زنبق دریایی چیست؟

شایان شفایی
شایان شفایی دوشنبه، ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۵
زنبق دریایی چیست؟

زنبق دریایی یکی از زیباترین و در عین حال عجیب‌ترین موجودات دریازی است. در این مقاله با کجارو همراه باشید تا این جانور شگفت‌انگیز را بیشتر بشناسیم.

دنیای زیر آب، دنیایی ناشناخته و پر رمز و راز است که رازهای پنهان آن به مرور زمان برای ما آشکار شده و باعث شگفتی ما می‌شوند. دنیای زیر آب بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است و بسیاری از جنبه‌های آن فرای تصور ما است. بعضی از جانوران زیر آب بسیار عجیب هستند و بسیاری دیگر ما را حیرت زده می‌کنند.

یکی از این جانوران زنبق دریایی است که آن را با نام اصلی "Feather Star" می‌شناسیم. این جانور با ستاره دریایی و خیار دریایی در یک خانواده قرار می‌گیرد. تمامی این جانوران به خانواده بزرگ‌تری تعلق دارند که تک تک اعضای آن را به واسطه بازوهای زیادی که دارند می‌شناسیم.

زنبق دریایی

زنبق دریایی

تاریخچه حضور این جانوران در زیر آب به میلیون‌ها سال پیش بازمی‌گردد و بسیاری از اعضای این خانواده تاکنون منقرض شده‌اند که امروزه آن‌ها را از روی فسیل‌هایشان می‌شناسیم. تمام این جانوران در دسته «خارپوستان» قرار می‌گیرند.

زنبق دریایی در دسته خارپوستان قرار می‌گیرد.

زنبق دریایی بر خلاف دیگر خارپوستان، تا زمانی که هنوز به اندازه کافی رشد نکرده است، توسط اندام ساقه مانندی به کف اقیانوس می‌چسبد و همان طور که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید، همانند یک گل می‌شود و به همین دلیل به او نام زنبق دریایی را اختصاص داده‌اند. هنگامی که این جانور به اندازه کافی بالغ می‌شود، جسم ساقه مانند را از خود جدا کرده و در دریا شناور می‌شود.

زنبق دریایی

زنبق دریایی

اما موردی که بیش از  هر چیز دیگری این جانور را از دیگر اعضای خانواده‌اش جدا می‌کند، اندام‌های بسیار ریزی است که سرتاسر بازوهای آن را پوشانده و آن را شبیه پَر کرده است که از همین رو نام Feather Star را به این جانور اختصاص داده‌اند. زنبق دریایی از این اندام‌های ریز برای سهولت در یافتن غذا کمک می‌گیرد و این اندام‌ها به جانور کمک می‌کنند تا موجودات ریزی همچون پلانکتون‌ها را به راحتی شکار کرده و بخورد.

زنبق دریایی

زنبق دریایی

اگر مایل به دیدن این جانور از نزدیک هستید، خبر خوب این است که زنبق دریایی در اکثر نقاط جهان یافت می‌شود. تنها مشکل برای مشاهده آن‌ها این است که این موجودات معمولا در اعماق دریا زندگی می‌کنند و رسیدن به آن‌ها کار چندان ساده‌ای نخواهد بود.

زنبق دریایی

زنبق‌های دریایی همانند گل‌های شناور در دریا هستند که تمام افرادی که برای بار اول این جانور را می‌بینند را شگفت‎زده می‌کند.

نظر شما در مورد زنبق دریایی چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع treehugger

دیدگاه