصله از موزه ساریان: ۱۷ تا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی

موزه پاراجانف ایروان

سرگئی پاراجانف کارگردان معروف روسی - ارمنی بود شهرتی جهانی دارد. این موزه یکی از معروف‌ترین موزه‌های ارمنستان است که یاد وی بنا شد. ساعت کار این موزه همه‌روزه از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر است.

موزه شهر یا موزه تاریخ ایروان

  • فاصله از سرگئی پاراگانف: ۱۵ دقیقه پیاده‌روی

موزه تاریخ ایروان

در این موزه نیز آثاری از زمان پیدایش مدنیت ایروان متعلق به ۵۰۰۰ سال قبل تا عصر حاضر مانند عکس‌ها، نقشه‌ها و... برای بازدید علاقه‌مندان جمع‌آوری شده است. ساعت کار موزه همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها و یکشنبه، از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر است.

یک پارک به نام پارک کودک در همین نزدیکی وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید از آن دیدن کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه