زیباترین شهرها و روستاهای تاریخی دنیا که هنوز مسکونی هستند (قسمت دوم)

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۰
زیباترین شهرها و روستاهای تاریخی دنیا که هنوز مسکونی هستند (قسمت دوم)

در این قسمت، فهرست زیباترین شهرها و روستاهای تاریخی مسکونی دنیا را ادامه می‌دهیم. با کجارو همراه باشید.

امروزه بسیاری از افراد در شهرهای کوچک و بزرگ زندگی می‌کنند و از زندگی آرام روستایی فاصله گرفته‌اند. با وجود این، بسیاری از شهرنشینان و ساکنان شهرهای بزرگ و شلوغ دنیا، دوست دارند چند روزی را در یک شهر یا روستای آرام بگذرانند و زندگی به دور از آلودگی و شلوغی را تجربه کنند. البته برای همه این امکان وجود ندارد که شهر خود را ترک کنند اما به‌عنوان مقصد سفر می‌توان یکی از شهرها و روستاهای کوچک و آرام دنیا را انتخاب کرد که با وجود اینکه بسیار قدیمی هستند، هنوز افرادی در آن سکونت دارند. در قسمت قبلی مقاله با تعدادی از این شهرها و دهکده‌های تاریخی آشنا شدیم. این فهرست را در ادامه دنبال کنید.

از (Èzeفرانسه

از

این دهکده کوچک و زیبا در صخره‌های مشرف به ریویرای فرانسه، خط ساحلی جنوب شرقی فرانسه، بر کناره‌ی دریای مدیترانه قرار دارد. این دهکده در حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بنا شده است و به خاطر بناهای قرون‌وسطایی زیبا و چشم‌اندازهای جذابی که رو به دریا دارد، به‌عنوان یک مقصد گردشگری محبوب در سراسر دنیا مشهور است. این دهکده در حال حاضر در حدود ۳۰۰۰ نفر جمعیت دارد.

جاذبه‌ی گردشگری اصلی از، همین بخش تاریخی است اما تعدادی گالری و فروشگاه و راه‌های پرپیچ‌وخم کوهستانی، به جذابیت آن افزوده است. باغ گیاه‌شناسی از (Jardin Exotique d’Èze) یک باغ کاکتوس در بلندترین نقطه‌ی این دهکده و یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری آن است. دهکده در طول روز بسیار شلوغ می‌شود بنابراین اگر دنبال یک گشت‌وگذار آرام و دور از سیل جمعیت گردشگران هستید، صبح زود یا غروب، زمان مناسبی است. البته بهتر است که شب را در این دهکده اقامت کنید.

اویا (Oiaیونان

اویا

این شهر کوچک در ناحیه‌ی دریای اژه‌ی جنوبی قرار دارد. این جزیره‌ی یونانی اولین بار در قرن سیزدهم به‌عنوان محل سکونت انتخاب شد و اکنون جمعیتی در حدود ۱۵۰۰ نفر دارد. نام قدیم این شهر، آپانو مریا (Apano Meria) بوده است و اکنون بسیاری از اهالی هنوز آن را پانو مریا می‌نامند. اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، دوران اوج این شهر بود. بخشی از این شهر در زلزله‌ی سال ۱۹۵۶، تخریب شد. خانه‌هایی با دیوارهای سفید رنگ، کوچه‌های باریک و کلیساهایی با بام آبی‌رنگ از مشخصه‌های این شهر دیدنی هستند. یک موزه‌ی تاریخچه‌ی نیروی دریایی هم در این شهر وجود دارد.

هال‌اشتات (Hallstatt)، اتریش

هال اشتات

این دهکده‌ی دیدنی در منطقه‌ی کوهستانی Salzkammergut قرار دارد. این دهکده در نزدیکی مرز آلمان واقع شده و همه زیبایی‌های یک دهکده‌ی کوهستانی و تاریخی را در خود دارد. بناهای تاریخی قرن شانزدهمی و دریاچه‌‌ی دیدنی این دهکده، زیبایی آن را دوچندان کرده است. هالشتات به‌همراه داخ‌اشتاین و سالزکامرگوت داخلی، به‌عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب شده‌اند. با توجه به نتایج جستجوهای باستان‌شناسی، بقایایی از انسان‌های اولیه و ابزارهای آن‌ها در این منطقه یافت شده است که قدمت آن‌ها به دوران آهن باز می‌گردد. این دوره‌ی تاریخی از عصر آهن را به همین دلیل فرهنگ هال‌اشتات نام‌گذاری کرده‌اند.

در این دهکده‌ی تاریخی و دیدنی علاوه بر آثار تاریخی و دیدنی‌های فرهنگی، تفریحات دیگری مانند سورتمه‌سواری و اسکی هم وجود دارد. زیورآلات دست‌ساز، نمونه‌ای از سوغاتی‌های بی‌نظیری هستند که می‌توانید از هال‌اشتات به خانه ببرید. قایق‌سواری در دریاچه، یکی دیگر از تفریحات به‌یاد‌ماندنی در این دهکده است.

Vlkolínec، اسلواکی

اسلواکی

این دهکده‌‌ی زیبا که بیشتر ساختمان‌ها و سازه‌های آن چوبی است، در قرن چهاردهم میلادی تاسیس شده است. این سازه‌ها که با رنگ‌های روشن و جذاب، رنگ‌آمیزی شده‌اند، زیبایی این دهکده را دوچندان کرده‌اند. این دهکده در سال ۱۹۹۷، به‌عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو، برگزیده شده است. این دهکده یکی از کامل‌ترین و بکرترین نمونه‌های معماری محلی منطقه‌ی کوه‌های کارپات است. این دهکده از ۴۵ خانه‌ی چوبی الواری تشکیل شده که هرکدام دو یا سه اتاق دارند. یک برج ناقوس کلیسای چوبی از قرن هجدهم و یک کلیسای کوچک باروک در دهکده وجود دارد. خانه‌های شماره ۱۶ و ۱۷ به موزه‌ی مردم‌شناسی تبدیل شده‌اند.

بیبوری (Bibury)، انگلستان

بیبوری

این دهکده‌‌ی زیبا که به خاطر کلبه‌های سنگی قرن هفدهمی‌اش در میان گردشگران محبوب است، در نزدیکی Bristol Channel واقع شده است. تصویری از این دهکده در جلد داخلی پاسپورت بریتانیا دیده می‌شود. ساختمان‌های تاریخی، سبک زندگی روستایی و چای‌خانه‌های سنتی، از جذابیت‌های این دهکده‌ی دیدنی هستند. کلبه‌های عسلی رنگ با بام‌های شیب‌دار، زیبایی‌ این روستا را دوچندان کرده‌اند. بزرگ‌ترین بنای این دهکده، ساختمان Bibury Court است که در سال ۱۶۳۳ ساخته شده و پیش از این کاربری هتل داشته است. این هتل اکنون تعطیل شده است. تنها هتل بیبوری، هتل قو است که مشرف به رود Coln قرار دارد.

رئین (Reineنروژ

نروژ

این دهکده‌ی ماهیگیری در سال ۱۷۴۳، پایه‌گذاری شده است. جمعیت فعلی این روستا بالای ۳۰۰ نفر است. در فصل زمستان بسیاری از گردشگران برای رصد شفق‌های قطبی به این روستا سفر می‌کنند. دهکده‌ی رئین در جزیره‌ی Moskenesøya در مجمع‌الجزایر لوفوتن (Lofoten) و بالای مدار شمالگان و ۳۰۰ کیلومتری جنوب غربی شهر ترومسو (Tromsø) قرار دارد. این دهکده از سال ۱۷۴۳ به یک مرکز تجاری تبدیل شده است اما امروزه گردشگری بیش از هر صنعت دیگری در این روستا اهمیت دارد. با وجود اینکه روستا در مکانی تقریبا دورافتاده قرار دارد، سالانه هزاران نفر از آن بازدید می‌کند.

علاوه بر تماشای شفق‌های قطبی که یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های این روستا است، بسیاری از گردشگران برای انجام فعالیت‌های تفریحی متنوعی چون قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری و اسکی این روستا را انتخاب می‌کنند. بسیاری از خانه‌های قدیمی ماهیگیری، امروزه به مراکز اقامتی برای گردشگران تبدیل شده‌اند.

اگر برای تماشای شفق‌های قطبی و عکاسی از این پدیده‌ی طبیعی شگفت‌انگیز برنامه‌ریزی می‌کنید، بهترین زمان از ماه سپتامبر تا آوریل است. در این مدت، شانس دیدن شفق‌های قطبی افزایش پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه