گزارش اختصاصی کجارو؛ راهنمای عملی برای سفر در تهران تراول شو

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد شنبه، ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۵
گزارش اختصاصی کجارو؛ راهنمای عملی برای سفر در تهران تراول شو

راهنمای عملی سفر برای علاقه‌مندان به سفر، گردشگری و ماجراجویی در تهران تراول شو، در دو روز متوالی ۲ و ۳ آذر ماه ۹۶، در پردیس سینمایی ملت با حضور جمع زیادی از دوست‌داران سفر برگزار شد.

پس از نشست خبری تهران تراول شو که در روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه برگزار شد، دو روز متوالی، یعنی پنجشنبه دوم و جمعه سوم آذرماه از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر، کارگاه‌های عملی این نشست برپا شد و تیم کجارو نیز در روز جمعه، سوم آذر در میان جمع کثیری از علاقه‌مندان و ماجراجویان سفر حضور یافت و از دستاوردها و تجربیات اعضای تیم برگزارکننده این رویداد عملی استفاده کرد. 

تهران شو

این همایش که روایتی از جسارت و جرات در سفر بود، با عنوان از صفر تا سفر (Tehran Travel Show) با حضور رکوردداران بین‌المللی سفر در جهان برای نخستین بار در تهران برگزار شد.

تهران شو

این همایش با هدف آموزش شیوه‌های سفر مستقل، برای همه کسانی که آرزو دارند از سفر بیشتر لذت ببرند یا سفر را تنها برای کسانی می‌پندارند که از آزادی عمل و بودجه بیشتری برخوردار هستند برگزار شد. هدف از این کارگاه آموزشی، یادآوری و بررسی تک تک موانع سفر برای همه علاقه‌مندان در هر قشر، گروه و صنفی بود.

تهران شو

 گروهی از با تجربه‌ترین گردشگران بین‌المللی در قالب سخنرانی و کارگاه، تجربیات خود را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دادند و به آن‌ها کمک کردند تا بتوانند با شیوه‌هایی متفاوت از همیشه، سفرهای خود را برنامه‌ریزی کنند.

در این رویداد چند رسانه‌ای سعی شد موضوعات مهمی چون انگیزه، دانش، ابزار، فنون و همچنین جرات سفر چون فردی با تجربه، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

شرکت‌کنندگان در این رویداد، مهارت و دانش در مورد چگونگی برخورد با موانعی چون ویزا، زمان سفر، زبان و هزینه سفر را مورد بررسی و پرسش و پاسخ قرار دادند تا پس از بررسی این موانع با استفاده از تجربیات گردشگران ماجراجو آن را به چالش بکشند و به راه حلی مناسب برسند تا بعد از آن بتوانند جرات و اعتماد به نفس ورود به جهانی مملو از امکانات را بیابند.

تهران شو

از جمله سخنرانان این همایش می‌توان به رضا پاکروان، رکورددار گینس برای سفر به صحرا با دوچرخه نام برد. او عضو انجمن سلطنتی جغرافیای انگلستان است و تابه‌حال به بیش از ۵۰ کشور سفر کرده است. پاکروان تا پیش از آغاز سفرهای حرفه‌ای خود به‌عنوان یک تحلیلگر ماهر در بورس لندن مشغول به کار بوده و توانسته با جرات مسیر زندگی خود را به سوی سفر، نویسندگی و فیلمسازی هدایت کند. او در ابتدای این برنامه با بیانی گرم و صمیمی تک تک عواملی که می‌تواند مانعی دشوار در ذهن دوستداران سفر به حساب بیاید را نام برد و با طرح موضوع و پرسش از میان حضار به بررسی آن‌ها پرداخت. سپس از کسانی که در این زمینه تجربیاتی را کسب کرده بودند خواست تا برای هر یک پاسخ مناسبی را داشته باشند.

تراول شو

چیزی که در این رخداد برآن تآکید شد، ایجاد روحیه‌ای مناسب برای افراد بود تا برای سفر کردن ریسک کنند و به‌دنبال کسب تجربه‌ای کاملا شخصی باشند. سفر کردن به مقاصد سنتی سفر همچون شمال کشور کاری است که عموم گردشگران داخلی به یک کیفیت انجام می‌دهند و سفری نیست که تجربه‌ای منحصربه‌فردی را خلق کند.

تهران شو

لوکا الفاتی اهل ایتالیا هم از دیگر سخنرانان این همایش است. او تابه‌حال به صد کشور سفر کرده است. لوکا در سال ۲۰۰۵ با ماشین خود از شهر نیویورک به پاناما سیتی رفت و بعد از آن به به کشورهایی از جمله افغانستان، عراق، ایران و چاد سفر کرد. در سال ۲۰۱۲، تعهد لوکا به کارش، او را به راهنمای سال Wanderlust Expedition مبدل کرد. او مدرس پشتیبانی‌ از زندگی و پیشگیری از تروما، راهنمای کوهستان و نجات غریق است. همچنین به روزنامه‌نگاران روش‌های انطباق با محیط‌های نامانوس را آموزش می‌دهد. نخستین گذر او از کویر دشت لوت در ایران در سال ۲۰۱۵ در National Geographic Traveler پخش شد. او راهکارهای مقابله با مالاریا و سایر سلامت در سفر را بیان کرد.

تهرانشو

او نیز در کارگاهی مجزا به دوستداران سفر راهکارهای مناسبی را ارائه داد و جالب است که تمامی ابزار سفر خود را در این رویداد به‌همراه خود آورده بود و پس از ارايه کارگاه خود به جمع‌آوری ابزار سفر خود پرداخته و راهی فرودگاه امام شد.

ژاله فیروزبخت نیز یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود. او متولد تهران، بزرگ شده در انگلستان و ساکن برلین است. او موفق شده علاقه‌اش به دنیای مُد و سفر کردن را باهم تلفیق کند و به‌عنوان یک خریدار ارشد برای یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اروپایی کار‌ ‌‌کند. ژاله در حین سفر‌هایش به اقصی نقاط جهان با تولیدکنندگان مختلف همکاری می‌کند و همچنین برای شرکت خود از دنیای مد و لباس الهام می‌گیرد. او در این کارگاه به  جمع زیادی از بانوان شرکت کننده در این رویداد تمامی راهکارهایی که خود تجربه کرده بود را تک تک بیان کرده و در این بخش اشاره کرد که هر شخصی پس از شناخت شخصیتی از خود می‌تواند گام‌های اولیه خود را برای سفر بردارد و با آگاهی از مکان سفر نوع رفتار و نوع پوشش خود را بسنجد و از سفر نهراسد؛ چراکه هر مکانی حتی شهر سکونت آدمی نیز می‌تواند خطرناک‌تر از آن مکانی باشد که به آن سفر کرده‌ است.

تهران شو

او اشاره کرد که همیشه مکان اقامت خود را درشب اول سفر از پیش رزرو کنید و از دیگر نکات بسیار مهم اشاره شده در این بخش اسکن کردن تمامی مدارک مهم (پاسپورت، آیدی کارت، شماره کارت اعتباری و.... ) و ارسال آن‌ها به ایمیل شخصی خودتان بود. استفاده از نقشه در سفر با هر روشی که برایتان امکان‌پذیر است بسیار کمک کننده است. استفاده از اپلیکیشن بوم رنگ برای حل مشکل زبان یکی از پیشنهادها ایشان بود. استفاده از سیم‌کارت‌های محلی و نیز تهیه کارت اعتباری از طریق سایت‌های معتبر داخلی پیش از سفر و در کل راه‌حل‌هایی مناسب برای امنیت در سفر برای بانوان و تمامی علاقه‌مندان به سفر.

یکی از فعالان این بخش گلاره کیازند، عکاس، فیلمبردار، مستند ساز و در عین حال علاقه‌مند به عکاسی خبری بود که به قطب جنوب سفر کرده و مدت ۳ سال نیز در افغانستان زندگی کرده و ابعادی از زندگی مردم افغانستان را به تصویر کشیده بود. وی از تجربیات حسی شناخت آدمیان آن دیار سخن گفت.

تهران شو

تیموتی ورن، گردشگر فرانسوی یکی از مربیان این همایش بود که به بیش از ۴۰ کشور در سراسر ۵‌ قاره سفر کرده و به‌تنهایی طول نروژ، بیابان‌های پاتاگونیای شیلی و ‌کوه‌‌های صخره‌ای ‌کانادا و هیمالایای نپال را رکاب زد‌ه است.

رضا عابدنی نیز یکی دیگر از فعالان این حوزه بود که در بخش انتهایی برنامه سخنانی گرم و دوست داشتنی را از سفر و شخصیت‌های خوب انسانی گفت و تاکید کرد که سفر آدمی را رها و متفکر می‌سازد. در نهایت هدف این برنامه آموزش نوعی از سفر کردن بود که در طی آن گردشگر به‌ قصد کشف جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی یک منطقه به یک ناحیه سفر می‌کند و در این مسیر هم به شناخت جامعی از خود و محیط می‌رسد.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه