حمل و نقل عمومی کاشان

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
حمل و نقل عمومی کاشان

کاشان مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران است که توانسته گردشگران زیادی را جذب کند. برای گشت و گذار در این شهر زیبا بهتر است درباره سیستم حمل و نقل عمومی آن بیشتر بدانید.

کاشان مشهور به دارالمومنین بوده، دارای ۷۰۰۰ سال قدمت شهرنشینی و یکی از زیباترین شهرهای ایران و اصفهان است. این شهر کویری که در دامنه کوه‌های کرکس واقع شده از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. در ضمن به خاطر فصل گلاب گیری در روستاها و شهرهای اطراف کاشان در ماه اردیبهشت، گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند. کویر مرنجاب در حاشیه دریاچه نمک نیز از مناطق توریستی کاشان به شمار می‌رود. برای سفر به این شهر و اطلاع از سیستم حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری با ما همراه باشید.

فرودگاه

کاشان

فرودگاه کاشان، یکی از فرودگاه‌های قدیمی ایران است که در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی کاشان، در حد فاصل دو جاده اصلی کاشان – نطنز به اصفهان و کاشان – یزد به کرمان است.

در سال ۱۳۷۳ تصمیم به ایجاد فرودگاه در شهرستان کاشان گرفته شد و زمینی به وسعت حدود ۸۰۰ هکتار در جنوب شرقی کاشان انتخاب شد. این اقدامات در فاصله زمانی کوتاهی به احداث باندی به طول ۲۷۰۰ متر و عرض ۴۵ متر و یک تاکسی وی و پارکینگ هواپیما که قابلیت پارک چند فروند هواپیمای نیمه سنگین و یک ساختمان پاویون بود، منجر شد. در تاریخ ۱۳ خرداد سال ۱۳۷۴ با نشستن یک فروند هواپیمای فوکر ۲۸ حامل ریاست جمهوری وقت این فرودگاه افتتاح و عملاً به بهره‌برداری رسید.

کاشان

شهرداری کاشان به ادامه و تکمیل عملیات عمرانی در فرودگاه و احداث ساختمان ترمینال مسافر با وسعت و زیر بنای ۸۰۰ متر مربع پرداخت که با توجه به نیاز نیروی هوافضای سپاه، فرودگاه کاشان تحویل سپاه پاسداران شد. در تاریخ ۱۳ خرداد سال ۱۳۹۵ هم‌زمان با بیست و یکمین سالگرد افتتاح اولیه ، بخش کشوری و مسافری فرودگاه کاشان با پرواز مشهد به‌طور رسمی افتتاح شد.

از امکانات و خدمات فرودگاه کاشان می‌توان به امکان خرید اینترنتی بلیط، دستگاه خودپرداز بانک‌ها، چرخ دستی حمل بار مسافر، اینترنت پر سرعت بی‌سیم، نمازخانه، محل اشیای گمشده و امانت بار، ایستگاه‌های مطالعه کتاب، سرویس بهداشتی و غیره اشاره کرد.

بخشی از فعالیت‌های مهمی که در فرودگاه کاشان در دست انجام و پیگیری است شامل: راه‌اندازی شعبه بانک‌ها، راه‌اندازی اداره گذرنامه، احداث اورژانس هوایی، احداث پارکینگ طبقاتی خودرو، افزایش طول و عرض باند، پیگیری کسب مجوز مرز هوایی و مجوز پروازهای خارجی و غیره می‌شود. در ضمن عملیات عمرانی طرح جامع شهر فرودگاهی بین‌المللی کاشان، در آینده نزدیک در زمینی به وسعت ۴۷۰ هکتار شروع خواهد شد.

قطار

کاشان

ایستگاه قطار کاشان واقع در انتهای خیابان آیت الله یثربی (راه آهن (آستانسیه)) چهارراه راه آهن در بلوار ملاصدرا است. راه آهن کاشان به‌علت قرار گیری در اصلی‌ترین مسیرهای شمال به جنوب و غرب به شرق جزو مهم‌ترین ایستگاه‌های قطار به شمار می‌آید. در ضمن پروژه دو خطه شدن آن در دست اجرا است.

قطار پرسرعت پردیس با سالن‌های پردیس همه روزه ساعت ۵:۱۵ از کاشان به‌سمت تهران حرکت کرده و ساعت ۱۹:۵۰ به کاشان مراجعت می‌کند. این قطار با ۴ واگن و با ظرفیت کل ۲۳۶ نفر از دوم آبان سال ۱۳۹۵ در مسیر کاشان-تهران حرکت خود را آغاز کرد. مسافران ‌برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بهای بلیط، تخفیف‌های، نحوه‌‌ خرید بلیط و طرح‌های مربوط به سفرهای گروهی می‌توانند علاوه بر مراجعه به پایگاه اینترنتی رجا به نشانی www.raja.ir، با سامانه ‌ارتباط با مشتریان این شرکت از طریق تلفن‌های ۱۵۳۹ (تهران) و ۵۵۱۲۲۴۱۷-۰۲۱ (شهرستان‌ها) تماس بگیرند.

اتوبوس درون شهری

شرکت واحد اتوبوسرانی کاشان و حومه در سال ۱۳۷۰ خورشیدی تأسیس شد. هم‌اکنون ۱۵۹ دستگاه اتوبوس ملکی و ۳۵ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی در ۱۴ خط در حال سرویس‌دهی در شهر هستند. همچنین ۵۳۰ دستگاه مینی بوس نیز تحت نظارت این شرکت کار جابه‌جایی مسافران حومه را بر عهده دارند. رفت و آمد با اتوبوس‌های شهری کاشان بهترین راه‌حل‌ برای فرار از ترافیک‌های شهری محسوب می‌شود، اتوبوس‌ها به اکثر محله‌ها و شهرک‌ها سرویس‌دهی دارند همانند: باغ فین- شهرک امیر المومنین- شهرک ناجی آباد فاز ۱- شهرک ناجی آباد فاز ۲- راوند- میدان بسیج- میدان ۱۵ خرداد و مسیرهای دیگر. اصلی‌ترین ایستگاه‌ آن‌ها میدان ۱۵ خرداد است.

خودرو

در صورتی که تصمیم دارید با خودرو به این شهر سفر کنید مهم‌ترین مسیرهای مواصلاتی به این شرح هستند: از شمال= تهران + قم = کاشان، ازشرق = یزد+ نایین + زواره + بادرود + یا نطنز= کاشان، از غرب= خرم آباد + دورود + الیگودرز + خمین + دلیجان + مشهد اردهال = کاشان، از جنوب = شیراز + آباده + شهرضا + اصفهان + نطنز = کاشان.

اتوبوس بین شهری

از طریق اتوبان خلیج فارس می‌توان از شمال از طریق شهر قم و از جنوب از طریق شهر اصفهان وارد شهرستان کاشان شد. روزانه اتوبوس‌های بسیاری از ترمینال کاشان حرکت کرده و حجم کثیری از مسافران را در سطح کشور جابه‌جا می‌کنند. ترمینال کاشان تنها ترمینال مسافربری کاشان است و بسیاری از شرکت‌های مسافربری در این ترمینال دفتر نمایندگی دارند که می‌توانید بلیط اتوبوس خود را از آنجا بخرید و با مراجعه به ترمینال کاشان حرکت کنید.

شرکت‌های اتوبوسرانی مسیرهای کاشان به آمل، اراک، ارومیه، اصفهان، اندیمشک، اهواز، بابل، بروجرد، بندر انزلی، تبریز، تهران، خرم آباد، رشت، زنجان، ساری، شیراز، قزوین، قم، لاهیجان گیلان، مشهد مقدس، ملایر، نهاوند همدان، کرج، کرمانشاه، گرگان و ...  را پوشش می‌دهند.

امکانات ترمینال کاشان شامل پارکینگ، نمازخانه، غرفه فروش مواد غذایی و سرویس‌های بهداشتی می‌شود. آدرس و تلفن ترمینال: کاشان –  میدان شهید زجاجی، ۵۵۴۴۶۰۳۰ است.

 مترو

در این شهر هنوز مترو راه‌اندازی نشده است.

تاکسی

کاشان

تمام خیابان‌های شهر سرویس تاکسی دارند. به‌زودی نیز سامانه تاکسی اینترنتی در کاشان راه‌اندازی می‌شود. به  گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی کاشان، محسن عرفان با اعلام این خبر بیان کرد: استفاده صحیح از تکنولوژی در راستای ایمنی و آسایش مسافران از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی سامانه تاکسی اینترنتی است. شهروندان می‌توانند تقاضای سفر درون شهری خود را در سریع‌ترین زمان به‌صورت آنلاین به راننده اطلاع داده و با اطمینان و آسایش و امنیت به مقصد برسند.

طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از اول آذر ماه سال ۱۳۹۶ نخستین سامانه تاکسی اینترنتی با نام«سی تاک» در کاشان راه‌اندازی می‌شود. سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کاشان تنها ارگانی است که مجوز راه‌اندازی تاکسی اینترنتی را دارد و هیچ شرکت دیگری نمی‌تواند اقدام به راه‌اندازی چنین سامانه‌ای کند. وی خاطر نشان کرد: تاکنون یکصد تاکسی گردشی و تاکسی بی‌سیم ۱۳۳به نرم افزار تاکسی نت تجهیز شده‌اند.

تاکسی‌های گردشگری نیز در این شهر فعالیت می‌کنند که با هدف تامین امنیت گردشگران خارجی و داخلی سازماندهی شده‌اند و تحت نظارت سازمان تاکسیرانی کاشان قرار گرفته‌‌اند. از سال ۹۳ به‌دلیل ظرفیت‌ها و جاذبه‌های مختلف تاریخی، جغرافیایی و مذهبی در کاشان و حضور گردشگران داخلی و خارجی، طرح تاسیس و راه‌اندازی تاکسی گردشگری با هدف خدمات رسانی مطلوب و ویژه در حوزه حمل و نقل درون شهری به گردشگران پیگیری شد و در سال ۹۴ توسط این سازمان به بهره بهرداری رسید. در حال حاضر این سازمان بیش از ۲۰ دستگاه تاکسی شامل پژو، سمند و آریو به این طرح اختصاص داده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه