نکاتی درباره سفر به چین (قسمت دوم)

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
نکاتی درباره سفر به چین (قسمت دوم)

چین سرزمینی با جاذبه‌های گردشگری متنوع و دیدنی است که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. برای آشنایی با نکاتی درباره‌ی سفر به چین، با کجارو همراه باشید.

در قست قبلی مقاله با نکاتی درباره‌ی آب‌و‌هوا و زمان مناسب برای سفر به چین آشنا شدیم. در ادامه چند نکته‌ی دیگر برای برنامه‌ریزی سفر به چین را مطرح می‌کنیم.

ویزا و مدارک مورد نیاز

تمامی گردشگران چین، به غیر از شهروندان سنگاپور، ژاپن و برونئی، برای ورود به کشور نیاز به ویزای معتبر دارند. یک ویزای تک ورودی Single-entry  استاندارد برای مدت ۳۰ روز اعتبار دارد و باید در فاصله‌ی ۳ ماه از زمان صدور، مورد استفاده قرار بگیرد.

ویزاهای چند ورودی با مدت اعتبار ۶۰ تا ۹۰ روز فقط برای مسافران صادر می‌شوند اما نه همیشه. مراحل اخذ این ویزا بسیار سخت است. در صورتی که زمان سفرتان را افزایش دهید، ویزا را می‌توانید در چین تمدید کنید.

چین

برای تهیه‌ی ویزای چین باید به سفارت چین در کشور خود مراجعه کنید. در بعضی از کشورها مثل ایالات متحده آمریکا و بریتانیا خدمات ویزا را برون‌سپاری کرده‌اند. کل مراحل دریافت ویزا نهایتا سه هفته طول می‌کشد.

اگر می‌خواهید به هنگ‌کنگ سفر کنید و شهروند اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، استرالیا یا نیوزیلند هستید، تا ۹۰ روز اقامت نیازی به ویزا ندارید. شهروندان بریتانیا، می‌توانند تا ۱۸۰ روز بدون ویزا در هنگ‌کنگ اقامت کنند. شهروندان آفریقای جنوبی تا یک ماه بدون ویزا می‌توانند در هنگ‌کنگ بمانند.

شهروندان دیگر کشورها، برای سفر به هنگ‌کنگ باید ویزا بگیرند و این کار را می‌توانند از طریق سفارت چین در کشور خود انجام دهند.

مسافرانی که می‌خواهند از چین به هنگ‌‌کنگ بروند و قصد دارند دوباره به چین برگردند، باید ویزای چندورودی بگیرند. اگر چنین ویزایی دریافت نکرده‌اند باید در هنگ‌‌کنگ دوباره نسبت به دریافت ویزا اقدام کنند.

اگر قصد دارید به ماکائو سفر کنید، شهروندان بیشتر کشورها باید ویزای ۳۰ روزه هنگام ورود بگیرند. این قانون شامل حال شهروندان اتحادیه اروپا، ایالات متحده، کانادا، آفریقای جنوبی، نیوزیلند و استرالیا نمی‌شود.

برای ورود مجدد به چین از ماکائو هم نیاز به ویزای چند ورودی دارید.

چین

هزینه‌های سفر

تنوع در چین حتی در میزان پولی که باید در مناطق مختلف برای غذا و امکانات بپردازید، خود را نشان می‌دهد.

گران‌ترین شهرهای چین عبارت‌اند از پکن، شانگهای، هنگ‌کنگ، ماکائو و... این شهرها با اینکه گران هستند باز هم امکانات اقامتی ارزان در آنها پیدا می‌شود.

اگر قصد دارید سفری کم‌هزینه داشته باشید، به جای هتل در خوابگاه اقامت کنید. به جای غذا خوردن در رستوران‌های گران، در غرفه‌های خیابانی و رستوران‌های کوچک غذا بخورید.

ماکائو از هنگ کنگ ارازن‌تر است ولی آخر هفته‌ها هزینه‌ها در این شهر افزایش پیدا می‌کنند.

خرید کردن در چین کار ساده‌ای نیست به خصوص اگر اطلاعات کافی نداشته باشید. خوب به اطراف نگاه کنید و از جاهایی خرید کنید که اهالی شهرها خرید می‌کنند.

چین

اگر می‌توانید با یکی از اهالی دوست شوید. در این صورت می‌توانید از همراهی او برای خرید و گشت وگذار استفاده کنید و از جاهای گران و توریستی فاصله بگیرید.

