سوغات کلمبو، پایتخت سریلانکا

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
سوغات کلمبو، پایتخت سریلانکا

کلمبو، پایتخت سریلانکا و مرکز تجاری این کشور است. سوغات این شهر شامل انواع صنایع دستی و محصولات محلی است.

سریلانکا، برای علاقه‌مندان به خرید، مثل بهشت است. علاوه بر پوشاک، که سریلانکا به خاطر تولید آن شهرت فراوانی دارد، در این کشور و به خصوص در پایتخت آن، کلمبو، سوغاتی‌های سنتی فراوانی پیدا می‌شود که یادگار خوبی برای سفر است. این سوغاتی‌های سنتی به این دلیل که رنگ و بوی بومی و محلی دارند، خاطرات سفر را زنده می‌کنند. در ادامه با چند مورد از آن‌ها آشنا می‌شویم که می‌توانید در سفر به کلمبو خریداری کنید.

سنگ‌های قیمتی و زیورآلات

سوغات کلمبو

این سوغاتی یکی از جذاب‌ترین و البته گران‌ترین سوغاتی‌های این شهر است. در سریلانکا، سنگ‌های قیمتی زیادی از معادن استخراج می‌شود. به خصوص معدن سنگ ماه در سریلانکا فراوان است. حتی در سفر به این کشور می‌توانید از یکی از این معدن‌ها بازدید کنید و ببینید که چطور این سنگ‌های زیبا استخراج می‌شوند، جلا داده می‌شوند، آن‌ها را به اشکل مختلف درمی‌آورند و به زیورآلات گوناگون اضافه می‌کنند. در شهرهای مختلف سریلانکا، به خصوص در کلمبو، می‌توانید این زیورآلات تهیه شده از سنگ‌های قیمتی را خریداری کنید. فروشگاه‌های این زیورآلات معمولا در مناطق توریستی قرار دارند.

موزه‌های زیادی وجود دارند که در آن‌ها می‌توانید مراحل استخراج این سنگ‌ها را در قالب فیلم، تماشا کنید و اطلاعات جالبی در مورد آن‌ها به دست آورید. برای خرید حتما چانه بزنید حتی در نمایشگاه‌های شیک و لوکس.

چای سیلان

چای سیلان سراسر دنیا مشهور است. اگر در نزدیکان‌تان کسی هست که به چای علاقه دارد، حتما برای او چای سیلان سوغات ببرید. در نواحی مرکزی سریلانکا حتی می‌توانید از مزارع چای دیدن کنید، کارخانه‌های چای را ببینید و چای با عطر و طعم مورد علاقه‌ی خود را از میان انواع چای انتخاب کنید. در سریلانکا در هر بازار و فروشگاهی، چای بسته‌بندی شده مناسب برای هدیه دادن، پیدا می‌شود. یکی از مشهورترین برندهای چای در سریلانکا، Dilmah است.

ظروف چینی

سوغات کلمبو

یکی از مشهورترین برندهای چینی در دنیا، برند ژاپنی Noritake است. جالب است بدانید که محصولات این برند در سریلانکا تولید می‌شوند. این محصولات را با قیمت‌های معقول می‌توانید در اوت‌لت‌های کارخانه یا در نمایشگاه‌هایی که در کلمبو دارند، خریداری کنید. در فروشگاه‌های بزرگ و مراکز خرید مدرن هم این محصولات به راحتی پیدا می‌شوند.

چوب دارچین

در سریلانکا تقریبا همه نوع ادویه‌ای رشد می‌کند و جالب است بدانید که این کشور، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان دارچین در دنیا است. در فروشگاه‌های سوغات کلمبو می‌توانید چوب‌های دارچین را در بسته‌بندی‌های زیبا و جذاب و مناسب هدیه دادن، خریداری کنید. البته پودر دارچین هم وجود دارد، ولی چوب دارچین برای هدیه‌ دادن مناسب‌تر است.

ماسک‌های چوبی

سوغات کلمبو

منبت‌کاری یکی از مهارت‌ها و هنرهایی است که در سریلانکا مورد توجه مردم قرار دارد و از آن برای ساخت اشیا و لوازم دکوری و حتی تزیین ستون‌های چوبی و نمای ساختمان استفاده می‌کنند. ماسک‌های چوبی منبت‌کاری شده یکی از این صنایع دستی زیبا هستند که معمولا به عنوان سوغات سریلانکا مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند. این ماسک‌های چوبی رنگارنگ که از آن‌ها می‌توانید به عنوان وسیله‌ی دکوری استفاده کنید، هر کدام معنایی دارند. ماسک‌های قرمز از شما محافظت می‌کنند، ماسک‌های زرد برایتان ثروت به ارمغان می‌آورند و ماسک‌های آبی موجب موفقیت شغلی شما می‌شوند. البته ماسک‌های چوبی با طرح چهره و بدون رنگ‌آمیزی هم وجود دارد.

زیراندازهای Dumbara

یکی از بافته‌های دست‌بافت سریلانکا  Dumbara نام دارد که از روستاهای اطراف Kandy می‌آید. این بافته‌ها معمولا دارای طرح‌های هندسی هستند. معمولا از رنگ‌های سیاه و سفید برای بافت و از رنگ قرمز برای ایجاد طرح‌های تک روی آن‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که در سال‌های اخیر، مردم به طرح‌های سنتی و صنایع دستی علاقه پیدا کرده‌اند، امروزه حتی کافه‌ها و هتل‌های مدرن هم بخشی از دکوراسیون خود را با این بافته‌های سنتی تزیین می‌کنند. حتی سبد و کیف و رومیزی هم با این طرح و نقش بافته می‌شود.

ساری‌های سریلانکا

ساری‌های سریلانکا کمی با ساری‌های هندی تفاوت دارند و سه قطعه دارند. رنگ‌های آن‌ها بسیار شاد و جذاب است و در فروشگاه‌های پوشاک و سوغات بدون شک توجه‌تان را جلب می‌کند. اگر دوست و آشنایی دارید که به ساری و لباس‌های سنتی علاقه دارد، حتما برایش از این ساری‌های رنگارنگ و زیبا خریداری کنید.

نقشه، پوستر و محصولات کاغذی

اگر علاقه‌مند به جمع‌آوری نقشه‌های قدیمی و پوسترهای جاذبه‌های گردشگری سراسر دنیا هستید، می‌توانید در کلمبو و در فروشگاه‌های سوغات انواع آن‌ها را خریداری کنید. عکس‌های قدیمی از سریلانکا و اهالی و سبک زندگی‌شان در قالب پوسترهای زیبا در این فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. علاوه بر این، سبدهایی ساخته شده از روزنامه‌های قدیمی با رنگ‌های متنوع، در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود که به سختی می‌توان از خیر خریدن آن‌ها گذشت.

هنرهای سنگی سریلانکا

حتما نقاشی‌های روی سنگ را دیده‌اید. در سریلانکا هم در مناطق مختلف آن، مردم و هنردوستان به این هنر زیبا توجه نشان می‌دهند و هنرشان را به عنوان سوغات به گردشگران می‌فروشند. طرح و نقش متفاوت سنگ‌ها و رنگ‌های بی‌نظیر و خارق‌العاده‌ی آن‌ها، شما را ترغیب می‌کند که آن‌ها را به عنوان سوغات خریداری کنید.

کاسه‌های چوبی

سوغات کلمبو

 کاسه‌های چوبی دست‌ساز یکی از سوغاتی‌های زیبای کلمبو است که با چوب‌های مختلف تهیه می‌شود. اما نوعی از آن‌ها که با چوب درخت دارچین تهیه می‌شود و رنگ زیبایی دارد از بقیه متمایزتر است. این کاسه‌ها با تنه‌ی درخت دارچین تهیه می‌شوند بعد از این که پوسته‌ی درخت از آن جدا شد. این پوسته همان ادویه‌ی خوشبویی است که از آن استفاده می‌کنیم.

نقاشی

هر سرزمینی سبک خاص خود را برای نقاشی دارد. هنرمندان سریلانکایی هم با با ذوق و مهارت خود، نقاشی‌هایی زیبا با رنگ‌هایی روشن و جذاب می‌کشند. گاهی نقاشی‌ها صحنه‌های اساطیری محلی را نشان می‌دهند و گاهی تصاویری از شخصیت‌های معروف و اتفاقات تاثیرگذار هستند. نقاشی هر ملت، فرهنگ و سنت‌ها آن را به خوبی بازگو می‌کند. در نتیجه آثار نقاشی هنرمندان داخلی، بهترین سوغات فرهنگی ممکن است و ضمنا خرید آن‌ها تاثیری مثبت بر گسترش هنرهای بومی و حمایت از هنرمندان محلی دارد.

سوغاتی با طرح فیل!

سوغات کلمبو

طرح فیل یکی از رایج‌ترین طرح‌ها در سریلانکا است، چرا که در این کشور فیل فراوان است. در جنگل‌ها می‌توانید از نزدیک فیل‌ها را ببینید و در فروشگاه‌های سوغات محصولات زیادی با طرح فیل پیدا می‌شود. مثلا عروسک‌های پارچه‌ای فیل برای کودکان یا فیل تراشیده شده با سنگ‌های قیمتی برای علاقه‌مندان به سنگ‌های ارزشمند. آثار منبت‌کاری شده با طرح فیل، مگنت و کاغذ کادو دفتر یادداشت با طرح فیل از دیگر سوغاتی‌هایی است که در فروشگاه‌ها خواهید دید.

فراموش نکنید که همیشه برای خرید حسابی چانه بزنید. قیمت‌هایی که روی کالاها می‌بینید، چند برابر قیمت واقعی است. البته هیچ راهی برای فهمیدن قیمت دقیق اجناس وجود ندارد، ولی باید تا جایی که می‌توانید برای تخفیف گرفتن چانه بزنید.

مطالب مرتبط:

منبع inditales

دیدگاه