تور مجازی: گرینلند؛ سرزمین یخ‌

سارا کرایی
سارا کرایی چهار شنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۵
تور مجازی: گرینلند؛ سرزمین یخ‌

نام گرینلند باید بارها به گوشتان خورده باشد اما اگر می‌خواهید بیشتر درباره این سرزمین بدانید ویدیوی تعاملی این مقاله را حتما ببینید. 

گرینلند بزرگترین جزیره غیرقاره‌ای دنیا است و مساحتی معادل ۲,۱۳۰,۸۰۰ کیلومتر مربع دارد. سواحل این جزیره بزرگ را آبدره‌های عمیق و بلندی از یخ پوشانده‌اند. فرایند یخ بستن این سرزمین در طول دوره انسروپجنیک (یک دوره زمین‌شناسی است که ۲۵۸۸ میلیون سال پیش آغاز شده) شروع شده است. امروزه، ورقه‌ای از یخ حدود ۱,۸۳۴,۰۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را پوشش داده است و مناظر بی‌نظیر و منحصربه‌فرد گرینلند را خلق کرده است.

جریان سرد گرینلند شرقی در سواحل شرقی گرینلند جریان دارد. کوه‌های یخ شناور در تمام طول سال کل سواحل شرقی را مسدود می‌کنند. آب‌های سواحل شمالی گرینلند نیز اغلب با یخ پوشیده شده‌اند و تنها منطقه نسبتا گرم سواحل جنوب غربی گرینلند است که به لطف جریان گرم گرینلند غربی کمی گرم‌تر است.

گرینلند

شهر ایلولسات (Ilulissat) در بخش غربی جزیره واقع شده است و به طول ۴۰ کیلومتر و عرض ۵ کیلومتر گسترده است. از آنجایی که گرینلند بخشی از پادشاهی دانمارک محسوب می‌شود، این شهر دارای نامی هلندی به اسم جیکوبزهاون (Jakobshavn) نیز هست.

گردشگران برای دیدن ایلولسات و آبدره‌های یخی آن است که به این منطقه می‌آیند. ضخامت یخ در بخش‌های پایینی آن ۱۵۰ متر است. از سال ۲۰۰۴ آبدره یخی ایلولسات در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. علاوه بر کوه‌های یخی زیبا، ایلولسات به‌عنوان زادگاه کاشف و انسان‌شناس معروف ناد راسموسن (Knud Rasmussen) شناخته شده است. همچنین، یک "موزه سرما" منحصربه‌فرد در این شهر وجود دارد. به عبارت دیگر، ایلولسات دیدنی‌ها و جاذبه‌های زیادی دارد، امیدوارم از دیدن ویدیوی این سرزمین زیبا لذت ببرید.

در پایان دعوت میکنم یک ویدیوی تعاملی از این سرزمین زیبا ببینید.

برای مشاهده ویدیو تعاملی از مرورگرهای Internet explorer, Google chrome free icon Chrome,  Mozilla free icon Firefox Internet explorer free icon  استفاده کنید.

برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه