حقایق جالب در مورد بلگراد، صربستان

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی یکشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
حقایق جالب در مورد بلگراد، صربستان

بلگراد پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور صربستان است، این شهر در حدفاصل رودخانه‌های دانوب و ساوا قرار گرفته است و بیش از یک‌میلیون و دویست هزار نفر سکنه دارد. بلگراد حدود ۳٫۶ درصد از مساحت صربستان را تشکیل می‌دهد و ۱۵ درصد از جمعیت این کشور در بلگراد ساکن هستند.

بلگراد پایتخت و بزرگ‌ترین شهر صربستان است، نام این شهر در لغت به معنای سفید است. شهر زیبای بلگراد در بهار و تابستان میزبان هزاران گردشگر است. بلگراد در سال ۱۵۲۱ به دست نیروهای عثمانی اشغال شد و از آن تاریخ تا سال ۱۸۴۱ ضمیمه آن امپراتوری بود. در این سال بلگراد در خلال نبردهای عثمانی و اتریش از ممالک عثمانی جدا شد و به امپراتوری اتریش-مجارستان پیوست. پس از فروپاشی امپراتوری اخیر در سال ۱۹۱۸ تا ۲۰۰۳ بلگراد پایتخت یوگسلاوی بود.

بلگراد در حدفاصل رودخانه‌های دانوب و رود ساوا قرار گرفته است و بیش از یک‌میلیون و دویست هزار نفر جمعیت دارد. بیشتر ساکنان شهر اقوام مجاری هستند که پیشینیان آن‌ها در ابتدای قرن ۶ میلادی در این نقطه ساکن شده بودند. بلگراد جایی است که در آن تاریخ و مدرنیته با هم برخورد کرده‌اند، جایی که قرون‌وسطی با دوران معاصر ادغام شده است. بلگراد یا شهر سفید در طول تاریخ با شکست‌های زیادی مواجه شده، بارها از بین رفته و دوباره بازسازی شده است و به دلیل همین روحیه قوی زندگی در جای‌جای آن جریان دارد.

در این مطلب به سراغ حقایق جالب درباره پایتخت صربستان، بلگراد رفته‌ایم:

۱. بلگراد بر روی بقایای یک شهر باستانی ساخته شده است. اولین زیربنای این شهر در قرن ۳ قبل از میلاد توسط سلت‌ها بنا شد و در طول تاریخ چندین بار تخریب و دوباره ساخته شد.

بلگراد صربستان

۲. فرهنگ وینچا، فرهنگی قدیمی‌تر از بین‌النهرین؛ بلگراد یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپا است که شهرک‌های قدیمی زیادی در طول تاریخ در این منطقه تشکیل شده است. درواقع فرهنگ وینچا قدیمی‌ترین و غنی‌ترین تمدن سواحل رود دانوب در ۸۰۰ سال قبل است.

۳. مهاجرت‌های بزرگ دوران باستان، بسیاری از قبایل را به محل تقاطع دو رود ساوا و دانوب کشاند. قبایل تراکو-داکیان و ایلیریک از خود نشانی ماندگار در آینده تاریخ این شهر به‌جا گذاشته‌اند. سلت‌ها پس از حمله به این شهر در قرن ۴ قبل از میلاد، اولین نام در یادماندنی آن، سینگیدون، یعنی شهر آوازها را انتخاب کردند و اولین استحکامات آن را بنا کردند. سلتی‌ها نتوانستند کار زیادی علیه مخوف‌ترین ارتش دوران باستان یعنی رومیان انجام دهند و امپراتور روم «آگوستوس» با یاران شجاعش این شهر را فتح کرد.

بلگراد صربستان

۴. بلگراد شهری است با بیش از ۱۵ نام! این شهر در طول تاریخ هزاران بار نام عوض کرده است و هر حکومت و قومی که موفق به فتح آن شده‌، نامی برای آن انتخاب کرده‌ است. از جمله نام‌های بلگراد در طول تاریخ می‌توان به سینگیدون، آلبا گریکا، آلبا بلگراد، فهراور، نوندورالبا، وی بنبراگ، ویلگراد و بسیاری از نام‌های دیگر اشاره کرد.

۵. در مرکز شهر بلگراد غاری وجود دارد که این غار درواقع زیر کلیسای سنت کارک در تاشماجان قرار گرفته است. غار شیریترنا در دوره حکومت رومی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است و در داخل غار نوعی از سنگ‌های سارکوفاف دیده می‌شود.

بلگراد صربستان

در قرن پنجم، بلگراد توسط هون‌ها نابود شد و در اوایل قرون‌وسطی شاهد حمله بربرها بود. افسانه‌های وجود دارد که می‌گوید در زیر مسیر حرکت رودخانه ساوا و دانوب مقبره‌هایی مربوط به کشته‌های این جنگ‌ها وجود دارد.

۶. قلعه بلگراد، یکی از مکان‌های تاریخی و فرهنگی بلگراد است که بسیاری از کنسرت‌ها در این مکان برگزار می‌شود و محلی زیبا برای گذراندن وقت است.

بلگراد صربستان

۷. اسرار زیادی در دل شهر بلگراد وجود دارد، یکی از این رازها، شهری زیرزمینی است! امپراتوری‌ها در طول تاریخ، راه‌های ارتباطی زیرزمینی زیادی در این شهر ساخته‌اند و در طول سالیان دراز بلگراد یک شهر زیرزمینی کامل را در دل خود پنهان کرده است. مارپیچی در میان راه‌های تودرتو وجود دارد که عمقی برابر با ۶ متر دارد و یکی از عمیق‌ترین حفره‌ها در راه‌های زیرزمینی است.

بلگراد صربستان

۸. نمادهای فراماسونری زیادی در سطح شهر بلگراد دیده می‌شود. یکی از این نمادها در دل شلوغ‌ترین بخش بلگراد قرار دارد.

بلگراد صربستان

۹. بلگراد دره سیلیکون مخصوص خود را دارد! همان‌طور که می‌دانید دره سیلیکون یا سیلیکون ولی، نام غیررسمی منطقه‌ای در سانفرانسیسکو است که به دلیل داشتن بسیاری از شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان در این منطقه معروف است. اگرچه این شهر با کامپیوتر و فناوری ارتباط زیاد خوبی ندارد، ولی خیابان استراهینجیکا بانا به‌عنوان سیلیکون ولی بلگراد شناخته می‌شود.

۱۰. یکی از سنت‌های بسیار عجیب و غریب در بلگراد که کمتر کسی با آن آشنا است، شکار اردک است! در اوایل قرن ۱۹ در میدان اسلادیا، منطقه به نام منطقه شکار وجود داشته است. یک اسکاتلندی با نام «فرانسیس مک کنزی» مردم را در این محل جمع می‌کرده تا همه باهم به شکار بپردازند.

۱۱. بزرگ‌ترین کلیسای جامع ارتدوکس در بلگراد قرار دارد. کلیسای سنت سوا در وارچار یکی از نمادهای بلگراد است. گنبد این کلیسا ۷۰ متر ارتفاع دارد و بالای آن صلیب طلایی با ارتفاع ۱۲ متر قرار گرفته است.

بلگراد صربستان

این کلیسا با مجموع ارتفاع ۸۷ متر، یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان است و به‌عنوان بزرگ‌ترین کلیسا در بالکان شناخته شده است.

۱۲. بلگراد ۴۴ بار سقوط کرده است! به دلیل موقعیت مهم این شهر و دسترسی به دو رودخانه مهم منطقه، بلگراد همیشه هدف اصلی بسیاری از دولت‌ها بوده است. در طول تاریخ بلگراد حدود ۱۱۵ جنگ داشته و در طی این ۱۱۵ جنگ ۴۴ بار شکست‌خورده و شهر سقوط کرده است.

بلگراد صربستان

رومی‌ها، گت‌ها، هون‌ها، عثمانیان و بسیاری از دولت‌های دیگر، بارها قصد ایجاد آشفتگی در این منطقه را داشته‌اند که در بسیاری از موارد هم موفق شده‌اند.

۱۳. در دهه ۱۹۹۰ تورم صربستان از کنترل خارج شد. فرض کنید اول ماه است و شما حقوق خود را دریافت کرده‌اید و هزاران نقشه برای آن کشیده‌اید، ولی در کمتر از دو هفته، ارزش پول شما به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و دیگر هیچ‌کدام از وسایلی که نیاز دارید را نمی‌توانید خریداری کنید. این موضوع افسانه نیست و در اوایل دهه ۹۰ میلادی در بلگراد اتفاق افتاده است. زمانی که صربستان بخشی از یوگسلاوی بود، با یک بحران اقتصادی بسیار شدید روبه‌رو شد.

بلگراد صربستان

ارزش پول به‌شدت کاهش یافت و این بحران از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ ادامه داشت. ارزش پول به‌قدری کاهش‌یافته بود که کارگران با حقوق خود حتی توانایی خرید نان کافی را هم نداشتند. در این برهه از زمان مبادله کالا به کالا در بسیاری از شهرهای صربستان رواج داشت.

۱۴. یکی از مشهورترین مجسمه‌های بلگراد، مرد برهنه است که در قلعه بلگراد قرار دارد. این مجسمه به‌گونه‌ای ساخته شده است که گویی همیشه در حال نگاه کردن به شهر است. مجسمه بالای ستون ۱۴ متری قرار گرفته و در دست راستش یک شمشیر و در دست چپ او پرنده‌ای قرار دارد.

بلگراد صربستان

۱۵. بلگراد در قرن بیستم چندین بار بمباران شد، در طول هر دو جنگ جهانی و در سال ۱۹۹۹ توسط ناتو، بمباران‌هایی در این شهر انجام شد.

۱۶. بر اساس نظرسنجی‌های بین‌المللی، صرب‌ها جز مهمان‌نوازترین انسان‌های روی زمین هستند. مهمان‌نوازی به‌نوعی باور قدیمی در بین آن‌ها تبدیل شده است و درواقع مهمان‌نوازی را معادل خشنودی خداوند می‌دانند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه