گردشگری چه تاثیری بر دموکراسی دارد؟

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی پنجشنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
گردشگری چه تاثیری بر دموکراسی دارد؟

گردشگری، پدیده‌ای است نه چندان کهن که به دلیل تاثیرات سازنده و مهمی که بر جوامع مختلف بشری می‌گذارد، به صنعتی مهم تبدیل شده است. برای آشنایی با تاثیرات گردشگری بر دموکراسی با کجارو همراه باشید.

گردشگری صنعتی است که به تصدیق بسیاری از محققان، از نظر محیطی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی بسیار مهم و قابل توجه است. امروزه در عصر تکنولوژی و پیشرفت، بسیاری از ملل به‌ویژه دولت‌های جهان سوم، برای به دست آوردن جامعه‌ای منسجم، ایده‌آل، بافرهنگ، ثروتمند و حتی شاد، به دنبال راهکار مناسب بوده و با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده بر پدیده‌ی گردشگری، با نگرشی مثبت به اثرات مفید این صنعت بر جوامع خود می‌نگرند. در این مقاله قصد داریم به تاثیرات گردشگری بر دموکراسی و حقوق بشر بپردازیم.

گردشگری و دموکراسی

گردشگری

با توجه به نظریات کارشناسان، نتایجی جالب که نمایانگر تاثیرات صنعت توریسم بر بسیاری از بعدهای مختلف یک جامعه‌ی انسانی است، بدست آمده که می‌توان به اهمیت گردشگری بر ارائه‌ی تصویری مثبت از ملت‌ها و آماده کردن بستری مناسب برای روابط مثبت در سطح فردی و دولتی اشاره کرد. این مهم بواسطه‌ی دخالت در فرآیند سیاست داخلی بر روابط بین‌الملل تاثیر گذاشته و به وقوع خواهد پیوست.

مقاله‌های مرتبط:

گردشگری، دموکراسی و مشارکت

دموکراسی حکومتی است جمعی که اعضای آن، در اخذ تصمیم‌ها و اعمالی که به تمامی ایشان مربوط است، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، شرکت می‌کنند. کارشناسان مسائل حقوقی معتقدند که دموکراسی با مشارکت پابرجا خواهد بود. مشارکت در تصمیم‌هایی که بر اوضاع آن‌ها تاثیرگذار است و این رفتار را راز بقای آن می‌دانند.

هرچند نباید از این اصل غافل شد که معنا و مفهوم واقعی مشارکت در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی، خیلی فراتر از یک حق سیاسی است که از آن به عنوان رای دادن در انتخابات یاد می‌شود.

جالب است بدانید که مسئله‌ی ارتباط گردشگری با دموکراسی، در چند دهه‌ی پیش مطرح و تاثیرات آن به وضوح در دهه‌ی ۹۰ میلادی آشکار شد. درست زمانی که که کشورهای خودکامه‌ی شرقی، دموکراسی آن هم به معنای دموکراسی غربی را جایگزین حکومت‌های خود قرار دادند. در این زمان، تغییرات گردشگری کشورها، تاثیرات مختلفی بر جوامع بشری ایجاد کرد. به‌ گونه‌ای که طی تجربه‌هایی که جوامع غربی در زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود، به‌واسطه‌ی مشارکت با یکدیگر به دست آوردند، باعث شد تا افراد جوامع دیگر به مشارکت و همکاری در فرایند برنامه‌ریزی گردشگری روی آورده و از آن به عنوان راهکاری مناسب در توسعه‌ی صنعت گردشگری بهره برند.

گردشگری، دموکراسی و حقوق بشر

گردشگری

گردشگری

«سفر: آزادی مطلق»، شعاری است که سازمان گردشگری کشور آمریکا، از آن استفاده می‌کند. طی موافقت‌نامه‌ا‌ی که به نام هلسینکی (موافقت‌نامه‌ای که در ۱ آگوست۱۹۷۵ به امضای ۳۵ کشور ازجمله شوروی و آمریکا، در نشستی به همین نام رسید. در این موافقت‌نامه، تمامی مرزهای اروپای مرکزی و شرقی که پس از اتمام جنگ جهانی دوم تعیین شده بود، به رسمیت شناخته شد و قدرت‌های امضاکننده، حقوق بشر را برای شهروندان خود ضروری دانسته و از آن حمایت کردند)، یاد می‌شود، سفر را یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های حقوق بشر بیان کرده و انجام آن را یکی از راه‌های مهم برای سنجش و اطمینان از وجود آزادی معرفی کردند. به گونه‌ای که میزان درجه‌ی آزادی، با توجه به حق سفر به خارج، سنجیده می‌شود. در این راستا سازمان جهانی حقوق بشر، در باب حمایت از سفر و گردشگری، اعلامیه‌ای را در دو ماده اعلام و تصویب کرد که طبق آن، تمامی افراد حق ترک کشور و بازگشت به آن را همراه اموال خود دارد و تمامی افراد جامعه محق هستند از فراغت، تفریح و استراحت استفاده کنند و این بند شامل ساعات اداری نیز می‌شود.

گردشگری، دموکراسی و برابری

مفهوم برابری از دیدگاه دموکراسی

گردشگری

از دیدگاه دموکراسی، تمامی انسان‌ها دارای ارزشی یکسان بوده و در رفتار با آن‌ها باید سبک و شیوه‌ای یکسان را به کار برد. در این راستا شارپلی (نویسنده و محقق)، معتقد است که با توسعه و پیشرفت در زمینه‌ی صنعت گردشگری می‌توان به رشد نقش زنان در جوامع سنتی و دورافتاده کمک شایانی کرد. در واقع در برخی از کشورها که زنان نسبت به سایر ملل دیگر، از جامعه و بودن در محیط آن محروم بوده یا نقش کم‌رنگی دارند، با استفاده از گردشگری و ارتقای آن، از قید و بندهای سنتی و قدیمی آزاد می‌شوند و می‌توانند در حرفه‌ها و مشاغلی که بواسطه‌ی این پدیده‌ی شگفت‌انگیز برای آن‌ها ایجاد می‌شود، فعالیت کنند و از حس مطبوع و دلنشین آزادی و استقلال بهره برند.

با توجه به اسناد و مدارک موجود به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۱۰ میلادی، بخش وسیعی از گردشگری جهانی توسط زنان تشکیل شده و این صنعت توانسته است فرصت‌های قابل توجهی را در جهت توانمندسازی مالی و اقتصادی برای آن‌ها فراهم کند. درآمد حاصل از گردشگری در توانمندسازی اجتماعی و روانی زنان بسیار مهم و تاثیرگذار است و باعث افزایش اعتماد به نفس و تغییر روش زندگی آن‌ها خواهد شد.

گردشگری

همانگونه که بارها تاکید شد، گردشگری پدیده‌ای است بسیار شگفت‌انگیز و تاثیرگذار در بعدهای مختلف زندگی انسان‌ها که با توجه به آن، مسئولان ملل مختلف تلاش‌های بسزایی در توسعه‌ی آن در کشورهای خود انجام داده و می‌دهند. افزایش و ارتقای سطح آموزش، یکی دیگر از اثرات گردشگری در جوامع بشری است. محققان، تحصیلات و آموزش را پایه و اساس گسترش و توسعه‌ی منابع انسانی در صنعت گردشگری معرفی کرده و معتقدند که در عصر حاضر، برای توسعه دادن این صنعت، باید خدماتی استاندارد، با کیفیت و مطلوب به مشتریان ارائه داد و رضایت ایشان را برآورده ساخت.

اهمیت این پدیده‌ی ارزشمند زمانی آشکار می‌شود که تاثیرات متعدد آن بر زندگی انسان‌ها و جوامع مختلف در بین مردم شناسانده شود که می‌توان به ارتقای صنعت اقتصادی، پیشرفت فرهنگ ملی، گسترش سطح دوستی و صلح بین جوامع مختلف، ایجاد حس برابری، کاهش پدیده‌ی منفور تروریسم و بسیاری دیگر اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه