روزشمار: ۲۷ بهمن؛ رونمایی از پرچم کانادا

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی چهار شنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۷ بهمن؛ رونمایی از پرچم کانادا

پرچم کنونی کانادا در ۱۵ فوریه ۱۹۶۵ به عنوان پرچم ملی کانادا به تصویب رسید.

پرچم ملی کانادا که پرچم برگ افرا نیز خوانده می‌شود، پرچمی قرمز پررنگ است که وسط آن یک مربع سفید است و درون این مربع یک برگ افرای قرمز قرار دارد.

برگ درخت افرا که شربت معروفی از شیره آن تهیه می‌شود و سال‌ها منبع درآمد قابل ملاحظه‌ای برای اقتصاد این نواحی بشمار می‌آمد، از دیرباز به شکل غیر رسمی به عنوان نماد مردم و سرزمین کانادا شناخته شده و بکار می‌رفت. این درخت که بومی نواحی شمال شرقی آمریکا و جنوب شرقی کانادا است و در انتاریو بصورت خودرو، بخش‌های وسیعی از این استان را پوشانیده است دو گونه غالب «شوگر میپل» بنام علمی «ایسر ساکاروم» و نیز گونه «بلک میپل» بنام علمی «ایسر نیگروم» و یازده نوع کمیاب‌تر دارد که در میان آنها «رد میپل» یا افرای سرخ با برگ‌های زرشکی رنگش براحتی قابل تشخیص است و حتی در میانه تابستان براحتی از سایر درختان جنگل قابل تفکیک است. از میان این سیزده نوع، دو نوع غالب شوگر و بلک میپل در صنایع تولید محصولات میپل بیشتر بکار می‌روند که علت اصلی آن میزان بالای شکر موجود در شیره این دو گونه است.

درخت افرا براحتی در سایه درختان مرتفع‌تر از خود رشد می‌کنند و می‌توان آنها را حتی در عمق تاریک‌ترین و بهم فشرده‌ترین جنگل‌های کانادا نیز پیدا کرد. عمر این درخت می‌تواند به ۱۵۰ سال هم برسد. قطورترین نمونه‌های گزارش شد به قطر تقریبی یک متر، و بلندترین‌های آنها به بیش از ۳۰ متر می‌رسند. اولین پیشنهاد رسمی برای گزینش نمادی از برگ این درخت توسط انجمن فرانسوی زبان «سوسیته ژان- باپتیست» در تاریخ ۱۸۳۴ به دولت تقدیم شد.

بعد از آن و در تاریخ ۱۸۳۶ روزنامه معروف آن زمان بنام «لو کانادین» این نماد را به عنوان علامتی مناسب برای معرفی کانادا عنوان کرد. در سال ۱۸۶۰ از این برگ برای تزیین جشن ورود ولیعهد انگلستان استفاده شد و از سال ۱۸۶۸ نماد برگ افرا وارد مهر و نشان‌های رسمی استان‌های کبک و انتاریو شد و از سال ۱۹۲۱ میلادی به عنوان بخشی از نشان‌های نظامی ارتش سلطنتی کانادا بکار گرفته شد. این نشان، علامت ویژه و تمیزدهنده نیروهای کانادایی در دو جنگ جهانی بود.

پرچم کانادا

این پرچم در سال ۱۹۶۵ به عنوان پرچم ملی رسمی کانادا، جایگزین پرچم اتحاد شد. پیش از آن و از سال ۱۸۹۰ در مواقع نیاز به پرچمی مجزا برای کانادا، از نسخه‌ای از پرچم اتحاد بر روی زمینه قرمز استفاده می‌شد. در سال ۱۹۶۴ «لستر بولز پیرسون» نخست وزیر کانادا، کمیته‌ای برای حل و فصل این مسئله به راه انداخت و بحث‌های جدی برای تغییر پرچم دامن زد. طراحی برگ افرای این پرچم توسط «جرج استنلی» و «جان ماتسون» از روی پرچم کالج نظامی سلطنتی کانادا برگرفته شد. طراحی این پرچم برای اولین بار در ۱۵ فوریه ۱۹۶۵ تمام شد و هم‌اکنون پرچم ملی کاناداست.

مدت زیادی نیست که علامت برگ افرا، روی پرچم رسمی کانادا قرار گرفته است. برگ درخت افرا ۱۱ گوشه پرچم چنان با کانادا عجین است که هر ساله در روز ملی کانادا، پرچمی با همین شکل و شمایل ساخته می‌شود.

پرچم کانادا

پرچم‌های مختلفی از جمله پرچم مقامات کانادایی، نهادهای دولتی، و نیروهای نظامی از این پرچم الگوبرداری کرده‌اند. بسیاری از این پرچم‌ها حاوی برگ افرا هستند. پرچم اتحاد نیز همچنان در کانادا به عنوان یک پرچم رسمی شناخته می‌شود و در پرچم‌های استانی بریتیش کلمبیا، انتاریو و مانیتوبا مشاهده می‌شود.

عرض پرچم کانادا دوبرابر ارتفاع آن است. هر یک از زمینه‌های قرمز رنگ این پرجم نیمی از حجم مربع سفیدرنگ وسط پرچم را دربر می‌گیرند. برگ افرای قرمز در مرکز مربع سفید است. در پرچم‌های قدیمی این کشور نیز برگ افرا در پرچم کانادا دیده می‌شود. این برگ در ۱۵ مارس سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان بخشی از پرچم مقامات کانادایی به کار رفت.پرچم کانادا

برگ افرا به عنوان نماد جشن طبیعت و محیط زیست در پرچم کانادا به کار رفته است. تعداد نقاط روی برگ دارای اهمیت است. طرح آزمون تونل باد نشان داد که نقاط روی برگ افرا بسیار اندک است. تصویر برگ افرا توسط «ژاک سیتن کرای» طراحی شد. با این حال، «جک کوک» ادعا می‌کند که این یازده نقطه روی برگ از فروشگاه صنایع دستی کانادا در اتاوا برگرفته شده است. در سال ۱۹۲۱، شاه جرج پنجم رنگ رسمی پرچم کانادا را به قرمز تبدیل کرد و علامت فرانسوی سلطنتی از زمان شاه چارلز پنجم بر روی پرچ کانادا قرار داده شد.

پرچم کانادا برای اولین بار در سال ۱۴۹۷ توسط «جان کابوت» در نیوفاندلند اهتزاز یافت. در سال ۱۵۳۴، «ژاک کارتیه» دومین پرچم کانادا را با نماد گل زنبق سلطنتی فرانسه طراحی کرد. پرچم آن زمان فرانسه به رنگ قرمز همراه یک صلیب سفید بود. با تشکیل فرانسه نو، پرچم فرانسه از روی نیروهای نظامی خود برداشته شد و تا همین زمان پرچم رسمی فرانسه بوده است.پرچم کانادا

پس از این که قطعنامه پرچم جدید کانادا توسط دو مجلس تصویب شد، با امضای ملکه کانادا این طرح به طور رسمی به تصویب رسید. این قطعنامه و امضاها به طور سند روشن بر روی پوست گوساله با خوشنویسی ایوان دیسمن و تصاویر آرم‌شناسی به ثبت رسید. متن این سند با استفاده از یک تیغ جوجه تیغی با جوهر سیاه و سفید نوشته شده است، در حالی که تصاویر آرم‌شناسی از رنگ حل شده با آب و آمیخته شده با عسل و صمغ و در نهایت با رنگ طلایی گواش کشیده شده‌است و مهر بزرگ کانادا بر روی روبان ابریشم به کار گرفته شده است.

این پوست گوساله محتاطانه توسط خوشنویس امضا شد، اما امضاهای رسمی به وسیله ملکه الیزابت دوم، نخست‌وزیر «لستر پیرسون» و دادستان کل کشور «گای فاوریو» صورت گرفت. به منظور به دست آوردن این امضاها سند برای امضای ملکه به بریتانیا و برای امضای گای فاوریو به کارائیب رفت. با حمل و نقل این سند، آب و هوا نیز تغییر یافت و در سال ۱۹۹۰ منجر به تعمیر سند شد. این سند هم‌اکنون در دما و رطوبت مناسب نگهداری می‌شود.

پرچم کانادا

پلاک یادبود پرچم کانادا در سال ۱۹۸۵ در کالج نظامی سلطنتی کانادا (RMC) در کینگستون، اونتاریو نصب شد. در ماه مارس ۱۹۶۴، «جرج استنلی» با همکاری «جان ماتسون» و RMC، پرچم ملی را طراحی کردند. این پرچم توسط مجلس تصویب شد و با بیانیه سلطنتی، در تاریخ ۱۵ فوریه ۱۹۶۵ به عنوان پرچم ملی کانادا به تصویب رسید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه