دیدنی های بلگراد؛ ققنوس صربستان

شیدا  خرمشاهی
شیدا خرمشاهی سه شنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
دیدنی های بلگراد؛ ققنوس صربستان

 بلگراد پایتخت کشور صربستان است که  وجود دو رود بزرگ «دانوب» و «ساوا» چشم‌اندازهای زیبا و تفرجگاه‌های بسیاری در آن به وجود آورده است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۰۳ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۲۵ به‌روزرسانی شده است.

بلگراد بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور صربستان است که پس از پشت سر گذاشتن تاریخچه جنگی و آشفتگی‌های فراوان همچون ققنوسی از خاکستر بیرون آمده و به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری اروپایی تبدیل شده است. وجود دو رودخانه بزرگ «دانوب» و «ساوا» چشم‌اندازهای بی‌بدیل و تفرجگاه‌های بسیاری را در این شهر جذاب به وجود آورده است. می‌توانید در خیابان‌های تاریخی و زیبای این شهر قدم بزنید و از دیدن آثار تاریخی متعدد، پارک‌ها و دریاچه‌ها لذت برده و زندگی پر جنب‌ و‌ جوش شبانه را در شب‌های آن احساس کنید.

یکی از نکات جالب در مورد کشور صربستان این است که ایرانیان برای دیدنی این کشور زیبا نیازی به تهیه ویزا ندارند. در این مطلب نگاهی به جذاب‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی‌ بلگراد می‌اندازیم.

کلیسای سنت ساوا (Church of Saint Sava)

آبنما و فواره مقابل کلیسای سنت ساوا

کلیسای سنت ساوا از زیباترین سازه‌های صربستان و یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای ارتدکس در بالکان است. این کلیسا بخش مهمی از تاریخ صربستان را تشکیل می‌دهد و نمادی برای سپاس‌گزاری از بزرگ‌ترین آموزگار صربستان به شمار می‌رود.

برج های کالِمِگدان (Kalemegdan Towers)

پل ورودی قلعه برج های کالِمِگدان

دژ نظامی بلگراد با برج‌های سر به آسمان کشیده‌اش یکی از زیباترین نقاط بلگراد است که میان گردشگران بسیار جذاب و مشهور است. این دژ نظامی علاوه بر برج‌های بلندش، یک کلیسا، یک موزه و چندین پارک معروف نیز دارد.

ویکتور کالمگدان (The Vistor of Kalemegdan)

نورپردازی شبانه ویکتور کالمگدان

ویکتور کالمگدان مجسمه‌ای برای بزرگداشت پیروزی صربستان علیه امپراتوری عثمانی و اتریش طی جنگ‌های بالکان است و در جنگ جهانی اول ساخته شده است. ارتفاع این مجسمه ۱۴ متر است و از شناخته‌شده‌ترین یادمان‌های شهر به شمار می‌رود. نمای فوق‌العاده از دو رودخانه دانوب و ساوا و چشم‌اندازهای زیبا این منطقه را پر از گردشگر کرده است.

موزه نیکولا تسلا (Nikola Tesla Museum)

پرچم های سبز و قرمز موزه نیکولا تسلا

نیکولا تسلا از دانشمندان و مخترعین شهیر دنیا است که اصالتا صربستانی بود. آخرین درخواست این دانشمند این بود که اموالش پس از مرگ وی در پایتخت صربستان یعنی بلگراد نگهداری شوند. برطبق درخواست این مخترع بزرگ، اموال وی اکنون در موزه‌ای همنام خودش در بنایی مسکونی و زیبا که در سال ۱۹۲۹ میلادی بنا شده است، نگهداری می‌شوند. موزه نیکولا تسلا در واقع محل نگهداری اموال و میراث شخصی این مخترع گرانقدر است که شامل دست‌نوشته‌ها و طرح‌های وی از اختراعات او است. لازم به ذکر است که این موزه از جمله میراث ارزشمند جهانی یونسکو به شمار می‌رود و این نشانه اهمیت کارهای این دانشمند بزرگ است.

خیابان اسکادارلیا (Skadarlija Street)

کافه های خیابانی در خیابان اسکادارلیا

اگر می‌خواهید روح بلگراد را حس کنید و از اجراهای افسانه‌ای گروه‌های موسیقی در بافت قدیمی شهر لذت ببرید، به این خیابان بروید. خیابان اسکادارلیا به‌دلیل داشتن گردشگاه‌های زیبا، رستوران‌ها و کافه‌های سنتی و بافت قدیمی که نمایانگر تاریخ واقعی بلگراد است، یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر پایتخت صربستان محسوب می‌شود.

کلیسای جامع سنت مارک (Crkva Svetog Marka)

درختان سر سبز در مقابل کلیسای جامع سنت مارک

کلیسای جامع سنت مارک یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای صربستان است که در سال ۱۹۴۰ میلادی در کنار کلیسای چوبی و تاریخی متعلق به ۱۸۳۵ میلادی ساخته شده است. در این کلیسا می‌توانید مجسمه موزاییکی مارک مقدس و نمادهای تاریخی و مذهبی کشور صربستان را مشاهده کنید.

