نکاتی مفید درباره برنامه ‌ریزی سفر به استانبول (قسمت دوم)

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
نکاتی مفید درباره برنامه ‌ریزی سفر به استانبول  (قسمت دوم)

استانبول، یکی از شهرهای تاریخی و دیدنی دنیا و مقصد گردشگری محبوبی برای ایرانیان است. در ادامه با نکاتی درباره‌ی سفر به استانبول آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

استانبول، یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی دنیا است. به‌دلیل نزدیکی به کشور عزیزمان، ایرانیان نیز از سفر به استانبول استقبال می‌کنند. برای سفر به این شهر دیدنی و تاریخی، دلایل زیادی وجود دارد. جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی متعدد، زیبایی‌های طبیعی و مراکز خرید. در ادامه‌ی این مقاله با نمونه‌ای از جاذبه‌های گردشگری و فرصت‌های خرید در استانبول آشنا می‌شویم.

جاذبه‌های گردشگری

استانبول جاذبه‌های گردشگری متعدد و متنوعی دارد. مطمئنا در یک مقاله نمی‌توان همه آن‌ها را معرفی کرد. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین و مشهورترین جاهای دیدنی استانبول آشنا می‌شویم.

استانبول

ایاصوفیه (Hagia Sophia)

استانبول

این بنای باشکوه و دیدنی، تاریخی پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشته است. ایاصوفیه در ابتدا کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره‌ی امپراتوری بیزانس ساخته شد. پس از فتح استانبول، این کلیسا به مسجد تبدیل شد و اکنون ایاصوفیه موزه‌ی بزرگی است که به تاریخ و هنر ترکیه اختصاص یافته است. برای لذت بردن از زیبایی‌های این موزه حتی لازم نیست وارد آن شوید. معماری باشکوه و دیدنی آن از دوردست‌ها هم قابل‌مشاهده و تحسین است. ایاصوفیه به سمبل ترکیه تبدیل شده و یکی از پربازدیدترین موزه‌های دنیا است.

مسجد سلطان احمد

این مسجد که با عنوان مسجد آبی هم شناخته می‌شود، یکی از نمونه‌های کمیاب مسجد با شش مناره است. در واقع داشتن ۴ مناره برای مساجد رایج و معمول است. گردشگرانی که از این مسجد بازدید می‌کنند مسحور عظمت، شکوه و زیبایی معماری آن می‌شوند. این مسجد یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است که به‌علت وجود کاشی‌های آبی‌رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» شهرت دارد.

برج دختر (Maidens Tower)

استانبول

این برج در جزیره‌ای در میان تنگه‌ی بسفر قرار گرفته است. با یک سفر کوتاه با قایق می‌توانید خود را به این برج یا قلعه برسانید. بهترین زمان برای بازدید از این برج، هنگام غروب آفتاب است. چشم‌انداز شهر از بالای برج بسیار دیدنی است. این قلعه زیبا در سال ۲۰۰۰ بازسازی شده و هم‌اکنون به‌شکل رستوران درآمده است. از اورتاکوی (Ortaköy) و سالاجاک (Salacak) از طریق قایق‌های کوچک می‌توانید به قلعه دختر (Kız Kulesi) دسترسی داشته باشید.

کاخ دلمه‌باغچه (Dolmabahce Palace)

باشکوه تنها کلمه‌ای است که می‌تواند این کاخ زیبا و آراسته را توصیف کند. این کاخ در بخش اروپایی تنگه بسفر قرار دارد و از سال ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی بوده است. برای ورود به این کاخ باید بلیط ورودی تهیه کنید و از تورهای همراه با راهنما استفاده کنید. در فصول پرگردشگر، باید صف‌های طولانی و خسته‌کننده‌ی دریافت بلیط را تحمل کنید. بزرگترین چلچراغ بلور بوهمی در این قصر قرار دارد. این چلچراغ که هدیه‌ای است از طرف ملکه ویکتوریا اول، ۷۵۰ حباب و وزنی معادل ۴٫۵ تن دارد.

بازار بزرگ استانبول

استانبول

یکی از مکان‌های که در سفر به استانبول حتما باید از آن بازدید کنید، بازار بزرگ استانبول است. در این بازار بزرگ و سنتی می‌توانید انواع چراغ‌های عثمانی، فرش‌ها و تزیینات و انواع سوغاتی‌های ریز و درشت را خریداری کنید. بیش از ۳۰۰۰ مغازه در ۶۱ خیابان این بازار پراکنده شده‌اند. بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای دنیا است. در این بازار هر چیزی که فکر کنید پیدا می‌شود؛ از انواع زیورآلات و پارچه گرفته تا ادویه و سوغاتی‌های کوچک و زیبا. علاوه بر لذت خریدن این سوغاتی‌های زیبا، گشت‌و‌گذار در این بازار و تماشای غرفه‌ها و مغازه‌های رنگارنگ و معطر، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و ماندگار است.

قایق‌سواری در تنگه‌ی بسفر

یکی از جذاب‌ترین خاطراتی که می‌توانید از سفر به استانبول در دفتر خاطرات زندگی‌تان ثبت کنید، لذت قایق‌سواری شبانه در تنگه‌ی بسفر است. فرصتی عالی که امکان تماشای زیباترین چشم‌اندازهای استانبول را برای شما فراهم می‌کند. تنگه بُسفُر باریکه‌ای آبی است که دریای سیاه را به دریای مرمره پیوند می‌دهد. این تنگه دو قاره اروپا و آسیا را از یکدیگر جدا می‌کند. شهر استانبول در دو طرف این تنگه قرار دارد.

خرید در استانبول

یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر به استانبول، خرید کردن است. در استانبول انواع مراکز خرید وجود دارد که شما با توجه به سلیقه و بودجه‌ی خود می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید؛ از بازارها و بازارچه‌های سنتی گرفته تا مراکز خرید مدرن و لوکس.

یکی از مهم‌ترین مراکز خرید استانبول، بازار بزرگ است که پیش از این معرفی کردیم. یکی دیگر از بازارهای استانبول که حتما باید ببینید، بازار ادویه است.

استانبول

از میان دیگر مراکز خرید استانبول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استانبول مال که یکی از بزرگترین مراکز خرید در ترکیه و میزبان برترین برندهای داخلی و خارجی است. این مرکز خرید با ۳۵۰ فروشگاه، فودکورت، شهربازی سرپوشیده، مرکز آثار نمایشی و هنر خیابانی، یکی از مکان‌هایی است که در سفر به استانبول حتما باید از آن بازدید کنید.

مرکز خرید ایستینیه پارک دارای ۳۰۰ فروشگاه، اولین سینمای IMAX، برترین برندهای محلی و بین‌المللی، کافه و رستوران‌های خاص است. این مرکز خرید فروشگاه‌های برندهای بزرگ و لوکس بین‌المللی مانند دولچه و گابانا، دیور، پرادا، سلین، فِندی، هوگو باس، مکس مارا، زارا، منگو، دبنهایمز و دیگر برندها را در خود جای داده است. لوکس‌ترین و خاص‌ترین مغازه‌ها بیرون و در مرکز فضای بازی قرار دارند که از طبقه‌ی بالاتر قابل دسترسی است.

کانیون، شناخته شده‌ترین مرکز خرید ترکیه،‌ یک واحه‌ی شهری در استانبول است. مرکز خرید افسانه‌ای جدید در سال ۲۰۰۶ در استانبول افتتاح شد و دارای ۳۷۰۰۰ متر مربع فضای فروشگاهی و ۲۶ طبقه‌ی تجاری و ۱۷۹ منزل مسکونی لوکس درون یک برج است.

پیش از این در کجارو درباره‌ی خرید در استانبول مطالب زیادی منتشر شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی سوغات این شهر و مراکز خرید متعدد آن می‌توانید به مقاله‌های زیر مراجعه کنید:

مطالب مرتبط:

منبع buzzle

دیدگاه