غذاهای محلی وان؛ تنوعی از غذاهای اشتهاآور ترکی

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی چهار شنبه، ۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
غذاهای محلی وان؛ تنوعی از غذاهای اشتهاآور ترکی

کشور ترکیه یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای چشیدن طعم‌های اشتهاآور است؛ برای آشنایی با غذاهای محلی وان، شهری زیبا در ترکیه همراه ما باشید.

کشور ترکیه علاوه بر جاذبه‌های منحصربه‌فرد و بی‌نظیری که دارد و گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌کند، غذاها و نوع رژیم غذایی بی‌نظیری دارد که مورد توجه جهانیان است و گردشگران بسیاری را به این بهانه به‌سمت خود می‌کشاند. طعم و رنگ غذاهای ترکی که آن را از گذشته‌های دور به ارث برده‌ است، باعث محبوبیت غذاهای ترکی در میان گردشگران شده است. هنر آشپزی آنان، موقعیت جغرافیایی این کشور و بهره‌گیری از مواد غذایی طبیعی و فوق‌العاده، راز غذاهای لذیذ این کشور است. با سفر به شهر وان، علاوه بر آن که می‌توان با طعم غذاهای محلی این شهر آشنا شد، می‌توان غذاهای معروف ترکی را نیز امتحان کرد. با ما همراه باشید تا با برخی از غذاهای این شهر آشنا شویم.

غذا محلی وان

کباب آدانا (Adana kebabı)

کباب آدانا (Adana kebabı)

کباب‌ها در ترکیه همانند ایران طرفداران بسیاری دارد و آدانا کباب، کبابی به مانند کباب کوبیده ما ایرانیان است، اما مقدار حجم گوشتی که در آن استفاده می‌شود کمی بیشتر است. نام این غذا از شهری به نام آدانا در جنوب شرقی ترکیه گرفته شده است. مواد تشکیل‌دهنده این کباب کم است، اما فرآیند آماده‌سازی آن تا به کباب لذیذی تبدیل شود، کمی خاص است. پس از ترکیب گوشت به‌همراه ادویه‌جات مخصوص، به سیخ کشیده می‌شود و روی آتش زغال کباب می‌شود و در نهایت همراه با نان لواش، پیاز کبابی، گوجه و فلفل سبز سرو می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دونر کباب (Doner kebab)

دونر کباب (Doner kebab)

دونر کباب یا کباب ترکی از کباب‌های معروف ترکیه است که شهرت جهانی دارد. دونر به معنی چرخاندن است و این کباب از چرخیدن متوالی و حرارتی که آهسته به آن داده می‌شود، تهیه می‌شود. این کباب در واقع نوعی غذای فست فودی به حساب می‌آید که در فست‌فودی‌ها سرو می‌شود.

کوفته ترکی

کوفته ترکی

کوفته یا توپ‌های گوشتی از غذاهای محبوب ترکیه است که در وان به بهترین شکل ممکن تهیه می‌شود. در واقع اسم این غذا از همان کوفته ایرانی گرفته شده است، اما مواد تشکیل‌دهنده آن کمی متفاوت است. نزدیک به ۲۰۰ نوع کوفته در ترکیه وجود دارد که هرکدام با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای ترکیبات و طعم‌های متفاوتی هستند.

سارما (Sarma)

سارما (Sarma)

دلمه در ترکیه در شکل‌ها و روش‌های متعددی سرو می‌شود که گوشت و برنج را درون کدو، فلفل، بادمجان یا گوجه‌ی خالی‌شده می‌ریزند و به‌آرامی می‌پزند. در سارما ترکیبات میانی در برگ مو ریخته می‌شود و سپس آن را رول می‌کنند. سارما در اکثر سفره‌های ترکی و در وعده‌های مختلف آنان سرو می‌شود.

سوپ عدس (Mercimek Corbasi)

سوپ عدس (Mercimek Corbasi)

این سوپ ساده که از ترکیب پوره عدس و اندکی سبزیجات تهیه می‌شود طرفداران بسیاری دارد و در اکثر شهرهای ترکیه تهیه می‌شود. همراه با این سوپ، ترشی‌های ترکی و نان داغ «پیتا» (Pita) نیز خورده می‌شود. این سوپ خوش‌طعم از ارزان‌ترین غذاهای ترکیه و همچنین وان است که به‌راحتی در رستوران‌های آن پیدا می‌شود.

پیده (Pide)

پیده (Pide)

پیده نانی نازک با مخلفات است که در تنورهای زغالی پخته می‌شود. پیده را با ترکیبات مختلفی تهیه می‌کنند. سوسیس ترکی، گوشت ادویه زده و دودی، یا گوشت خردشده‌ی بره محبوب‌ترین ترکیبات هستند. پنیر و سبزیجات نیز در ترکیب پیده طرفدارانی بسیاری دارد. در شهرهای ترکیه رستوران‌های وجود دارند که فقط پیده تهیه می‌کنند و شهر وان نیز از این قضیه مستثنی نیست. قبل از آن که پیده را داخل تنور قرار دهند روی آن یک تخم‌مرغ می‌شکنند که از خشکی آن کاسته شود.

لاهماجون (Lahmajoun)

لاه ماجون (Lahmajoun)

لاهماجون یا لحم‌ عجین که به پیتزای ترکیه‌ای معروف است، به‌معنای گوشت و خمیر است. این غذای لذیذ از خمیر نازکی تهیه می‌شود که لایه نازکی گوشت چرخ کرده و سبزیجات خرد شده مانند پیاز، گوجه فرنگی و جعفری را در آن ترکیب می‌کنند و روی نان می‌ریزند. معمولا کمی آبلیمو روی آن می‌ریزند و لقمه کرده و به‌همراه ترشی‌جات و سبزیجات میل می‌کنند.

 کونفه (Kunefe)

کونفه (Kunefe)

کونفه یکی از دسرهای بسیار خوشمزه‌ی ترک است که هم به‌شکل ساده و هم با بستنی یا خامه‌ سرو می‌شود. پنیر بدون نمک در بین رشته‌های کادایف ساختار این دسر را تشکیل می‌دهد. بعد از پخت، شربت مخصوصی روی این شیرینی ریخته می‌شود که شیرینی شربت و بافت پنیری این دسر طعم متضاد و دلچسبی را ایجاد می‌کند. این دسر با پودر پسته‌ی فراوان تزیین می‌شود.

باقلوا (Baklava)

باقلوا وان ترکیه

باقلوا شیرینی است که برای همه شناخته شده است و اصالت این شیرینی بی‌نظیر به آسیای مرکزی باز می‌شود. امروزه مرکز اصلی باقلوا، شهر «غازی عینتاب» (Gaziantep) است که یدی طولانی در هنر تهیه‌ی باقلوا با خمیرهای نازک و فیلو دارد. این شیرینی وسوسه‌انگیز در همه شهرهای ترکیه برای عاشقان شیرینی و به‌خصوص باقلوا به‌راحتی در دسترس است.

بورک (Borek)

بورک (Borek)

بورک به غذاهایی گفته می‌شود که با خمیر نازک یوفکا تهیه می‌شوند که انواع مختلف با مواد میانی متنوع دارد. از انواع آن می‌توان به «سوبورکی»، «کیما بورکی» (بورک گوشت چرخ کرده)، «پاتاتس بورکی» (بورک سیب‌زمینی)، «اسپاناک بورکی» (بورک اسفناج) و «مرجیمک بورکی» (بورک عدس) اشاره کرد. بورک به‌عنوان صبحانه یا میان‌وعده در ترکیه بسیار پرطرفدار است.

غذا محلی وان

آنچه گفته شد تنها بخشی از غذاهای لذیذ شهر وان بوده است؛ در سفر خود به این شهر زیبا حتما از غذاهای خوش طعم این شهر نوش جان کنید تا بیشتر با غذاهای ترکی آشنا شوید.

 

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه