نوروز در ترکیه؛ نماد قدرت کردها

عدنان ایرانی
عدنان ایرانی جمعه، ۴ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۰
نوروز در ترکیه؛ نماد قدرت کردها

نوروز در ترکیه پس از چند سال ممنوعیت دوباره به‌طور قانونی در حال برگزاری است. این جشن در «دیاربکر» (Diyarbakır) یکی از شهرهای پر جمعیت ترکیه با حدود ۱ میلیون شرکت کننده هر سال برگزار می‌شود. با کجارو همراه باشید.

در ترکیه نوروز توسط اقلیت مردم جشن گرفته می‌شود. تعطیلاتی که برای چندین دهه ممنوع شد اکنون در ترکیه قانونی است. کلمه «روز جدید» (Newroz)جایگزین کردی برای کلمه «نوروز» (Nowruz) است.

کردها نوروز را بین ۱۸ تا ۲۱ مارس جشن می‌گیرند. تعطیلات مطرح شده برای کردها مهم‌ترین جشن سال است. این جشن شامل برپایی آتش در قله کوه برای جشن شکست پادشاه شیطان صفت «ضحاک» (Zahak)، یکی از شخصیت‌های شاهنامه در کتاب فردوسی طوسی است.

به‌ همراه اين جشن، کردها داخل محله‌ها گرد هم جمع می‌شوند. آن‌ها عمدتا برای خوش‌آمد گویی به بهار از شهر خارج می‌شوند؛ زنان لباس‌های رنگارنگ می‌پوشند و روسری پرستاره بر سر می‌اندازند.

مردان جوان پرچم سبز، زرد و قرمز، رنگ مردم کردستان تکان می‌دهند. آن‌ها این جشن را به‌وسیله روشن کردن آتش و رقصیدن دور آن برگزار می‌کنند.

روشن کردن آتش و رقصیدن دور آن

تبریک اصلی زبان کردی که همراه جشن است «نوروز مقدس» (Newroz pîroz be!) است. به‌معنای «نوروز مبارک» (Happy Newroz). دیگر تبریک کردهای ترکیه، «نوروز زنده باد» (Bijî Newroz!) است. به‌معنای ساده: «نورزو طولانی باد» (Long live Newroz!).

نوروز در ترکیه

نوروز هنوز هم تا حد زیادی نماد قدرت هویت کردها در ترکیه در نظر گرفته می‌شود

جشن نوروز معمولا توسط انجمن فرهنگی و احزاب طرفدار کردها سازماندهی می‌شود

بدین ترتیب، حزب جامعه دموکرات یک نیروی پیشرو در تشکیلات حوادث سراسری ترکیه در نوروز ۲۰۰۶ بود. در سال‌های اخیر جشن نوروز در دیاربکر، بزرگ‌ترین شهر کردها تحت سلطه جنوب شرقی ترکیه، حدود یک میلیون شرکت کننده داشته است.

از زمانی که جشن نوروز کردی در ترکیه اغلب نمایشی است برای پیام‌های سیاسی، این اتفاقات بارها مورد انتقاد قرار گرفته است، برای اینکه بیشتر یک تظاهرات سیاسی است تا یک جشن فرهنگی.

در دیگر مناطق پرجمعیت کرد در خاورمیانه شامل عراق و سوریه جشن‌های مشابه با آتش، رقص و موسیقی انجام می‌شود. در ایران این مهم‌ترین جشن تمام سال است.

در سنندج (مرکز کردستان ایران) پریدن از روی آتش (که به‌عنوان چهارشنبه سوری شناخته می‌شود) در شب سال نو (به‌جای آخرین سه‌شنبه سال) انجام می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه