امنیت ترکیه برای گردشگران چگونه است؟ (قسمت دوم)

رضا  حبیب زاده
رضا حبیب زاده یکشنبه، ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
امنیت ترکیه برای گردشگران چگونه است؟ (قسمت دوم)

صنعت گردشگری ترکیه در سال‌های اخیر ضربات سختی از حملات تروریستی خورده است. برای گردشگرانی که قصد سفر به ترکیه را دارند، توصیه می‌شود آگاهی لازم را از وضعیت امنیتی این کشور داشته باشند. در قسمت دوم بررسی وضعیت امنیتی ترکیه با کجارو همراه باشید.

به‌دلیل مشکلات زیادی که در سال‌های گذشته برای ترکیه پیش آمد، گردشگری این کشور با مشکل مواجه شد. در میان مسائل پیش آمده، کاهش ضریب امنیتی ناشی از حملات تروریستی بیشترین تاثیر را بر صنعت گردشگری ترکیه گذاشت. ازاین‌رو، آمار گردشگران از کشورهای مختلف به ترکیه بسیار کاهش یافته است. لذا گردشگرانی که قصد سفر به این کشور را دارند، بایستی نکاتی را مد نظر داشته باشند.

ترکیه تا چه حد برای گردشگران امن است؟

بیش از ۱/۷ میلیون گردشگر بریتانیایی هر ساله از این کشور دیدن می‌کنند و وزارت امور خارجه بیان می‌دارد که ترکیه عموما امن است. اگرچه به‌صورت رسمی در وضعیت هشدار است.

وزارت امور خارجه بریتانیا می‌گوید:

وضعیت تا حدی بهبود یافته است با این حال فضای امنیتی همچنان برقرار است. تجمعات و نمایشگاه‌ها در مدت کوتاهی بعد از اعلان برگزار می‌شوند. بایستی مراقب باشید به‌ویژه در مکان‌هایی که افراد زیادی تجمع می‌کنند و تا جایی که امکان دارد از رفتن به نمایشگاه‌ها اجتناب کنید.

در حال حاضر نواحی ساحلی که اکثر گردشگران بریتانیایی به آنجا می‌روند، به‌جز مارمارین، خیلی تحت‌تاثیر قرار نگرفته‌اند.
در برخی مناطق شلوغ، به‌ویژه استانبول، مقامات ترکیه کارت شناسایی عموم مردم را کنترل می‌کنند. همچنین تعداد ایست بازرسی‌ها در جاده‌های اصلی سراسر ترکیه بیشتر از حد معمول است. گردشگران با ماموران همکاری کرده و همیشه گذرنامه و یک کپی از ویزا یا گواهی اقامت را به‌همراه داشته باشند.

بزرگداشت ترکیه

در حالی که اکثر مناطق کشور ممنوعیت سفر ندارند، وزارت امور خارجه در مورد مسافرت به فاصله‌ی ۱۰ کیلومتری مرز سوریه و نواحی جنوبی که نیروهای امنیتی در حال انجام عملیات علیه PKK هستند، تذکر می‌دهد. همچنین سفر به شهر دیاربکر را توصیه نمی‌کند.

فهرست کامل مکان‌هایی که سفر به آن‌ها مگر در موارد ضروری توصیه نمی‌شود، به‌صورت زیر است:

  • مناطقی از استان‌های شیرناک، ماردین، شانلی اورفا، غازی آنتپ، دیاربکر، کیلیس و هاتای
  • استان‌های هاکاری، سیرت و تونجلی

ترکیه به وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که در سال ۲۰۱۶ امنیت جاذبه‌های گردشگری در سراسر کشور بیشتر شده است. همچنین، در جهت افزایش امنیت، اسکنرهای پرتو ایکس مورد استفاده در فرودگاه‌ها به کار گرفته می‌شوند. این اقدامات در قبال تروریست‌ها انجام شده است.

پلیس ترکیه

آیا می‌توان سفر را لغو کرده و سریعا مراجعت کرد؟

این امکان وجود دارد ولی احتمالا مجبور به پرداخت هزینه‌ی اضافی خواهید شد. شرکت‌های گردشگری برای لغو سفر و برگرداندن شما هیچ تعهدی ندارند مگر اینکه وزارت امور خارجه در قبال آن سفر تذکر دهد. اگرچه برخی شرکت‌ها ممکن است برای مدت محدودی چنین خدماتی ارائه دهند. بهتر است این مورد را از طریق شرکت گردشگری خود کنترل کنید.

با اینکه در برخی هتل‌ها امکان به تعویق انداختن رزرو وجود دارد ولی شما بایستی نسبت به رزرو خود متعهد باشید مگر اینکه امکان لغو رایگان رزرو وجود داشته باشد.

سفر ترکیه

آیا بیمه هزینه‌های مربوط به لغو سفر را پوشش می‌دهد؟

معمولا این طور نیست. به‌طور عادی بیمه‌ی گردشگری هزینه‌های مرتبط با بی‌ثباتی‌هایی همچون وقوع حملات تروریستی را شامل نمی‌شود.

ایاصوفیه

حملات تروریستی تا چه اندازه بر گردشگری ترکیه لطمه زده است؟

خیلی زیاد. سال گذشته ترکیه با افت شدید گردشگری به این کشور روبه‌رو شد که با بی‌ثباتی مدنی و حملات تروریستی همراه بود. همین امر مانع حضور گردشگران در یکی از محبوب‌ترین کشورهای گردشگری شد.

تعداد سفرها به این کشور در اواسط سال ۲۰۱۵ شروع به افت کرد. سالی که تعداد گردشگران در مقایسه با ۲۰۱۴ با کاهشی ۶ درصدی به ۳۶/۲ میلیون نفر رسید. ولی این کاهش در سال ۲۰۱۶ بسیار زیاد بود. تعداد گردشگران خارجی در ماه ژوئن سال گذشته در مقایسه با ژوئن سال ۲۰۱۵، ۴۰ درصد کاهش یافته است. همه ماه‌ها غیر از ژانویه کاهشی دو رقمی داشته‌اند.

در نمودار زیر آمار گردشگران خارجی در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ رسم شده است. همان طور که مشاهده می‌شود تعداد گردشگران در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است.

نمودار گردشگری

نمودارهای مربوط به سال ۲۰۱۶ هنوز منتشر نشده است، ولی مقایسه‌ی ۱۱ ماه اول سال، غیر از دسامبر، نشان می‌دهد که ۲۴ میلیون گردشگر وارد ترکیه شده‌اند در حالی که در مدت مشابه سال ۲۰۱۶، ۳۵ میلیون گردشگر به ترکیه سفر کرده‌اند. سال گذشته اکثر شرکت‌های گردشگری ظرفیت گردشگری خود به ترکیه را کاهش دادند یا برنامه‌های گردشگری خود را لغو کردند.

تابستان گذشته، شرکت آسمان آناتولی (Anatolian Sky) که شرکت ویژه‌ی گردشگری ترکیه است، چند روز بعد از حادثه فرودگاه آتاتورک استانبول به‌دلیل شرایط بی‌ثبات به وجود آمده، تعطیل شد.

فرودگاه آتاتورک استانبول

کیندا شبیب (Kinda Chebib)، تحلیل‌گر ارشد در یورومانیتور (Euromanitor) می‌گوید:

سیل حملات تروریستی احتمال دارد تاثیری کوتاه تا میان مدت روی صنعت گردشگری ترکیه بگذارد. رابطه پرتنش این کشور با روسیه که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای گردشگری ترکیه است، ضربه سختی به این صنعت خواهد زد.

او می‌گوید:

به جهت کاهش گردشگران روسیه، نوسانات در بازار ترکیه و بلاتکلیفی سیاست داخلی به‌همراه افزایش نگرانی‌های امنیتی منجر به تاثیر نامطلوب اقتصاد و گردشگری بر همدیگر خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که صنعت گردشگری ترکیه به جهت حملات تروریستی مکرر روی داده در مکان‌های توریستی، آسیب زیادی خواهد دید.

استانبول

شما هم نظرات خود را درباره‌ی وضعیت ترکیه در حوزه گردشگری با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع Telegraph

دیدگاه