دانشگاه توکیو یا کیوتو؛ کدام بهتر است؟

سارا کرایی
سارا کرایی سه شنبه، ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
دانشگاه توکیو یا کیوتو؛ کدام بهتر است؟

ژاپن را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اید؟ در این مقاله می‌توانید با دو دانشگاه برتر این کشور، کیوتو و توکیو، آشنا ‌شوید.

اگر در فکر تحصیل در کشور ژاپن هستید، دو دانشگاه برتر ژاپنی وجود دارد که به طور قطع راه خود را در لیست دانشگاه‌های انتخابی شما پیدا می‌کنند، یکی دانشگاه توکیو و دیگری دانشگاه کیوتو. بر اساس رتبه بندی QS سال ۲۰۱۸، هر دوی این دانشگاه‌ها در میان ۴۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. دانشگاه توکیو که در جایگاه بالاتری نسبت به دانشگاه کیوتو و در رتبه هشتم قرار دارد، توانسته شش پله از رتبه سال گذشته خود بالاتر برود، در حالی که دانشگاه کیوتو در جایگاه ۳۶ و تنها یک درجه نسبت به سال قبل افزایش رتبه داشته است.

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور دارید و میان این دو دانشگاه برتر ژاپنی مردد هستید، اگر می‌خواهید به جای در نظر گرفتن رتبه بندی‌های دانشگاهی، خود درباره ویژگی‌های آن‌ها بخوانید و تصمیم بگیرید، در ادامه این مقاله با مقایسه بین این دو دانشگاه همراه کجارو باشید.

 رتبه موضوعی دانشگاه‌ها

ژاپن

برای آن‌هایی که در تصمیم‌گیری بین دو دانشگاه برتر ژاپن مردد هستند، رتبه‌بندی موضوعی QS می‌تواند ابزاری مفید برای انتخاب باشد. دانشگاه توکیو و دانشگاه کیوتو بالا‌ترین نمرات خود را در رشته‌ی علوم طبیعی دریافت کرده‌اند و دانشگاه توکیو در بین ۱۰ دانشگاه اول لیست و در جایگاه نهم و کیوتو در جایگاهی نه چندان دور و در رده ۱۵ قرار دارد. دانشگاه توکیو برای بسیاری از رشته‌‌ها در جایگاه بالاتری نسبت به دانشگاه کیوتو قرار دارد.

در رشته کشاورزی و جنگلداری دانشگاه توکیو در جایگاه ۱۲ و کیوتو در جایگاه ۲۸ قرار دارد. در رشته آناتومی و فیزیولوژی دانشگاه توکیو در جایگاه ۹ و کیوتو در جایگاه ۳۰ قرار دارد. در رشته باستان‌شناسی دانشگاه توکیو در جایگاه ۱۷ و کیوتو در جایگاه ۴۰ قرار دارد. در رشته معماری دانشگاه توکیو در جایگاه ۱۷ و کیوتو در جایگاه ۳۷ قرار دارد. در رشته شیمی دانشگاه توکیو در جایگاه ۱۰ و کیوتو در جایگاه ۱۵ قرار دارد. در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه توکیو در جایگاه ۸ و کیوتو در جایگاه ۱۲ قرار دارد. در رشته داروسازی دانشگاه توکیو در جایگاه ۹ و کیوتو در جایگاه ۲۵ قرار دارد.

موقعیت مکانی

ژاپن

یکی از مهم‌ترین عواملی که باید مورد توجه قرار بگیرد، موقعیت مکانی هر یک از دانشگاه‌ها است. هر دو در شهرهای بزرگ ژاپن قرار دارند. محوطه اصلی دانشگاه توکیو (پردیس هنگو) در منطقه مرکزی (Bunkyo) توکیو واقع شده که منطقه‌ای تاریخی هم بوده است. برخی از آثار تاریخی مربوط به دوره‌ی ادو هنوز در محوطه دانشگاه دیده می‌شوند، آثاری مانند دروازه قرمز معروف (Akamon) و سانشیرو پاند زیبا (Sanshiro Pond) که قدمت آن به سال ۱۶۱۵ می‌رسد.

توکیو در رتبه‌بندی QS بهترین شهرهای دانشگاهی، در رتبه هفتم قرار گرفت و بالاترین نمره برای اشتغال فارغ‌التحصیلان در جهان را به خود اختصاص داد و این رتبه نشان می‌دهد که فارغ‌التحصیلان این شهر به شدت مورد قبول کارفرمایان قرار می‌گیرند. همچنین توکیو موفق به کسب امتیاز بالایی برای میزان تمایل دانشجویان برای تحصیل در این شهر (رتبه سوم در جهان) شده است، چراکه شهری امن و پاکیزه با شمار زیادی ویژگی‌های مطلوب برای دانشجویان بین‌المللی است. توکیو شهری بزرگ و پرجمعیت‌ترین کلان‌شهر در سراسر دنیا است و حدود ۳۸ میلیون نفر جمعیت دارد.

در مقایسه، دانشگاه کیوتو از سه محوطه دانشگاهی تشکیل شده که بزرگ‌ترین آن‌ها یوشیدا است و برای داشتن ساختمان‌هایی با سبک‌های مختلف معماری معروف است، از جمله ساختمان‌هایی که از زمان تاسیس دانشگاه در سال ۱۸۹۷ بنا شده‌اند، مانند برج ساعت نمادین. محوطه یوجی (Uji) دانشگاه ، که قبلا متعلق به ارتش ژاپن بوده، مرکز چندین موسسه تحقیقاتی است و در محیطی آرام در حومه کیوتو قرار دارد. محوطه سوم آندانشگاه کتسورا، از چهار بخش ساخته شده است و به عنوان «مرکز علم فناوری» برای طرح ایده‌های جدید در فناوری و علم شناخته می‌شود.

شهر کیوتو، در مقایسه با توکیو کوچک است و حدود ۱٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد، کیوتو در کنار شهرهای اوزاکا و کوبه رتبه ۱۷ بهترین شهرهای دانشجویی را کسب کرده است. کیوتو برای هزاران سال پایتخت امپریالیست ژاپن بوده و دارای ۱۷ سایت میراث جهانی یونسکو است. در حالی که توکیو فرصتی استثنایی برای زندگی و تحصیل در شهری شلوغ را فراهم می‌کند، تعداد زیاد معابد و زیارتگاه‌ها در کیوتو کمک می‌کنند تا در این شهر احساس آرامش بیشتری داشته باشد. کیوتو-اوزاکا-کوب بالاترین نمره را در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی از طرف دانشجویان دریافت کردند، این امتیاز مشخص می‌کند که دانشجویانی واقعا از زندگی در این شهر لذت می‌برند. اگر ترجیح می‌دهید در یک شهر کوچک‌تر از توکیو تحصیل کنید، کیوتو بهترین انتخاب برای شما است، مخصوصا اگر علاقمند به تاریخ هستید.

جامعه دانشجویی

ژاپن

هر دو دانشگاه برتر ژاپن بسیار بزرگ هستند، دانشگاه توکیو اما کمی بزرگ‌تر است (۲۸,۲۵۳ دانشجو در این دانشگاه ثبت نام کرده‌اند، که تقریبا نیمی از آن‌ها دانشجویان کارشناسی و نیم دیگر کارشناسی ارشد هستند). در دانشگاه توکیو دانشجویان بین‌المللی بیشتری وجود دارد که حدود ۳,۴۷۲ یعنی ۱۲٫۲ درصد کل دانشجویان دانشگاه را تشکیل می‌دهند، در حالی که در دانشگاه کیوتو  ۲,۰۹۱ نفر دانشجوی بین‌‌المللی وجود دارد که ۹ درصد کل دانشجویان دانشگاه را تشکیل می‌دهند. اکثر این دانشجویان از کشورهای دیگر آسیا، مانند چین، کره جنوبی و تایوان هستند.

هزینه تحصیل

ژاپن

هزینه تحصیلات در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای همه دانشجویان دانشگاه توکیو و دانشگاه کیوتو برابر است با ۵۳۵,۸۰۰ ¥ (~ ۴,۹۰۰ دلار ) در سال. دانشجویان همچنین ملزم به پرداخت هزینه‌های اضافی برای پذیرش و امتحانات هستند که این مخارج برای هر دو موسسه مشابه است: هزینه تحصیل ۲۸۲,۰۰۰ ¥ (~ ۲,۵۶۰ دلار) و هزینه امتحان ورودی ۱۷,۰۰۰ ¥ (~ ۱۵۵ دلار) است. هزینه‌های تحصیلی در زمان ثبت‌نام هر دانشجو باید پرداخت شود.

دانشکده‌ حقوق دانشگاه توکیو و دانشگاه کیوتو از دانشجویان هزینه‌های تحصیلی بیشتری می‌گیرند، حدود ۸۰۴,۰۰۰ ¥ (~ ۷,۳۰۰ دلار آمریکا) در سال. هزینه ثبت نام برای دانشجویان حقوق با دانشجویان سایر رشته‌ها یکسان است، اما مانند همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، هزینه‌های بالاتری برای امتحانات پرداخت می‌کنند (¥ ۳۰,۰۰۰ (~ ۲۷۰ دلار)).

دانشجویانی که در دانشکده پزشکی یا علوم دامپزشکی در دانشگاه توکیو تحصیل می‌کنند، ۵۲۰,۸۰۰ یورو (~ 4735 دلار) در سال پرداخت می‌کنند، به علاوه هزینه پذیرش و هزینه‌ی آزمون که ۳۰,۰۰۰ یورو است. تمام دانشجویان هزینه تحصیل خود را در دو دوره، در ماه آوریل برای ترم اول و اکتبر برای ترم دوم پرداخت می‌کنند.

منابع مالی

ژاپن

هر دو دانشگاه برتر ژاپن کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان اعطا می‌کنند، از جمله:

معافیت هزینه‌ی تحصیل

ژاپن

هر دو دانشگاه فرصتی در اختیار دانشجویان برجسته کارشناسی که با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، قرار می‌دهند تا با معافیت از تمام یا نیمی از هزینه‌های تحصیل بتوانند به  تحصیل خود ادامه دهند (دانشگاه توکیو این معافیت پرداخت هزینه تحصیل را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز ارائه می‌دهد). همچنین، دانشجویانی که ممکن است در صورتی که به ناگهان دیگر نتوانند هزینه‌های تحصیل خود را پرداخت کنند، واجد شرایط معافیت شوند. اطلاعات بیشتر در مورد انواع معافیت‌ها در دانشگاه کیوتو را می‌توانید در اینجا پیدا کنید.

بورس تحصیلی

ژاپن

دانشگاه توکیو یک بورس تحصیلی ویژه برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد که در واقع پاداشی است برای دانشجویان تحصیلات عالی که توانایی و استعداد خود را به خوبی نشان داده باشند؛ این بورس به صورت ماهانه مبلغی حدود ۲۰۰,۰۰۰ ¥ (۱,۸۰۰ دلار) است. به علاوه، این دانشجویان واجد شرایط بورس تحصیلی دولتی ژاپن هستند، که طبق سطح تحصیل آن‌ها، ماهانه مبلغی حدود ۱۴۵,۰۰۰ ¥ (۱,۳۰۰ دلار) دریافت می‌کنند.

دانشگاه کیوتو سالانه تقریبا ۶۰ طرح بورس تحصیلی برای دانشجویان در نظر می‌گیرید. این بورس‌ها بین ۳۰,۰۰۰ تا ۱۸۰,۰۰۰ ¥ (۲۷۰  تا ۱,۶۴۰ دلار) در ماه به یک یا دو دانشجو اختصاص داده می‌شوند. لازمه‌ی دریافت برخی از این بورسیه‌ها داشتن دانش خوب زبان ژاپنی است.

مطالب مرتبط:

منبع topuniversities

دیدگاه