قلعه های لانگدوک روسیون؛ قلعه های افسانه ای فرانسه (قسمت دوم)

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰
قلعه های لانگدوک روسیون؛ قلعه های افسانه ای فرانسه (قسمت دوم)

یک قلعه‌ی تاریخی می‌تواند امکان زندگی در تاریخ را برایتان فراهم کند. برای آشنایی با بخشی از این قلعه‌ها در فرانسه، با کجارو همراه شوید.

قلعه‌ها در گذشته بسیار متداول‌تر از آنچه اکنون هستند بودند. هرچند واقعا لازم است جایی برای آن‌ها در دنیای جدیدمان باز کنیم.

در منطقه‌ی لانگدوک روسیون، واقع در جنوب غربی فرانسه، قلعه‌های متنوعی می‌توان پیدا کرد: از قلعه‌ای که در پیش‌بینی‌های نوستراداموس راجع به آن آمده، گرفته تا قلعه‌ای که قبلا در اسپانیا بوده و اکنون در فرانسه است.

صومعه نظامی

قلعه فورت سنت آندره

قلعه‌ی قرن چهاردهمی «فورت سنت آندره» (Fort Saint-André) بر شهر «وینو آوینیون» (Villeneuve de Avignon) مشرف بود. این قلعه در اصل قرار بود صومعه‌ی «بندیکتی» (Benedictine Abbey) سنت آندره باشد و هرگز بنا نبود یک قلعه‌ی نظامی باشد. ولی حکومت سلطنتی فرانسه می‌خواست اطمینان حاصل کند که همه‌ی افراد ساکن در مقر موقت پاپ ساختگی آوینیون در طول رودخانه‌ی «رون» (Rhone) می‌دانند که فرانسه کلیسای آن‌ها را بسیار جدی گرفته و تحت تأثیر پاپ‌های جدید قرار نخواهد گرفت. بدیهی است که این به‌معنای تبدیل صومعه‌ی روی تپه، به یک قلعه-سنگر تا دندان‌مسلح بود.

محافظ گنجینه

مگنه تاور

«مگنه تاور» (Magne Tower) یا «برج بزرگ نیم موت کاوالییه» (Nîmes Mont Cavalier)، یک قلعه‌ی قرون‌وسطایی نیست. این قلعه در حقیقت آخرین قطعه‌ی باقی‌مانده‌ی برجی از ساختمان رومی مهمی است که قدمتش به سال ۱۴ یا ۱۵ قبل از میلاد بازمی‌گردد.

افسانه‌ها می‌گویند این برج بر بلندای یک برج قدیمی‌تر سلتی بنا شده بود. متأسفانه، پیرو پیش‌بینی‌های نوستراداموس مبنی بر اینکه این برج گنجینه‌ای بزرگ در خود مخفی کرده، از آن زمان تابه‌حال دائما مورد حفاری قرار گرفته است.

تلفیق معماری‌ها

کاخ پادشاهان مایورکا

کاخ پادشاهان «مایورکا» (Majorca) در «پرپینیان» (Perpignan) فرانسه، فقط یک قصر و باغ عجیب و مسخره روی یک تپه نیست.

کاخ پادشاهان مایورکا

این عمارت قرن چهاردهمی، یک عمارت سراسر دیوانه‌وار لایه‌لایه و متشکل از دژی نظامی است که تصویر همه‌ی انواع معماری مذهبی و غیرمذهبی را در آن زمان اروپای غربی با هم مخلوط می‌کند و آن را روی یک دژ شبه ستاره‌ای، به سبک اسپانیایی، پیاده می‎‌کند.

بسیاری از قسمت‌های این قصر، در حال حاضر قابل بازدید است و هر ساله میزبان جشنواره‌ی موسیقی‌ای نسبتا حماسی با نام «گیتار او پاله» (Guitares au Palais)، است.

پاتوق فوویست‌ها

قلعه و کلیسای کولیور

قلعه و کلیسای بندری «کولیور» (Collioure) در «پیرنه-اورینتال» (Pyrenees-Orientales) بیشتر کاتالان به نظر می‌رسد تا فرانسوی.

همیشه بحث‌های این‌چنینی وجود داشته است. قدیمی‌ترین تاریخ ثبت‌شده‌ی یک قلعه در کولیور به پادشاهی ویزیگوت در قرن هفدهم میلادی می‌رسد. و در اوایل قرن بیستم، مرکزی مهم برای جنبش هنری فوویسم شده بود.«پابلو پیکاسو» (Pablo Picasso)، «هنری متیس» (Henri Matisse) و دیگر افراد شاخص همه در جست‌وجوی الهام در پیچ‌و‌خم‌های زیبایش سرگردان بوده‌اند.

زندان تاریخی

گرند کاستیه

«گرند کاستیه»ی (Grand Castillet) شهر پرپنیان آخرین به‌جامانده از دیوارهای بزرگی است که در گذشته شهر را محصور می‌کرده‌اند.

دیوارها جهت توسعه دادن شهر خراب شدند، ولی دو عدد از دروازه‌هایش به‌عنوان یادبود شهر قرون‌وسطایی و به‌دلیل اینکه زندان‌هایی در دسترس بودند، دست‌نخورده رها شدند. امروزه این مکان، تماما یک بنای تاریخی توریستی است، ولی در بیشتر دویست سال اخیر، مجرمان را جا می‌داده است.

معمای قلعه

قلعه د سنت مارتین د توکس

قدمت «شاتو د سنت مارتین د توکس» (Chateau de Saint-Martin de Toques) به قرن دهم بازمی‌گردد. ولی به‌طور اسرارآمیزی، چیزهای واضح زیادی راجع به اینکه در آنجا چه خبر بوده، وجود ندارد.

این قلعه تقریبا تمام دورانش در تملک شخصی بوده است. تا قرن شانزدهم متعلق به «ویسکنت ناربون» (Viscounts of Narbonne) بود. پس از آن به یک خانواده‌ی ثروتمند ایتالیایی فروخته شد که زمین‌های اطراف را به مزرعه مبدل کردند ولی بیشتر قلعه را ویران رها کردند. قلعه در آغاز قرن بیستم به‌آرامی مورد بازسازی و بعد از مدتی در لیست آثار تاریخی سالم قرار گرفت. ولی مشخص نیست کدام تبه‌کار شروری در تمام این مدت در آنجا زندگی می‎کرد.

قلعه آرکس

قلعه آرکس

«قلعه‎ی آرکس» (Arques Castle)  توسط یک احمق ساخته شد. لرد محلی آنجا در قرن سیزدهم فردی حقیر و نفرت‎انگیز به نام «ژیل د وویزینس» (Gilles de Voisins) بود. او از اینکه تمام چوپانان و دیگر دامداران چادرنشین از زمین‌های او عبور کنند، کاملا متنفر بود. بنابرین او خود یک قلعه‌ی وسیع در آنجا ساخت تا بتواند از کسانی که از کنار آنجا عبور می‌کنند خراج بگیرد (یا بتواند سرشان داد بزند که از چمن‌زارهای تحت تملک او بیرون بروند).

قلعه‌ای با گذرنامه اشتباه

فورت د سلسس

«فورت د سلسس» (Fort-de-Salses) اسپانیایی یکی از جدیدترین قلعه‌های ساخته شده در این لیست است. این قلعه تازه به حدود ۸۰۰ سال رسیده است. فورت د سلسس، در اواخر قرن پانزدهم توسط اسپانیا برای حفاظت از مرزهای قدیم این کشور و فرانسه بنا شد.

وقتی مرزها به‌سمت جنوب حرکت کرد، قلعه نهایتا در خاک فرانسه بود. در طول جنگ داخلی اسپانیا در قرن بیستم تعداد کمی از شورشیان و پناه‌جویان اسپانیایی در نتیجه‌ی فرارشان از کشور خود، از آنجا به‌عنوان محل اختفا استفاده کردند.

قلعه تئوری‌های توطئه

مگدالا تاور

«مگدالا تاور» (Magdala Tower) که بر بلندای «رنه لو شاتو» (Rennes-le-Château) واقع شده، یکی از بناهای خیره‌کننده‌ای است که موقوفه‌ی فرقه‌ی «مریم مجدلیه» (Mary Magdalene) است. فرقه‌ای که در آن منطقه بسیار بانفوذ است.

جایی که سابقا شهری کوچک محسوب می‌شده، اکنون اغلب غرق در بازدیدکنندگانی است که شیفته‌ی داستان توطئه‌چینی‌های کاتارها برای مخفی کردن گنجینه‌ی مقدس صلیبیان از کلیسا (شامل اشیائی که با مجدلیه و جام مقدس در ارتباطند) هستند.

می‌توان گفت که لانگدوک روسیون، دیزنی‌لند نظریه‌پردازان جام مقدس است. ارزش دارد که به آنجا رفت تنها برای اینکه بحث‌هایشان را در این زمینه در کافه‌ها بشنویم، و همین طور به خاطر قلعه‌ها.

مطالب مرتبط:

منبع All Day

دیدگاه