بخش‌های غربی و جنوب غربی چین و بخش‌های داخلی کشور نسبت به شهرهای بزرگ ارزان‌تر هستند. به همین دلیل است که این مناطق، مقصدهای محبوبی برای کوله‌گردها هستند. در این مناطق، غذاخوری‌های ارزان و اقامتگاه‌های ارزان زیادی پیدا می‌شود. مناطقی مثل هونان، یونان، سیچوان، تبت و... .

غذا در چین قیمت معقولی دارد و خوشبختانه در رستوران‌ها انعام درخواست نمی‌کنند و نمی‌پذیرند. البته جدیدا رستوران‌های میان‌رده و سطح بالا، هزینه‌ای اضافه بابت سرویس می‌گیرند. اما این روند هنوز در شهرهای کوچک و غذاخوری‌های ارزان دیده نمی‌شود.

حمل و‌ نقل عمومی

وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در چین قیمت مناسبی دارد. سیستم اتوبوسرانی راه دور در چین نه تنها گسترده است بلکه نسبت به قطار، سریع‌تر و ارزان‌تر است.

برای گشت‌و‌گذار در داخل شهرها می‌توانید دوچرخه کرایه کنید که بسیار ارزان است. اگر در مناطق روستایی سفر کنید که به راحتی می‌توانید با پای پیاده همه جا بگردید و از طبیعت اطراف لذت ببرید.

در نواحی ساحلی، قایق و کشتی وجود دارد. این قایق‌ها و فرابرها در مسیرهای داخلی و بین جزیره‌ها سرویس دارند.

یک روش دیگر برای سفر داخل شهری و حتی راه دور، تاکسی‌های خصوصی هستند که البته از اتوبوس گران‌تر هستند اما قیمت‌های نسبتا مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند. مثل رستوران‌ها، رانندگان تاکسی هم در چین، انعام نمی‌گیرند.

هیچ هایکینگ یا رایگان‌سواری، شیوه‌ی امنی برای سفر نیست اما اگر بخواهید به نواحی دورافتاده که سیستم حمل‌ونقل عمومی ضعیفی دارند، سفر کنید، راه دیگری ندارید. اگر مجبور به این کار شدید، که اصلا آن را توصیه نمی‌کنیم، حتما با کسی سفر کنید و تنها نروید و به یک نفر اطلاع دهید که قصد دارید کجا سفر کنید.

چین

نکات مهم

به توصیه‌ی سازمان بهداشت جهانی، برای سفر به چین باید واکسن‌های خاصی را علاوه بر واکسیناسیون معمول، دریافت کنید. مدارک لازم دال بر تزریق واکسن را همراه داشته باشید.

قبل از اینکه سفر خود را آغاز کنید، بیمه‌ی مسافرتی مناسب تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که بیمه‌ای که تهیه کرده‌اید علاوه بر مسائل مرتبط با بهداشت و درمان، مواردی چون گم شدن چمدان، کنسل شدن سفر و موارد مشابه را پوشش می‌دهد. مدارک مربوط به بیمه را همراه داشته باشید.

چین

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ممکن است در سفر به چین با آن مواجه شوید مشکل زبان و برقراری ارتباط است. به خصوص اگر اولین بار است که به چین سفر می‌کنید. بد نیست قبل از سفر، کلمات و عبارات ضروری را یاد بگیرید. اگر برایتان امکان‌پذیر است حتی می‌توانید یک دوره‌ی کوتاه‌مدت آموزش چینی ماندارین را طی کنید. لغت‌نامه‌ی مناسب یا نرم‌افزارهای مترجم همراه داشته باشید. کارت ویزیت هتل محل اقامت و جاذبه‌هایی که قصد دارید بازدید کنید را همیشه همراه داشته باشید تا به رانندگان نشان دهید.

گرچه رژیم غذایی اهالی چین برای بیشتر مردم دنیا عجیب است، اما بد نیست غذاهای محلی را تا جایی که با ذائقه‌ی شما هماهنگ است، امتحان کنید. از خوردن غذاهای خیابانی نترسید. غذای خیابانی فرصتی را برای شما فراهم می‌کنند تا طعم اصیل‌ترین غذاهای محلی را بچشید.

غذا خوردن با چاپ استیک را امتحان کنید حتی اگر بلد نیستید. تجربه‌ی جالب و جدیدی است که نباید در چین از دست بدهید.

مطالب مرتبط:

منبع buzzle

دیدگاه