آدا سیگنالیا (Ada Cignalija)

عکس هوایی از طبیعت منطقه آدا سیگنالیا

آدا سیگنالیا یک شبه‌جزیره مصنوعی در رود ساوا است

آدا سیگنالیا یکی از تفرجگاه‌های محبوب و پرطرفدار بلگراد که به‌صورت شبه جزیره‌ای مصنوعی و کوچک روی رودخانه ساوا ساخته شده و در آن انواع تفریحات روزانه و شبانه از دوچرخه‌سواری گرفته تا اسکیت، مسیرهای پیاده‌روی دور رودخانه، اسکی روی آب، بانجی جامپینگ، تنیس، راگبی، قایقرانی، کافه و رستوران برای گردشگران فراهم شده است. همچنین این مکان در طی سال، میزبان رویدادهای ورزشی فراوانی است و به همین دلیل، یک مقصد رویایی برای علاقه‌مندان به ورزش به شمار می‌آید.

بازار کالنیک (Kalenić Market)

مغازه های تره بار و میوه فروشی در بازار کالنیک

اگر در بلگراد به‌دنبال مکانی هستید که بتوانید زندگی روزمره مردم صربستان را از نزدیک لمس کنید، به بازار کالنیک بروید. در بازار کالنیک علاوه بر ارتباط مستقیم با مردم این کشور می‌توانید میوه‌ها، سبزیجات تازه، محصولات لبنی محلی و دیگر محصولات محلی را خریداری کنید. علاوه بر این‌ها، در کنار بازار، مغاره‌های کوچک و بزرگ سوغات صربستان، قنادی، نانوایی، کافه و رستوران‌های زیادی وجود دارند که بعد از بازدید از بازار می‌توانید به آن‌ها سر بزنید.

میدان جمهوری (Republic Square)

مجسمه سوار بر اسب در میدان جمهوری بلگراد

میدان جمهوری یکی از معروف‌ترین میدان‌های بلگراد و از جاهای دیدنی صربستان است که به خاطر یادمان شاهزاده میهایلو (Prince Mihailo)، موزه ملی و تئاتر ملی، معماری بی‌نظیر، کافه‌ها و رستوران‌هایش به یکی از جاذبه‌های پرطرفدار شهر بلگراد تبدیل شده است.

میکسر هاوس (Mikser House)

لوازم ورزشی و لباس در میکسر هاوس

میکسر هاوس در منطقه معروف ساوامالا (Savamal)، یکی از مناطق مورد توجه گردشگران قرار دارد و دارای کاربردهای گوناگونی است. از جمله کاربردهای میکسر هاوس می‌توان به کارگاه، بوتیک و برگزاری اکثر رویدادهای تفریحی و کنسرت‌ها اشاره کرد. میکسر هاوس یکی از جاذبه‌های بلگراد است که حتما باید از آن دیدن کنید.

بتن هالا (Beton Hala)

منظره شبانه در بتن هالا

بتن هالا که به‌معنای «تالار بتونی» است، در کرانه رودخانه قرار گرفته و از معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر بلگراد است. در بتن هالا می‌توانید بهترین رستوران‌ها و کافه‌های پایتخت صربستان را پیدا کنید. توجه داشته باشید که قبل از رفتن به رستوران‌های این منطقه قبلا میز خود را رزرو کنید، زیرا این منطقه بسیار محبوب است و بیشتر اوقات تمام میزهای رستوران و کافه‌های آن از قبل رزرو شده و پر هستند.

مجلس شورای ملی (National Assembly)

خودرو های پارک شده مقابل مجلس شورای ملی

بنای مجلس شورای ملی یکی از باشکوه‌ترین ساختمان‌های شهر بلگراد است که در آن تاریخ صربستان ساخته شده است. امروزه این ساختمان، محل تصمیم‌گیری‌های مهم برای آینده بلگراد و صربستان است.

خیابان نز میهایلووا (Knez Mihailova)

مردم در حال رفت و آمد در خیابان نز میهایلووا

این خیابان جذاب و دیدنی، اسم خود را از یکی از شاهزاده‌های صربی گرفته و یکی از خیابان‌های پرتردد در بلگراد است که در آن فروشگاه‌ها، مراکز خرید و جاذبه‌های تاریخی فراوانی گنجانده شده است.

شهر قدیمی زِمون (Zemun)

خانه های شیروانی دار در شهر قدیمی زِمون

زمون در گذشته شهری در حومه امپراتوری اتریش بود که پس از پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸ میلادی، به‌طور رسمی به کشور صربستان پیوست.

برج گاردوس (Gardos) یکی از یادگارهای به جا مانده از استحکامات قرون‌وسطایی و یکی از دیدنی‌ترین نمادهای این شهر قدیمی است که به سبک معماری رومانسک ساخته شده است. همچنین اسکله زمون که این شهر قدیمی را به بلگراد متصل می‌کند، از رستوران‌ها و کافه‌های شناور زیادی برخوردار است که در آن‌ها می‌توانید یک خاطره به‌یادماندنی و رمانتیک را در جوار رودخانه دانوب ثبت کنید. نظرها و تجربیات خود را درباره جاذبه‌های گردشگری کلمبو با ما وسایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه