سفر ۵ روزه به شمال، جاده چالوس

عماد جعفری
عماد جعفری یکشنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
سفر ۵ روزه به شمال، جاده چالوس

سفر ۵ روزه به شمال (مازندران) را با جاده چالوس آغاز می‌کنیم، در سفر نورزی امسال از جاده جنگلی عباس‌آباد به نمک آبرود، رامسر، جواهرده سفر می‌کنیم و با بسیاری دیگر از دیدنی‌ها از تجربه همراهی با طبیعت لذت می‌بریم.

طبیعت بی‌نظیر و آب و هوای معتدل در نوار ساحلی جنوب دریای خزر را با چهارمین جاده زیبای دنیا کنار هم بگذارید، برای کجارویی‌ها برنامه ۵ روزه‌ای تدارک دیده‌ایم تا نوروز امسال از قلب رشته‌ کوه‌های البرز تا سواحل زیبای خزر لحظه‌ای از تجربه‌های نو لذت ببریم. سفر ۵ روزه‌‌مان را از خروجی کرج آغاز می‌کنیم و در تک‌تک تجربه‌ها همراهتان هستیم.

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم | روز پنجم

روز اول، جاده چالوس اما مقصدمان جایی دیگر است...

 جاده چالوس یکی از زیباترین جاده‌های ایران است، وجود سفره‌خانه‌های زیبای کنار جاده‌ای و چشم‌انداز زیبای رودخانه‌ای که هم‌سفرتان می‌شود، خاطره‌ای زیبا در خاطرتان بر جای می‌گذارد.

صبحانه در کنار آبشار ارنگه

ارنگه

پس از ورود به جاده چالوس از کرج، در کیلومتر ۱۸ سمت راست تابلویی وجود دارد که شما را به این روستا هدایت می‌کند. جاده مذکور با شیب تندی از جاده چالوس جدا شده و به سرعت ارتفاع می‌گیرد. پس از حدود ۲ کیلومتر با تقریبا مسطح شدن جاده برای ورود به مسیر آبشار می‌توانید وسیله خود را رو‌به‌روی رستوران هفت چشمه، از رستوران های جاده چالوس، پارک کنید یا پس از کیوسک هلال‌احمر و امداد خودرو سایپا با دیدن تابلوی ارنگه به‌سمت راست بپیچید و وارد آن جاده شوید و پس از پیمودن راهی کوتاه، وسیله خود را در نزدیکی ویلایی که در ابتدای جاده قرار دارد پارک کنید و از همان جا پیاده‌روی را آغاز کنید. این آبشار در بالا دست رودخانه خروشان ارنگه جاده چالوس واقع شده است.

ناهار با چشم‌انداز دریاچه ولشت

دریاچه ولشت

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۳ ساعت (به‌همراه صرف ناهار)

ولشت دریاچه‌ای است به غایت زیبا ودل‌انگیز در دل طبیعت بکر کلاردشت. این دریاچه به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی و آب شیرینش فضای مناسبی برای اردک ماهیان و برخی پرندگان مهاجر فراهم کرده است. 

کلاردشت

کلاردشت

  • زمان پیشنهادی بازدید: یک ساعت 

کلاردشت، دشتی بر فراز کوه‌ها؛ منطقه‌ای ییلاقی که آب و هوایش سال‌ها است تهرانی‌ها را شیفته خود کرده و میزبان گردشگران بی‌شماری است که تعطیلات خود را در این خطه می‌گذرانند. اما جاده رویایی در انتظار ماست...

جاده رویایی کلاردشت - عباس‌آباد

جاده جنگلی عباس‌آباد

راه عباس‌آباد را در پیش‌ بگیرید. جاده جنگلی این مسیر آن‌قدر زیبا است که حتما روزی دوباره به اینجا بازخواهید گشت. حواستان به زیبایی‌ها که هست، در مسیر ازگیل، ولیک، انار، عشقه، تمشک، آلوچه (گوجه وحشی) را هم از دست ندهید. 

اقامت شبانه در عباس‌آباد

عباس‌آباد شهری کشیده شده در باریکه دریا و رشته‌کوه‌های جنگلی است. به پلاژ ساحلی آن سری زده و شب را آنجا بگذارنید.

اگر اهل اقامت در هتل هستید، می‌توانید همه هتل های استان مازندران را به تفکیک شهر در کجارو ببینید و از آدرس، قیمت، امکانات و خدمات آن‌ها اطلاع پیدا کنید.

اقامتگاه بوم گردی خونه مادر جون

اگر به شما بگویند چشمان خود را ببندید و خود را در کلبه‌ای در شمال کشور تصور کنید بی‌شک جزء اولین تصاویری که در خاطرتان نقش می‌بندد کلبه‌ای چوبی در بلندای تپه‌ای سرسبز است که از یک سو مشرف به دریا و از سویی دیگر مشرف به جنگل است. اقامتگاه بوم‌گردی خونه مادر جون یکی از این کلبه‌ها است. این کلبه در نزدیکی‌های شهر رامسر در روستای چالش قرار دارد که با تنکابن حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. 

روز دوم: هیجان تفریح، آرامش طبیعت ...

نمک آبرود

نمک آبرود

  • زمان پیشنهادی: ۶ ساعت
  • تفرجگاه ساحلی نمک آبرود

احداث دو طرح شنا مخصوص آقایان و خانم‌ها هر یک ۴۰ چتر (سایبان) به‌علاوه بوفه، دوش آب و سرویس‌های بهداشتی اسکله قایقرانی، پدالیو موتوری، چایخانه سنتی، آلاچیق جهت اقامت مسافران، رستوران، سوئیت‌های کوچک سبک و مرداب ماهیگیری از جمله امکاناتی است که می‌توانید در این تفرجگاه لوکس بیابید.

جواهر ده

روستای جواهر ده، رامسر

  •  زمان پیشنهادی: ۶ ساعت
  • رامسر، بلوار امام خمینی به‌سمت لات محله، ۹ کیلومتر بعد از لات محله، روستای جواهرده

این روستا علاوه بر طبیعت بکر و سرزنده‌اش دارای دیدنی‌هایی از جمله جویبارهای بالادست روستا با آبشارهای زیبا، مسجد آدینه که گفته می‌شود پیش از این معبد زرتشتیان بوده است، گورهای گبری پراکنده در مسیر، گهواره سنگی، سلاژ پشته، شیر سنگی، پارک جنگلی صفارود، ۹ کیلومتری جاده رامسر به جواهرده، دریاچه قو و آبشار دورود است.

 پلاژ ساحلی رامسر

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۳ ساعت

پلاژ ساحلی بعد از هتل کوثر به‌سمت رامسر این امکانات را برای شما فراهم آورده است: سرگرمی‌هایی چون سورتمه‌ای هیجان‌انگیز، تله کابین رامسر با منظره‌ای دلپذیر و روح نواز، باشگاه مهیج تیراندازی، سینمای چهار بعدی، کارتینگ، پینت بال، پیست دوچرخه‌سواری، تفرجگاه ساحلی، پرواز آماتوری بر فراز ابرها، موتورهای ATV و بسیاری دیگر در کنار بازارچه‌ی محلی با انواع غرفه‌های صنایع دستی و سوغات کیف و کفش، لوازم‌آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی و... بی‌شک سفری ماجراجویانه و شگفت‌انگیز را در شهرک برای شما رقم خواهد زد.

 اقامت شبانه در رامسر

رامسر

در رامسر اقامتگاه‌ها، سوییت و خانه‌های ییلاقی برای اجاره وجود دارند. پلاژها را هم از دست ندهید. هتل های رامسر نیز برای پذیرایی از گردشگران آماده هستند.

روز سوم: رامسر گردی تا پیش از شب نوشهری...

پارک آبی رامسر

پارک آبی رامسر

  •  زمان پیشنهادی بازدید: ۲ ساعت
  • آدرس: مازندران، رامسر، نرسیده به تله‌کابین رامسر

در حال حاضر این مجموعه با بیش از ۲۵ جت اسکی، آلاچیق، اسکله تفریحی، موتورهای ATV و کافی‌شاپ و رستوران در انتظار گردشگران لحظه‌شماری می‌کند.

در کجارو می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی رامسر را ببینید و اطلاعات لازم درباره آن‌ها را به‌دست آورید.

ناهار در پارک جنگلى فین چالوس و مرداب کندوچال

پارک جنگلی فین

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۴ ساعت
  • پارک جنگلی چالوس یا همان فین در کیلومتر ۷ جاده چالوس، تهران قرار گرفته است.

رودخانه چالوس که از کنارش می‌گذرد، ویژگی‌های خاص و جالبی به آن می‌بخشد. در این پارک اردوگاهی احداث شده که با وجود کلبه و کومه‌هایی که برای اقامت مسافران دارد، تفرجگاهی کم‌نظیر است. سوارکاری در محوطه، مکان‌هایی برای نشستن و پخت جوجه و کباب و سرویس بهداشتی از جمله امکانات این پارک جنگلی دل‌نواز هستتند.

بازار روز نوشهر

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۲ ساعت
  • نوشهر، میدان آزادی

در بازار روز نوشهر که وارد شوید بوی سیر و سبزی تازه به مشام می‌رسد و همچنین ماهی تازه صید شده که شما را به خرید از آن‌ها ترغیب می‌کند.

در کجارو می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی نوشهر را ببینید و اطلاعات لازم درباره آن‌ها را از قبیل آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، مدت زمان بازدید و... به‌دست آورید.

اقامت شبانه در نوشهر

سوییت، خانه، چادر یا هتل، تمام گزینه‌ها در نوشهر امکان‌پذیر است. در کجارو می‌توانید تمام اطلاعات مورد نیاز درباره هتل های نوشهر را پیدا کنید.

روز چهارم: از زیبایی‌های نور تا شبی در کنار خزر...

پارک جنگلی نور

نور

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۵ ساعت
  • کیلومتر ۵ نور به محمود آباد، پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک جنگلی خاورمیانه با ۳۶۰۰ هکتار وسعت از جاذبه‌های طبیعی و بکر این سرزمین محسوب می‌شود. این پارک به‌علت قرار گرفتن در بین جاده کناره و ساحل دریای خزر دارای موقعیتی بسیار ممتاز و استثنایی است.

آبشار آب پری

آبشار آب پری

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۳ ساعت
  • شهر توریستی رویان یا همان علم ده، ۱۵ کیلومتری جاده، آبشار آب پری

آبشار آب پری جلوه و نمای علم ده را دو صد چندان کرده تا جایی که هر گردشگری که پا به این منطقه می‌گذارد، خود را از تماشای آن بی‌نصیب نمی‌سازد.

الیمالات

الیمالات

  • زمان پیشنهادی بازدید:۳ ساعت

در کیلومتر ۸ جاده نور، چمستان، در ۳ کیلومتری داخل جنگل دریاچه‌ای در دل طبیعت آرمیده که زیباییش هوش از سر می‌برد.

الیمالات، دریاچه‌ای است که وقتی برای اولین بار بعد از در جاده خاکیِ پُر دار و درخت به آن می‌رسی، شکوه طبیعت را با تمام وجودت حس می‌کنی. دریاچه آن‌قدر زیبا است که گویی زمردی درخشان در آغوش جنگلی بکر و سرسبز است.

پارک و اسکله قایقرانی بابلسر

بابلسر

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۲ ساعت
  • آدرس: بابلسر، خیابان طالقانی رودخانه بابلسر، اسکله و پارک قایقرانی

اقامت شبانه در بابلسر

سوییت، خانه، چادر یا هتل، تمام گزینه‌ها برای اقامت شبانه در بابلسر پیش روی شما است. در کجارو اطلاعات مورد نیاز درباره هتل های بابلسر را در اختیارتان قرار داده‌ایم تا با آگاهی کامل انتخاب کنید.

روز پنجم: ساری، سورت، جاده ...

پناهگاه حیات‌وحش سمسنکده

پناهگاه سمسکنده

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۵ ساعت

از معدود جنگل‌های جلگه‌ای بازمانده از جنگل‌های خزری، پناهگاه حیات‌وحش سمسنکده است که در منطقه‌ای به وسعت ۱۰۰۰ هکتار واقع شده است. در این منطقه حیواناتی از جمله گربه جنگلی، شغال، سمور، سنجاب، گراز، جغد، گوزن و گیاهانی چون بلوط انجیلی، آزاد و توسکا نگهداری می‌شوند.

چشمه‌های باداب سورت

باداب سورت

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۵ ساعت

چشمه‌های آب معدنی باداب سورت یکی از شگفت‌انگیزترین شاهکارهای طبیعت هستند. این چشمه‌ها در ۷ کیلومتری غرب روستای به ادله و در ارتفاع ۱۸۴۰ متری در ساری واقع شده‌اند.

چشمه‌های اسرارآمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه هستند. یکی از چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور است که برای درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم و پوست سودمند است و چشمه دیگر که در مجاورت این چشمه قرار دارد دارای آبی به رنگ نارنجی و مزه کمی‌ترش است که به‌صورت دائمی و تشتی است.

آب‌های رسوبی این دو چشمه در مسیر جریان خود از بالای کوه به پایین در هزاران سال، ده‌ها حوضچه کوچک بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز و در اندازه‌های مختلف ایجاد کرده‌اند. چشمه‌های آب معدنی باداب سورت به‌همراه کوه دماوند و سرو ابرکوه به‌عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است. تنها در شش کشور در جهان پدیده‌ای تا حدی شبیه به این چشمه‌ها وجود دارد. این چشمه‌ها بعد از چشمه پاموکاله در کشور ترکیه، به‌عنوان دومین چشمه آب شور جهان به ثبت جهانی نیز رسیده است.

از ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از این روستا تا چشمه‌های شگفت‌انگیز باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا واقع است جاده خاکی است. پس از اینکه به تلمادره رسیدید یک پاسگاه پلیس واقع است. جاده رو‌به‌روی این پاسگاه به‌سمت اروست می‌رود. در این مسیر از روستاهای پشرت، کوات و قلعه سر می‌گذرید و در نهایت به یک سه راهی می‌رسید که به سه خط معروف است (سه راهی اروست، مال خواست، باداب سورت).

دل به بازگشت می‌سپاریم .. 

 سد سلیمان تنگه (اگر فرصت دارید شب را کنار رودخانه بگذرانید)

سد سلیمان تنگه

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۵ ساعت
  • ۴۵ کیلومتری جنوب شهرستان ساری در نزدیکی روستای افرا چال

در اطراف سد سلیمان تنگه به‌وسیله بخش خصوصی امکانات تفریحی مناسبی برای اقامت و گردش روی آب ایجاد شده است که با توجه به عظمت سد، زیبایی دریاچه و فضای دلپذیر اطراف آن در حال حاضر یکی از زیباترین چشم‌اندازهای مازندران محسوب می‌شود.

اقامت شبانه در کنار رودخانه زلال با صدا و آهنگ دلنواز اوقات خوشی را فراهم می‌کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه